Bilvänlig mat

Nää , du är inte den enda som funderar över detta.
Hade det varit i tungt fordon så hade det varit dryga böter
 
Ja, det är helt sjukt men fullt lagligt..
I och med att jag inte kör non stop 12 h, utan stannar hos kund då och då räknas de stoppen som rast. Även om de besöken ofta tillbringas på stegar och tak..
Är dessutom ytterst tveksam till att min skrotiga caddy är någon bra arbetsmiljö. Eller ja, det faktum att jag klättrar runt utan skyddsutrustning med.

Jag är skadedjurstekniker.

Kokta ägg står på menyn idag! Det borde mätta bra.
Har tagit med kolsyrat vatten, det brukar ta bort själva plockäta-behovet. Fast jag tycker det smakar pyton :p
 
Jag tror inte maten är ditt problem. Det är arbetet. Du måste helt enkelt lägga om upplägget.

För mycket på en dag, du behöver ha färre bokningar och fler raster. Inte kundbesök, raster.

Och innan du säger något: jo, det går. De får helt enkelt anställa ytterligare personal.
 
Jag tror inte maten är ditt problem. Det är arbetet. Du måste helt enkelt lägga om upplägget.

För mycket på en dag, du behöver ha färre bokningar och fler raster. Inte kundbesök, raster.

Och innan du säger något: jo, det går. De får helt enkelt anställa ytterligare personal.

Problemet är väl om man får betalt för vad an producerar och fler ska producera samma antal så sjunker lönen och det blir då inte intressant att utföra arbetet.

Alla sitter inte i den skyddade verkstad en fast månadslön innebär.

För min egen del tjänar jag inte ett korvöre utan att kunna leverera därefter
 
Jag tror inte maten är ditt problem. Det är arbetet. Du måste helt enkelt lägga om upplägget.

För mycket på en dag, du behöver ha färre bokningar och fler raster. Inte kundbesök, raster.

Och innan du säger något: jo, det går. De får helt enkelt anställa ytterligare personal.
Bara på buke! :rofl:
Någon undrar om tips på bra mat och det slutar med omorganisation för ett helt företag som troligtvis inte hade en aning om att det finns ett forum här i värden som kallas för buke som anser att just deras företag behöver omorganisation!
 
Och ändå tycker jag faktiskt att det är helt ohållbart att inte ens ha tid att pausa och äta.

Bara på Buke tycker man att det är OK och att man ska koncentrera sig på hur man ska komma runt för att slippa en fungerande arbetsmiljö...
 
Och ändå tycker jag faktiskt att det är helt ohållbart att inte ens ha tid att pausa och äta.

Jag jobbar alltid minst tiotimmarspass och har inte ens en endaste rast, däremot 'måltidsuppehåll' vilket innebär att jag får sätta mig ner och äta, när verksamheten tillåter det. Det är inte ovanligt att jag får gå ifrån maten. Och så är det nog ganska många som har.
Men jag håller med dig, att det är viktigt att kunna pausa och äta framförallt i ett stressigt jobb med tidsppress. man behöver komma ifrån arbetsplatsen vid tillfället också. Men där är inte alla. Jag har nog inte haft något sånt arbete de senaste trettio åren.
 
Med så mycket körning är det ju extra viktigt att ta riktiga pauser. Olyckor händer sällan på arbetsplatser med utvilad, ostressad personal. Det händer nästan uteslutande när personal är stressad, jäktad och i behov av pauser. "Jag ska bara..." och sedan är olyckan ett faktum.
 
Med så mycket körning är det ju extra viktigt att ta riktiga pauser. Olyckor händer sällan på arbetsplatser med utvilad, ostressad personal. Det händer nästan uteslutande när personal är stressad, jäktad och i behov av pauser. "Jag ska bara..." och sedan är olyckan ett faktum.
Jag kör uppåt 20 mil per pass ibland. Inte så mycket, men nattetid och ute på bystan. :angel:
 
Jag jobbar alltid minst tiotimmarspass och har inte ens en endaste rast, däremot 'måltidsuppehåll' vilket innebär att jag får sätta mig ner och äta, när verksamheten tillåter det. Det är inte ovanligt att jag får gå ifrån maten. Och så är det nog ganska många som har.
Men jag håller med dig, att det är viktigt att kunna pausa och äta framförallt i ett stressigt jobb med tidsppress. man behöver komma ifrån arbetsplatsen vid tillfället också. Men där är inte alla. Jag har nog inte haft något sånt arbete de senaste trettio åren.
Visst, ett sånt jobb har jag med men det är en himmelsvid skillnad på att kunna gå ifrån när det krävs och att sitta i en bil och försöka äta under färd med allt vad det kan innebära.

Jag kör uppåt 20 mil per pass ibland. Inte så mycket, men nattetid och ute på bystan. :angel:
Och under dessa 20 mil i bil försöker du hinna äta samtidigt?
 
Det innebär att jag inte hinner äta alls. Bokstavligt måltidsuppehåll allså, i motsatt betydelse. är det bekymret äta samtidigt som man rattar du är bekymrad över?
Ja, jag är bekymrad över att TS inte har tid att stanna bilen medan hon äter utan att hon måste äta medan hon har långa dagar bakom ratten och de ev risker det kan medföra både för henne och andra medtrafikanter. Att sitta och köra 2 - 2.5 timme utan rast har väl inget med saken att göra, att köra 12 timmar varje dag utan matpaus är något helt annat än en stressig dag på jobbet där man jobbar mellan tuggorna av kall mat. Om jag spiller mat på jobbet riskerar jag inte att krocka eller köra av vägen och det distraherar inte på samma sätt.
 
Ja, jag är bekymrad över att TS inte har tid att stanna bilen medan hon äter utan att hon måste äta medan hon har långa dagar bakom ratten och de ev risker det kan medföra både för henne och andra medtrafikanter. Att sitta och köra 2 - 2.5 timme utan rast har väl inget med saken att göra, att köra 12 timmar varje dag utan matpaus är något helt annat än en stressig dag på jobbet där man jobbar mellan tuggorna av kall mat. Om jag spiller mat på jobbet riskerar jag inte att krocka eller köra av vägen och det distraherar inte på samma sätt.
Då är det nog inte mig du ska prata med alltså, snarare @Sleepy om jag inte minns helt galet om tidigare tråd om att äta och ratta samtidigt.
 
Ja, det är helt sjukt men fullt lagligt..
I och med att jag inte kör non stop 12 h, utan stannar hos kund då och då räknas de stoppen som rast. Även om de besöken ofta tillbringas på stegar och tak..
Är dessutom ytterst tveksam till att min skrotiga caddy är någon bra arbetsmiljö. Eller ja, det faktum att jag klättrar runt utan skyddsutrustning med.

Jag är skadedjurstekniker.

Kokta ägg står på menyn idag! Det borde mätta bra.
Har tagit med kolsyrat vatten, det brukar ta bort själva plockäta-behovet. Fast jag tycker det smakar pyton :p

Har du kontaktat ditt skyddsombud?
 
@Nebraska
Ja, men inget händer. Skylls bara på att det är så i verksamheten under den här perioden.

Och mitt problem är främst maten. Det var därför jag frågade specifikt om mat. Annars har jag en tendens att sitta och småäta, och gå upp i vikt...
 
@sthu slut a med det kolsyrade vattnet kan ge dig en dyr tandläkarräkning på sikt.Att dricka sånt annat än i samband med måltid är inget bra är det smaksatt gör det ännu mer skada. Hoppas du får en drägligare arbetsituation snart innan du råkar ut för en olycka.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 805
Senast: Voeux
·
Mat Sitter i bil för det mesta på jobbet och behöver lite hjälp med mellanmål. Det behöver vara något som inte behöver vara kylt, inte...
Svar
7
· Visningar
1 114
Senast: fejko
·
Övr. Hund Den lilla ligisten har plötsligt drabbat av akut förstörelselusta. Säkert för jag skrev att han 'minsann inte äter upp saker' i en annan...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp