Bli fodervärd sista året på gymnasiet?

Strass

Trådstartare
Hej!
Jag är 19 år och ska börja sista året på gymnasiet på sam-beteende linjen.

Jag vill sååå gärna bli fodervärd på en häst under vinterhalvåret (aug-jun) men mina föräldrar tycker absolut inte att jag kommer ha tid med det eller klara det.

Jag har aldrig gillat skolan och har alltid haft endast godkänt typ men det är inte så att jag är dum och har svårt för skolan egentligen.

Nu till saken - hur är det för er som går i gymnasiet? Tid? Bättre/sämre koncentration ang skolan? Ekonomi?

(Tänkte även ha medryttare isåfall 2 ggr i veckan)
 
Nu var det några år sedan jag gick i gymnasiet.

Jag gjorde sista året med utökad studiekurs och tre veckors resa på våren och gick ut med mestadels MVG. Jag var egentligen ingen högpresterande elev men älskade min skola och mina lärare och livet lekte helt enkelt under den perioden.

Tror jag att det går att ha häst och plugga sig till godkänt sista året på gymnasiet? Utan tvekan.

MEN om du redan har dålig studiemotivation så är det en usel idé. Jag skaffade min häst ett halvår innan jag började mina högskolestudier. Idag har jag min examen men det är med mestadels godkänt och alltså markant sämre än i gymnasiet. När valet är mellan världens bästa häst och en skolbok blir det tyvärr inget pluggande.

Om jag var du skulle jag bita ihop ett år till. Bra slutbetyg i gymnasiet öppnar alla dörrar. Sedan kan du skaffa ett lagom slappt efter-gymnasiet-jobb och ta en häst på foder då medan du funderar på vilken riktning resten av livet ska ta.
 
När jag gick i gymnasiet hade jag foderhäst och det innebar att jag gick ut med godkänt i allt men också att det var bra mycket sämre än det kunde ha varit utan hästen. Vilket i princip alla mina lärare kallade in mig och berättade. "Du skulle egentligen ha (högsta/eller nästan) betyg om..."
Tiden räckte helt enkelt inte till allt det sista året.
Att ha en foderhäst som motivation till att göra bättre ifrån sig i skolan tror jag inte på om det redan är jobbigt.
Möjligen att det kan fungera som motivation om du kan få upp betygen nu sista året för att "få" häst efter gymnasiet.

Ekonomiskt kommer du att vara beroende av dina föräldrar för att klara hästen även med medryttare. Sedan är det inte allt så lätt att hitta medryttare så det är inget som man kan räkna till 100% med att det finns och fungerar.
 
Jag tog studenten för 2 år sedan, och sålde faktiskt min häst inför sista året. Det var för att jag behövde betala mer för henne, alltså behövde jag ett job, och jag hade tid med antingen skola+jobb, skola+häst, häst+jobb. Så fick prioritera och då vart det skola+jobb.

Hade haft tid med hästen så sett, svårt att säga om mina betyg hade blivit lidande eller inte. Tror dock de hade blivit det på nått plan, för i trean insåg jag väl vikten av bra betyg, så då blev det ju att jag prioriterade just skolan :)
 
Jag upplevde att det sista året var väldigt enkelt för oss som hade skött skolan bra tidigare. De i klassen som inte hade skött skolan bra och låg efter hade det väldigt jobbigt sista året.
Vi har alltid haft (minst) två hästar i familjen, men i ettan på gymnasiet köpte vi en större ridhäst till mig och det var inga problem att hinna häst och skola. Kan tänka mig att det gäller att alltid ligga i fas med planeringen i skolan.

Tycker du att skolan är jobbig så kanske det är bättre att hitta en medryttarhäst ett par dagar i veckan? Än att skaffa en foderhäst som ska ha medryttare och kanske ändå blir för mycket.
 
Jag hade tre hästar (två tävlingshästar och en ponny som reds enbart på hobbynivå) hela gymnasiet. Gick ut med i stort sett bara VG och MVG i betyg. Jobbade på somrarna, men ekonomiskt hade det så klart inte gått ändå utan stöttande föräldrar. Busspendlade tre mil (55 minuter) enkel resa till skolan, dessutom.

Så visst går det. Men man behöver en jäkla disciplin för att fixa skolarbetet, jag pluggade exempelvis på längre raster/håltimmar/när jag väntade på bussen för att kunna lägga det mesta av tiden efter skolan på hästarna. Och jag hann ju definitivt inte med något annat. Sen är det så klart skillnad på att ha en häst och att ha tre, och att ha en hobbyhäst kontra renodlade tävlingshästar. Eller vilken nivå man lägger sig på i skolarbetet. För mig var utbildning och skolan viktig.
 
Har du redan svårt för skolan så vänta är. Kan du inte bli medryttare istället?

Jag hade häst under tvåan och trean i gymnasiet och hade en medryttare. Jobbade 2 jobb (totalt ca 10 tim/vecka) och mamma hjälpte mig ekonomiskt. Medryttare betalade också varje månad. Jag hade ganska lätt för skolan och gick ut med mest VG och MVG. Endast 1 g om jag minns rätt. Dock hade jag 10-15 min på cykel till stallet och samma avstånd fast motsatt håll till skolan.

Så visst går det men jag hade inte vågar chansa om det fanns risk för att jag inte skulle få godkänt i alla ämnen.
 
Sista året hade jag en medryttare på 50% till min egna häst. Det var svårt att få det att gå ihop tidsmässigt helt enkelt. Jag rekommenderar dig att vänta och bli medryttare så länge i stället.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag har nu bestämt mig för att satsa på utbildning inom hästintresset för att i framtiden kunna starta egen verksamhet (efter...
Svar
1
· Visningar
1 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp