Bukefalos 28 år!

blank stång

Falkenrally

Trådstartare
när brukar man börja använda de bettet? från vilken nivå/utbildningspunkt?

är bara nyfiken:smirk:
 
Sv: blank stång

När din instruktör, anser att du och din häst är redo för det, eller i behov av det.

Det går inte att säga, att hästen är färdig för blank stång när den kan det och det.

Det är inte utrustningen som gör den akademiska ridningen.

Jag har ridit med akademiskt tänk sedan 2002 och jag rider med vanlig dressyrsadel och OFTAST med tredelat tränsbett, eller jaktstång, eller pelhamstång och det har jag alltid använt blankt utan bridongbett, även om jag med pelham brukar använda delta eller dubbla tyglar.
 
Sv: blank stång

okey på så vis.
jag har ingen instruktör än. då jag bor på åland.
o ja jag vet att utrustningen inte gör den akademiska konsten.

mycket tacksam för ditt svar:bow:

h Julia o. Lilja
 
Sv: blank stång

när brukar man börja använda de bettet? från vilken nivå/utbildningspunkt?

är bara nyfiken:smirk:

Det känner man nog själv (eller med hjälp av tränaren, som Ingela skrev). När man har hästen tillräckligt lyhörd och skolad för sitsen att man kan ställa igenom/böja hela hästen med enbart inner sittben, när det till största del räcker med små justeringar i sitsen för att få hästen förstå vad man vill.
Sen KAN man såklart göra det tidigare, men då känns det som att man saknar ett verktyg så att säga. Därav att man brukar kombinera med bridong eller kapson ganska länge i regel.
En skicklig ryttare kan ibland även utbilda en häst på blank stång, men jag ser inga direkta fördelar med det jämfört med att kombinera med kapson/bridong.
 
Sv: blank stång

när brukar man börja använda de bettet? från vilken nivå/utbildningspunkt?

är bara nyfiken:smirk:

Den blanka stången, alltså ett stångbett som inte kompletteras med bridong/kapson, används när du kan göra allt du gör med bridongen/kapsonen med sitsen istället.
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 922
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 130
Senast: iNHALE
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: hamilton1
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp