Bukefalos 28 år!

Blivande stjärna

J

Jonna86

Har varit och tittat på en häst idag och bestämt mig för att ta hem den. Ska först prova den i 2 veckor och se hur det går.
Det är en 5 årig valack. Han har stått till och från och är inte ordentligt utbildad. Har bara skrittat och travat och löshoppat 2 ggr i våras. Han har nu stått i 2 månader.
Behöver lite råd och tips, hur jag nu ska gå tillväga.
Har ni varit med om något liknade? Berätta lite om era erfarenheter..
 
Sv: Blivande stjärna

Hur menar du?
Har du utbildat unga hästar förut? Annars är ett första tips att skaffa en duktig tränare som kan hjälpa/lära dig att utbilda hästen. ;)
 
Sv: Blivande stjärna

Men hur ska du kunna prova den om den inte är inriden? Du vill bara bekanta dig med den? För det första så förstår jag inte säljaren som lämnar iväg en oinriden unghäst till någon som ska ha den på prov. Tänk om något händer vid inridningen och hästen blir svårare att rida hem när ägaren får hem den? Eller hur är det hela upplagt?

Jag hade nog hållt mig till lite pyssel och ev longering tills du bestämt dig om du ska ha hästen eller inte. Sen när du köpt den, kan du börja rida den tycker jag. Eftersom den är så grön i ridningen så säger det kanske inte så mycket att bara skritta runt lite o känna på den.
 
Sv: Blivande stjärna

"inte ordetligt utbildad" och oinriden är väl inte riktigt samma sak.

Till TS:Varför är den inte mer utbildad?
Vad har du själv för plan med hästen?

Du får berätta mer, stam, bakgrund och så.
 
Sv: Blivande stjärna

glömde bort att jag varit i din sits.. stoet jag hade köpte jag som sutten på, då var hon inne på sitt 7 år... när jag provred henne så red jag 4 varv i ridhuset.. föll som en fura å ångrade mig bittert i många månader efter det.. de va en ständig kamp för hon hade ett psyke som itne var av denna värld. men när den spärren försvann då hade jag en kanonfin häst.

nu var inte min mycket hanterad alls från marken.. hon hade i 6 års tid bara gått till å från hagen. de va ingen som hade haft tid att rida in henne å sen så bara gick tiden å ja hon blev över helt enkelt.

så om "din" är mycket hanterad så säger jag "go for it". vad har du att förlora egentligen... trivs ni inte tillsammasn kan du alltid sälja...
 
Sv: Blivande stjärna

Oj, hade helt glömt bort denna tråd. Men vad kul att några hade svarat. Självklart har jag duktig tränare vid min sida. Varje dag!
Hon rider honom även några ggr i veckan.
Han är inte oinriden, bara "dåligt" utbildad.

Ville bara höra om någon har haft erfarenhet av en sådan grön 5 åring, hur det har gått, positiv och negativt?

Har förövrigt haft honom i 3 veckor nu och allt funkar fint.
Har börjat om lite från början och gått långsamt framåt.
Gosar och lär känna varandra. Verkar vara en mycket positiv häst.
 
Sv: Blivande stjärna

Byter ut ordet "dåligt" för "inte färdig"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Petronilla
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 099
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: iNHALE
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp