Blandras för 25 papp, någon?

Hatet och föraktet i denna tråden är i mina ögon liknande hatet mot judar och andra folkgrupper på 40-talet. Jag vill här uppmana att ni alla ska acceptera andras värde, både männsikor som djur!!

Jag ska fråga min far, vars mor va tog livet av sig efter det hon upplevde på 40 talet om han tycker att det är att jämställa med att vissa tycker att Doodles är onödiga designerraser.

Vad tror du själv att svaret blir?
 
Sedan fattar jag inte varför en seriös uppfödare skulle bli avundsjuk på någon som kränger överprissatta korsningar? De allra flesta uppfödare älskar sin ras och vill förbättra den även om de givetvis också vill gå med vinst (vilket verkligen inte alla gör). I korsningsavel (speciellt med korsningar som blivit "inne") är det bara pengarna som hägrar. Inget annat än Mammon. Skiter man i att göra några hälsoundersökningar etc tjänar man ju mer pengar.
 
Tack :heart

Sitter här och är smått upprörd över hur ett av världshistoriens folkmord värsta jämnställs med motviljan mot okontrollerad hundavel.
Fattar inte riktigt symboliken ens.
Jag hoppas inte vid min gud att vi som förespråkar renrasiga hundar jämnställs med de vansinniga personer som förespråkade renrasiga människor :crazy:

Som sagt, de sakerna är inte i samma liga. Men visst, vi vet ju hur historielöst samhället verkar mer och mer bli.
 
Jag häpnar över vad många har skrivit i denna tråden. En otrevlig stämning, häcklande och nedvärderande. Ärligt talat känns det oerhört tråkigt att läsa det ni skriver. Varför är det så provocerande att en typ av hund kostar så mycket pengar? Avundsjuka? Att er egen jättefina RENRASIGA hund inte är så populär? Min åsikt är att en hund ska kosta! Höj priset till 30-40 000kr/hund så kanske alla dessa hundar som är till omplacering slipper byta hemdå de kanske inte kommer till den mindre seriösa och kanske lata ägaren, höj priset så kanske fler tänker till innan de skaffar hunden! Höj hundens status som individ, låt dem kosta massor!!

Jag och min familj ska återigen köpa en hund efter många år utan. Om jag hade fått välja utifrån mig själv hade jag köpt en cane corso men då övriga familjen sagt nej till detta har vi enträget letat vidare. Varende ras har vi gått i genom men inte lyckats enas. När vi då träffade dessa trevliga BLANDRASER som många kallar labradoodle föll alla i familjen som furor. Om hunden är dyr? Ja, riktigt hiskeligt dyra för oss som har en mindre plånbok men vill man ha något väldigt väldigt mycket ja då sparar man. Vi hade kunnat köpa en rasren hund för halva summan men nu är det en blandras vi fastnat för och så blir det. Vad SKK godkänner eller inte är mig totalt ointressant, vi vill ha en trevlig familjemedlem inte en utställningshund. Jag har tidigare köpt/fått blandraser i princip gratis och dessutom köpt rasrent för större peng och tänk, jag har älskat dem alla lika mycket! För mig har en hund en nos, öron, fyra tassar, de vill ha trygghet och kärlek, bra mat, fysisk och psykisk motion oavsett vad SKK bestämmt.

Hatet och föraktet i denna tråden är i mina ögon liknande hatet mot judar och andra folkgrupper på 40-talet. Jag vill här uppmana att ni alla ska acceptera andras värde, både männsikor som djur!!

Anledningen till att folk motsätter sig att poo-uppfödare gör så mycket pengar är ju helt enkelt att det är hyckleri.
Godtrogna människor blir lurade, hundar far illa och oärliga människor tjänar pengar. Det är väl någonting hela samhället borde motsätta sig.
Vill du köpa en blandras är det fritt fram för dig att göra det, men jag tycker personligen att man har visst ansvar i sin konsumtion.

Den osmakliga jämförelsen tänker jag inte kommentera. Det har andra redan gjort.
 
❤ jag va 18 innan min pappa ens berättade att hans släkt va av polskt ursprung (vi har ett klassiskt Tyskt efternamn) än idag vet jag inte mycket mer än så och min pappa är inte den känslosamma personen direkt. Men så pass råa känslor ligger det ändå där, att folk har mage att jämföra vad hans familj gått igenom med att vissa tycker 25 papp för en blandras är orimligt gör mig lätt illamående
 
❤ jag va 18 innan min pappa ens berättade att hans släkt va av polskt ursprung (vi har ett klassiskt Tyskt efternamn) än idag vet jag inte mycket mer än så och min pappa är inte den känslosamma personen direkt. Men så pass råa känslor ligger det ändå där, att folk har mage att jämföra vad hans familj gått igenom med att vissa tycker 25 papp för en blandras är orimligt gör mig lätt illamående
:bow::bow:
 
@Sel: Instämmer plus att det är ju inte helt ovanligt att puppymills inte redovisar/skattar för sina intäkter... tar man 25 000 per valp är det ganska mycket skatt som undanhålls.

Absolut! Man har som köpare ett ansvar från flera olika håll.
Här i UK är ju fenomenet puppymills ännu mer utbrett och det rör sig jätteofta om just designer breeds eftersom det inte krävs något pappersarbete.
Det är ju svårt att ställa ut och få championtitlar på en byracka som är tovad och lever i bur med gallerbotten hela sitt liv., men handlar det om en "springapoo" eller "pomsky" blir det lättare att fuska med välfärd. Inga titlar eller papper är nödvändiga.
Och det värsta är verkligen att det inte ens är folk som vill ha 'så billiga hundar som möjligt' som köper från den typen av uppfödare heller. Tvärtom verkar det ibland ligga någon slags prestige i högre priser.
Det är ett jätteproblem här! Jag hoppas att det inte ska bli lika illa i Sverige.

Tillägg: Sedan behöver man förstås inte undersöka blodslinjer, övertyga uppfödare och kanske stå i valpkö när man köper från "valpproducenter" istället för uppfödare.
 
Senast ändrad:
Hur skulle det se ut om alla uppfödare tog 20 000-35 000 för en hund oavsett ras/blandras?
När kriminalvården betalar 20 000 för en narkotikahund, en väktarhund ligger på max 30 000 och polisen hade fram till förra året ett tak på 40 000 för ett polishundsämne....så ska man ha 30 000 för en blandras som kan vara avlad på vad för skit som helst!
Det är för mig totalt obegripligt att man kan få detta till att handla om annat än pengar.
 
❤ jag va 18 innan min pappa ens berättade att hans släkt va av polskt ursprung (vi har ett klassiskt Tyskt efternamn) än idag vet jag inte mycket mer än så och min pappa är inte den känslosamma personen direkt. Men så pass råa känslor ligger det ändå där, att folk har mage att jämföra vad hans familj gått igenom med att vissa tycker 25 papp för en blandras är orimligt gör mig lätt illamående

Jag har varit på en föreläsning med en överlevare. Jag grinade hela tiden och ville kräkas. Från ung ålder via min morfar har jag fått ett hett hat mot nazister. Hade han levt när svinen demonstrerade i Falun på 1:a maj hade han stått i första ledet bland motståndarna.

Edit: Förlåt för OT.
 
Jag har varit på en föreläsning med en överlevare. Jag grinade hela tiden och ville kräkas. Från ung ålder via min morfar har jag fått ett hett hat mot nazister. Hade han levt när svinen demonstrerade i Falun på 1:a maj hade han stått i första ledet bland motståndarna.

Edit: Förlåt för OT.

All heder till din morfar :heart
 
Jag och min familj ska återigen köpa en hund efter många år utan. Om jag hade fått välja utifrån mig själv hade jag köpt en cane corso men då övriga familjen sagt nej till detta har vi enträget letat vidare. Varende ras har vi gått i genom men inte lyckats enas. När vi då träffade dessa trevliga BLANDRASER som många kallar labradoodle föll alla i familjen som furor. Om hunden är dyr? Ja, riktigt hiskeligt dyra för oss som har en mindre plånbok men vill man ha något väldigt väldigt mycket ja då sparar man. Vi hade kunnat köpa en rasren hund för halva summan men nu är det en blandras vi fastnat för och så blir det. Vad SKK godkänner eller inte är mig totalt ointressant, vi vill ha en trevlig familjemedlem inte en utställningshund. Jag har tidigare köpt/fått blandraser i princip gratis och dessutom köpt rasrent för större peng och tänk, jag har älskat dem alla lika mycket! För mig har en hund en nos, öron, fyra tassar, de vill ha trygghet och kärlek, bra mat, fysisk och psykisk motion oavsett vad SKK bestämmt.

Jag har bara haft renraser, dock kommit i kontakt med ett stort antal blandraser genom åren, har även haft en på prov här hemma eftersom det var en fantastisk liten hund som skulle omplaceras. Tyvärr passade den inte ihop med min äldre tik.

Jag har fått två av mina renrasiga hundar gratis. Jag har betalat normalt valppris för en och en tog jag som omplacering för några tusenlappar. Att jag tagit hem just de fyra som varit mina är enkelt. De har varit fantastiska och jag har inte velat vara utan någon av dem. Jag älskar dem mer än något annat här i världen och de passar mig utmärkt.

MEN att det blivit så bra, genomgående, med mina hundar har jag uppfödarna att tacka för. Uppfödarna som avlar på rastypiska hundar, hundar med dokumenterade släktled. Hundar som i många fall testats i för rasen lämpliga arbetsprov med mycket bra resultat osv.

Det är inte en slump att hunden jag en dag tog hem osedd visade sig vara fantastisk trots att hon beskrevs som något helt annat. Tack vare stamtavlan, tack vare att jag har så jäkla bra koll på hennes släktingar m.m. så kunde jag förstå att det var en bra hund i fel hem, en hund som med största sannolikhet passade mig utmärkt (det gjorde hon också).

Det är inte en slump att min nu yngsta är rolig och lätt att leva med, orädd och glad, otroligt sund i sin kroppsbyggnad och en sjuhelvetes rolig tävlingskamrat de gånger jag väl orkar ta mig iväg på något (det är inte ofta, hon är till 99% av sin tid en sällskapshund, inte tävlingshund). Jag visste redan innan hon var född att hon skulle bli sådan, även om hon överraskade mig med att vara bättre än väntat.

Samma sak där, hon är ett resultat av genomtänkt avel från föräldrahundar som kommer ur jämna och bra kullar. Det har inte varit att en hund i kullen råkat vara bra och så har man avlat på den, det har varit kullar som varit så bra att även den "sämsta" i kullen varit en tokigt bra hund. Då blir det kvalitet på valparna. Inga garantier såklart, det går inte, saker kan alltid slå fel när det handlar om genetik och avel, men nog sjutton har mina hundar haft ett utmärkt utgångsläge redan innan de föddes.

Och DÄR har vi anledningen till att jag, även om jag bara ska ha en sällskapshund. Jag vill till varje pris öka chansen att få en riktigt bra hund. Jag har träffat hundar som varit rädda för allt och inget. Jag har träffat stressade hundar som huggit sina ägare, som huggit ägarnas vän i armen så hårt att det blev akut in till sjukhus och hela armen var blå i veckor. Jag har träffat hundar som inte blivit gamla alls pga hälsoproblem... listan kan göras lång. Listan kan göras ännu längre av de många hundägare här i tråden som varit aktiva med hund längre än vad jag har varit.

I mina ögon är det oerhört respektlöst mot hundar (och kommande ägare) att göra annat än sitt absolut bästa för att öka chansen för så sunda och bra hundar som möjligt, oavsett ras eller rasblandning.

I dagsläget finns det dock extremt sällan några möjligheter för icke-SKK-anslutna hundägare att hålla koll på sina hundars bakgrund, hundarnas resultat från hälsoundersökningar m.m. Det är anledningen till att jag, som det ser ut nu, aldrig kommer välja annat än hundar från SKK-ansluten uppfödare (eller motsvarande i andra länder). Det är för riskabelt. Det är inte sjysst mot hundarna.
 
Jag fattar inte varför labradoodlefolket är mer lättkränkta än andra blandrasägare. Jag frågar ofta folk jag möter vad deras hundar är för ras och får ibland svaret ”en blandning mellan x och y”. Senast jag ställde frågan om en rolig liten hund skrattade ägaren och sa ”gott och blandat med mycket york”.

Men labradoodleägare skriver kränkta inlägg på facebook om att veterinären kallat deras hund för blandras och får en massa sympati. :confused:
 
Jag fattar inte varför labradoodlefolket är mer lättkränkta än andra blandrasägare. Jag frågar ofta folk jag möter vad deras hundar är för ras och får ibland svaret ”en blandning mellan x och y”. Senast jag ställde frågan om en rolig liten hund skrattade ägaren och sa ”gott och blandat med mycket york”.

Men labradoodleägare skriver kränkta inlägg på facebook om att veterinären kallat deras hund för blandras och får en massa sympati. :confused:

Det är väl jobbigare att höra ordet blandras när man pröjsat 25 000 mot 3000:- :grin:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 128
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp