Bukefalos 28 år!

Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

border_kelpie

Trådstartare
Hej

Ja det är som rubriken säger... Det finns en annons ute på blocket där det är många dräktiga katt honor som behöver komma in i värmen och föda sina kattungar i hem så dom blir tama m.m och jag har börjat fundera på att ta hand om en katt mamma bara under tiden som kattungarna behöver henne och sen så hittar hon ett hem och kattungarna,
Jag vet att det kan ta upp till flera månader innan dom hittar hem men det skulle verkligen nog behövas jour hem till dräktiga katthonor för vi behöver Verkligen :cool: inte fler vildkatter som fryser och svälter ihjäl :crazy:.
Och föreningen skriver att dom betalar alla kostnader förutom maten och kattsanden men so what :angel: vi har redan 3 st så..

Ja hade det varit bara jag så hade jag ring Direkt men som sagt.. jag är bara 16 så mamma bestämmer:angel::devil:


men vad hade ni gjort? Och nån som har varit eller är jourhem???


Mvh Carolin
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

För det första, prata med din mamma så att hon är med på det hela. Honkatten bör hållas isolerad från era katter dels pga. att hon kan föra med sig smitta men de kan smitta henne också. En dräktig hona är även väldigt känslig för stress så även om alla är friska och krya kan det bli lite för mycket för henne att introduceras för nya katter.

Se även till att föreningen du hjälper skriver ett avtal där de förbinder sig att betala all veterinärvård (grundläggande som vaccinationer men även för eventuella andra veterinärkostander) för honkatten och kullen. Det finns tyvärr katthemsföreningar som förväntar sig att jourhemmen ska lägga ut enorma summor pengar på jourkatterna och sedan vänta i år på ersättning.

Men jag tycker det är jättebra att du tänker på dessa katter!
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Sol har redan kommit med jättebra råd, men jag vill också säga att det är jättefint av dig att tänka på alla katter som har det svårt.:laugh:
Funderar själv på att bli jourhem ibland men jag har en make som tycker att det räcker med dom två vi har.
Operation övertalning kanske blir aktuellt längre fram:devil:
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Hej

Jag har nu fått svar på mitt mejl och dom skriver att vi bor så långt ort från malmö (landskrona) att dom undrar om vi skulle kunna tänka oss att betala veterinär kostnaderna och att dom sen ska betala tillbaka allt till oss och att dom kör och lämnar mamman och sen hämtar mamman + kattungarna.
Jag har nu skrivit till dom att jag vill skriva ett avtal om att dom ska betala tillbaka våra pengar så vi får se vad dom svarar där :devil::angel:

Min mamma har nu läst vad jag skrivit och va föreningen svarat och hon tycker det låter Ok men skulle vilja tänka på det tills imorgon.

Men kan verkligen kattmamman + ungarna klara sig i ett rum så länge? och kan man inte släppa ut henne + kattungarna i lähenheten när dom är runt 6-8 veckor?
eller är där fortfarande en för stor risk för smitta?

Haha tack men jag har länge velat hjälpa "utekatterna" :D
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Mamman kommer vara väldigt överbeskyddande mot när hon har fått kattungar så det är inte alls säkert att det kommer gå att föra ihop henne och kattungarna med de andra katterna. Ni kan försöka men vänj kattmamman vid en katt i taget. Ni kan absolut inte bara öppna dörren och släppa in de andra katterna för då får ni slagsmål. Gallerdörr/nätdörr kan vara bra att använda när man försöker introducera katter vid varandra.

Det blir spännande att se vad föreningen säger om avtalet. Om du och din mamma går med på att lägga ut pengar för tex. vaccinationer, se då till att det finns avtalat kring hur lång tid föreningen har på sig att betala tillbaks. Var även noga med att skriva vad ni ska lägga ut pengar för. Pesonligen tycker jag inte att man ska behöva lägga ut för några kostnader men visst, kanske för vaccinationer och avmaskning. Det är ju hanterliga summor men inte för mer än så.
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Jag har precis fått hem en jourhemskatt, förvisso ingen dräktig hona(verkar inte behövas här i länet:confused:) men en skygg hankatt. Jag får en "frisedel" som jag tar med till en specifik vet. så får jag allt fixat gratis.

Tänk på att det är mycket arbete med dräktiga/digivande honor, och att en dröse kattungar må vara söta, men också innebär en hel del stök o jobb;)

/Migo
som också vill ha bebisar...:angel:
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Vissa föreningar går efter att ALLA ska leva, oavsett pris. Den föreningen jag tror det handlar om här är en av dom.
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Hej

Fick nu veta att det finns några dräktiga honkatter som är innekatter men som tyvärr inte kan få sina kattungar där dom bor :confused: och att vi kunde få en av dom då jag var lite orolig över smitta m.m men jag tycker det är bättre om mamman är tam men hur många skulle vilja ta imott en vild katthona som är dräktig... vet inte om jag ska ta en tam eller vild...
lutar lite mer åt tam :angel:
Ja jag vet det blir mer jobb med kattungar men är det inte det som gör det värt besväret :D att rädda några kattungar från att bli utkastade och sen bli vilda?
Sen har vi tagit hand om 3 stycken 2 veckors moderslösa kattungar så lite erfarenhet har vi men inte av födelsen :o men hoppas ha lite fakta genom att läsa här och fråga vår exotics uppfödare :angel::idea:

Dom skriver att vi kan skriva ett avtal om vi vill men att det inte behövs då dom alltid betalar men vi skriver nog..

Dom kan nog inte kastrera sina katter då dom redan är dräktiga när dom kommer.. dom gör det nog efteråt
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Inget problem att kastrera dräktiga honkatter!
PL

För vissa katthemsföreningar är det inte ett alternativ. De ska rädda allt som räddas kan, oavsett vad för liv de räddas til. Vissa har det tom. inskrivet i sin föreningsstadgar.
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Göra allt för att bidra till att problemet fortsätter så man kan rättfärdiga sin egen existens o tigga mer pengar!
PL
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Inget problem att kastrera dräktiga honkatter!
PL

Det där är en moraliska fråga också.
Jag känner både veterinärer, katthem, vanliga kattvänner och privatpersoner som inte anser det rätt att ta bort långt gångna foster hos katt. Precis som abort hos människor kan ha både motståndare och predikare kan denna fråga inte sägas ha ett Rätt eller Fel. Att det är fysiskt möjligt att söva en högdräktig katt, öppna, ta ut foster och avliva betvivlar jag inte, men det är ju inte det som avgör om en sak är rätt eller fel.
Var man står i den frågan tycker jag starkt kan diskuteras i en annan tråd.
Den här tråden handlar om en tjej som vill HJÄLPA, inte producera fler oönskade katter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Ja då är det väl en viktig fråga om man skall hjälpa till att producera oönskade katter!
Men visst jag är tveksam till kastration sista veckan, mest pga riskerna för katthonan.
Om man verkligen talar om högdräktighet så är det väl lika omoraliskt att flytta djur till ett nytt hem just innan förlossning,. När det gäller lantbruktets djur o hästar är det tom olagligt!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Göra allt för att bidra till att problemet fortsätter så man kan rättfärdiga sin egen existens o tigga mer pengar!
PL

Ungefär så. De resonerar inte som så att de arbetar för att minska antalet hemlösa katter utan deras uppgift är att rädda liv (trots att föreningen ligger några hundratusen back och inte har råd att kastrera eller vaccinera katter som placeras ut).
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Ja då är det väl en viktig fråga om man skall hjälpa till att producera oönskade katter!
Men visst jag är tveksam till kastration sista veckan, mest pga riskerna för katthonan.
Om man verkligen talar om högdräktighet så är det väl lika omoraliskt att flytta djur till ett nytt hem just innan förlossning,. När det gäller lantbruktets djur o hästar är det tom olagligt!
PL

Det är inte lagligt att flytta dräktiga tikar och honkatter under de två sista dräktighetsveckorna. SVERAK tillåter inte att dräktiga honkatter flyttas under de två sista dräktighetsveckorna pga. någon lag iaf.
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

Jag är ganska säker på att det inte är reglerat i ngn lag eller författning, rätta mig gärna om jag har fel.
PL
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

det vet jag då flera katthem som skiter blankt i:crazy:

Själv kan jag ju tycka att det finns så förbannat många katter, så låt de "värsta" fallen somna in och kastrera/abortera så mycket det bara går...

/Migo
 
Sv: Bli jourhem åt dräktiga honkatter??

OK, såvida inte dessa föreskrifter har upphört gälla (finner ingen information om det) kan man i DFS 2004:10 Saknr L 5:3 läsa:

20 § Transport av dräktiga grisar får inte ske inom tre veckor före beräknad förlossning. För hundar och katter får transport inte ske inom två veckor före beräknad förlossning.
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Hej! Jag behöver hjälp. Min honkatt har fått sin FÖRSTA kull för två veckor sedan. Två söta och friska ungar. Efter första veckan har...
Svar
3
· Visningar
1 071
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp