Bukefalos 28 år!

blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Nominous

Trådstartare
min sambos moster har en juck russel tik som är 3 år. om är en familj på 3 barn och man. den här tiken har visat sig vara väldigt konstig. dom skrattar mest åt henne och tycker hon är rolig och har jaktinstinkt. alltså hon är helt psykstörd i skuggor och solkatter. om det är en skugga som far på gräset så hugger hon i gräset för att ta skuggan. okej om dom leker lte på det viset - men hon sitter så tills skuggan fösvinner. händer ofta att hon kan sitta där i 7-9 timmar utan att slita blicken från den. och om man försöker ta bort henne därifrån så hugger hon.

hon anfaller bilar genom att krypa under dem och hugga i underredet. hon kan liggaunder en bil och vänta på att den som kör ska kliva in i bilen och ska åka hem därifrån gården. då hoppar hon fram och hugger denna i benen och föttrena.

hon har ofta bitit deras minsta dotter som är 10 år. inget allvarligt men om hon går fram till henne så hugger hon i armen och i ansiktet. det har hänt flera gånger. men familjen förbjuder bara dottern att ryta åt hunden eller slå iväg henne.

en gång när jag var där så springer hon rakt fram till mig och lägger sig på rygg bredvid en. när jag fortsatte att gå så hoppar hon upp och anfaller mina fötter. hon hugger HÅRT alltså! jag sparkar henne i huvet för att hon ska låta mig vara men hon fortsätter. jag blir arg och sprakar henne hårt 10-15 gånger men hon slutar inte. då kmmer mannen i familjen och drar därifrån henne och lägger henne bredvid sig och kliar henne på magen. :eek:

så går det en timma och hon springer fram till mig och gör samma sak. denna gången sparkar jag ännu hårdare och skriker allt jag kan åt henne. (har gått ner och pucklat på henne med händerna förr och det har bara resulterat i bett på mina händer fast jag försökt hålla undan huvet.) så jag vill inte annvända händerna mer. hon lsutar inte förren älsta dottern kommer och hämntar henne och gör lika dant som pappan. :crazy:

detta att hon anfaller folks fötter gör hon på ca 4 pers DAGLIGEN!!!! helt sjukt.

så då kom dom på den bra idén att dom ska ta valpar på henne så kanske honlugnar sig.. :( jag försökte säga till dem att jag inte tror att det kommer lbi nå bra. att hon kommer inte bli bättre, risken finns att hon blir sämre - och det värsta av allt att valparna kan bli lika dan. men dom lyssnar inte och tycker det är en lysande idé.

dom får tag i en hane (annan ras) som ägaren vill para för att han är översexuell. hon tror att han kommer bli mindre översexuell när han fått satt på en tik. :eek: vad är det med människor???

jaja det kom valpar och dom var jättenöjd att dom fick några tikar, för då skulle dom behålla en tik och ta bort mamman. det enda bra beslutet dom tog tyckte jag. jag uppmuntrade till det men sa till dem att dom kan få mycket jobbmed valpen ifall hon tagit efter tiken. men det kan knapast bli sämre än vad nuvarande tiken är.

så var allt bra. dom annonserade ut valparna och tar 6000kr för dem. dom betalade hanhundsägaren 1000kr enbart. alla valparna blev tingade samma dag. det blev ju väldigt lättförtjänta pengar det!!! inga kostnader och bara inkomster. :crazy:

så vad kommer odm fram till?? jooo dom säljer alla valparna och så behåller dom mammatiken. för dom kom ju på briljanta idén att dom kan ju ta valpar en gång till och sen avliva henne.

ghaaaaaaa....:mad:

vad skulle ni göra?? ska jag blunda för detta eller?? och tiken har blivit sämre. nu är hon helt störd. hon attakerar mig och mina kompisar varje gång vi kommer dit.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Deras hund, deras liv och deras val :cool:

Tyvärr får man väl säga...
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Håller med Gnist. Men jag tycker inte du agerar korrekt heller.

gång när jag var där så springer hon rakt fram till mig och lägger sig på rygg bredvid en. när jag fortsatte att gå så hoppar hon upp och anfaller mina fötter. hon hugger HÅRT alltså! jag sparkar henne i huvet för att hon ska låta mig vara men hon fortsätter. jag blir arg och sprakar henne hårt 10-15 gånger men hon slutar inte. då kmmer mannen i familjen och drar därifrån henne och lägger henne bredvid sig och kliar henne på magen

men inte heller mannen i familjen.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Håller med Gnist. Men jag tycker inte du agerar korrekt heller.



men inte heller mannen i familjen.

så du menar att jag skall stå batfota och ta att hunden hugger mig i foten 15 gånger? jag har blött tillräckligt för den hundens tänder.. jag har storra ärr i mina fötter från då hon bitit mig. det gör faktiskt ont.
hur ska jag försvara mig då?? om jag tar tag i henne med händerna så hugger hon mig i händerna. det gör åxå ont. och jag har ärriga händer efter henne redan. så mina händer sticker jag inte ner när hon blir sån.

jag tag tacksamt mot råd hur jag ska tillrättavisa hunden eller försvara mig mot den då den gör så varje dag jag är där, och jag har min häst på dne gården och hunden går alltid lös, och jag är där 5 dar i veckan för att sköta min häst.

hur hade du gjort??
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Deras hund, deras liv och deras val :cool:

Tyvärr får man väl säga...

men det gör ont att se på hur man avlar vidare på dessa egenskaper. tur att det inte är större ras. men den kan fortfarande göra stor skada på ett barn.

usch jag mår så dåligt av sådan oseriös avel.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

...Istället för att sparka henne 10-15 gånger(!!!) så tar du tag i henne och håller ner henne på marken tills hon lugnat ner sig helt. Eller så stänger du bara in henne i en hage till hon lugnat sig, så slipper du bli biten. Förstår inte ens hur du kan komma på tanken att sparka hunden i huvudet, tror du att hon lär sig något av det?
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

...Istället för att sparka henne 10-15 gånger(!!!) så tar du tag i henne och håller ner henne på marken tills hon lugnat ner sig helt. Eller så stänger du bara in henne i en hage till hon lugnat sig, så slipper du bli biten. Förstår inte ens hur du kan komma på tanken att sparka hunden i huvudet, tror du att hon lär sig något av det?

som jag skrev så har jag försökt hålla ner henne men hon hugger mig i händerna tills jag blöder!!!!!!! jag handlar enbart för försvar. det är deras sak att uppfostra henne.
och hur skall jag kunna stänga in henne om jag kommer i bilen och hon är lös. springer till bilen och flyger på en när man kliver ur bilen. jag kan inte böja mig ner för att ta upp henne - då hugger hon mig i händerna och kan gå på ansiktet. och om ingen är där - vad gör jag? ska jag tollerera att hon står och hugger mig i fötterna? hon har bitit hål i mitt skinn flera gånger och bitit sönder en sko. hur mycket mer ska hon få göra? hur ska jag försvara mig?? hon slutar inte om jag skriker på henne - det bryr hon sig inte om. om jag sticker ner handen och skall putta iväg henne så går hon lös mot handen.

alltså ni förstår inte hur elak hon är.. jag är skiträdd för henne. det är lätt för er och säga att jag ska stänga in henne i en hage. men vilken hage då?? och hur ska jag kunna göra det när hon attakerar mig?? hon har gett mig allvarliga skador på fötterna. jag har varit på akuten 2 gånger. dom har sytt en gång. vad mer ska hunden behöva göra inna det är okej att försvara sig mot den? varför försvarar ni en hund som skadar en människa? visst jag kanske skadar den med när jag sparkar på den - men det är det enda som hjälper lite grann iafl. då får jag iväg hunden även om den flyger till baka på mig. men skadorna minskar iafl. men dom det skulle göra så ont så borde väl hunden gå därifrån??

och som jag skrev så är det inte bara mig hon gör det på - utan på alla som komme roch hälsar på. och även på deras minsta dotter. henne har hon huggt i ansiktet när hon skulle ta bort henne från en gäst som hon högg i fötterna. då gick hon på hennes ansikte.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

...Istället för att sparka henne 10-15 gånger(!!!) så tar du tag i henne och håller ner henne på marken tills hon lugnat ner sig helt. Eller så stänger du bara in henne i en hage till hon lugnat sig, så slipper du bli biten. Förstår inte ens hur du kan komma på tanken att sparka hunden i huvudet, tror du att hon lär sig något av det?

sen ang 10-15 sparkar så är det inte så att hunden hugger mig en gång och jag sparkar 10. utan hunden hugger mig två gånger jag sparkar en gång. då flyttar hunden på sig en halvmeter med flyger på mig igen och hugger två gånger. jag sparkar iväg den en bit och den kommer tillbaka och fortsätter. så håller det på tills nån i familjen oftast pappan kommer och tar bort den. om döttrarna gör det så får dom sig ett bett med. men ibland är dte bara dom hemma och då måste dom ta bort henne. med ett bett som resultat. men då stänger dom in henne. men hunden är liks förbaskat lös jämt ändå.
och med spark så är det inte en hästspark utan mer en hårdare bortforslande spark. som att jag motar iväg henne fast med foten eftersom hon hugger mig i handen om jag annvänder den.

så det är inte så att jag går på med värsta nazistsparken i huvet med en stålhätta.ni må ju förstå vad jag menar innan ni vräker ur er.
 
Senast ändrad:
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

som jag skrev så har jag försökt hålla ner henne men hon hugger mig i händerna tills jag blöder!!!!!!!

Du får ju givetvis hålla ner henne så att hon inte kommer åt dig med tänderna?

ska jag tollerera att hon står och hugger mig i fötterna?
Nej
hon slutar inte om jag skriker på henne - det bryr hon sig inte om.
Nej givetvis inte, en hund förstår inte vad sjutton du pysslar med om du ställer dig och gapar på den.

det är lätt för er och säga att jag ska stänga in henne i en hage. men vilken hage då??
Den hagen som du eller ägarna får köpa om ni vill slippa bli bitna i fötterna.

varför försvarar ni en hund som skadar en människa?

Det är ingen som försvarar något, det handlar bara om att du gör helt fel. Om du vill komma till rätta med det här problemet så får du ha is i magen och inte sparka på hunden för att du är rädd för den. Är du så rädd för den att du inte vågar lösa det här problemet så får du helt enkelt sluta vara där hunden är, om du inte orkar ta i tu med det på annat sätt än att sparka hunden, vilket inte på något sätt bidrar till en lösning på problemet.
Problemet går att lösa men kan bli svårt eftersom du inte är ägare till hunden, och ägarna inte verkar vara så intresserade av att göra något för hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Jag håller inte med dig. Kommer en okänd hund jag inte är uppfostringsansvarig för farande och biter mina fötter och händer blodiga kan den ge sig sjutton på att den får sig en känga i skallen eller där man kommer åt.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Jag håller inte med dig. Kommer en okänd hund jag inte är uppfostringsansvarig för farande och biter mina fötter och händer blodiga kan den ge sig sjutton på att den får sig en känga i skallen eller där man kommer åt.

Nej nej, självklart är du inte uppfostringsansvarig, och självklart får man göra akut vad som krävs för att slippa bli biten just när det händer. Men hon väljer ju faktiskt själv att komma dit gång på gång, och hon kan inte tvinga ägarna att uppfostra sin hund på ett visst sätt, även om jag verkligen önskar att de tog sitt ansvar och gjorde det.

Eftersom det är ett pågående problem och inte en engångföreteelse så gav jag trådskaparen lite råd om hur hon skulle undvika det, eftersom hon nu vill fortsätta att komma till den här platsen där hunden finns. Att sparka hunden är ingen långsiktig lösning.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Nej det är det ju inte. Jag skulle pratat med ägarna , kanske skriva ett brev?
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Polisanmäl dom då. Man får inte ha hundar som bits här i Sverige.

Annars kan du ju prova att prata med dom, eftrsom du har din häst där. Berätta att du är rädd för hunden och fråga dom hur du ska göra för att inte bli biten. Det är alltid intressant att höra vad hundägare har att säga om sina "änglar":angel:
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Ja precis, jag skulle ta ett snack med ägarna garanterat. Men jag tycker det verkar som om trådskaparen är lite yngre (ta inte illa upp om jag har fel radon, det var bara känslan jag fick) och då är det kanske inte det lättaste att ta ton mot vuxna som redan från början inte verkar ta situationen på allvar.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Hade det varit jag så hade jag tagit en 2"4" o slagit hunden i huvudet med när ingen såg på sen sagt att hunden bara låg så när jag kom ;)

Skulle då aldrig köpa att man ska bli biten när man kommer nånstans har man en sån hund då får man ta undan den när det kommer folk.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Om du har blivit sönderbiten i fötterna varje gång du är där och vill få stopp på eländet så förstår jag inte varför du inte redan polisanmält? Att de fortsätter ha hunden lös är ju helt jävla galet... Om inte annat kan de få koppeltvång på kräket så folk kan gå säkra.

Och varför går du barfota i stallet när du vet att hunden är sån? :confused:

Jag skulle utrustat mig med en kallvattenslang eller nåt och jagat iväg hunden... Så pass att den höll sig undan nästa gång. Låter som att det gått för långt för något annat tyvärr.

Hur blev valparna då? Vet du det?
 
Senast ändrad:
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Om du har blivit sönderbiten i fötterna varje gång du är där och vill få stopp på eländet så förstår jag inte varför du inte redan polisanmält? Att de fortsätter ha hunden lös är ju helt jävla galet... Om inte annat kan de få koppelförbud på kräket så folk kan gå säkra.

Jag skulle utrustat mig med en kallvattenslang eller nåt och jagat iväg hunden... Så pass att den höll sig undan nästa gång. Låter som att det gått för långt för något annat tyvärr.

Tror inte det är så jäkla lätt att anmäla nån som man måste träffa varje gång man åker till stallet :smirk: Folk har ju en TENDENS att ta illa upp av polisanmälningar :cool:

Och lätt att få fram kallvattenslang om hunden anfaller så fort hon hoppar ur bilen.. det är om hon får låna brandbilen då :devil:

Och råden om att hon ska köpa en hage etc för att fostra hunden.. tjaa VEM av oss lägger pengar på andra människors hund? När det lär vara rätt poänglöst eftersom ägarna snarast uppmuntrar beteendet? Av det som skrivits om ägarna lär de ju knappast placera lilla vovven i buren i första taget..

Jag hade också försvarat mig. Försökt byta stall om jag kunnat, och i så fall polisanmält.. Aveln kan du ju inte göra nåt åt, så försök se åt andra hållet när det gäller den biten.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Tror inte det är så jäkla lätt att anmäla nån som man måste träffa varje gång man åker till stallet :smirk: Folk har ju en TENDENS att ta illa upp av polisanmälningar :cool:

Och lätt att få fram kallvattenslang om hunden anfaller så fort hon hoppar ur bilen.. det är om hon får låna brandbilen då :devil:

Skulle de ha tagit ill upp för en anmälning pga att hunden tuggat på besökarna...? Eller skulle de ha insett faktum, skämts, bett om ursäkt och hållit hunden kopplad när det plötsligt blev allvar?

Nej, jag har inte heller en vattenslang i bilen... :smirk:
Men det finns säkert en i stallet. "Make it work..!" som Tim säger.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Skulle de ha tagit ill upp för en anmälning pga att hunden tuggat på besökarna...? Eller skulle de ha insett faktum, skämts, bett om ursäkt och hållit hunden kopplad när det plötsligt blev allvar?

Nej, jag har inte heller en vattenslang i bilen... :smirk:
Men det finns säkert en i stallet. "Make it work..!" som Tim säger.

Vettiga människor hade nog skämts.. men verkar dessa vettiga? Och hur eller hur är det kanske bättre att varna INNAN man anmäler, för att vara schysst?

Vet inte vem Tim är men han har säkert rätt :p;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 859
Senast: Nota
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 123
Senast: Sel
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ett dilemma. Jag och en kompis var ute och red på mina två hästar i förrgår. Hon tog med sig sin 4 månads valp som sprang...
Svar
15
· Visningar
4 855
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 486
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp