G

GoddessOfLove

Jag gav min förra häst Biotin, hade en massa kvar o har fortsatt ge de till Grisan. Hon har fina hovar, inge fel på dom, kör dessutom torskleverolja på dom, så biotinet är nog inget hon behöver. Inte kan det vara farligt att ge biotin då? lr :confused:
 
Naturligt vis inte!
Då skulle det ju skada hästar med dåliga hovar med!
Biotinet stärker bara mer på det redan starka som växer fram!
Fortsätt ge det du!
 
Njae.. Beror ju på vilka mineraler du menar. Det är ju inte bra att överdosera, då mineralerna påverkar varandra i förhållande till hur mkt det är av varje mineral..

Dock så är ju kalciumöverskott ingen fara om det beror på höet och du har täckt fosforbehovet..

Sen så fick en häst urinsten pga för mkt mineraler(inte genom höet då..), det var "YorkWans" häst det, ifall någon vill ha "källa". :smirk:
 
gaah tyst nu gör du mej rädd. jag tror jag ska sluta ge henne mat överhuvudtaget. då får hon inget överskott iaf
 
Fast mineralbrist är ju verkligen inte bra.. :devil: :smirk:

Såg att du fått analys på det ena höet i din andra tråd- det var ett bra hö du fått. Fibergi och lite soja(t.ex. 100 g)täcker upp bra på mj och smrp. Mineralerna får du räkna på. :p In o läs på min hemsida bums! GOD JUL! :D
 
jag har lite problem, för jag har rätt många hästar. Dom äter en hel hösilage boll i veckan, den stora modellen.

På ett parti tar bonden 12 bollar, och vi har redan ätit upp ett parti nu innan jul....

det betyder ju att jag måste ta analys hela tiden eftersom det är ständigt olika gräs, men det är ändå rätt så snarlikt i protein värdet iaf.

jag vet inte vad jag ska göra..... bonden har inte tagit analys för det är inte lönt för honom just på de här partierna???? så jag får ju göra det själv, o då ska man helst ta en tuss från varje boll så det går ju åt nga bollar bara där för att få tillräckligt med gräs o skicka in.

jag ger inte ens ngt kraftfoder i år eftersom dom ser helfina ut på hösilaget o jag får hålla igång dom som bara den för annars blir dom för tjocka, de går på lösdrift.

Äter inte dom tillräckligt, jamena, är värdet på protein lågt som det ju är, tror det är 20 i snitt. Så äter dom ju mkt mer än en installad häst, så det borde väl kompenseras upp? När jag har haft hösilage med perfekt proteinvärde (analyserat då) då fick dom diarré bara för att dom hade fri tillgång till så perfekt gräs.

så jag e mest oroad för hur det ligger till med fosfor, kalcium o mineralerna. För jag tycker att energin o proteinet borde dom "äta upp sig på" automatiskt om det e lågt, för de äter ju mer!

Vad tror du?
Är ju jobbigt o ta analys stup i kvarten! Men det måste jag ju för o få veta mineralvärdena o.s.v.
 
Ja alltså, du tar ju från kanske 2 bollar per parti- så du analyserar alla partierna på en gång. Visserligen blir det inte lika exakt som om du tar en analys/parti, men det blir ändå något att gå på.

Tyvärr, även om de äter mer av det proteinfattiga silaget så kan de inte kompensera det själva då de ju samtidigt får i sig en massa extra energi. De ska ju ha 6 gånger så mkt protein som energi, och om ditt hösilage har t.ex. 6 MJ och 20 SMRP, så blir det ju fel förhållande ändå, även om de äter mkt. Proteinbehovet följer energibehovet sas..

Lite knepigt är det, men om du vill kan du läsa på min foderhemsida, kanske du förstår bättre då? :)
 
Jag var faktiskt inne o läste igår *stolt*
Fast sen blev jag trött o gick o la mej :p

Go jul på dej me :banana:
 
Duktig poa! ;)

Du får ta en sida/dag eller nåt, kanske du är färdig till Nyår! :D
 
jo, har fått papper o påse o allt o ska skicka in till analysen...

hästarna äter ju tre partier per år, det är ca 12 bollar i varje parti. Så jag får analysera tre ggr (dyrt o ha många hästar =O ;)

OJ, nu förstår jag (läste ditt inlägg en gång till ;), du menar alltså att jag ska blanda tusaar från två bollar från varje parti o analysera det en gång??? Är det ok?

skiljer det mkt i värdena tror du? Kanske lika bra o köra tre stycken istället?

ska skicka in nu när helgen är över!

Men när jag har bra proteinvärde får dom diarré vid fri tillgång!

Jag förstår vad du menar att energin ökar i förhållande till ökande protein o.s.v. så min teori höll ju inte där.

Det enda jag kan göra när jag får analysen då, är väl att behålla det här dåliga protein hösilaget, och sedan tillämpa upp med foderstaten hur mkt mer som behövs beroende på vad resp. häst gör för arbete o.s.v.?

vad kan man ge i foderstaten som bara hjälper upp proteinet och inte energiet??? Och hur mkt ska jag räkna med att kraken äter, vet ju inte hur mycket han tuggar sig i grovfoder per dag????

För jag kan ju inte ha ett hösilage med bra värden i fri tillgång eftersom de blir dåliga i magen, så det måste du väl hålla med om? Där blir det tydligen för mycket för dom!
 
Biotin är ju ett B-vitamin..alltså vattenlösligt..det enda som går förlorat är dina pengar för hästar har nästan aldrig Biotin-torka :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 885
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
867
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 952
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp