Blandras för 25 papp, någon?

:yuck:
Kollade runt på hemsidan och känner att det här nog är den mest ambitiösa blandrasuppfödaren jag någonsin sett. De har verkligen jättetrevliga utrymmen för sina hundar, hanterar dem på bord varje dag och jag tror säkert att detta blir jättetrevliga, välhanterade hundar som kan göra vem som helst glad.

Sen såg jag att de har tio(!) planerade kullar för 2017. Alla valpar i alla kullar är redan tingade, så nog finns det efterfrågan!

Hoppas att de kan arbeta mot en rasregistrering så att det blir någon ordning på hälsa, statistik etc.
!0 kullar, det låter mer som en valpfabrik tycker jag:yuck:
 
Att skapa en ras, några exempel.
Sällskapshund http://www.eurasierklubben.se/rasens-historia/
Brukshund Dobermann http://www.dobermannklubben.se/om-dobermann.aspx
Under skapande http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=110

Sen finns det raser med tusenåriga historia, en del stambokförda sedan 1200 talet, för de store Pyreneiska herdehundarna kan man läsa om deras ursprung på "patou nordique"
Om den lilla vallhunden som den stora herdehunden samarbetade med hittar man under Breed history.

Detta är naturligtvis bara ett axplock, några exempel.

Jag kan också dra in "min" ras; Norsk Lundehund. En typ av hund som har funnits i Norge i hundratals år som avlades just för en ovanlig form av jakt där det inte fanns en ras för; lunnefågelfångst. Man behöll de hundar som var mest flexibla och försiktiga, som dessutom behöll sig nära sin förare och höll koll på var exakt dom var. De lundehundar som fastnade, trillade ned för klippor, vandrade iväg, visade inget intresse i att söka upp lunnefåglarna, osv. antingen överlevde inte eller valdes inte in i nästa generation lundehundar. Så fortsatte man vidare, man skrev upp en rasstandard, och vi fick det vi nu idag kallar för Norsk Lundehund.

"Raser" såsom labdradoodles har uppfödare som saknar varken intresse för någon rasstandard eller att avla fram något de egentligen (bevisade) är riktigt duktiga i. Och fluffiga söta hundar som gör sig bra som sällskapshundar har vi redan dussintals av (som dessutom är mycket billigare).

Samma i UK, där är det en DYR valp om den kostar £700. Hänger nog lite ihop med att en valp är "värdelös", men en unghund som har tänt och visat träningsbarhet är oerhört eftertraktad. Det är en risk att köpa en bebis!

Just så är det. Med en valp kan man aldrig veta i förväg om just den individen håller till det med man vill ha den till.

T.ex var vår ena BC var helt hopplös på vall (blev aldrig godkändt vallprov ens), medan den andra var godkänd, men kanske inte den mest arbetssamma det fanns. Det är också MYCKET tid och träning (och kostnader) nedlagd innan man får en tillräckligt tränad vallhund. Vissa betalar gärna ett bra pris för att få allt "färdigfixat" redan.
 
På blocket erbjuds valpar efter en tik som är "korsning mellan finsk lapphund och storpudel och pappa till valparna är en multigenerations labradoodle"

Pris: 20K.

O_o
 
En fråga bara...

Är det nog med raser nu? Har vi alla raser vi behöver och punkt slut?


För om någon faktiskt har eller tro sig ha en ide om en ny ras och ett upplägg,, vad krävs för att ses som seriös och "we are getting there" ?


Jag saknar ju en typ av hund.
Border collie med sällskapshund-psyke tex


Det finns ju renras med omöjliga pälsar också eller som åtminstone kräver massor med vård så varför man förfasas över det när det kommer till oodles fattar jag inte??
 
Om säljaren påstår att den är allergifri och lättsött päls är ju en annan sak dock...

Allergivänlig är ett bättre ord
 
En fråga bara...

Är det nog med raser nu? Har vi alla raser vi behöver och punkt slut?


För om någon faktiskt har eller tro sig ha en ide om en ny ras och ett upplägg,, vad krävs för att ses som seriös och "we are getting there" ?


Jag saknar ju en typ av hund.
Border collie med sällskapshund-psyke tex


Det finns ju renras med omöjliga pälsar också eller som åtminstone kräver massor med vård så varför man förfasas över det när det kommer till oodles fattar jag inte??
Men vad är det med border collie som du gillar? Den ÄR ju ingen sällskapshund. Det låter som att det bara är utseende och storlek du vill ha isåfall. Men det är ju bara skalet, själva BC:n sitter inuti.
 
I en annons/hemsida gäller det ju hela tiden att välja orden rätt för att få saker sålda och kunna säga efteråt när någon kommer och klagar att "vi har aldrig påstått".

På hemsidan som det refereras till i första inlägget står tydligt att hundarna är duktiga i aktiviteten spår, o.s.v.

På detta sätt kan oseriösa uppfödare sälja till okunniga valpköpare som inte vet skillnaden mellan aktivitet eller tävling genom att välja rätt ord, som låter som tävling men inte är det.

Skulle inte förvåna mig heller om uppfödarna skyller en icke-perfekt hund på de nya ägarna. Statistiken blir ju lidande annars.

Att deras hundar sedan är helt friska och friskförklarade går ju inte att läsa sig till någonstans. När det gäller renrasiga hundar (oavsett seriös eller oseriös avel) så finns finns alla medicinska resultat registrerade i SKK, förutsatt att rasen kräver det.

När det kommer argument som att vissa blandraser inte har dessa eller dessa problem är ju frågan hur man vet det när det inte är ett krav att kolla upp.
Det rapporteras ju inte heller om en hund insjuknar i något ärftligt.

Att vara helt öppen med arftliga sjukdomar får folk att tro att det är sämre eller värre. Att undanhålla information får det hela att se bättre ut.
 
Men vad är det med border collie som du gillar? Den ÄR ju ingen sällskapshund. Det låter som att det bara är utseende och storlek du vill ha isåfall. Men det är ju bara skalet, själva BC:n sitter inuti.

Precis så :bow:

Ofta tycker jag att de som pratar om att "skapa nya raser" visar på den bristen på förståelse för hur mycket av en hund som är något annat än utseende. Och oförståelse för hur komplext det är med nedärvning av egenskaper.
 
Att vara helt öppen med arftliga sjukdomar får folk att tro att det är sämre eller värre. Att undanhålla information får det hela att se bättre ut.

Det här är så svårt. Många pratar om att "A är så belastad av X" för att A's ägare varit öppen med känd sjukdomsstatus i släkten. Istället väljer folk att para med B, där ägaren valt att inte berätta om förekomsten av X, eller C där sjukdomsförekomsten i släkten är helt okänd.
 
Precis så :bow:

Ofta tycker jag att de som pratar om att "skapa nya raser" visar på den bristen på förståelse för hur mycket av en hund som är något annat än utseende. Och oförståelse för hur komplext det är med nedärvning av egenskaper.

Ja. Det blir ju galet om man vill ha en sällskapshund, men det får inte synas att det är en sällskapshund.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 235
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 088
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp