Blandras för 25 papp, någon?

Om man ska skapa en ny hundras anser jag att den ska fylla ett behov och en lucka som hittills varit öppen.

Jag ser inte att "pooblandningarna" tillför något unikt. Av de nära 400 raser som redan finns så finns det en hel del etablerade raser som funkar exakt till det som poo-hundarna har som sitt signum.
De är enbart en desigerras som man sen försöker ge ett anseende.
 
Jag säger det igen: Jag har valt sååå fel ras att avla på!
Det blir inga köksrenoveringar eller utlandsresor på Schäferavel :(

Vad kostar en bruksschäfer idag? (Skiljer det sig något från e-linierna?)

Vad tror du skulle hända om ni höjde priset med 5 000 eller 2 000 kr? Skulle köpare välja andra kennlar, skulle ni inte få nog bra köpare till valparna eller skulle det säljas ändå men att ni skulle tycka att det känns som ett oskäligt pris?
 
Vad kostar en bruksschäfer idag? (Skiljer det sig något från e-linierna?)

Vad tror du skulle hända om ni höjde priset med 5 000 eller 2 000 kr? Skulle köpare välja andra kennlar, skulle ni inte få nog bra köpare till valparna eller skulle det säljas ändå men att ni skulle tycka att det känns som ett oskäligt pris?
På just schäfer tror jag inte det går,det finns allt för många uppfödare.
 
Aussie köper folk trots prishöjning, där har jag hört allt från 14000-20000kr, men dom är ju inte riktigt lika vanliga som schäfer.
Bc har också gått upp en del i pris på sistone, men många är kvar på "gamla valppriser" på en bit under 10.000:-. Och ingen uton färgproducenterna är över 15.000:-
 
Vad kostar en bruksschäfer idag? (Skiljer det sig något från e-linierna?)

Vad tror du skulle hända om ni höjde priset med 5 000 eller 2 000 kr? Skulle köpare välja andra kennlar, skulle ni inte få nog bra köpare till valparna eller skulle det säljas ändå men att ni skulle tycka att det känns som ett oskäligt pris?

Schäfer ligger på 10 000-15 000. Det skiljer mellan typerna. Showtypen ligger oftast i den nedre skalan 11-13. Brukstypen 13-15. Även de riktigt stora och väletablerade kennlarna som får sålt en hel del mot tjänst ligger här i pris.
 
Bc har också gått upp en del i pris på sistone, men många är kvar på "gamla valppriser" på en bit under 10.000:-. Och ingen uton färgproducenterna är över 15.000:-

Jag har en bekant som föder upp BC i Frankrike och där kostar valparna 400€. :eek:
 
Jag har en bekant som föder upp BC i Frankrike och där kostar valparna 400€. :eek:
Samma i UK, där är det en DYR valp om den kostar £700. Hänger nog lite ihop med att en valp är "värdelös", men en unghund som har tänt och visat träningsbarhet är oerhört eftertraktad. Det är en risk att köpa en bebis!
 
Samma i UK, där är det en DYR valp om den kostar £700. Hänger nog lite ihop med att en valp är "värdelös", men en unghund som har tänt och visat träningsbarhet är oerhört eftertraktad. Det är en risk att köpa en bebis!

Ja precis, hon fick t.ex. bud på massor med pengar på sin utbildade hund när hon var och jobbade i UK. Hon behåller valparna tills de är 4 månader annars säljer dom valparna ännu billigare än 400€.
 
Priserna för renras är verkligen olika beroende på land och hur man värdesätter stam och arbetsmeriter.

Min kuson köpte just en tollare i Kanada och de va allt annat än billigt. Räknar man då också på att kostnaderna för en livförsäkring på hund är så skyhöga att det inte finns någon poäng med att teckna något sådant gör ju att insatserna blir väldigt mycket högre där gämfört med här. Värt att nämnas är väl också att kennelklubbe inte på något sätt har samma monopol i kanada som i Sverige (och något liknande brukshundklubben för att arragera tävlingar verkar det inte finnas alls) vilket gör att det inte finns något direkt syfte med renrasighet för tävlingsintresserade (bortser nu från utställning så klart) efter som alla hundar får tävla i princip allt oavsett papper.

Kusinen valde trotts detta renrasigt men mest för änkelheten om hon vill tävla när hon flyttar hem till Sverige
 
Jag följer (av ren nyfikenhet) en väldigt aktiv labradoodlegrupp på facebook. Häromdagen var det någon som frågade om sin valp, en "toodle" (tollare+pudel). Hon ville veta hurdan päls hennes hund kunde tänkas få, och fick rådet att googla cavapoo ... Så nej, @Modig_Korn, vi har nog bara sett början på oodle. Om 50 år kanske det bara finns oodles. :eek:;)
 
Jag följer (av ren nyfikenhet) en väldigt aktiv labradoodlegrupp på facebook. Häromdagen var det någon som frågade om sin valp, en "toodle" (tollare+pudel). Hon ville veta hurdan päls hennes hund kunde tänkas få, och fick rådet att googla cavapoo ... Så nej, @Modig_Korn, vi har nog bara sett början på oodle. Om 50 år kanske det bara finns oodles. :eek:;)

toodle :eek::nailbiting::banghead:
 
Sjukt ändå, man köper hunden för att man är ute efter pälsen men vet ändå inte vad för päls man får...
Haha, ja!

Fast i det här fallet verkade storleken ha styrt, de ville ha något mindre.

Det kanske är en del av förklaringen till de här blandrasernas popularitet, man tror att man kan skräddarsy sin hund?

Men det är konstigt att magi verkar uppstå så fort man korsar med pudel. Varför inte satsa på en renrasig pudel då, det borde ju bli dubbelmagi.
 
Det visade sig för övrigt att jag har en labradoodleägare i min perifera omgivning. "Jag hörde att du har en labradoodle", sa jag och fick det synnerligen nyktra svaret "Labradorpudel? Ja, vi trodde att det var det vi köpte. Men nu tror vi snarare på irländsk varghund".

Aldrig kan det bli riktigt bra. :D
 
Det visade sig för övrigt att jag har en labradoodleägare i min perifera omgivning. "Jag hörde att du har en labradoodle", sa jag och fick det synnerligen nyktra svaret "Labradorpudel? Ja, vi trodde att det var det vi köpte. Men nu tror vi snarare på irländsk varghund".

Aldrig kan det bli riktigt bra. :D

Blev den lite för stor? :rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp