Blandras för 25 papp, någon?

Min teori som jag försöker driva (och som utvecklas allteftersom jag tänker och skriver) är att många av dagens trevliga och sunda raser inte alltid har en så välplanerad bakgrund. Att tillkomsten kan liknas med labradoodlens. Det jag undrar är att, om min teori stämmer, varför det ses med så oblida ögon nu?

Är det kanske för att andra moderna raser från början är framavlade med funktion framför utseende vilket är något som inte gäller för labradoodlen?

Tillägg: Jag måste lämna buke nu för andra aktiviteter!
Fast vilka raser tänker du på då? De flesta raser har ju haft ett ursprungligt användningsområdet och där det sedan har gjorts en selektion på användning, storlek, typ, päls och färg när kennelklubbarna bildades på 1800-talet och utställningar började bli populära. En del raser har dött ut och andra har tillkommit.

Vi har tempelhundar, vakthundar, vallhundar, jakthundar, slädhundar, stridshundar och de som haft som funktion att vara "varmvattenflaskor". Ur det har det sedan kommit arbetande hundar och sällskapshundar, men som tidigare sagts så finns det ju inget seriöst arbete med att försöka får "doodlarna" godkända som ras utan det verkar mest gå ut på valpproduktion.
 
Jag har träffat en labradoodel och det är nog det skälligaste, stressade djur jag någonsin har träffat. Det är nog inte hundens fel i och försig, men uppfödaren har sålt hunden till ett äldre par och lovat att den kommer att älska och ligga och sova på soffan och strosa runt i trädgården. :meh: Det skulle den säkert vara nöjd med efter ett par timmars arbete :angel: Paret tittar sedan på min huligan och undrar hur jag kan ha fått honom så lugn, för att sen i nästa andetag fråga om han inte blir överansträngd när vi går så långa promenader? :banghead:
 
Det håller jag till hundra procent med om, såklart! Enligt min mening borde vissa typer av sådan avel klassar som djurplågeribrott.

Är det det att man inte avlar på egenskaper när det gäller labradoodle? Att det bara handlar om utseende? Nu börjar det eventuellt gå upp ett liljeholmens här hemma.

Men de avlar ju inte ens på utseende? Som sagt vad är "rasstandarden", vad är önskvärd exteriör och så vidare? Vad är inte önskvärt?

Man avlar en lockig snäll hund med lite underull. Varken mer eller mindre om man ska tro vad man får fram när man googlar?
 
Min teori som jag försöker driva (och som utvecklas allteftersom jag tänker och skriver) är att många av dagens trevliga och sunda raser inte alltid har en så välplanerad bakgrund. Att tillkomsten kan liknas med labradoodlens. Det jag undrar är att, om min teori stämmer, varför det ses med så oblida ögon nu?

Är det kanske för att andra moderna raser från början är framavlade med funktion framför utseende vilket är något som inte gäller för labradoodlen?

Tillägg: Jag måste lämna buke nu för andra aktiviteter!
Att skapa en ras, några exempel.
Sällskapshund http://www.eurasierklubben.se/rasens-historia/
Brukshund Dobermann http://www.dobermannklubben.se/om-dobermann.aspx
Under skapande http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=110

Sen finns det raser med tusenåriga historia, en del stambokförda sedan 1200 talet, för de store Pyreneiska herdehundarna kan man läsa om deras ursprung på "patou nordique"
Om den lilla vallhunden som den stora herdehunden samarbetade med hittar man under Breed history.

Detta är naturligtvis bara ett axplock, några exempel.
 
Att skapa en ras, några exempel.
Sällskapshund http://www.eurasierklubben.se/rasens-historia/
Brukshund Dobermann http://www.dobermannklubben.se/om-dobermann.aspx
Under skapande http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=110

Sen finns det raser med tusenåriga historia, en del stambokförda sedan 1200 talet, för de store Pyreneiska herdehundarna kan man läsa om deras ursprung på "patou nordique"
Om den lilla vallhunden som den stora herdehunden samarbetade med hittar man under Breed history.

Detta är naturligtvis bara ett axplock, några exempel.

Jag förstår hur du menar, tror jag. Rysk svart terrier är väl ett liknande exempel?

Om det skulle finnas en eller en liten grupp personer som avlade med syfte att få fram en icke fällande hund passande för vård och terapi skulle man se mer seriöst på labradoodles då?
 
Men de avlar ju inte ens på utseende? Som sagt vad är "rasstandarden", vad är önskvärd exteriör och så vidare? Vad är inte önskvärt?

Man avlar en lockig snäll hund med lite underull. Varken mer eller mindre om man ska tro vad man får fram när man googlar?
Som det beskrivs i den här tråden verkar det sannerligen vara en djungel. Jag har faktiskt blivit ganska intresserad. Ur ett etiskt perspektiv också. Eller kanske framförallt.
 
Fast vilka raser tänker du på då? De flesta raser har ju haft ett ursprungligt användningsområdet och där det sedan har gjorts en selektion på användning, storlek, typ, päls och färg när kennelklubbarna bildades på 1800-talet och utställningar började bli populära. En del raser har dött ut och andra har tillkommit.

Vi har tempelhundar, vakthundar, vallhundar, jakthundar, slädhundar, stridshundar och de som haft som funktion att vara "varmvattenflaskor". Ur det har det sedan kommit arbetande hundar och sällskapshundar, men som tidigare sagts så finns det ju inget seriöst arbete med att försöka får "doodlarna" godkända som ras utan det verkar mest gå ut på valpproduktion.

Jag fattade inte innan jag frågade att labradoodleaveln var så oseriös. Jag kan alldeles för lite och tänkte att rasstandard var något som växte fram efter hand i all "nyavel".
 
Jag förstår hur du menar, tror jag. Rysk svart terrier är väl ett liknande exempel?

Om det skulle finnas en eller en liten grupp personer som avlade med syfte att få fram en icke fällande hund passande för vård och terapi skulle man se mer seriöst på labradoodles då?
Oj det var en salig blandning av raser bakom den ryska terriern!
Vad gäller din fråga kan jag inte svara generellt, det blir ju lite som att kombinera olika raser för att få fram den ultimata agility/freestylehunden.
 
Om det skulle finnas en eller en liten grupp personer som avlade med syfte att få fram en icke fällande hund passande för vård och terapi skulle man se mer seriöst på labradoodles då?
Om man enbart tog fram hundar som inte blir toviga av att bara andas (de har verkligen jättestora pälsproblem i "rasen" idag), om man specificerade vad det är för mentalitet man egentligen eftersträvar (inte bara "en snäll hund") och om man ser till att vara noga med hälsotester och regler kring vilka hundar som får användas i avel, så ja. Då hade det inte varit något annorlunda än Eurasier i mina ögon.

Men då måste man också vara ärlig med att alla hundar inte på nåt sätt har färre mängd allergener per automatik utan att det är slumpen som avgör det. De får inte marknadsföras som "allergivänliga familjehundar som passar som terapihundar", som många gör nu.
 
Jag fattade inte innan jag frågade att labradoodleaveln var så oseriös. Jag kan alldeles för lite och tänkte att rasstandard var något som växte fram efter hand i all "nyavel".

Det gör den säkerligen. Man har ett mål som utgångspunkt. Tex en hund som kan skydda mot rovdjur, en hund med mycket lugnt temperament eller en hund med en viss päls/färg. Sen börjar man försöka få fram det, och samtidigt växer det fram mer önskvärda aspekter. Att hunden som ska skydda mot rovdjur bör ha en rejäl päls och inte bara vara modig, att den mycket lugna hunden helst bör vara kring halvmetern hög och att man förutom en viss päls/färg vill ha en högställd hund. Tex. Så tar man in det med i målet. Och så vidare. När man börjar få till homogenitet och en önskvärd standard så börjar man skapa en stambok.

Doodles har funnits i flera decennier och verkar av vad man kan hitta offentligt vara kvar på första eller möjligen andra steget. Trots att de "borde" ha stambok och ordnade register och tydlig rasstandard idag.

Som sagt, jämför utvecklingen när annan ras växt fram, se mitt exempel mot kattvärlden tex.
 
Oj det var en salig blandning av raser bakom den ryska terriern!
Vad gäller din fråga kan jag inte svara generellt, det blir ju lite som att kombinera olika raser för att få fram den ultimata agility/freestylehunden.

Ja just det! Nästan som att hitta på en helt ny rasgrupp - vårdande hundar/pedagoghundar. Det finns ju redan raser, ur flera olika grupper, där många individer passar utmärkt för sånt arbete.
 
Här är ett ex på "rasstandard"
http://www.labradoodle.se/om-labradoodle.html

Det börjar bra, men sen spretar det mer och mer.

En annan... som svävar mycket mer på målet. Och tillåter flera raser inblandat än pudel och labbe

Dessutom beskrivs olika exteriör som önskvärd. Denna beskriver sluttande kors och rektangulär hund, den förra kvadratisk hund som inte får ha sluttande kors.

https://bustorpshundar.wordpress.com/australian-labradoodle/

De har liksom inte ens enats utan kär två separata "linjer".

Vad värre är så saknas helt info om vad man gör med doodlar som inte möter kraven - och enligt hemsidorna verkar de inte finnas. Alla blir "perfekta".
 
Men då måste man också vara ärlig med att alla hundar inte på nåt sätt har färre mängd allergener per automatik utan att det är slumpen som avgör det. De får inte marknadsföras som "allergivänliga familjehundar som passar som terapihundar", som många gör nu.

Det här är så viktigt!

Att jag blandar in rasklubbar tror jag har att göra med hur det gick till när min airedale dog. Jag upplevde att hans problem sågs som typ aldrig förekommande men när jag började lusläsa statistik hittade jag tecken på annat. Det är väl också därför jag tycker att argumnet som framförs mot labradoodles även kan appliceras på SKK-avel. Men jag vet egentligen alldeles för lite för att uttala mig.
 
Här är ett ex på "rasstandard"
http://www.labradoodle.se/om-labradoodle.html

Det börjar bra, men sen spretar det mer och mer.

En annan... som svävar mycket mer på målet. Och tillåter flera raser inblandat än pudel och labbe

Dessutom beskrivs olika exteriör som önskvärd. Denna beskriver sluttande kors och rektangulär hund, den förra kvadratisk hund som inte får ha sluttande kors.

https://bustorpshundar.wordpress.com/australian-labradoodle/

De har liksom inte ens enats utan kär två separata "linjer".

Vad värre är så saknas helt info om vad man gör med doodlar som inte möter kraven - och enligt hemsidorna verkar de inte finnas. Alla blir "perfekta".

Rasbeskrivningen på den första länken läste jag innan jag frågade. Jag tyckte att det var svårt att förstå vad det stod. Som om det var en massa ihopklippta citat.
 
Här är ett ex på "rasstandard"
http://www.labradoodle.se/om-labradoodle.html

Det börjar bra, men sen spretar det mer och mer.

En annan... som svävar mycket mer på målet. Och tillåter flera raser inblandat än pudel och labbe

Dessutom beskrivs olika exteriör som önskvärd. Denna beskriver sluttande kors och rektangulär hund, den förra kvadratisk hund som inte får ha sluttande kors.

https://bustorpshundar.wordpress.com/australian-labradoodle/

De har liksom inte ens enats utan kär två separata "linjer".

Vad värre är så saknas helt info om vad man gör med doodlar som inte möter kraven - och enligt hemsidorna verkar de inte finnas. Alla blir "perfekta".
''

Men den här sidan då? Verkar inte den mer seriös?

http://www.humlamadenslabradoodle.com/om-labradoodle.html
 
Det här är så viktigt!

Att jag blandar in rasklubbar tror jag har att göra med hur det gick till när min airedale dog. Jag upplevde att hans problem sågs som typ aldrig förekommande men när jag började lusläsa statistik hittade jag tecken på annat. Det är väl också därför jag tycker att argumnet som framförs mot labradoodles även kan appliceras på SKK-avel. Men jag vet egentligen alldeles för lite för att uttala mig.
Mm, förstår det. Jag läser som sagt sällan hos rasklubbar utan brukar googla både på svenska och engelska om "problem med ras x" eller "ras x hälsa" osv. Vill höra normala människors uttalanden, inte få "info" från någon som lever på att valpar säljs och rasen promotas. Därför har jag så oerhört svårt för de här doodleuppfödarna, speciellt den första som länkades som helt ändrat om i rasens historia och hittat på en egen story.

Det kan absolut appliceras på mycket avel under SKK. Speciellt när vi fortfarande inte har sätt att kolla upp många svåra genetiska sjukdomar. HD, ED, patella och ögonlysning i all ära men... det finns så mycket mer som kan vara fel med en linje.
För att inte tala om alla toktrasiga raser som får avlas fram. :wtf:

Jag tror att valet att ta så oerhört stora summor pengar för labradoodles gör att de hamnar mer i rampljuset än oseriösa uppfödare av valfri SKK-ras, speciellt när det kommer till den här typen av diskussioner. De har gjort sig själva till måltavlor genom att sticka ut så oerhört med både pris och skryt. Detsamma gäller bullyn (som frekvent förekommer i oseriös avel-tråden) men den är ju långt ifrån lika populär som doodlen.
I den tråden tas det f.ö. upp mycket om SKK-godkänd renrasavel också.

''

Men den här sidan då? Verkar inte den mer seriös?

http://www.humlamadenslabradoodle.com/om-labradoodle.html
Haha det var ju den sidan jag menade i detta långa inlägg
Hittade en annan labradoodleuppfödare som är sådär "dunderperfekt".
Jag stör mig oerhört på formuleringar som "Men snart visade sig att Labradoodle kunde blir så mycket mer och att man med målmedveten avel kunde få fram en oväntat lyckad typ av hund." Speciellt när skaparen av rasen kräks på den och hur trasig den blivit.
 
Haha det var ju den sidan jag menade i detta långa inlägg

Jag stör mig oerhört på formuleringar som "Men snart visade sig att Labradoodle kunde blir så mycket mer och att man med målmedveten avel kunde få fram en oväntat lyckad typ av hund." Speciellt när skaparen av rasen kräks på den och hur trasig den blivit.

:D

Finns det alltså en "skapare" av labradoodlen?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp