Bukefalos 28 år!

Blandad ridning?

rebeckasff

Trådstartare
Har kanske en korkad fråga men jag har tänkt mycket på detta.
Ni som har välskolade AR hästar, rider ni enbart AR?
Jag menar, när ni rider ut, är era hästar lika lugna då eller har ni "vanlig" ridning i skog och mark, annan utrustning osv?
Hoppningen?

Jag vill väldigt gärna skola mina hästar i AR anda så att säga men har funderat på hur det går ihopa med att jag egentligen är hoppryttare?
I framför allt hoppningen vill man ju kanske ha ett lite bättre stöd på bettet av hästen och en bjudning mot hinderna.

Tror ni hästen förstår skillnaden?
Kan man rida "allt" på en och samma häst?
 
Sv: Blandad ridning?

Bent menar att det är jättebra att skola alla hästar i AR innan man sedan specialicerar sig på tävlingsdressyr, hoppning, körning, trav eller vad man nu vill.

Mitt sto, som är ridit akademiskt sedan 2007, fungerar utmärkt även med "annan ridning". Hon har gått lätt dressyrklass med annan ryttare (skolmästerskap), hoppat och hon fungerar jättebra i skogen. Där rider jag oftast på vanligt tränsbett, och vi både galopperar snabbt och klättrar genom gamla kalhyggen och annat.

Och i tisdags var jag på kurs i klassisk dressyr med en portugisisk tränare - det gick jättebra trots att vi travade betydligt mer och jag red med kortare tyglar.

Andra jag brukar träna tillsammans med kör sina hästar och några som har islandshästar åker iväg på gångartskurser.

Så, visst går det bra att blanda AR och annan ridning:)
 
Sv: Blandad ridning?

Okey, vad bra:)
Jag är ju som du vet hoppryttare men det känns som det saknas något i ridningen...
AR är för mig ett sätt att utbilda på, en känsla, harmoni och att var ett med hästen. Att få hästen att vilja göra det du ber den om.
Balans, kropps kontroll och att rida med små fina hjälper att slippa "tvinga och straffa" som många andra tycker att man utbildar hästar.

Men sen vill jag ju inte heller att ingen annan ska kunna rida mina hästar för att dom bara skulle "förstå AR språk"..

Och vem fashinerar det inte med dom högre skolorna och skolor ovan mark. Och till det lite trickträning och frihetsdressyr:love::bow:

Men man har ju mycket att lära, men sättet att umgås och träna sin häst fashinerar mig, för det är KÄNSLA inte "gör si gör så"
 
Sv: Blandad ridning?

Om man ätnker på det såhär:
AR är bara dressyr, så sjlävklart är det både bra och funkar bra att ha det som grund, till allt annat.
Oavsett om man kallar det AR eller annat, så är all bra dressyr bra för hästen och dig själv också, sen kan man ju variera tempo etc. det är inget specifikt till AR egentlgien, det beror ju på hästen och utbildning situation etc. så det kan man ju välja själv lite.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blandad ridning?

Om man utgår från det -moa- skriver att AR "egentligen" helt enkelt är klassisk dressyr, eller en gren av det, så kan jag tillägga att jag vet en tränare inom klassisk dressyr som själv var med i franska hopplandslaget och mao en framgångsrik hoppryttare som tänkte som du, plus att denne ville förbättra hoppningen i sig genom dressyren. Det blir mycket enklare om man har en häst som snabbt kan vinkla om bak och som är "lätt" iom att den dressyrridits bra och går i bra balans. Sen sadlade denne om till endast dressyrbiten men det hade nog mycket med åldern att göra! :p
Jag tror knappast du kommer ha nackdel av AR-träningen i hoppningen, tvärtom! I en övergångsperiod kanske det blir svårt innan man hunnit sära på begreppen för sig själv och hästen, men det kommer man nog få oavsett iom att det tar ett tag att skola om sig när man ska börja med något nytt.

Jag själv rider inte annat också, men målet är att det ska gå att göra lite allt möjligt. Dock tänker jag som så att det är schysstare mot hästen att först skaffa en bra grund i alla gångarter innan man börjar med nytt. (Särskilt hoppning, eftersom den redan dragit på sig massvis med onödig stress av att ha hopptränats innan den var i balans.)
 
Sv: Blandad ridning?

Gör vad du vill med hästen!
Jag rider ut och hoppar (gymnstikhoppning) med min häst. Det går alldeles utmärkt. Jag vill ha kontakt med hästens mun, men inte ett stöd. Det funkar lika bra ute i skogen, under dressyrpassen som vid hoppning.
 
Sv: Blandad ridning?

Klart det går at kombinera!

Om du vill att hästen ska veta vad som är på G och vad som gäller (du kanske vill ha en taggad häst på hoppningen ena dagen och en avslappnad häst i skogen nästa dag), kan du ha speciella träns till olika tillfällen.

Hästar är fenomenala på att para ihop saker med händelser. Det var tex vanligt förr i tiden att hingsten hade ett speciellt träns när det var betäckning, på så sätt blev hingsten med på noterna från början.

Min kille har jag ofta samma träns på i perioder, oavsett vad vi gör, men det är mest för att han måste känna sig trygg och han blir galen när jag byter utrustning till tex en träning eller tävling, då får jag byta minst en vecka innan! :D

men prova! det kanske funkar bra på din häst! :idea:
 
Sv: Blandad ridning?

Tack för att ni orkar svara:)

Ser att dom flesta rider blandat. Och som Faust_86 skriver så kan man ju ha olika utrustning för olika ändamål med ridningen. Detta hade jag ju redan tänkt då jag sparar för att införskaffa mig en bomlös sadel, men vet ej om dom är så bra att hoppa i och dessutom får man väl inte tävla i dom?
Men nog om det, vi ska börja med inridningen först :D
 
Sv: Blandad ridning?

Världen är fri- man gör det som känns bäst! :D Min äldsta häst rider jag mycket dressyr (AR) med, kanske 3 dagar/vecka. Men 3-4 dagar/vecka rider vi ut i skogen och galopperar, hoppar eller bara lufsar runt. Jag rider med helt olika utrustning: när jag tränar dressyr rider jag med bomlös sadel och stång, när jag rider i skogen rider jag på hackamore och hoppsadel. Jag anpassar utrustningen efter det vi ska göra, helt enkelt.

Min unghäst rider jag ut mycket på, tränar en del tömkörning och ibland arbetar jag honom från marken enligt AR-principer. Han behöver framförallt få bättre självförtroende och mindre flyktinstinkt, och då är tömkörningen nyttigare än skolor vid handen eftersom han i tömkörningen måste vara den som går först, och vi kan träna i många olika miljöer. S- träning efter hästen!
 
Sv: Blandad ridning?

jag rider en salig blandning av olika ridstilar, tar lite av det goda i allt. både hästen o jag trivs med att variera.
såklart du kan rida din häst enligt AR i dressyren. eftersom dressyren är grundläggande har du nytta av det i allt du gör. :)
 
Sv: Blandad ridning?

Jag kombinerar. AR är alltid grunden men sedan rider jag gångartsridning, ut i skogen, tränar NH eller annat. Vad jag än gör så är AR med mig i tanken och hur vi rider ut, rider gångarter osv.
 
Sv: Blandad ridning?

Jag omväxlar mellan körning och ridning, då är det grunderna i AR, tränar regelbundet för en dressyrtränare (1 gång/månad), lite western (en smidig rollback vinner alla känslor), hoppade en del tidigare men slutade för att spara frambenen.. I princip rider jag alltid med samma hjälper, oavsett gren, det bara inte syns.
 
Sv: Blandad ridning?

Jag är westernryttare enda in i benmärgen, men ändå tränar jag AR då och då, för att stärka, gymnastisera och mjuka upp min häst. Jag tränade ett tag för en AR-instruktör och har varit på några clinics för Hellekis stora riddare, ni vet vem jag menar ;)
Jag gillar hela konceptet med AR och skulle rekkomendera alla ryttare att träna det med sina hästar, oavsett vad de tävlar/rider i övrigt.

Funderar faktiskt på att åka ner och vara veckoelev hos CD, om jag kan skrapa ihop lite pengar till dess :D
 
Sv: Blandad ridning?

Jag har ett halvblod som rids för att skapa kraft sas...

Jag varierar ridningen väldigt mycket.
Hopptränar då och då, "halvblodsrider" då och då, klättrar, rider samling och skolor, länger i trav och galopp, samlingsgalopp (skolgalopp) till stor framåt och rund galopp.
Ut å långtrava på halvlång tygel, långgaloppera på halvlång tygel, får då och då även sträcka ut ordentligt i galoppen (full fart framåt)
Tror det är det bästa för hästens kropp att spela på hela sitt register, framåt bakåt, uppåt och nedåt.
Rider med engelska sadlar, hopp och dressyr då och då, men rider större delen barbacka...

Rid som du vill och så som du tycker är roligt, ridningen ska ju vara rolig, varför annars rida?! :laugh:
 
Sv: Blandad ridning?

Det finns ingen regel som säger att man INTE får tävla i bomlös! (dressyr)
Sadeln skall vara av engelsk modell och det får inte sticka ut något bakom sadeln.... Har varit i kontakt med ridsportförbundet angående detta för jag kommer ev så småningom att ta upp dressyrtävlandet men kan själv inte rida i bom-sadel (benen domnar av) och därför kommer att använda mig av bomlöst vid tävling....:laugh:
 
Sv: Blandad ridning?

Jag ska köpa en ST som är tävlingsgodkänd.

Vet inte vad som står exakt i tr men har sett flera som enl säljare är tävlings godkända varianter på marknaden...
 
Sv: Blandad ridning?

Hej!

Min pålla är i största allmänhet inte så välutbildad.

Jag rider AR på henne eftersom JAG vill lära mej rida på ett sätt som hon accepterar. Ett sätt som ökar vårt samarbete och min lyhördhet mot henne. Jag älskar inställningen att man ska leta fel hos sej själv och inte försöka rätta hästen när man själv ridit den till felet.

Min häst rids "tokflängturer" (missförstå mej rätt) i skogen, vi hoppar, konditionstränar, tömkör, longerar (mjae.. inte så ofta, vi dör av tristess båda två), jag håller så smått på attt köra in henne. Min sambo rider henne ibland, vilket funkar bra det med. All ridning bedrivs med tanken att går nåt åt skogen är det mitt fel, inte hennes, oavsett om det är på volten eller i skogen.

Ridmässigt tycker jag inte det skiljer så mycket mellan "min" AR och vanlig ridning, mer än att fokus nu ligger på mej som ryttare och inte på hästen (ja, hon ska naturligtvis jobba korrekt, men om jag klantar till det på ryggen, hur ska hon då veta vad som är rätt??).

Dessutom blir min tjej galen om hon inte får göra annat än rida AR hela tiden.

Så.. Ut och gör vad du känner är roligt med hästen- det ska i första hand vara kul med häst!

/ lavinia
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 770
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 629
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 762
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 231
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp