Bukefalos 28 år!

blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

*kl* svarar på alla så gott jag kan.

för det första så lägger jag inte ut pengar och köper en hage åt en annan hund när jag knappt har råd till mat själv.

sen är det inte vilka som helst som har hunden. det är inget privatstall jag har hästen i. utan det är min sambos mosters gård och familj. det är en stor bondgård vid sjön som vi är i hela sommrarna och badar osv. så jag kan inte anmäla dom hur som helst. eftersom det är "min" släkt. och hästen har jag där gratis, så jag flyttar den gärna inte.

jag tycker det är ganska självklart att man är barfota om man badar, eller hur gör du skogstrollet?? :cool: läderkängor med stålhätta va? eftersom hästhavandet är en brokdel av det jag vistas på gården så kommer jag inte dit i stallkläder och ridstövlar. utan i kjol och sandaler typ. vi är där 5-6 dar i veckan och kanske i 8 timmar. ofta sover vi där även. som en sommarstuga typ. och badar man så går man barfota till stranden. så därför är jag borfota ibland. men jag kan säga att jag inte är det längre då det gör för ont.

Det är ingen som försvarar något, det handlar bara om att du gör helt fel. Om du vill komma till rätta med det här problemet så får du ha is i magen och inte sparka på hunden för att du är rädd för den. Är du så rädd för den att du inte vågar lösa det här problemet så får du helt enkelt sluta vara där hunden är, om du inte orkar ta i tu med det på annat sätt än att sparka hunden, vilket inte på något sätt bidrar till en lösning på problemet.
men om det är ett semesterställe för mig ska jag bara sluta avra där då? dte handlar inte om att jag är så rädd för hunden att jag inte VÅGAR lösa problemet. förstår du över huvud taget att det gör ont?????????????? jag har aldrig snackat nåt om att JAG ska lösa problemet - det är väl fasiken upp till hundägarna? men dom ler bara lite missnöjt och säger att dom ska avliva henne när valparna är stor. emn nu ska dom ju ha en kull till. jag ska väl inte behöva uppfostra eller avliva andra hundar.

så tambourine: om du går i skogen och det kommer fram säg till exempel en pittbull och biter dig. ska jag som hundägare då elle råskådare säga åt dig att du ska uppfostra den hunden?? hur sjukt låter inte det?? du kan inte mena allvar att det är så det ska gå till??
sen en sak till som jag inte förstår. om en pitbull skulle bita en människa så står alla och hejar på om polisen slår den med batongen. men om en juck russel anfaller mig gång på gång och biter hål på mitt skinn så är det fel att försvara sig? var ligger moralen i det?? varför får man slå en anfallande pittbull och inte en juck russel? bara för att den e liten?

när får man försvara sig mot en attakerande hund?? och hur?? om det inte hjälper att tillrättavisa den med rösten och den hugger sönder dina häbder om du försöker ta i den eller lägga ner den på backen. vad gör man då? har is i magen och väntar ut den?? hur tror du mina föttre skulle se ut då???:crazy:
jag skulle vilja se en människa stå och vänta ut en annan människa som misshandlar den. nånting säger mig att gör det ont - då försvarar man sig. men tar inte. och speciellt inte från en hund.

eller har jag såå fel???
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

*kl* svarar på alla så gott jag kan.

för det första så lägger jag inte ut pengar och köper en hage åt en annan hund när jag knappt har råd till mat själv.

sen är det inte vilka som helst som har hunden. det är inget privatstall jag har hästen i. utan det är min sambos mosters gård och familj. det är en stor bondgård vid sjön som vi är i hela sommrarna och badar osv. så jag kan inte anmäla dom hur som helst. eftersom det är "min" släkt. och hästen har jag där gratis, så jag flyttar den gärna inte.

jag tycker det är ganska självklart att man är barfota om man badar, eller hur gör du skogstrollet?? :cool: läderkängor med stålhätta va? eftersom hästhavandet är en brokdel av det jag vistas på gården så kommer jag inte dit i stallkläder och ridstövlar. utan i kjol och sandaler typ. vi är där 5-6 dar i veckan och kanske i 8 timmar. ofta sover vi där även. som en sommarstuga typ. och badar man så går man barfota till stranden. så därför är jag borfota ibland. men jag kan säga att jag inte är det längre då det gör för ont.


men om det är ett semesterställe för mig ska jag bara sluta avra där då? dte handlar inte om att jag är så rädd för hunden att jag inte VÅGAR lösa problemet. förstår du över huvud taget att det gör ont?????????????? jag har aldrig snackat nåt om att JAG ska lösa problemet - det är väl fasiken upp till hundägarna? men dom ler bara lite missnöjt och säger att dom ska avliva henne när valparna är stor. emn nu ska dom ju ha en kull till. jag ska väl inte behöva uppfostra eller avliva andra hundar.

så tambourine: om du går i skogen och det kommer fram säg till exempel en pittbull och biter dig. ska jag som hundägare då elle råskådare säga åt dig att du ska uppfostra den hunden?? hur sjukt låter inte det?? du kan inte mena allvar att det är så det ska gå till??
sen en sak till som jag inte förstår. om en pitbull skulle bita en människa så står alla och hejar på om polisen slår den med batongen. men om en juck russel anfaller mig gång på gång och biter hål på mitt skinn så är det fel att försvara sig? var ligger moralen i det?? varför får man slå en anfallande pittbull och inte en juck russel? bara för att den e liten?

när får man försvara sig mot en attakerande hund?? och hur?? om det inte hjälper att tillrättavisa den med rösten och den hugger sönder dina häbder om du försöker ta i den eller lägga ner den på backen. vad gör man då? har is i magen och väntar ut den?? hur tror du mina föttre skulle se ut då???:crazy:
jag skulle vilja se en människa stå och vänta ut en annan människa som misshandlar den. nånting säger mig att gör det ont - då försvarar man sig. men tar inte. och speciellt inte från en hund.

eller har jag såå fel???


Lugn och fin nu. Jag håller med om att hundägarna har ansvaret för sin hund, men du väljer att ha din häst där och komma dit i princip varje dag. DET min vän, är på ditt ansvar. Du har full rätt att ta din häst och sticka till Las Vegas om du vill. Men du väljer att stanna kvar där, och får således stå ut med villkoren som råder. Har du inte försökt prata med hundägarna än så ska du självklart göra det först, funkar det inte så finns det ingen mening med att sitta och gnälla, då är det bara att sluta vara där. Problem solved!
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

tyvärr är det nog så att en spark på en sån hund hetsar den att anfalla mer. Eftersom du blir biten iallafall så skulle jag valt att stoppa ner händerna och trycka ner hunden. Om du går för att bada så har du handduk med dig, använd denna för att ta hunden. Antingen fångar du upp monstret med handduken eller så tar du handduken som en vante, det lindrar ju ngt. Funkar det inte att vara steget före hunden. När den kommer, och innan den hunnit bita, så släng till den en köttbulle eller dyl. Försök bryt ovanan, genom att överraska hunden med godis eller leksak eller godis i toarulle så hon får lite att göra.. Hunden är helt troligt underaktiverad.
Jättesvårt när det är släkt som äger.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

jaha...
så var det problemet löst. om jag slutar vara där och säger upp halva mitt liv (min sambo) så blir de bra?

problemet med den satans hunden kvarstår. och problemet är att ägarna säger att dom ska avliva den. men inte än. och den kommer att fortsätta att anfalla andra som kommer till gården. det är väldigt mycket folk som kommer till den gården.

men skit samma, saken är den att jag tänker fortsätta att vara där. så hur ska jag göra för att uppfostra hunden så den slutar bita alla människor inklusive mig själv i foten? :cool:
kan tillägga att den går inte undan för röst eoch den hugger dig i händerna om du försöker ta tag i den eller lägga ner den.

jag tycker fortfarande att jag har rätt att försvara mig.
och du kan svara på fråga jag gav dig:
när får man försvara sig mot en attakerande hund?? och hur?? om det inte hjälper att tillrättavisa den med rösten och den hugger sönder dina händer om du försöker ta i den eller lägga ner den på backen. vad gör man då? har is i magen och väntar ut den?? hur tror du mina föttre skulle se ut då???
jag skulle vilja se en människa stå och vänta ut en annan människa som misshandlar den. nånting säger mig att gör det ont - då försvarar man sig. men tar inte. och speciellt inte från en hund.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

tyvärr är det nog så att en spark på en sån hund hetsar den att anfalla mer. Eftersom du blir biten iallafall så skulle jag valt att stoppa ner händerna och trycka ner hunden. Om du går för att bada så har du handduk med dig, använd denna för att ta hunden. Antingen fångar du upp monstret med handduken eller så tar du handduken som en vante, det lindrar ju ngt. Funkar det inte att vara steget före hunden. När den kommer, och innan den hunnit bita, så släng till den en köttbulle eller dyl. Försök bryt ovanan, genom att överraska hunden med godis eller leksak eller godis i toarulle så hon får lite att göra.. Hunden är helt troligt underaktiverad.
Jättesvårt när det är släkt som äger.

ja det är en svår situation. jag har provat att lägga ner henne med händerna. och hon ger sig inte. jag satt över henne och försökte lugna henne i 15 minuter och hon morrar och skriker lika mycket hela tiden. det slutar bara med att jag blir biten, och hårt dessutom. hon blir jävligt aggressiv om man lägger ner henne.
visst jag skulle kunna slänga åt henne nåt för att rädda mitt eget skin. fast ska alla göra det? fast jag behöver ju bara bekymra mig om vad som händer med mig egentligen. men samtidigt så känns det "fel" att jag måste komma ihåg att ta med mig en köttbulle i bilen för att inte bli anfallen av en hund.

det jobbiga är att dom som äger henne inte fattar att det är allvarligt. och speciellt när det drabbar deras egen dotter med. jag har försökt att prata med dem och dom säger att dom inte kan ha kvar henne för att hon är elak, falsk och knäpp. men ändå tar dom valpar på henne och ska ta en kull till, sen avliva. men jag tvivlar på att det kommer ske faktsikt eftersom som inte gjort det än.

satt det har blivit en väldans konstig situation.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

*
jag tycker det är ganska självklart att man är barfota om man badar, eller hur gör du skogstrollet?? :cool: läderkängor med stålhätta va?

Har du skrivit någonstans att du var där för att BADA så har jag missat det, jag trodde du var där för att vara i stallet och där går iaf jag extremt sällan barfota.

Så det är bara en "gnälla av sig"-tråd och det räcker om vi svarar "stackars dig vilka hemska människor" och slipper slösa energi på att komma med råd? BRA att veta. :)

Stackars dig....! Vilka hemska människor...!?
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

jaha...
så var det problemet löst. om jag slutar vara där och säger upp halva mitt liv (min sambo) så blir de bra?

problemet med den satans hunden kvarstår. och problemet är att ägarna säger att dom ska avliva den. men inte än. och den kommer att fortsätta att anfalla andra som kommer till gården. det är väldigt mycket folk som kommer till den gården.

men skit samma, saken är den att jag tänker fortsätta att vara där. så hur ska jag göra för att uppfostra hunden så den slutar bita alla människor inklusive mig själv i foten? :cool:
kan tillägga att den går inte undan för röst eoch den hugger dig i händerna om du försöker ta tag i den eller lägga ner den.

jag tycker fortfarande att jag har rätt att försvara mig.
och du kan svara på fråga jag gav dig:


Sorry att jag inte svarade på frågan, du skrev så långt, och mycket av det var mest svammel enligt mig. :o

Här har du svar på frågan: Blir du attackerad av en hund så får du givetvis försvara dig med alla medel som finns tillhands för att klara livhanken. Däremot om du fortsätter komma till ett ställe där du vet att du blir attackerad av en hund, ja, då kanske du ska söka alternativ till din kaosmetod. Träna förebyggande. Så att du slipper ens bli attackerad, och hunden slipper bli sparkad.

Hur som helst, nu verkar du ha insett att det inte räcker att sparka hunden, utan att du måste träna med den, för att få bort det här beteendet. Det är jättebra.
Tyvärr så räcker det inte med att träna bort det här attackmomentet, då det bygger på att hunden är i obalans överhuvudtaget. Hans ägare har misslyckats helt enkelt. Och utan att de är med på arbetsplanen så kommer det inte att fungera. :(

Det jag tycker att du ska sikta in dig på först och främst, är att ta ett seriöst snack med ägarna (var de släktingar till dig sa du?) och få dem att förstå att du mår riktigt dåligt över det här. Var INTE arg eller upprörd när du tar det här snacket, utan fråga dem om ni kan sätta er en stund och prata. Sen förklarar du precis hur du känner, utan att anklaga. Förhoppningsvis lyssnar de då och förstår att något måste göras. Fattar de inte ens då, ja då är jag rädd att du får välja mellan att fortsätta bli attackerad, eller sluta vara där. Eller så kan du ju polisanmäla, men det är enligt mig ett dåligt alternativ. Jag hade inte gjort det.

Det är helt enkelt så att hunden måste styras upp rent allmänt, den här ovanan som den har kommer från andra problem. Visste hunden sin plats i flocken skulle den aldrig attackera dig. Och utan ägarnas hjälp kommer hunden aldrig att bli harmonisk, eftersom den behöver tränas dygnet runt, varje dag, året runt. Och den möjligheten har inte du eftersom det inte är din hund.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Hur hanterar din sambo och din "svärmor" den attackerande hunden? Ni kanske kan ta ett snack med familjen tillsammans?
Om dem nu säger att dem SKA avliva hunden, gör dem en tjänst. Boka en tid till veterinären och erbjud dig att åka med den själv!
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Jag känner mig uppriktigt ledsen över det du skriver.
Vet dom inte vad dom skaffade sig för ras.
Betendet som hunden har beror nog till 100% av underaktivering.
En Jack Russell som inte blir rätt aktiverad blir "knäpp" och hittar på egna saker.
Jag tycker det känns tragiskt att det har fått gå så långt så ni börjat slå och sparka på hunden.
Varför inte testa vettig sysellsättning åt hunden.
Jack Russell är en arbetande hund och nöjer sig inte bara med promenader eller vara på gården.
Massor av jobb måste man lägga ner på dom.
Spår,Lydnad ,cykling och Agillity.
Mina hundar cyklar jag med minst 5 dagar i veckan sen massor av lek och spår och "hemma" lydnad.
Och jag har haft tur att ha "lugna" Jack Russells.
Som nöjer sig med ganska lite aktivering för att må bra.
Försök få hunden aktiverad så ska ni se att det blir bättre.
En oaktiverad Jack Russell kan bli en farlig hund.
Det är just såna här historier om okunskap som ger Jack Russell så dåligt ryckte.
Hunden skriker ju om aktivering..........
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Kan du inte prata med dem och säga att du är rädd för deras hund och att du inte vill att den biter dig i fötterna samt att de ska hålla den inomhus när du kommer och sen ha den kopplad?
Om du redan har gjort det och de inte lyssnar så ta hjälp av dem du åker dit med och försök få dem att snacka om problemet (för det verkar ju verkligen vara ett problem).
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Jag förstår ditt dilemma eftersom det är familjen som är inblandad och allt det där men om jag varit som dig så hade jag riskerat att stoppa ner näven och plockat upp hunden i nackskinnet, burit in den i huset och stängt in den i ett rum. Sen hade jag förklarat för familjen att jag är trött på att få fötterna söndertuggade varje gång jag kommer dit. Sen hade jag påminnt om lagen om strikt hundägaransvar och allt vad den innebär.
By the way - kan du inte anmäla dom och vara anonym?

Tur i oturen så kan man väl säga att det är tur att det är en liten hund...
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Hej!

det är ju fruktansvärt oansvarigt av dessa människor o ha kvar den här hunden o sen dessutom avla på den:eek:

förstår din situation-inte lätt- nån var inne på en vattenslang, kanske du skulle prova att ha en sprayflaska med vatten med dig, spruta snabbt på hunden så fort den går till attack. Vet många som gör detta med jakthundar som skäller i tid o otid o efter några gånger brukar det räcka med att visa flaskan... Men det funkar inte på alla, MEN väl värt o prova, tror oxå som många andra att den blir mer triggad vid sparkar o så...

Mitt råd är oxå att du skaffar ett par rejäla arbetsthandskar så du kan ta i hunden o lägga ner den på backen o försöka få den o ge sig men det har väl troligen gått för lång så det kan vara svårt.

Nej jag tror nog jag håller med Piru- skulle detta hända mig så skulle jag nog tillslut bara klubba ner den:eek:
prillan
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Jag har full förståelse för att du försvarar dig. Samtidigt är det nog som någon skrev att det hetsar hunden att fortsätta.
Får du något stöd av din sambo i det här?
Jag föreslår att du snackar ihop dej lite med andra som blivit bitna av detta odjur, och att ni allihop tar upp problemet med ägarna, men inte samtidigt ta det en i taget.
Föreslå också att dom sätter en munkorg på kräket men det viktigaste av allt är att få dem att inse att hunden inte mår bra.
Om dom nu inte bryr sig ett dugg om alla som råkar ut för den, borde dom trots allt önska hunden det bästa. Och det verkar faktiskt vara att få somna in.
Ta det lite varligt och se till att ha din sambo i ryggen.
Hjälper inte det får du väl sikta noga nästa gång den gömt sig under bilen.:devil:
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

*kl*
svarar på alla.
dom har börjat vara ute när det kommer folk då dom ser att det är ett problem att hon hugger oss. så då tar dom i henne och skickar in henne. munkorg har jag föreslagit - emn dom menade mest på att dte var onödigt att ha munkorg för ett anfall på 5 min av 60 - då det faktiskt blir 55 då hon inte kan göra nåt pga munkorgen. :crazy:

jaja, jag har iafl bestämt mig för att näst gång det händer - då jävlar ska ajg köra ner händerna och hålla henne tills hon ger sig. oavsett vad. nu ska hon inte sätta sig på mig mera. så handskar blir det nästa gång. :D
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Har du skrivit någonstans att du var där för att BADA så har jag missat det, jag trodde du var där för att vara i stallet och där går iaf jag extremt sällan barfota.

Så det är bara en "gnälla av sig"-tråd och det räcker om vi svarar "stackars dig vilka hemska människor" och slipper slösa energi på att komma med råd? BRA att veta. :)

Stackars dig....! Vilka hemska människor...!?

jag skrev inte tråden för att dte var synd om mig för att hunden anfaller mig - det var en sak som kom upp. det jag var ute efter men som jag kanske glömde och syna lite extra på efetr att skrivit ett långt inlägg, var att jag ville veta hur pass detta kan nedärvas på valparna. hur en aggressiv och knäpp tik nedärver sina fel. och om man skall prata med köparna om vad dom köper egentligen. så det var bara det rådet jag ville ha egentligen. men det var ju bra att jag fick råd om huggandet med.
så jag fick skuldkänslor för att se på hur valpar som kan blir "livsfarliga" säljs till ovetande barnfamiljer som kan utsätta sin små barn och babysar för omedveten fara.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

lite mer konstruktiva lösningar
Har du testat att spruta vatten på hundskrället.
Köp en billig vattenpistol modell bazooka och testa några gånger. Men gör ett snabbt chocksprut och förstör inte effekten genom att dränka hunden.
Min mycket kaxiga (han skäller på andra hundar när vi är i bilen)vovve finner vattenstrålar från ingenstans mycket obehagliga och kommer av sig.
Sen kan man vara pedagogisk och säga nej och kasta köttbullar.
Offra en slant på en aktivitetsboll som hon får när du kommer, eller stoppa in köttbullar i en igentejpad dassrulle. Du kanske blir hennes bästa kompis.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

Hur kan man sparka en hund 10-15 ggr? Och "puckla på den"? :crazy:
Fy fan jag blir helt mörkrädd! Jag fattar att du vill försvara dig men du har aldrig tänkt på att testa andra lösningar? Istället för att använda våld, då hunden upperbarligen skiter i att den blir misshandlad.
 
Sv: blandrasavel på knäpp tik.. behöver råd*långt*

*kl*
Godis at slänga ut för att ge hunden ngt annat att tänka på kan vara en tillfällig lösning för att få vara ifred. En annan är att grabba tag om nack och ryggskinn och lyfta rätt up. Släng sedan förslagsvis hunden i sjön. Kanske får det ägaren att vakna lite...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 859
Senast: Nota
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 123
Senast: Sel
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ett dilemma. Jag och en kompis var ute och red på mina två hästar i förrgår. Hon tog med sig sin 4 månads valp som sprang...
Svar
15
· Visningar
4 855
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 486
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp