Bukefalos 28 år!

Bilstolsdjungeln

zazzarazz

Trådstartare
Nu är vi inne i bilstolsdjungeln igen. Vad ska man ha i en V70 och varför? Tycker ni? T börjar närma sig de 13 maxviktskilona med stooooormsteg... Och jag behöver hjälp :) Vill helst sätta fast stolen med isofix om det finns sånna... Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Isofix stolarna är endast godkända till 18 kg. Man rekommenderar att barnet ska sitta bakåtvänt till 4 år eller längre. Då räcker sällan 18 kg. Så jag skulle köpa en utan isofix som räcker till 25 kg.
Då har du ju även möjlighet att använda den i en bil utan isofix, köper du en med isofix så måste ju alla andra bilarna oxå ha isofix.

Jah skulle inte köps en kombi stol heller (en sån som går att ha både bakåt- o framåtvänd.) Eftersom man inte bör vända en sån stol framåt pga tyngden.

Vi har en Maxi cosi mobi. Vår son älskar den, sitter jätte bra i den, går att justera i 3 lägen och rymlig.

Åk till en babybutik och prova olika stolar i er bil och se vad som passar er. :laugh:
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Har en besafe i min v70. Sonen åker bak och i helgen satt min bror ca 185 cm i passagerarstolen framför honom. Dottern åker fortarande i babyskyddet men lutar åt en Britax åt henne begagnad från en kompis.
Hade jag haft pengarna skulle jag köpte en besaft åt henne också.
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Vi har en Akta Graco BeLogic i våran v70. Den är godkänd till 25 kg. Grabben sitter perfekt i den. Den är monterad fram i bilen och det är jättemycket benutrymme kvar för den som sitter bakom.
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Jah skulle inte köps en kombi stol heller (en sån som går att ha både bakåt- o framåtvänd.) Eftersom man inte bör vända en sån stol framåt pga tyngden.

Vi har en vändbar stol (Britax twoway) eftersom det är en av de rymligaste stolarna på marknaden och vi vill ha barnen bakåtvända så länge som möjligt. Den kommer dock inte användas framåt, gör man inte det så spelar det ju ingen roll att den går att vända. :)
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Vi har två stolar, en Acta Graco Cosmic Comfort och en Britax Multi-tech. När sonen 7 månader behövde en ny stol så tog han över storasysters Acta Graco och så köpte vi en Multi-tech till henne. Anledningen till att vi gjorde så var att dottern började växa ur sin på längden.

Multi-techen är rymlig och man kan höja ryggstödet så hon kan växa i den. Den går att ha framåtvänd men det kommer vi aldrig att ha den. Utan när hon är så pass stor att sitta framåtvänd kommer hon få en bältesstol och sonen tar då över multi-techen.

Jag rekommenderar INTE Cosmic Comfort för den blir trång när de blir äldre. Visst den är till 25 kg, men dottern är en smalis och satt vid 2,5 år (12 kg och 96 cm) trångt i den.
Multi-techen är jag supernöjd med :)
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Tack alla för svar! Undrar dock lite över brion som finns i den här "klassen", sällan man läser att någon har den. Någon som vet varför? :)
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Brion? Menar du Brio Zento? Jag antar det, det är väl den enda bakåtvända Brio-stolen, om jag minns rätt.

Iaf har vi en sådan, och har varit nöjda med den. Den är rymlig och stadig, jag upplever att den är ovanligt rymlig "på bredden", bra med overall och/eller kraftigare barn. En nackdel i vissa bilar är dock att den tar mkt plats. Fungerar bra i våra tämligen rymliga peugoter (en 406 och en 307) men med en del andra bilar, bl.a. min pappas V40, var det svårt att få plats med den.

Enda egentliga nackdelen, om man bortser från storleken som bara är ett problem i vissa bilar, är att jag tycker lutningen blev för liten när barnet var riktigt litet. Med bilsäten som lutar innåt(eller bakåt, beroende på hur man ser det), sitter ett litet barn alldeles för upprätt för längre resor, eller för att kunna sova bekvämt tyvärr.
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Jah skulle inte köps en kombi stol heller (en sån som går att ha både bakåt- o framåtvänd.) Eftersom man inte bör vända en sån stol framåt pga tyngden.

Hoppar in och lånar din tråd lite, Zazza. Och inte bara riktat till dig Vår_Vinter :)

Varför ska den inte vändas framåt? Vilken tyngd? Kan inte annat än fundera på varför stolar görs vändbara, och godkänns, om det är dåligt. Vi ska också börja se oss omkring efter bilstol och har inte hunnit läsa på särskilt mycket alls ännu, men hade ju spontant tänkt att en vändbar stol som de kan ha länge är en bra investering.
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Visst de går att vända de framåt.

MEN en kombi stol är tyngre än en som endast är gjort för framåtvänt. Gå och jämför i butiken mellan en kombistol och en bältesstol/kudde, så känner du skillnaden.

Så här står det på NTF

Kombistolen är en bilbarnstol som används bakåtvänd till 4-5 år och därefter framåtvänd till ca 7 år. Kombistolen fungerar utmärkt bakåtvänd, men sämre framåtvänd. För framåtvänt åkande rekommenderar NTF istället bältesstol eller -kudde. I en framåtvänd kombistol är det svårt att få bilbältena nära kroppen på barnet och över höfterna och bröstbenet. Framåtvänt sitter kombistolen fast enbart med bilens bälte med barnet emellan (de inre bältena tas bort för att skona nacken). Då får barnet hela stolens tyngd på ryggen vid en krock och den tunga stolen kan dessutom tippa framåt. Det kan också bli problem med skyddets storlek – om barnet har halva huvudet över kanten är stolen urvuxen och det kan ske redan långt innan 7 års ålder. Om du av ekonomiska eller praktiska skäl funderar på att köpa ”två skydd i ett”, tänk då på att barn behöver bilbarnskydd ända upp till 10-12 års ålder, så man måste ändå skaffa en bältesstol eller -kudde!

Sen som dom även skriver så är stolen urväxt bakåtvänt så är den ju även urväxt framåtvänt. Då måste du ändå köpa en bältesstol/kudde och vänder du den framåt innan h*n har vuxit ur stolen så måste du (precis som dom skriver) ändå köpa en bältestol/kudde så då kan man lika gärna göra de på en gång när man tänkt vända barnet framåt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bilstolsdjungeln

Vi har en vändbar stol (Britax twoway) eftersom det är en av de rymligaste stolarna på marknaden och vi vill ha barnen bakåtvända så länge som möjligt. Den kommer dock inte användas framåt, gör man inte det så spelar det ju ingen roll att den går att vända. :)

Självklart, jag skrev i förbi farten. Men de va så jag menade som du skrev, man kan köpa en men bör inte vända den framåt. :laugh:
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Tack alla för svar! Undrar dock lite över brion som finns i den här "klassen", sällan man läser att någon har den. Någon som vet varför? :)

Jag vet bara vad några sagt, och de vill inte köpa den pga testen som gjordes 2007, testfakta gjorde ett test där stolen sprack mellan sitsen och ryggen, och den fick lågt betyg på krocksäkerheten. Även Råd & rön gjorde test (kan inte läsa de då jag inte är medlem där). Dom varnade för den.

Även Akta Graco Cosmic XTP och Duo XTP var livsfarliga i testfaktas test, båda stolarna släppte i fästet så de slungades ur sätet.

Vad jag vet finns inga nyare tester. Men de är vad dom sagt,

Men man får ju hoppas att de har gjort om stolarna sen dess o att dom är säkrare. Jag vet bara att jag tyckte att Aktas bruksanvisning var krånglig...
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Framåtvänt sitter kombistolen fast enbart med bilens bälte med barnet emellan (de inre bältena tas bort för att skona nacken). Då får barnet hela stolens tyngd på ryggen vid en krock och den tunga stolen kan dessutom tippa framåt.

Jag har nog inte sett ngn använda stolen på det viset, och har för mig att åtminstone Brions bruksanvisning menar att stolen spänns fast med bilbältet, och barnet med bilstolens bälte?
 
Senast ändrad:
Sv: Bilstolsdjungeln

Jag vet bara vad några sagt, och de vill inte köpa den pga testen som gjordes 2007, testfakta gjorde ett test där stolen sprack mellan sitsen och ryggen, och den fick lågt betyg på krocksäkerheten.

Angående testet och brion föresten, så fick den visserligen inte jättebra betyg, men likväl näst bäst i testet gällande krocksäkerheten, och bäst i testet ang användarvänligheten? (Att stolen sprack föresten var väl egentligen inget större problem eftersom det inte orsakade ngn skada :confused:, och att man oavsett ska kasta en krockad stol tänker jag...

Vad gäller tester så är det väldigt svårt det där, nya tester görs av olika instanser och resultaten blir ofta väldigt varierande... Ena dagen är det acta som är bäst, andra dagen brio och tredje britax. *suckar*

Även testen utförs väldigt olika och inte alltid realistiskt; testet som hänvisas till ovan kan jag tänka mig ger en inte helt korrekt bild av det hela, eftersom bilstolarna inte monterats riktigt korrekt. De flesta (alla?) stolar är gjorda för att ha kontakt med instrumentbrädan alternativt stolen framför, vilket inte var fallet i testet, utan stolen stod helt fritt...
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Man bör ha en stol som passar barnet och bilen, bäst är att åka till butik och testa. För mig är det viktigt att stolen är godkänd till 25 kg bakåt på alla platser, kombistol eller inte har ingen betydelse eftersom stolen används enbart bakåt tills den är urvuxen.
I min bil, volvo 855, har jag en britax hi-way, en britax two-way och en akta duoflex. Britax-stolarna gillar jag mycket, aktan gillar jag mindre. Den är godkänd till bara 18 kg i bak, och är svår att få att sitta bra och stadigt.
Babyskyddet bör dessutom bytas ut till en bakåtvänd stol så tidigt som möjligt, när barnet kan sitta. En bakåtvänd stol är mer upprätt och skyddar huvud/nacke bättre i en krock än ett babyskydd där barnet halvligger.
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Jag har nog inte sett ngn använda stolen på det viset, och har för mig att åtminstone Brions bruksanvisning menar att stolen spänns fast med bilbältet, och barnet med bilstolens bälte?

Ja bakåtvänt ska man använda stolens egna bälte men INTE framåtvänd.

Har man barnet framåtvänt i en kombi stol så ska man ABSOLUT INTE använda stolens egna bälte utan kopplar då bort det och använder bilens bälte.


***********

Svar på ditt andra inlägg. De finns/fanns många stolar som inte skall lutas mot den främre stolen (om den är bak) utan man använder stödbenet o underförankringsband till de (iaf maxi cosi mobi och akta grako cosmic comfort).

Hur de var med dom kan jag inte svara på, men de enda Akta gnällde på när de gällde testet var att stolen var felmonterad och därför flög stolen iväg. Men eftersom de som gjort testet gått efter deras egen bruksanvisning så kan man ju undra hur den ska vara monterad :crazy:

Jag har själv inte använt dessa stolar, och valde bort akta av den anledningen att stolen såg trång ut, och inte hade lutningslägen på samma sätt som mobin och passade inte i bilen heller.
Brion gillade jag inte alls.
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Stämmer väl inte.

Vi har en Acta Graco Duologic 2 som fästes med isofix eller bilbälte.

Den har förövrigt fått bland andra bäst i test.

Nackdelen är väl att isofixstolar ( som sägs vara den säkraste fästanordningen ) "bara" räcker till 18kg.
 
Sv: Bilstolsdjungeln

Stämmer väl inte.

Vi har en Acta Graco Duologic 2 som fästes med isofix eller bilbälte.

Den har förövrigt fått bland andra bäst i test.

Nackdelen är väl att isofixstolar ( som sägs vara den säkraste fästanordningen ) "bara" räcker till 18kg.

Okej, ja de kan säkert stämma. Jag har bara kollat på deras hemsida och där står de bara i bruksanvisningen hur man sätter fast babyskyddet med bälte (väldigt konstig bruksanvisning på nätet som inte visar hur man sätter fast HELA stolen med bälte:confused:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
863
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Pengy
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 967
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp