Blir galen av det eviga trotset!

Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Har själv en som äter sig ur kniviga situationer. Kastar sig över gräs och sliter loss det för att unvika en situation hon inte vet hur hon ska reda ut. Ett slags strutsbeteende. Hon vet inte hur hon ska göra...Föl som blivit upprörda eller skraja rusar till mamma och tar sig en slurk, tröst!

EXAKT så där gör ju min häst när hon är stressad och rädd! Om jag till exempel tar en tygel när hon försöker sticka och hon går runt runt runt på en liten volt tills hon stannar, ja då tar hon genast en stor jäkla tugga av första bästa buske hon ser. Hon kan inte äta den, allt trillar bara ut ur munnen på henne för hon är så nervös men hon bara tuggar, tuggar, tuggar utav bara helvete. Vad gör man i ett sånt läge??

Behöver jag nämna att jag har en sån där nervös, sönderstressad stackare till häst? :p
(och ändå har hon blivit MYCKET bättre sen hon kom till mig, numera är hon helt underbar att hantera från marken, kan stå ensam inne i stallet och är till och med lugn att rida på emellanåt :) )
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Behöver jag nämna att jag har en sån där nervös, sönderstressad stackare till häst?

Antar att du med dom orden syftar på att det är en travare du har..:smirk:

Vi har olika bilder framför oss när det gäller det här med "fastfrysning".
Jag menar självklart inte hästar som står på helspänn och blåser!

Utan hästar som med ett lojt men trotsigt (jo, jag använder det ordet likväl på hästarna som på barnen) kroppsspråk..

Det trodde jag var en självklarhet..;)
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Det finns oxå ett stadie där hästen går in i sig själv.
Så rädd blev min stora som ung- när den skulle spola benen:eek:

Tänk vad olika dem är.
Den andra spolades som åring- över hela kroppen- skönt:love:
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Det finns oxå ett stadie där hästen går in i sig själv.

Det låter lite som min häst gjorde en gång när vi skulle lasta henne efter en ridlektion. Detta är ganska länge sedan så hon var inte så gammal. Jag hade ridit med på en lektion och hon var nog trött i huvudet. När vi sedan skulle åka hem blev hon stressad och då stängde hon av. Det var ganska otäckt för hon försvann in i sig själv och var inte kontaktbar över huvudtaget. Vi fick "lyfta" in henne.
Det var detta jag menade tidigare i tråden.
Hon gör inte så mer nu. Däremot äter hon gärna om hon blir stressad av ngt.
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Orkade inte läsa hela tråden så det är möjligt att du fått råd redan. En sak ska du veta att så här gör NÄSTAN alla unga hästar och äldre med om de aldrig lärt sig bättre.
Jobba först hästen från marken med övningar, ta hjälp om du inte vet hur du ska göra, som att flytta framåt, bakåt, åt sidan du ska kort sagt kontrollera varenda rörelse hästen gör med din kropp.
Sedan jobbar ni två, en uppsuttet och en från marken.
Den som är uppsutten koncentrerar sig på att sitta lugt och absolut inte dra i tyglarna bara lugnt hålla om med skänkeln, den som arbetar från marken flyttar hästen framåt dit ni ska.
Jobba mer och mer med den uppsuttna och mindre och mindre från marken och till slut rider den uppsuttna ut själv.
Viktigt med allt är tryck och omedelbar eftergift, viktigt också att aldrig ge eftergiften förrän det blir ett steg i rätt riktning eg. är jag emot att volta hästen för då låter man den "få gå hemåt" även om det är en liten bit bara, hellre då att den står stilla med nosen "i rätt riktning" men absolut inget beröm förrän den gör en antydan till att röra sig åt rätt håll.
Tappa aldrig tålamodet, då blir det bara värre. Har du inte tålamod så får nog någon annan träna hästen, för man kan inte träna med bristande tålamod, det är omöjligt.
Kom också ihåg att hästar är aldrig TROTSIGA, det finns inte i deras värld, men däremot så följer de en ledare och följer inte en "icke ledare".
Jag brukar försöka träna min häst när ingen tittar på för ofta tappar andra tålamodet och kommer med typ sopkvasten eller långpisken och "ska hjälpa till".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

....
Jag brukar försöka träna min häst när ingen tittar på för ofta tappar andra tålamodet och kommer med typ sopkvasten eller långpisken och "ska hjälpa till".

Tänk det där känner jag verkligen igen!

När vi tidigare skulle lastträna hästen så blev det så jobbigt med alla dessa "hjälpare" så vi började med att jag tog släpet till någon undanskymd plats där dottern mötte upp med hästen. Där kunde vi träna i lugn och ro utan att stressa på och känna att folk tyckte vi var omständiga. :)
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Det verkar mest som om denna tråd spårade ur....
Här skriver man för att få råd, inte meningen att ni skall tävla mot varandra vem som har rätt eller fel. (ingen nämnd ingen glömd). Här ska man dela med sig av sina erfarenheter och åsikter...

En häst kan vara skiträdd, trotsig, nonchalant, you name it. Finns inget som säger att en häst alltid är rädd när det sätter sig på tvären.
Mitt råd: Gå aldrig in i en strid med din häst om du inte är säker på att du kan reda ut det..... Vi är ledarna.
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Bra sagt!
I detta fallet handlar det om en väldigt ung häst. Gör ingen stor affär av att hon inte vill gå. Arbeta mycket från marken är mitt råd, sen tar du med dig det upp på ryggen. Rid ut när du har kompisar med till att börja med. Ge hästen tid. Ge dig själv tid att bli trygg och säker med din häst.

Jag har en åttaåring som gör sådär med ryttare han inte känner. Han behöver en trygg och säker ryttare som inte gör för stor affär av att han ibland själv blir osäker. Har han det fungerar han hur bra som helst och går fram överallt. Ska tillägga att han alltid gått fram med mig, har haft honom sedan han var 3 år, men jag känner mig alltid trygg på hans rygg, vilket har stor betydelse. Från marken kan jag ibland känna mig otrygg (tex. på promenad i skogen), vilket han också känner av och kan bli stressad. Du överför dina känslor på din häst, alla hästar är mer eller mindre känsliga på så sätt.

Ta det bara lugnt, skynda långsamt. Lycka till!
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Det verkar mest som om denna tråd spårade ur....
Här skriver man för att få råd, inte meningen att ni skall tävla mot varandra vem som har rätt eller fel. (ingen nämnd ingen glömd). Här ska man dela med sig av sina erfarenheter och åsikter...

Hur menar du egentligen?
Tycker du att alla ska föra varsin diskussion med ts? Jag kan inte se det på ngt annat sätt om det är två som kommer med olika förslag. Det är väl inte fel att diskutera vilket förslag som passar bäst till en viss situation?

En tråd som spårar ur tycker jag antingen är en där diskussionerna helt kommer ifrån ämnet eller också en där någon eller några inte kan diskutera på ett sansat sätt.
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Jag mena som så att det kommer ifrån ämnet. Folk kommer in på ordval hit eller dit, och hästar som är trotsiga egentligen är skiträdda. Är barn som är i trotsåldern också skiträdda??Med det menar jag att denna tråd spårat ur.
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Jag mena som så att det kommer ifrån ämnet. Folk kommer in på ordval hit eller dit, och hästar som är trotsiga egentligen är skiträdda. Är barn som är i trotsåldern också skiträdda??Med det menar jag att denna tråd spårat ur.

Jag håller inte med dig. Jag tycker att det kanske måste till en diskussion för att kunna komma vidare. Detta är dessutom vad jag har förstått ett diskussionsforum.

Ett exempel på detta är definitionen av ordet trots. Jag tillhör dem som inte riktigt kan med det ordet. Jag har tre barn varav den yngste är sexton. Jag vill inte påstå att de, oavsett vilka problem vi än har haft med dem, någonsin har varit trotsiga. De har naturligtvis inte heller varit rädda. Jag tror inte heller att en häst som från början behandlas på ett korrekt sätt blir trotsig (annat än möjliga undantagsfall).'

Men då kanske jag inte ska vara med i diskussionen? vem ska i så fall bestämma det?
Eller också kan du kanske definiera ordet trotsig - jag märker att jag kanske inte är helt säker på definitionen.
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Det kanske passar en del men aldrig i livet att jag gör det med min häst!!!
Hon vet vem som bestämmer men kan bli osäker ändå.
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Trotsig betyder öppet motstånd alt olydnad! det tycker jag kan stämma helt korrekt in på både barn som djur.
Min häst är ofta trotsig för han vill helst av allt stanna kvar i hagen och äta ist för att arbeta i paddocken. Då trotsar han mig! eller skulle du beskriva det som att han är rädd??
men detta är min åsikt och låt oss som har det ordvalet få ha det så kan vi återgå till ämnet: Vad tjejen kan göra för att få sitt sto att gå framåt ensam.använd ordet skiträdd eller trotsig eller vad du vill......framåt ska ju ändå hästen:)
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

hur bedömmer du vad som är ett undantagsfall? i och med att du säger att det möjligen finns undantag. jag blir förvirrad av dina åsikter som går emot varandra!
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Jag vill bara flika in vad Trots innebär för mig.:)

Trots är när man testar.
Testar gränser, mot sina föräldrar, syskon, mattar, hussar och samhället i stort.

Trotsighet behöver inte alls vara negativt utan ett naturligt steg i uppfattningen om det egna "jaget"!

En unghingst trotsar sin plats i flocken osv.

I vissa åldrar är man mer upprorisk, testande, trotsig.
 
Sv: Blir galen av det eviga trotset!

Delvis KL

Angående huruvida hästen är rädd eller inte. (jag vill inte rikta detta till en utan till alla som argumenterat det senaste)

Jag tror nödvändigtvis inte att hästen är skiträdd, eller ens rädd alla gånger den fryser och vägrar gå. Det kan likaväl bottna i osäkrhet eller 'ren trots', men att slå hästen är ju inte lösningen ens om den trotsar.
För att hästen ska vilja följa med dig ut så måste den lita på dig, den skulle aldrig följa någon den inte litar och om man slår så visar man raka motsatsen. Trots är i mina ögon avsaknad av arbetsglädje och det är inget man får fram med våld.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 431
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 353
Senast: Åsa A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 833
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 567
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp