Blandras för 25 papp, någon?

Vad heter det då när man korsar in andra raser? Jag har bara hört utavel. Men det måste ju heta något annat då?

Det förekommer ibland, väldigt sällsynt att en ras har såpass genetisk liten avelsbas att andra, närbesläktade raser korsas in, i syfte att stärka genpoolen. Detta görs under strikt kontrollerade former och avkommorna registreras i x-registret och går sedan om de uppfyller alla raskrav, in i avel för ursprungsrasen igen
 
Nu blir det ett avsteg; men vad skulle vara en bra ras att faktiskt köra utavel med när det kommer till mops? Både mentalt och vad man strävar efter för kroppskonstruktion.
JRT känns ju inte direkt som det självklara valet att blanda mops med? Det förbättrar ju hälsan avsevärt men känns kanske lite åt fel håll mentalt sett.. Eller tänker jag helt fel?
@dobbis förslag på brab (petit brabancon) som inkorsningsmaterial är inte dumt. Raserna är väldigt lika i sättet, så det blir ju en faktor mindre att behöva bekymra sig om när man sedan ska försöka konsolidera mopsen igen, med bättre luftvägar. Mopsen är grövre i kroppen, men i grunden är det hyfsat samma konstruktion där också, raserna emellan.
 
@dobbis förslag på brab (petit brabancon) som inkorsningsmaterial är inte dumt. Raserna är väldigt lika i sättet, så det blir ju en faktor mindre att behöva bekymra sig om när man sedan ska försöka konsolidera mopsen igen, med bättre luftvägar. Mopsen är grövre i kroppen, men i grunden är det hyfsat samma konstruktion där också, raserna emellan.
Mina försök till mopsavel har ju inte varit lysande även om jag fått till andningen så där o fått bort fettvalken på näsan,man kanske skulle göra retromopsar istället.:confused::angel:
 
Nu har jag inte läst alla era inlägg men som jag skrivit ovan har jag dragit saken lite väl långt och det var ju bra eftersom det blev diskussion. Det jag menar är att det är tråkigt att folk eldar upp både sig själv och varandra och det blir en otroligt hetsig stämning och ibland upplever jag att folk tar till sig åsikter som kanske de egentligen inte har. Ex idag satt vi och diskuterade på jobbet ang att när samtalen börjar handla mest om hur jobbigt det är, chefen är kass mm så spider sig detta som en löpeld och så finns det kanske de som innerst inne inte tycker så men får höra detta så ofta att det blir en sanning till slut. Det jag menar är att hets och skitsnack tenderar att växa i proportion och det var det jag syfttade på i min liknelse, inget annat.

Som jag skrev är tillgång/efterfrågan det som styr priser och själv tycker jag inte att det är konstigt att de som föder upp individer som SKK inte godkänt men ändå är extremt populära tar ut högre pris. Det är ju samma inom hästvärlden, en nyare "ras" kostar ju mer tills marknaden är mättad. Det jag kan tycka är upprörande är aveln av mycket osund avel såsom extremt trubbnosiga hundar, just det har jag mycket svårt att förstå att SKK godkänner. Lidande är inte ok!

Jag har inga som helst problem med ordet blandras utan jag använder det själv ist för labradoodle när folk frågar vilken ras vi ska köpa. För mig är en hund just en hund och inget annat. Jag har även haft både rasrena hästar samt korsningar och det spelar mig ingen som helst roll, för mig är individen mycket mera viktig än vad som står på papperet.
 
Nu har jag inte läst alla era inlägg men som jag skrivit ovan har jag dragit saken lite väl långt och det var ju bra eftersom det blev diskussion. .

Så du menar att det är helt ok att dra upp folkmord VS blandraser om man vill ha en diskussion. Eller ska man kanske ha lite mer vett än så om det nu är en diskussion på ett diskussionforum man vill åt?

Det är inte "lite väl långt" det är otroligt jävla illa
 
Nu har jag inte läst alla era inlägg men som jag skrivit ovan har jag dragit saken lite väl långt och det var ju bra eftersom det blev diskussion. Det jag menar är att det är tråkigt att folk eldar upp både sig själv och varandra och det blir en otroligt hetsig stämning och ibland upplever jag att folk tar till sig åsikter som kanske de egentligen inte har. Ex idag satt vi och diskuterade på jobbet ang att när samtalen börjar handla mest om hur jobbigt det är, chefen är kass mm så spider sig detta som en löpeld och så finns det kanske de som innerst inne inte tycker så men får höra detta så ofta att det blir en sanning till slut. Det jag menar är att hets och skitsnack tenderar att växa i proportion och det var det jag syfttade på i min liknelse, inget annat.

Som jag skrev är tillgång/efterfrågan det som styr priser och själv tycker jag inte att det är konstigt att de som föder upp individer som SKK inte godkänt men ändå är extremt populära tar ut högre pris. Det är ju samma inom hästvärlden, en nyare "ras" kostar ju mer tills marknaden är mättad. Det jag kan tycka är upprörande är aveln av mycket osund avel såsom extremt trubbnosiga hundar, just det har jag mycket svårt att förstå att SKK godkänner. Lidande är inte ok!

Jag har inga som helst problem med ordet blandras utan jag använder det själv ist för labradoodle när folk frågar vilken ras vi ska köpa. För mig är en hund just en hund och inget annat. Jag har även haft både rasrena hästar samt korsningar och det spelar mig ingen som helst roll, för mig är individen mycket mera viktig än vad som står på papperet.
Ja tror faktiskt att det är du som tar det välligt personligt och därför tar illa upp av diskutionerna eftersom du kanske faktiskt tar åt dig av vad som sägs.
Även om ni bestämt er för att en blandras är det som ni tror är bäst för er så kan ni knappast blunda för det faktum att ni är beredd att betala 25 000 kr för en hund ur helt okontrollerad avel i en värld där det cirkulerar extremt många rasbundna sjukdomar som faktiskt inte magiskt försvinner bara för att man korsar 2 raser och sedan skiter i att kontrollera individerna om de har dessa sjukdomar innan man för generna vidare.
Detta när man kan söka sig till en frisk ras med hårt kontrollerade hälsointyg sedan generationer tillbaka för halva priset.
Detta är alltså inte en åsikt utan fakta.

Sedan får man väl tycka vad man vill om labradoodle och de människor som marknadsför dessa hundar med rena lögner så som allergivänliga och lättskötta.
Men att säga att man hetsar varandra för att man skriver ren fakta känns ju som att elda på stämningen än mer.
 
Tyvärr, nu har du helt fel, jag tar inte åt mig alls. Jag blir öht uppgiven när folk håller på så här oavsett ämne. Men jag har förstått av de inlägg jag läst här och på många andra forum att det är bättre att vara tyst för att få folk att vara ödmjuka verkar komplett omöjligt.


Ja tror faktiskt att det är du som tar det välligt personligt och därför tar illa upp av diskutionerna eftersom du kanske faktiskt tar åt dig av vad som sägs.
Även om ni bestämt er för att en blandras är det som ni tror är bäst för er så kan ni knappast blunda för det faktum att ni är beredd att betala 25 000 kr för en hund ur helt okontrollerad avel i en värld där det cirkulerar extremt många rasbundna sjukdomar som faktiskt inte magiskt försvinner bara för att man korsar 2 raser och sedan skiter i att kontrollera individerna om de har dessa sjukdomar innan man för generna vidare.
Detta när man kan söka sig till en frisk ras med hårt kontrollerade hälsointyg sedan generationer tillbaka för halva priset.
Detta är alltså inte en åsikt utan fakta.

Sedan får man väl tycka vad man vill om labradoodle och de människor som marknadsför dessa hundar med rena lögner så som allergivänliga och lättskötta.
Men att säga att man hetsar varandra för att man skriver ren fakta känns ju som att elda på stämningen än mer.
 
Blir du nöjd om jag skriver jäkligt, onödigt, galet långt ifrån? Min mening var att beskriva att hets ökar hets men det verkar vara svårt att förstå. Suck.


Så du menar att det är helt ok att dra upp folkmord VS blandraser om man vill ha en diskussion. Eller ska man kanske ha lite mer vett än så om det nu är en diskussion på ett diskussionforum man vill åt?

Det är inte "lite väl långt" det är otroligt jävla illa
 
Labradoodles och andra div poo-hundar är slagna. Ska man tjäna pengar är det nog pomsky (pomeranian-husky) man ska satsa på. 45 papp finns en unghund till salu för på blocket :eek: Köp nån billig huskytik(3000kr/st) och en liten pomeranianhane (vad kan en sådan kosta, 18000?kr), du går plus redan första valpen! Tänk vilka pengar på en kull på 6 valpar eller 10! :banana:

(måste ju bara vara en skämtannons!)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp