blir så ARG

Sv: blir så ARG

Ok..jag kommer in här lite sent och ska kanske igentligen inte lägga mig i men jag läste det "Gotlandsrusset" hade skrivit. Du skrev att om man är 170 eller längre kanske man inte ska rida monté. Nu tycker jag att det har spårat ur. Bara för att alla är sura för att de tänker höja minivikten så börjar ni hacka på dem som väger runt 70 och är långa:mad: .Att tro att en person som är lång inte kan rida monté är lite dumt. Jag blev väldigt sur eftersom att jag själv är 178 cm och rider monté, vilket går hur bra som helst. Ska den här sporten bara bli för anorektiska pygmeér?:mad: Jag kan ju naturligtvis känna som er, det här med den höga minivikten. Själv väger jag 53 kg och skulle tycka att det var bra att sänka minivikten lite. Men att börja hacka på långa....:o
 
Sv: blir så ARG

Förmodar att det inte var till mig... För som sagt, längden tycker jag inte spelar någon roll som montéryttare är inne på...

Däremot tycker jag, för djurens skull, att det ska finnas en viktgräns. För min egen del skulle den gärna kunna ligga på 55-65 kg även om jag vet att det aldrig skulle hända... Jag skulle själv ALDRIG någonsin anmäla ut min häst i monté med en ryttare som väger över 68 kg med utrustning... Blir det högre minimigräns kommer jag att sluta kvala in/tävla mina hästar i monté... Och jag tror faktiskt inte jag är ensam där, utan jag tror att de proffstränare som från början var emot monté kommer att göra detsamma, och då är sporten snart tillbaka på ruta ett igen.

Jag trackar inte ner på de som väger mer, däremot anser jag att djurens väl och ve ska gå först... Jag anser att travet redan har en hel del elaka rykten att slåss mot, vi behöver inte höra att vi rider sönder hästarna också...
 
Sv: blir så ARG

Jag tycker att vi får träna hästarna så de klarar av vikten! Kalla mig tjockis, men en vältränad tjej med mycket muskler väger en del! Tränar jag mer går jag upp i vikt, väger idag 72 kg! Mina hästar orkar lika väl som andra! Beror väll på att jag tränar dem med mycket vikt på ryggen och inte enbart tynger ner dem på tävlig! Jag tycker att 65 kg är en bra vikt och jag kan inte tänka mig att fem kilo kommer att påverka tävligsresultatet, bästa hästen vinner ändå! Och alla pratar om tiderna, att de inte blir tillräkligt snabba osv, det är väll redan så att monten går lite långsammare än med vagn? rätta mig om jag har fel! Så vad spelar det för roll när alla är där på "samma" villkor?
 
Sv: blir så ARG

kotten skrev:
"Men är man 1,70 så kanske man inte ska rida monte, om man inte har en jävla balans och en stor häst"

Eeh!? Ursäkta? Ska inte jag som är 1,74 få vara me och rida då? Varför skulle det spela någon roll? En "jävla balans" behöver man i vilket fall...Måste säja att jag tycker absolout att det är hur man rider som avgör om man ska va med eller inte och absolut inte längden... jag väger 54 och har även ridit "små" hästar (typ 1,55 m). tycker det går utmärkt!

ta inte allt jag säger när jag är sur på allvar. Sen har jag aldrig sagt att du inte ska få vara med, jag skrev "så kanske man inte ska rida monte" min personliga åsikt. Men som sagt jag sätter hellre upp en som är 1,70 o väger lite än en som är 1,50 och väger massor.
lite off topic, men jag red mitt första provlopp idag, red monte med travhästarna. Var skitkul, men jobbigt=)
 
Sv: blir så ARG

jahaja, då drar man alla över en kam då. Vad e de som säger att en kort rider sämre än en lång? är ju svårare att hitta balansen som lång än som kort. Men jag håller med dig, en del monteryttare borde egentligen inte vara monteryttare. de rider som krattor och orkar inte ens halva distansen. Sen blir dom sura för att hästen galopperar då de egentligen är deras fel då hästen måste börja balansera sig själv. Skäms ibland när jag tittar på monte lopp.
 
Sv: blir så ARG

ta de lungt, har redan bett om ursäkt!!!! vem har snackat om anorexi? vem har sagt att det bli anorexi om man sänker MINIMIVIKTEN??? fattar inte tankesättet?? jag e inte emot de som är långa och rider BRA jag är emot alla som rider dåligt men som tror att dom kan rida bra. De är slut efter 1000 meter och skyller sen på hästen då den inte orkar. KONSTIGT!! Jag har bett om ursäkt och ber om ursäkt igen borde ej skrivit så, var sur.
 
Sv: blir så ARG

Cambrie skrev:
Förmodar att det inte var till mig... För som sagt, längden tycker jag inte spelar någon roll som montéryttare är inne på...

Däremot tycker jag, för djurens skull, att det ska finnas en viktgräns. För min egen del skulle den gärna kunna ligga på 55-65 kg även om jag vet att det aldrig skulle hända... Jag skulle själv ALDRIG någonsin anmäla ut min häst i monté med en ryttare som väger över 68 kg med utrustning... Blir det högre minimigräns kommer jag att sluta kvala in/tävla mina hästar i monté... Och jag tror faktiskt inte jag är ensam där, utan jag tror att de proffstränare som från början var emot monté kommer att göra detsamma, och då är sporten snart tillbaka på ruta ett igen.

Jag trackar inte ner på de som väger mer, däremot anser jag att djurens väl och ve ska gå först... Jag anser att travet redan har en hel del elaka rykten att slåss mot, vi behöver inte höra att vi rider sönder hästarna också...

TACK:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: blir så ARG

Eldkvasten skrev:
Jag tycker att vi får träna hästarna så de klarar av vikten! Kalla mig tjockis, men en vältränad tjej med mycket muskler väger en del! Tränar jag mer går jag upp i vikt, väger idag 72 kg! Mina hästar orkar lika väl som andra! Beror väll på att jag tränar dem med mycket vikt på ryggen och inte enbart tynger ner dem på tävlig! Jag tycker att 65 kg är en bra vikt och jag kan inte tänka mig att fem kilo kommer att påverka tävligsresultatet, bästa hästen vinner ändå! Och alla pratar om tiderna, att de inte blir tillräkligt snabba osv, det är väll redan så att monten går lite långsammare än med vagn? rätta mig om jag har fel! Så vad spelar det för roll när alla är där på "samma" villkor?

det blir inte på samma villkor. den största hästen kommer tillslut att vinna (eller den viktbärande kan man ju oxå säga). Jag kallar inte dig tjockis, tycker egentligen inte 72 är någon vikt, men i detta sammanhanget så blir det ju det. Jag tänker på hästarna och deras ryggar. sedan slår man ut de små hästarna som kan springa fort som attan men som inte är viktbärande och därmed inte kan vara med. jag anser att det är fel. om man sänker minimivikten så kan alla hästar vara med och det behöver inte vara den viktbärande som vinner. fem kilo KOMMER att påverka resultatet, vare sig man vill elelr inte
 
Sv: blir så ARG

En vän till min mamma håller på med monté och ville få upp mig i tävlingsbanorna, jättekul tyckte jag. Men när jag senare fick reda på att jag var tvungen att gå upp MINST 15 kg blev det mindre kull...
fyfan. Kan dom inte sätta en maxvikt istället för en minstvikt?
 
Sv: blir så ARG

precis, det är ju om dem sätter en maxvikt på 55 som jag kan förstå att alla skulle bli sura o tjata om anorexi...nu fattar jag inte varför de ens tar upp det.
 
Sv: blir så ARG

Det är ingen fara..jag förstår att du blir sur. Jag ville bara ta reda på vad du menade med det.. vilket jag fattar nu:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blir så ARG

Är det verkligen på G med höjning eller är det bara spekulationer om en ev höjning?:confused:
 
Sv: blir så ARG

*Gotlandsrusset* skrev:
jahaja, då drar man alla över en kam då. Vad e de som säger att en kort rider sämre än en lång? är ju svårare att hitta balansen som lång än som kort.

Drar alla över en kam??? ÖHHHHH....

Vare sig du är kort eller lång så är det din erfarenhet (ÅR som monteryttare/ryttare), ridna lopp, balans, styrka,och tävlings instingt(hitta luckor, tajma spår, hålla tiden och veta hur mycket som finns kvari hästen till upploppet) som avgör om du blir bra, dålig eller medel.
 
Sv: blir så ARG

Innan ni jagar upp er för det här med en eventuell höjning av minimivikten i monté tycker jag att ni ska ta och kolla upp lite montéstatistik...
Ryttarnas snittvikt förra året var 68,9 kg (placerade 1-3) enligt travsport.se

Eftersom så många väger runt 70 kg med utrustning, är det väl inte hela världen att höja minimivikten - se det som en anpassning till verkligheten.

Sen är det ju upp till respektive tränare/hästägare att själv välja vem man vill sätta upp på sin häst.
Den lättaste ryttaren behöver inte vara den skickligaste...
 
Sv: blir så ARG

Jag har inga synpunkter alls i sakfrågan, däremot kan det kanske vara bra för er att veta att själva besluten kring vikterna tas i STC:s reglementeskommitté - inte av Solvalla, där Robert och Kacke jobbar (som Solvalla montéklubb tydligen varit i kontakt med).

Jag tycker ni ska kontakta veterinär Stig Hägglund på STC och framföra era åsikter! Han är adjungerad i reglementeskommittén och har att bevaka djurskyddsaspekter på regeländringar. Gör det!!!
 
Sv: blir så ARG

Tja, det är möjligt, jag har dock erfarenheten (och jag är inte ens på Solvalla) att de ledande på Solavallas åsikter väger ganska tungt i många sammanhang på gott och ont... :smirk: Men det är förhoppningsvis bara min erfarenhet...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 305
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 383
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp