Bukefalos 28 år!

"Björnfrossa"

B

Bumblebee

Red häromdagen rakt över björnspillning, blev mycket förvånad över att min häst inte reagerade, hon stannade t.o.m och luktade (max en vecka gammal spillning).
Har hört att hästar reagerar starkt på björn, och vet att hundar gör det.
Är det någon med björnar på ridstigen som vet? Funderar på hur hon reagerar om vi möter nalle någon dag! :eek:
 
Sv: "Björnfrossa"

Om man är ute och rider och de är en björn i närheten så tror jag hästarna känner de (lukt) och antagligen springer hem :P
 
Sv: "Björnfrossa"

Hm.. ja det vore ju logiskt att de reagerar starkt eftersom hundar gör det! Sägs ju att de ska lukta väldigt illa.
Men skulle vara jättekul att höra om någon som verkligen har stött på en. Älgar tycker jag känns okej, det kryllar det av här, men björn känns ju klart läskigare! :eek: Frågan är om man lyckas klamra sig fast i sadeln i fall pållen får panik, värsta senariot skulle väl vara att åka av mitt framför nosen på björnen! :eek: Vi håller oss från skogen ett tag till för säkerhets skull och inväntar att nalle går och lägger sig! :D
 
Sv: "Björnfrossa"

Men någon mer finns det väl ändå här som bor i björntrakter? Härjedalningar/ dalmasar, var är ni? :bump: :D
 
Sv: "Björnfrossa"

Säger som pappa: Var glad så länge du hittar spillningen, då vet du att björnen har varit där :D

Vi har en hel del björnar omkring oss där vi bor, men det är ingen som bryr sig direkt mycket om dom. Vi ser helt enkelt till att inte rida där vi vet att dom brukar vara ofta.
Hästarna reagerar nog långt innan du ens hinner se björnen
 
Sv: "Björnfrossa"

De är ju bara att sjunga lr prata högt så håller nog sig björnarna borta :angel: :p
 
Sv: "Björnfrossa"

Ja med tanke på hur jag sjunger så lär de nog hålla sig långt borta, eller bli förbannade! :D
 
Sv: "Björnfrossa"

Är du säker på att det var björnspillning? Och varför isåfall?
Klev du av och kollade eller satt du på ryggen och tittade?

Jag har bara sett björnskit en gång och det var när jag gick med näsan i mossan och sökte svamp. Det såg ut som en stor hundskit med massor av blåbär. Jag skulle då aldrig ha sett den från hästryggen!

Jag vill då inte träffa björn när jag rider!!! :crazy:

Maria
 
Sv: "Björnfrossa"

Ja precis så såg den ut som en stor hundbajs med massor av "hela" bär i, vet inget annat djur som har liknande spillning...
(Älg som har ätit för mycket bär brukar ju oftare va konsistens koblaja.) Den låg mitt på stigen, så den var svår att missa. Fick även de gamla jaktgubbarna runt om att kika på den och de bekräftade även att de hade sett nalle i krokarna. :o
Tycker bara att pållan borde ha reagerat på bajsen, hon har mycket instinkter i övrigt. Det är därför jag är på jakt efter någon med verklig erfarenhet! Tänkte att chansen borde vara ganska stor på Buke! ;)
 
Sv: "Björnfrossa"

min syster jobbar uppe i bergen (vi bor i californien) med turridning.:love:
Där uppe så kryllar det med björnar och pumor, om man stöter på en björn däruppe, man har ju oftast en grupp så brukar man bara skrika och vifta, backa undan. Min syster berättade att en gång så var hon tvungen att leda en halt häst ända ner till lägret, självklart så stötte dom på en björn!:eek: Hon berättade att björnen bara hadde tittat på dom och sedan sprungit iväg:confused: Det blev fart på den halta hästen efter det iaf!:devil:
Hästarna blir någ väldigt rädda men eftersom dom är många så kanske det känns säkrare? vet ej:)
Bara lite om oss:)
 
Sv: "Björnfrossa"

Åhhh! Inte för att det har med björn att göra! Men jag tar pållan med mig och kommer över! :D Här är det kallt, halkigt, gråmulet och snöblandat regn... ja varför bor man här? Ja.. svaret är underbar sambo såklart! :love: :love: :love:

Kul med riktig erfarenhet! Pumor har vi inte här, dock har ett litet lodjur passerat genom hagen men den var väldigt skygg och pep iväg så fort den anade att den var iakttagen.
 
Sv: "Björnfrossa"

Jag har tidigare bott i björnrikt område. En veckas gammal spillning brydde sig inte mina hästar om alls. Däremot blev jag varse direkt om nalle befann sig i närheten.

Jag skulle gena ner över ett hygge till stallet en dag då hästen tvärvägrade gå, reste sig och blåste upp sig som en tok. Detta var nåt helt nytt och jag utmanade honom inte...red runt och när jag kom till stallet frågade jag stallägaren om det varit nåt speciellt eftersom hästen blivit som förbytt. Jodå, sa stallägaren, en stor björnhanne hade passerat hygget strax innan.

En bekants 32 åriga valack som inte var rädd för nåt alls hade också plötsligt fått ett spel och tvärstannat invid en våtmark. Därute gungade några träd betänkligt och bekanten valde att byta väg. En boende i området berättade sen att han haft en björnhanne på besök under en veckas tid där...

//Piraja, f.d. Hälsingebo
 
Sv: "Björnfrossa"

Ja då det björnrika område Piraja bodde i är mitt hem så kan jag dra min björn historier.

Min häst har aldrig markerat björn i området. Har helt sluppit det.
Men jag går mycket i skogen o plockar svamp.. Då möter jag ofta björnbajs.
En gång mötte jag en färsk björnskit. Jag va ute med min tränare. Han tyckte vi skulle springa efter en naturstig. Det hade regnat kraftigt på förmiddan. Va ut direkt då det hade slutat o solen hade kommit fram. Först såg vi spår. Och då det just regnat så insåg vi att de va nya. Sen hittade vi en bajshög.. Och den va väldigt färsk.. Lite osande.. Så då väde vi åt de håll som spåren gock bort ifrån o joggade lite fortare:crazy:..
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 218
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 943
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 850
Senast: Nota
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp