Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skäms. Jag har glömt något som absolut inte får glömmas.

I onsdags lånade jag släpvagnen igen, så som jag gjort så många gånger förr. Den skulle lämnas tillbaka torsdag morgon. På torsdag kväll, när jag gick ut, så såg jag att min bil var parkerad där den inte brukar stå. Det var där jag hade parkerat den med släpvagnen dagen innan. Men jag kunde inte minnas att jag lämnat tillbaka släpvagnen. Släpvagnen var dock borta.

Det var som jag misstänkte. Jag hade glömt bort att lämna tillbaka släpvagnen och han som skulle ha den efter mig hade varit upprörd och sedan hade han varit här och hämtat den. Jag hade inte märkt något och inte ens kommit på det under hela dagen att släpvagnen skulle ha lämnats tillbaka på morgonen. När jag ringde och bad om ursäkt för det inträffade kände jag mig så otroligt misstänkliggjord, opålitlig och rätt och slätt som en dålig människa. Jag som alltid varit mån om att göra rätt kände mig som en skurk.

Jag skäms. Hur kunde jag glömma?

Har jag för mycket i skallen nu igen? Jag börjar misstänka det.

Jag tapetserade ju om i köket i somras och sen skulle jag måla alla dörrfoder och socklar. Efter en himla massa om och men köpte jag en linoljefärg. Sedan noterade jag att listerna var mer skadade än jag trott och bestämde mig för att köpa nya. Det var också ett projekt då bygghandeln lurade mig att köpa fel produkt för behandlingen av kvistarna på fodren. Sen har jag börjat göra tavelramar till mina broderier. Och på något sätt hoppas jag kunna gjuta lite plattor så jag kan börja lägga sådana utanför ena dörren i alla fall, men jag har fortfarande inte fått tag i en gjutform. Sen skulle jag vilja få mina lönnar beskurna då det ser förjävliga ut, vilket jag påbörjat men det är ett jäkla slit så jag har inte kommit så långt. Och mitt i alltihop har jag hittat möbler som jag köpt. Det var dessa jag körde i onsdags. Sen så har jag försökt organisera och möblera mitt hem. Och mitt i alltihop har jag försökt acceptera mitt kaos men det har jag nog ändå inte gjort för jag skäms trots allt när jag släpper in folk här och hela mitt hem är ett projekt med kaos överallt. (Jag tröstar mig lite med att jag i alla fall hade nydammsuget golv i kök och vardagsrum, med nytvättad duk på köksbordet och en skål med äpplen mitt på och inget mer.)

Har jag rört ihop det igen? Slutar hjärnan att funka för att jag gör saker? Eller varför kan inte hjärnan tjänstgöra som den ska? Jag kan liksom inte lita på min skalle längre.
 

Ja, det finns andra kärror att låna men då måste jag åka betydligt längre för att både hämta och lämna. Denna finns bara 5 minuter hemifrån, den andra jag vet finns 20-25 minuter hemifrån.

Folk som pratar skit om en kan lätt få med sig andra. Det har hänt mig och konsekvensen av det blev att jag blev av med jobbet. Förvisso fick jag skadestånd för det, men jag fick även återfall i panikångest som sedan förföljde mig i åratal.

3 av dessa personer som gick gjorde det samtidigt. Det är väldigt svårt att tänka sig att det berodde på något annat än just mig.

Nu vrider du till negativast tänkbara igen.
 
Nej, jag vet inte det. Men jag känner att det nog kan bli jobbigt att åka dit igen.

Ja, men det är väl OK att det är jobbigt att göra?
Man kan ta ett djupt andetag och göra det ändå.

Om man följer ett undvikande beteende varje gång något känns jobbigt så begränsar man sig mer och mer, medan det är tänkbart att erfarenheten av att "det är jobbigt men jag gjorde det och det gick ju" kan leda till att man tänjer på gränserna och utökar sitt handlingsutrymme.
 
Ja, men det är väl OK att det är jobbigt att göra?
Man kan ta ett djupt andetag och göra det ändå.

Om man följer ett undvikande beteende varje gång något känns jobbigt så begränsar man sig mer och mer, medan det är tänkbart att erfarenheten av att "det är jobbigt men jag gjorde det och det gick ju" kan leda till att man tänjer på gränserna och utökar sitt handlingsutrymme.
Så har jag fått göra hela livet. Dessvärre är jag alltför van vid bakslag, så jag räknar aldrig med att det håller.
 
Det tog 27 år.

Men nu har du väl nycklarna till hur du ska göra?
Sorry om det här låter hårt och hemskt och taskigt, och tro mig jag vet hur lätt det är att fasnat i negativa tankar, men ingen orkar umgås med en negativ person i evigheter. Därmed inte sagt att det är rätt att lämna dig men du kan inte bara tycka andra ska ändra sig och förstå dig, du måste göra samma sak tillbaka. Du är väldigt bestämt på hur andra ska bete sig mot dig, men du "ser" inte hur du beter dig mot andra.
 
@Magiana när jag snurrar iväg och tycker att någon varit otrevlig eller verkat sur och kort eller vad det nu kan vara, så brukade jag förr skärskåda mig själv på jakt efter vad jag gjort fel, övertygad om att det var på grund av mig de varit sura eller korta. Jag kunde våndas ganska länge och oroa mig för att träffa den där personen igen.

Numera försöker jag tänka att jag inte vet vad som försiggår inuti eller ens runt den där personen. Det kanske inte ens var så att hen var arg på mig? Kanske inte arg alls, kanske bara stressad eller trött? Vad jag försöker få fram är att allt det där som pågick i min skalle och som just nu pågår i din skalle är just något som snurrar där. Vi vet ingenting om huruvida personen du pratade med hade en dålig dag, var stressad, just fått ta emot en utskällning av en annan kund eller om hon bara hade ont i magen.

Dessutom är det, som du så tydligt beskriver som jättestort för dig, med största sannolikhet inte jättestort för någon annan. Alla klantar sig ibland, ber om ursäkt och får kanske skämmas lite. Kanske blir någon faktiskt, med rätta, arg eller irriterad, men det är liksom inte jordens undergång. Alla gör fel emellanåt. Sedan går vi vidare och tar nya tag. Alla dömer inte efter samma hårda måttstock som du dömer dig själv. Antagligen gör väldigt få det, till och med.
 
Men nu har du väl nycklarna till hur du ska göra?
Sorry om det här låter hårt och hemskt och taskigt, och tro mig jag vet hur lätt det är att fasnat i negativa tankar, men ingen orkar umgås med en negativ person i evigheter. Därmed inte sagt att det är rätt att lämna dig men du kan inte bara tycka andra ska ändra sig och förstå dig, du måste göra samma sak tillbaka. Du är väldigt bestämt på hur andra ska bete sig mot dig, men du "ser" inte hur du beter dig mot andra.
Jag har dessvärre tappat hoppet. Jag går liksom omkring och låtsas ha ett liv, fixar hemma och planerar vad jag ska göra i trädgården och sånt, men jag känner ingen glädje eller entusiasm. Det skulle inte göra någon skillnad för någon om jag plötsligt inte fanns. Man föds, man har ett antal dagar på sig att "ha ett liv" och sen dör man. Till vilken nytta?

Och hur vet du hur jag beter mig mot andra? Du vet ingenting om det.

Magiana är inte ett uns negativ att umgås med IRL. Tvärtom. Jättetrevlig och socialt kompetent.
Tack :heart
Det håller jag med om :)
Tack :heart
 
Jag har dessvärre tappat hoppet. Jag går liksom omkring och låtsas ha ett liv, fixar hemma och planerar vad jag ska göra i trädgården och sånt, men jag känner ingen glädje eller entusiasm. Det skulle inte göra någon skillnad för någon om jag plötsligt inte fanns. Man föds, man har ett antal dagar på sig att "ha ett liv" och sen dör man. Till vilken nytta?

Och hur vet du hur jag beter mig mot andra? Du vet ingenting om det.


Tack :heart

Tack :heart
För vad det är värt så skulle i alla fall jag sakna dig här på Buke!
 
@Magiana du har ju till och med ”kvitto” på att du inte är påfrestande att umgås med. Dvs det är ännu mindre risk att de som försvann gjorde det på grund av dig :) Sen vad folk SKYLLER på kan vara en annan femma
De som lämnat mig tyckte nog också att jag var okej förut, men sen höll jag tydligen inte måttet.

Min lillsyrra t.ex. såg mig som potentiellt farlig i stället för en människa som mådde dåligt. Och min andra syrra trodde att de inte var välkomna.

För mig känns det som ett krav att alltid vara glad och perfekt när konsekvensen av att någon gång inte vara det, bland människor som man tror bryr sig om en, blir uteslutning ur gemenskapen.
 
De som lämnat mig tyckte nog också att jag var okej förut, men sen höll jag tydligen inte måttet.

Min lillsyrra t.ex. såg mig som potentiellt farlig i stället för en människa som mådde dåligt. Och min andra syrra trodde att de inte var välkomna.

För mig känns det som ett krav att alltid vara glad och perfekt när konsekvensen av att någon gång inte vara det, bland människor som man tror bryr sig om en, blir uteslutning ur gemenskapen.

Fast det säger ju något om DEM. Inte dig. Min pappa pratar inte med mig sedan ett par dagar för han är sur på mig. Det handlar inte om MIG, utan om att HAN är sur. På något det rent generellt och objektivt inte är rimligt att bli sur på.

Så enligt pappa beror det på mig att han inte pratar med mig. Vilket han får tycka om han vill. Men det innebär inte att det är sanningen eller att det är mitt fel att han inte pratar med mig. Det är hans fel, för han är sur och han har valt att sluta prata med mig.
 
Fast det säger ju något om DEM. Inte dig. Min pappa pratar inte med mig sedan ett par dagar för han är sur på mig. Det handlar inte om MIG, utan om att HAN är sur. På något det rent generellt och objektivt inte är rimligt att bli sur på.

Så enligt pappa beror det på mig att han inte pratar med mig. Vilket han får tycka om han vill. Men det innebär inte att det är sanningen eller att det är mitt fel att han inte pratar med mig. Det är hans fel, för han är sur och han har valt att sluta prata med mig.
Själv är jag inte beredd att bli känslomässigt engagerad i någon när de sedan bara går utan förklaring och lämnar mig. Det tar jag för hårt. Jag är hellre ensam eller håller mig till ytliga kontakter som jag inte bryr mig om de försvinner av okänd anledning.
 
Själv är jag inte beredd att bli känslomässigt engagerad i någon när de sedan bara går utan förklaring och lämnar mig. Det tar jag för hårt. Jag är hellre ensam eller håller mig till ytliga kontakter som jag inte bryr mig om de försvinner av okänd anledning.

Fast det där är en helt annan sak. Det jag berörde var hur du ser på förfluten tid. Att tre personer valde att lämna på grund av dig. Det var snarare av vad du berättat så att de på grund av sig själva valde att lämna.
 
Fast det där är en helt annan sak. Det jag berörde var hur du ser på förfluten tid. Att tre personer valde att lämna på grund av dig. Det var snarare av vad du berättat så att de på grund av sig själva valde att lämna.
Jag ser inte riktigt skillnaden. Jag var ju den gemensamma nämnaren för alla som gick eftersom de gick på grund av mig. Jag klarar inte nära relationer om det innebär att folk går när det blir lite jobbigt och som inte ens pallar att bete sig normalt, (typ säga hejdå). Jag blir drabbad av deras beteende. Sånt folk behöver jag inte i mitt liv. Jag vill inte behöva gå omkring och vara rädd att folk ska göra mig illa precis när som helst.
 
Jag ser inte riktigt skillnaden. Jag var ju den gemensamma nämnaren för alla som gick eftersom de gick på grund av mig. Jag klarar inte nära relationer om det innebär att folk går när det blir lite jobbigt och som inte ens pallar att bete sig normalt, (typ säga hejdå). Jag blir drabbad av deras beteende. Sånt folk behöver jag inte i mitt liv. Jag vill inte behöva gå omkring och vara rädd att folk ska göra mig illa precis när som helst.

De gick inte på grund av dig. De valde att gå på grund av sig själva utifrån det du sagt om vad de gett som anledning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 136
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ja, uppenbarligen kan man det. Två gånger dessutom på samma vecka! I stallet där jag står ingår inte insläpp vilket gör att de som har...
Svar
0
· Visningar
350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Åkerfräken

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp