Blanda olika djur

N

Naike

Hejsan!
Vi ska flytta till gård till våren och funderingar att skaffa fler djur, har ploppat upp i huvudet på oss. Jag har läst en hel del på forumet men har själv lite frågor..
De är en hästgård vi flyttar till med våra hästar men bakom ena logen så finns en bit mark som vi inte kommer använda och fundera på att ha "smådjur" där.

De är väl en 50 x 100 meter plus. Och vi kommer då att stängsla in allt. De finns träd, busk, stora o små stenar, gräs och kullar. Vi vill bygga ett höns hus och en lösdrift. Så frågan är då:
Kan höns och får/getter gå tillsamman, skulle även vilja ha en minigris. Vilka djur kan man blanda? Vilka passar ihop?

Vill ha sällskapsdjur och vill kunna få lite ägg av hönsen. Skulle vilja ha den blivande hagen som året-om-boende. Är höns och gris bäst då? Får och getter kanske vill ha sommarbete?

Eller är jag helt ute o cyklar med mitt tänkande om att ha djur där?
 
Sv: Blanda olika djur

De flesta djur går väl att blanda om de bara blir vana situationen. Dock har ju djuren lite olika boende krav. Vi har haft får men de bodde med hästarna i en lösdrift. Vi har höns och minigrisar som trivs utmärkt tillsammans när de är lösa ute på gården (tillsammans med kaniner och katter också), men de har skilda hus.
Kan dock säga att om du skall ha minigrisarna med hönsen så lär du inte få ha äggen i fred ;)
Det är ju så mysigt om de kan samsas och trivs ihop. Gris, får o getter låter väl som om de skull kunna bo fint ihop på en så bra yta.
 
Sv: Blanda olika djur

Tack för svar

Haha ja gris o ägg, de har jag ju inte tänkt på:o
Får bygga en liten höns lucka så inte grisarna kommer in i höns huset.. eller en ramp:D

Men då kanske man skulle ta o skaffa en liten flock djur;)
 
Sv: Blanda olika djur

Precis, du får nog göra så att grisarna inte tar sig i i hönsens hus så att hönsen kan få ha mat där inne också, annars kan de nog gå tillsammans tror jag. Vad mysigt det låter!
 
Sv: Blanda olika djur

Tack:)

Jag längtar tills vi flyttar så man kan börja bygga! Nu sitter man o läser om olika raser..

Tror nå de kommer bli bra och jätte mysigt för barnen att växa upp med olika djur sorter!

Höns som jag är sugna på är stor Brahma och dvärg kochin. Sen 2 dvärg getter och de skulle vara spännande och ha ett par shopshire får.. Hur man nu lyckas få tag på såna:d
Sen kanske minigris..
 
Sv: Blanda olika djur

på gården jag är på, har får, minigrisar, ankor, höns och getter gått i samma hage. de har alla egna hus och går in på kvällen. även grisar och kaniner funkar väldigt bra ihop bara de får äta enskilt. satt de flesta djuren funkar ihop;)
 
Sv: Blanda olika djur

Ja det är bra för barnen att växa upp med djur anser jag. Det ger dem god förståelse för andra liv och ansvars känsla. Låt dem vara med och pyssla och ge dem några egna små ansvarsområden som passar deras ålder.:laugh:

Dvärkockin är jätte trevliga! Har en bunt här hemma nu, alla är sociala, nyfikna och tama. De är pigga höns men inte stressade eller oroliga.
 
Sv: Blanda olika djur

Va roligt att läsa om era erfarenheter!

Då är de inte så dum ide jag har iallafall

Jo precis, jag tycker de är bra för barnen att lära sig om djur o ansvar. Att de är ett liv man ansvarar för och att djuren ger så mycket tillbaka. Längtar till o få sitta på en sten och bara njuta:D

Åh va kul med Kochin, jag fastna riktigt mycket för dom. Verkade vara så himla trevliga!

Nå bra tips på vad man ska tänka o kolla efter när man köper höns?

De är inga konstigheter o blanda olika sorters höns?
 
Sv: Blanda olika djur

Jag har får, getter och minigrisar gåendes tillsammans på sommaren i den lite större sommarhagen, men på vintern delar jag på dem och har fåren tillsammans med minigrisarna och getterna för sig själva,

Varför?

Jo för på vintern behöver de mat på ett annat vis, och då låter inte getterna de andra äta, utan stångar iväg dem. Så fåren vågar inte gå fram till maten och grisarna (som inte begriper att akta sig ;) ) får smäll efter smäll av getterna.

Så det är nog en god idé om du kan dela av dem vid matning åtminstone, men även höet kan bli problem om du inte har tillräckligt stor yta.

Men på sommaren när de bara går på bete i stort sett, går det jättebra att ha dem tillsammans. :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Blanda olika djur

varför inte ett par gäss också ?? :P.. riktiga vakthundar och behöver bara gräs som foder.. (på sommaren).. de vill dock ha en dam / balja att bada i :)...
 
Sv: Blanda olika djur

haha varför inte:d

Nä jag har bestämmt mig för att börja med 2-3 får och en flock höns.. Sen får framtiden avgöra om de blir fler eller inte..

Så är de nån som har ett par suffolk tillsalu:D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 136
Senast: cirkus
·
Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 545
Senast: lillkillen
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 322
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp