blir så ARG

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Blir så förbannad. har hört rykten om att de ska höjja minimivikten från 65 till 70. Vad håller dem på med eller? vad faan rent ut sagt ska jag göra då? jag väger 50 kg, ska jag då behöva lägga på 20 jävla kilo i dö vikt? aldrig, vad tänker dem med, det är en MINIMIVIKT, inte en max vikt. tror dom att de kommer locka fler om de höjja? knappast, o vem tänker dom på? hästen eller ryttaren. Bara för att en minimivikt ligger på 65-55-75 så kan man ändå väga MER, minimivikten står ju för att man inte för väga MINDRE. om maxvikten varit 70 så hade jag varit helt ok med de. Vill ta bort de små hästarna helt från sporten????

o är det inte en sport där hästen ska springa så fort som möjligt inte så tungt som möjligt, ursäkta mig men jag blir sååååå förbannad.

alltid detta tjat om de som väger mer, ingen tänker på de som väger mindre:mad:
 
Sv: blir så ARG

Den som väger mindre vinner ändå på det. en häst har mkt lättare att bära 20 kg stilla dövikt än 20 kilos levande vikt.
 
Sv: blir så ARG

Djurjouren skrev:
Den som väger mindre vinner ändå på det. en häst har mkt lättare att bära 20 kg stilla dövikt än 20 kilos levande vikt.

ÖÖÖÖ... Typ tvärt om annars :smirk:

Levande vikt är bättre än död, som tom kan bli skadlig om den läggs fel :(
 
Sv: blir så ARG

helt plötsligt så ska man straffas för att man väger för LITE, snälla människor... jag fattar inte vad dom tänker med? är jag ensam om att tycka så här? jag skulle gärna vilja sitta o diskutera med den idiot som kommit på den här DUMMA idén. Trodde man skulle tänka på hästarnas bästa inte på att den KAN bli anorexi i sproten. MEN HALLÅÅÅÅÅ. Det är fort en minimivikt och den som vill banta får la göra det då. Allt handlar sj klar inte om vikten men det ÄR lättare för hästen att vinna med 65 kg på ryggen än med 85 kg på ryggen. thats it. O om de höjjer vikten så kommer de garanterat få mer ryggskador på hästen.
Fan
 
Sv: blir så ARG

Trist... Går ut över djurskyddet tycker jag...
När jag jobbade inom galoppen ville man ha så tung ryttare för vikten som möjligt just för att död vikt bara ligger där, en skicklig jockey kan ju lägga sin vikt och hjälpa hästen med den på ett helt annat sätt och det lär väl även gälla montén...
Känner en tjej som väger 40 kilo, hon rider kval, men har gett upp med lopp, som hon säger, hon får ta all sin vikt i baksätet på en bil för att köra till invägningen:D

Har de kloubbat igenom förslaget? Och framförallt, VARFÖR och VAD ligger till grund för förslaget??? Någon som vet? För det gynnar ju inte djuren eller tävlingarna på något sätt, och 65 kilo är väl en vikt som de flesta ryttare, med en lätt sadel, ska kunna rida som rider lopp?
 
Sv: blir så ARG

Som grund är att "dom vill bredda sporten och ha in mer killar".

Men jag trodde vi lyckades övertala "makten" för ett ½ år sen att enl svenskt djurskydd och för sportens rykte så kan vi inte höja vikten... Se på frankrike, för lärlingar är det 55kg och för proffs så är det 67kg.... Dom sätter gärna upp lärlingar vanliga lopp(som sandra, men hon lär snart bli proffs efter alla sina segrar, då blir det jobbigt för henne tyvärr)

I dom hastigheterna som monte går i så är det som att "skjuta sig själv i foten" när man sätter upp en tung ryttare... NEJ tackar vet jag dagens gräns eller MINDRE.
 
Sv: blir så ARG

Djurjouren skrev:
Man får väl ändå ta för givet att man inet lägger vikten fel.........

Inte finns det många som vet hur dom skall ligga inte!

Sen så är död vikt endå sämre, så bättre ju mer levande vikt man har och sänka max vikten...
 
Sv: blir så ARG

Cambrie skrev:
När jag jobbade inom galoppen ville man ha så tung ryttare för vikten som möjligt just för att död vikt bara ligger där, en skicklig jockey kan ju lägga sin vikt och hjälpa hästen med den på ett helt annat sätt och det lär väl även gälla montén...

Yupp... det är exakt samma i montén...
 
Sv: blir så ARG

Jag blir också jätteirriterad! Men jag undrar, finns det inget man kan göra för att påverka? Kan man skicka typ protestlista nånstans eller till vem hör man av sig på stc om man iaf vill ge sin personliga åsikt? Nåt måste vi väl kunna göra för att förhindra detta. Tycker vi ska ha 60 kg som i Norge, för annars vill man ju väga 5 kg "för lite" för att kunna ta av de när man är där... Men huvudsaken är ju att de inte höjer. På vår bana har vi ingen monté förening men ni som har det borde väl kunna påverka genom den? Den allmänna åsikten bland aktiva verkar ju vara att man inte vill ha en höjning och man får väl tänka på hästarna i första hand inte de som väger "för mycket".
 
Sv: blir så ARG

kotten skrev:
Jag blir också jätteirriterad! Men jag undrar, finns det inget man kan göra för att påverka? Kan man skicka typ protestlista nånstans eller till vem hör man av sig på stc om man iaf vill ge sin personliga åsikt? Nåt måste vi väl kunna göra för att förhindra detta. Tycker vi ska ha 60 kg som i Norge, för annars vill man ju väga 5 kg "för lite" för att kunna ta av de när man är där... Men huvudsaken är ju att de inte höjer. På vår bana har vi ingen monté förening men ni som har det borde väl kunna påverka genom den? Den allmänna åsikten bland aktiva verkar ju vara att man inte vill ha en höjning och man får väl tänka på hästarna i första hand inte de som väger "för mycket".

Har vart i kontakt med Kacke, Robert och haft skriftliga och muntliga synpunkter från solvallamontéklubb. Vi har sagt att vi inte vill gå högre än frankrike och vill inte se en utveckling där unga/lätta tjejer blir utstängda.Vi vill ha snabba lopp utanskador och inte dra på oss rykte med hög skadefrekvens... Vill man vara tyngre och man som tränare accepterar det finns möjligheten redan idag. MEN möjligheten att ta ut mindre och speediga hästar som inte klarar samma vikt, måste oxå finnas...

Så dom vet redan var vi ryttare tycker, men om dom lyssnar e en annnanfemma :smirk: Robert gillar inte monté om man säger så...
 
Sv: blir så ARG

ja precis! det går ju att rida på 70 nu med och det finns ju de som gör det, så det funkar ju ändå (har tom varit på lopp när nån har vägt 80) och som sagt om tränaren tycker det är ok så... Det verkar ju inte va så många killar som är intresserade i vilket fall om de nu har det som argument och jag kan inte tänka mej att 5 kg upp skulle ändra på det! Och för tjejer kan det ju inte vara så svårt att väga in på 65 nu när det finns så mycket lätt utrustning. I galoppen räknar man ju på att det går komma undan med ett kg utrustning fast då behöver man ju inte ha säkerhetsvästen med...
 
Sv: blir så ARG

Cambrie skrev:
Trist... Går ut över djurskyddet tycker jag...
När jag jobbade inom galoppen ville man ha så tung ryttare för vikten som möjligt just för att död vikt bara ligger där, en skicklig jockey kan ju lägga sin vikt och hjälpa hästen med den på ett helt annat sätt och det lär väl även gälla montén...
Känner en tjej som väger 40 kilo, hon rider kval, men har gett upp med lopp, som hon säger, hon får ta all sin vikt i baksätet på en bil för att köra till invägningen:D

Har de kloubbat igenom förslaget? Och framförallt, VARFÖR och VAD ligger till grund för förslaget??? Någon som vet? För det gynnar ju inte djuren eller tävlingarna på något sätt, och 65 kilo är väl en vikt som de flesta ryttare, med en lätt sadel, ska kunna rida som rider lopp?

jag håller med dig, det har blivit som ett staff för oss lätta ryttare. Jag har heller ingen lust att rida lopp längre, jag får ju ha 20kg dövikt. jag vet inte vad som ligger till grund för förslaget men de vill väl att fler killar ska börja rida. Fattar inte varför dem inte redan rider, det är ju som sagt en minimivikt inte en maxvikt. varför staffa hästarna, vill man inte att de ska gå så fort som möjligt? Nu straffas de små hästarna och de korta ryttarna. Skulle jag väga 70kg så skulle jag vara överviktig medan en som är 1,70 inte är det. Men är man 1,70 så kanske man inte ska rida monte, om man inte har en jävla balans och en stor häst... blir trött...
 
Sv: blir så ARG

håller med dig, fullständigt!!! var sur på den vikten som är nu, men ska de höjja så blir jag ännu surare... hellre 65 eller mindre.. över så vet jag inte vad jag ska ta mig till
 
Sv: blir så ARG

men VARFÖR höjja om det ändå finns folk som väger 80kg som rider? det är en MINIMIVIKT inte en maxvikt, fattar inte hur dom tänker. MINIMIVIKTEN kunde lika gärna ligga på 55, man kan ju rida ändå om man väger 70. jag fattar inte varför? och varför ska sverige gå emot alla andra länder? Tror inte dom som bestämmer förstår vilken skillnad det blir mellan 65-70 kg... jag kan komma upp i 65 med en vanlig sadel, men 70 vet jag inte om jag klarar. Och sedan tänker jag på hästarna, alla är ju inte grundtränade för att bära ryttare och tränarna anmäler till ett montelopp efter första träningspasset...det blir enorma påfrestningar för ryggen... visst en som väger 70kg kan rida bättre än en som väger 50, men fakta kvarstår, ju lättare du är desto fortare orkar hästen springa. Och det är väl det som är meningen? att vi får hög klass på monteloppen?
 
Sv: blir så ARG

Hoppas verkligen inte att de kommer höjja vikten.. Jag väger 48 och det är ett helvete med alla j*vla tyngder som ska på hästen.....
Men om det nu ska vara allt det här tjatet med tyngder i monte, varför har man det då inte i sulkylopp??? Inte öf ratt jag vill ha vikt i sulkylopp men endå...
 
Sv: blir så ARG

"Men är man 1,70 så kanske man inte ska rida monte, om man inte har en jävla balans och en stor häst"

Eeh!? Ursäkta? Ska inte jag som är 1,74 få vara me och rida då? Varför skulle det spela någon roll? En "jävla balans" behöver man i vilket fall...Måste säja att jag tycker absolout att det är hur man rider som avgör om man ska va med eller inte och absolut inte längden... jag väger 54 och har även ridit "små" hästar (typ 1,55 m). tycker det går utmärkt!
 
Sv: blir så ARG

Klart man ska få rida monté oavsett hur lång man är, världens längsta jockey är 1.80 lång, men hon är jätteduktig så det går ju att inverkar rätt på hästen i alla fall, om man tränar... Däremot vikten är jag väldigt tveksam till... Hur arga en del än blir borde det finnas en viktgräns... För hästarnas skull...
 
Sv: blir så ARG

kotten skrev:
"Men är man 1,70 så kanske man inte ska rida monte, om man inte har en jävla balans och en stor häst"

Eeh!? Ursäkta? Ska inte jag som är 1,74 få vara me och rida då? Varför skulle det spela någon roll? En "jävla balans" behöver man i vilket fall...Måste säja att jag tycker absolout att det är hur man rider som avgör om man ska va med eller inte och absolut inte längden... jag väger 54 och har även ridit "små" hästar (typ 1,55 m). tycker det går utmärkt!

Längden spelar INGEN roll, så länge du kan hantera den!

Du kan vara kort(som många är) o rida som SKIT, som dom flesta gör idag :smirk:

/171cm ;)
 
Sv: blir så ARG

Cambrie skrev:
Klart man ska få rida monté oavsett hur lång man är, världens längsta jockey är 1.80 lång, men hon är jätteduktig så det går ju att inverkar rätt på hästen i alla fall, om man tränar... Däremot vikten är jag väldigt tveksam till... Hur arga en del än blir borde det finnas en viktgräns... För hästarnas skull...

Kommer aldrig att komma då "makten" anser att dom dåliga ryttarna slår ut sig själv... Även om det inte är så i verkligheten, då dom ofta rider egna/bekantas hästar....

Själv, hade jag fått bestämma hade jag satt vikten mellan 55-75kg om man skall tävla!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 310
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 388
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp