Binda shettis?

W

Warmia

Nu går det inte längre, det finns inga möjligheter att hålla henne innanför elstaketet....
Det blir att bygga en hage i trä men än så länge går det inte att slå ner några stolpar så hur skulle ni göra???
Låta henne stå inne dygnet runt med promenader några nånger per dag.
Eller kan man / får man binda dom på gräsmattan?
 
Sv: Binda shettis?

Du kan men det är inte tillåtet.

/P Döben
 
Sv: Binda shettis?

Tack för ert svar, då vet jag!

Någon som har tips på rymmande shettisar, hur håller man dom inne???
 
Sv: Binda shettis?

Jag har 4 trådar, dom 3 nedersta är det ca 10-15cm mellan och sedan en högre för dom stora hästarna. Strömmen är mellan 4000och 6000 volt beroende på väder, just nu när det är blött så är det minst 6000.
Men hon verkar skita i det, det går i 120 under staketet när hon känner för det.

Härom dan när vi kom hem stog hon plötsligt inne hos dom andra hästarna, och för att komma till dom så måste hon gå genom 3 olika hagar innan hon är inne, dock är dom nerdersta trådarna inte lika låga i dom andra hagarna som i den hon ska gå i men hon kommer inte under utan att nudda tråden....
 
Sv: Binda shettis?

Varning för trästaket....Shettisar är som sagt var väldans duktiga att "åla "sig igenom hinder.....
Mitt tips är att hästen får gå med kompisarna om hon nu inte redan gör det......:confused:
 
Sv: Binda shettis?

jag vet hur det är grannens shettis är precise likadan vi har tyvärr inte hittat någon lösning på det "Lilla" problemet,han går ut och in som han känner för det....:(
 
Sv: Binda shettis?

Hur spända är banden/repen?
Kanske går att spänna mer?
Sätt isolatorer på utsidan av stolpen också och dra tråd där med eller gärna breda band så blir det mycket att komma emot, shettisar har ju tjock päls så det känns inte så mycket då av strömmen.
Ett knep att ta till är de får stängsel med ström i OBS inte nät utan trådar!
Varför går hon ut?
Går hon till sin kompis?
Kan hon gå med någon annan häst istället?
Eller är det "bara" kul att rymma?
 
Sv: Binda shettis?

prova med att sätta en tråd ca 20cm innanför staketet. alltså med någon lång isalator. på så sätt blir det ju längre till staketet..

går hon själv eftersom hon gick till de andra hästarna?
 
Sv: Binda shettis?

Tackar för alla tips!

Hon går inte själv utan med 2 st kompisar, har även 2 andra hästar i en annan hage som hon aldrig har gått med pga att dom är ganska elaka mot andra. Hon går alltså ut bara för det är kul!
Ska testa lite knep ni gav mig så får vi se om det kan göra susen, hon har ju mkt päls så hon känner nog inte av strömen så mkt just nu.....
 
Sv: Binda shettis?

Vi har en liten shettis som står i sjukhage pga fång å han AVSKYR det. Han har rymt flera gånger till sina halvblodstanter i stora hagen. Fick rådet av en bekant som har haft en notorisk rymmare att sätta varannan eltråd som jord. Han sa att det gör susen för då får dom en smäll på näbben så fort dom sticker skallen genom stängslet, då gärna kombinerat med en grimma riggad med ståltråd å antenner! Man känner sig som en :devil: men vad är alternativet?
Jag ska prova det här så fort snön sätter i hopsig så pass att jag kan sätta på strömmen, för som det är nu så går snön långt över nedersta tråden.

maria
 
Sv: Binda shettis?

Alternativet med annten i grimman.... Vart fäster man den? Hur lång ska den vara?
 
Sv: Binda shettis?

Gunnebostängsel... Utanför hagen, precis bakom trådarna. Visserligen ingen billig lösning, men det borde ju hindra hästen från att gå ut...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 364
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 241
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp