Blandras för 25 papp, någon?

Jag ser det inte som en skymf mot oss uppfödare av renrasiga hundar att blandrasuppfödare tar mer betalt för sina valpar. För min del får de gärna ta en miljon för sina valpar om de vill och tycker folk att det är ok att betala det så är det ju deras val. Jag ser faktiskt inte blandrasuppfödare som konkurrenter, eftersom jag säljer mina valpar till de som vill ha just min ras och just från den avelskombination jag har. Blandrasuppfödarna är lika lite mina konkurrenter som att schäferuppfödare, taxuppfödare eller pudeluppfödare skulle vara det.
 
Jag ser det inte som en skymf mot oss uppfödare av renrasiga hundar att blandrasuppfödare tar mer betalt för sina valpar. För min del får de gärna ta en miljon för sina valpar om de vill och tycker folk att det är ok att betala det så är det ju deras val. Jag ser faktiskt inte blandrasuppfödare som konkurrenter, eftersom jag säljer mina valpar till de som vill ha just min ras och just från den avelskombination jag har. Blandrasuppfödarna är lika lite mina konkurrenter som att schäferuppfödare, taxuppfödare eller pudeluppfödare skulle vara det.

Jag ser dem heller inte som konkurrenter. Men som djurvän ogillar jag starkt all avel som inte bygger på att göra allt för djurens bästa. Då få blandrasavlare gör hälsotester och de kan bedriva sin verksamhet helt utan insyn från ett organ som SKK, så ger jag inte mycket för den verksamheten. I många fall är det en skymf mot djuren och normalt vett om djurens väl.
 
Apropå blandningar: Jag såg en fruktansvärt söt i mitt flöde häromdagen. Mops/JRT. Den uppgavs vara en retromops och jag kan tänka mig att man försöker göra sådana. Men är det just JRT man korsar in då? Den här såg inte särskilt mopsig ut.
 
Jag fattar inte varför labradoodlefolket är mer lättkränkta än andra blandrasägare. Jag frågar ofta folk jag möter vad deras hundar är för ras och får ibland svaret ”en blandning mellan x och y”. Senast jag ställde frågan om en rolig liten hund skrattade ägaren och sa ”gott och blandat med mycket york”.

Men labradoodleägare skriver kränkta inlägg på facebook om att veterinären kallat deras hund för blandras och får en massa sympati. :confused:
Tror @Voff har en poäng, det är en statusgrej.

En bekants dotter skulle tydligen köpa doodle nu, jag sa bara rätt ut att det är den största lögnen inom hundvärlden på mycket länge, bekanten skrattade lite förnärmat:meh: så jag spädde på med att man betalar ju inte de pengarna för en blandras, fattar ju vem som helst:angel:
 
Tror @Voff har en poäng, det är en statusgrej.

En bekants dotter skulle tydligen köpa doodle nu, jag sa bara rätt ut att det är den största lögnen inom hundvärlden på mycket länge, bekanten skrattade lite förnärmat:meh: så jag spädde på med att man betalar ju inte de pengarna för en blandras, fattar ju vem som helst:angel:

För ca 8 år sen födde min kusin upp Chihuahua. Hon fick 25 000:- för dem. De flesta såldes till Norge där pengar inte var ett problem.
I dag kostar väl en Chihuahua typ 8000:-.

Det går absolut mode i hundar.
 
För ca 8 år sen födde min kusin upp Chihuahua. Hon fick 25 000:- för dem. De flesta såldes till Norge där pengar inte var ett problem.
I dag kostar väl en Chihuahua typ 8000:-.

Det går absolut mode i hundar.
Definitivt.

Vet inte hur många gånger jag skämtat om chihuahuans kilopris, men runt 12-14' känns väl mer rimligt för en reggad valp oavsett ras.
 
Tror @Voff har en poäng, det är en statusgrej.

En bekants dotter skulle tydligen köpa doodle nu, jag sa bara rätt ut att det är den största lögnen inom hundvärlden på mycket länge, bekanten skrattade lite förnärmat:meh: så jag spädde på med att man betalar ju inte de pengarna för en blandras, fattar ju vem som helst:angel:

Svårt att skryta med pengarna där, bara.

”Din hund är en blandras”.

”Hördudu, jag har faktiskt betalat TJUFEMTUSEN för den!” :mad:

” ———” :angel:

:D
 
Apropå blandningar: Jag såg en fruktansvärt söt i mitt flöde häromdagen. Mops/JRT. Den uppgavs vara en retromops och jag kan tänka mig att man försöker göra sådana. Men är det just JRT man korsar in då? Den här såg inte särskilt mopsig ut.
Det dumma är väl att det kanske skulle gå att göra en utkorsning och få hundarna reggade i SKK, så att man inte behövde gå via blandrasavel, men få verkar vara intresserade av det. Då skulle det snabbt gå att få mopsen bättre. Jag har sett flera SKK-anslutna uppfödare som påstått sig vara ute efter någon slags "retro-mops" genom att para så bra renrasiga mopsar som möjligt. Deras hundar har i bästa fall haft inte lika ihopknipta näsborrar som de vanliga, annars har skillnaden varit minimal :grin:
 
Jag har sett flera SKK-anslutna uppfödare som påstått sig vara ute efter någon slags "retro-mops" genom att para så bra renrasiga mopsar som möjligt. Deras hundar har i bästa fall haft inte lika ihopknipta näsborrar som de vanliga, annars har skillnaden varit minimal :grin:
Det låter ju jättesorgligt om avel på bättre näsa skulle vara retromopsavel i stället för vanlig mopsavel.
 
Det dumma är väl att det kanske skulle gå att göra en utkorsning och få hundarna reggade i SKK, så att man inte behövde gå via blandrasavel, men få verkar vara intresserade av det. Då skulle det snabbt gå att få mopsen bättre. Jag har sett flera SKK-anslutna uppfödare som påstått sig vara ute efter någon slags "retro-mops" genom att para så bra renrasiga mopsar som möjligt. Deras hundar har i bästa fall haft inte lika ihopknipta näsborrar som de vanliga, annars har skillnaden varit minimal :grin:
Det där har jag redan provat,funkar inte alls lika enkelt som med frallan,gav upp.
 
Nu blir det ett avsteg; men vad skulle vara en bra ras att faktiskt köra utavel med när det kommer till mops? Både mentalt och vad man strävar efter för kroppskonstruktion.
JRT känns ju inte direkt som det självklara valet att blanda mops med? Det förbättrar ju hälsan avsevärt men känns kanske lite åt fel håll mentalt sett.. Eller tänker jag helt fel?
 
Nu blir det ett avsteg; men vad skulle vara en bra ras att faktiskt köra utavel med när det kommer till mops? Både mentalt och vad man strävar efter för kroppskonstruktion.
JRT känns ju inte direkt som det självklara valet att blanda mops med? Det förbättrar ju hälsan avsevärt men känns kanske lite åt fel håll mentalt sett.. Eller tänker jag helt fel?

Ja, jag tänker mig att staffar skulle vara mer lika mops mentalt med samma charm och humor , JRT är så ettriga, men de har ju fel storlek.
 
Nu blir det ett avsteg; men vad skulle vara en bra ras att faktiskt köra utavel med när det kommer till mops? Både mentalt och vad man strävar efter för kroppskonstruktion.
JRT känns ju inte direkt som det självklara valet att blanda mops med? Det förbättrar ju hälsan avsevärt men känns kanske lite åt fel håll mentalt sett.. Eller tänker jag helt fel?

Utavel går att göra inom rasen också, dock är det svårare.
 
Utavel går att göra inom rasen också, dock är det svårare.
Utavel brukar man väl säga om man menar just med att korsa in andra raser?
Iallafall tycker inte jag att flera generationer av mopsar ska behöva lida för att det kanske går att förbättra hälsan genom avel inom rasen. Då ser jag hellre att man korsar in en annan ras för att avsevärt förbättra hälsan på kort tid.
 
Nu blir det ett avsteg; men vad skulle vara en bra ras att faktiskt köra utavel med när det kommer till mops? Både mentalt och vad man strävar efter för kroppskonstruktion.
JRT känns ju inte direkt som det självklara valet att blanda mops med? Det förbättrar ju hälsan avsevärt men känns kanske lite åt fel håll mentalt sett.. Eller tänker jag helt fel?
Nu är det ju inte kroppen eller knoppen som är fel på mopsen,utan "bara" nosen o dess veck.
Jag tror att det kanske skulle funka med en brab eller tibbe kanske.
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 389
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp