Blocketpaket

Nu vet jag inte hur blocketpaketet funkar, men kan det vara möjligt att köparen behållt sadeln och sedan sagt åt dig att den är påväg tillbaka till dig? Eller har du någon fungerande spårningskod?
 
Nu vet jag inte hur blocketpaketet funkar, men kan det vara möjligt att köparen behållt sadeln och sedan sagt åt dig att den är påväg tillbaka till dig? Eller har du någon fungerande spårningskod?

Jag vet faktiskt inte men tror att hon måste returnera sadeln och pengarna sitter väl frysta tills jag fått tillbaka den
 
Hur lång tid tar det innan pengarna kommer till ens konto? Köparen hämtade ut paketet i lördags, och jag som är oroligt lagd har fått för mig att jag lämnat fel kontonummer eller nånting. Så när ungefär ska man börja hålla utkik på kontot? Har inte kommit under dagen i alla fall.
 
Blocketpaket eller?

När får jag pengarna för min vara?
Efter att mottagaren har betalat och hämtat ut varan tar det cirka 1-3 bankdagar till dess att pengarna finns på ditt bankkonto, förutsatt att köparen inte returnerarar varan inom 24 timmar.
 
Jag tror dessutom att det är så piffigt att om köparen inte hämtar ut så får man betala både frakt och returfrakt. :(
 
Grrrr jag är så irriterad på mig själv. Gick med på att skicka en sadel via blocketpaket vilket jag aldrig någonsin mer kommer att göra.

Vill någon köpa något av mig så är det antingen hämta prova på plats eller via postförskott!

Nu gick jag med på detta idiotiska och missa på så sätt andra potentiella köpare eftersom det totalt nu har tagit 13 dagar sedan jag skickade sadeln och den som ville köpa den ångrade sig och skickade tillbaka den. Och fortfarande har jag inte fått den utan nu är den dessutom försenad :(

Åh vad dum jag är antog att skickar man efter en sadel så har man redan provat en liknande och kommer inte på när den väl kommer att den inte passar.

Och här står jag med att få betala frakten för något jag eg inte ville skicka. Hur dum får man vara?

Är det någon annan som använt sig av detta fraktsätt och har några erfarenheter av hur lång tid det brukar ta?

Jag har bara bra erfarenheter, men har heller inte fått någon kund som "ångrat sig", det är väl den risken man tar. Vid ett tillfälle var det en kund som inte hämtade ut sadeln förrän en vecka senare pga att hon inväntade löning, då hinner man ju bli lite stressad, men det löste sig. Generellt tar det ju ett tag att få betalningen eftersom köparen både ska hämta ut paketet och ha några ångerdagar innan pengarna betalas ut. Antar att de räknar med 3 dagars frakt enkel väg?
 
När jag köpte sadel senast via blocketpaket så förde jag över pengar till säljaren för frakten. På så sätt hade hon inte förlorat några pengar på frakten om jag nu hade skickat tillbaka den...
Så det är mitt tips om man väljer att sälja och skicka med blocketpaket.
 
I fredags kom sadeln tillbaka med en stor repa på ena kåpan :(

Den var dessutom riden i utan skydd så den var helt ingrodd med skit under hela bossorna. Jag har varit enormt noggrann med sadeln och det känns så surt att få tillbaka den i detta skicket.

Svaret jag fått är att man alltid provrider sadlar utan något under på butik, ja visst men detta är en privat sadel och jag har inte råd att få den skadad av provridningar. Det var inget vi hade kommit överens om utan hon skulle få prova sadel på hästen dock inte rida i den.

Repan säger hon att hon inte gjort och hon hävdar att den var putsad och samtidigt säger hon att repan nog går att putsa bort.

Sur är jag..
 
@rubytoo Åh vad tråkigt :/ Hur tänker man som köpare när man gör så? Hoppas verkligen att du kan få bort repan och att köparen i alla fall för över pengar för frakten du lagt ut.
 
Tycker ridmänniskors sadelaffärer är så märkliga! Vill man ha ångerrätt och bytesrätt får man väl handla i affären?
 
@Shetlandskusk
Problemet är nog lite mer komplext än så. Det är inte så lätt att hitta en passande sadel, och det är i princip omöjligt att veta om den passar utan att prova - och då behöver man oftast även provrida. Det betyder ofta att det är svårt som säljare att få sålt särskilt dyrare sadlar om man inte låter kunden prova dem. Vem vill chansa på 15000 kr liksom? Problemet blir ju då att hitta ett system som är säkert för både säljare och köpare - vilket inte är så enkelt.
 
@Shetlandskusk
Problemet är nog lite mer komplext än så. Det är inte så lätt att hitta en passande sadel, och det är i princip omöjligt att veta om den passar utan att prova - och då behöver man oftast även provrida. Det betyder ofta att det är svårt som säljare att få sålt särskilt dyrare sadlar om man inte låter kunden prova dem. Vem vill chansa på 15000 kr liksom? Problemet blir ju då att hitta ett system som är säkert för både säljare och köpare - vilket inte är så enkelt.

om man behöver prova sadel och även provrida tycker jag man ska göra det via butik eller fråga säljaren först, inte bara ta det för givet att man ska få göra det från en privatperson.


Dessutom.. om jag säljer en sadel för 15´000 kr vill jag inte att köparen ska rida i den, ens hantera den utan att jag är emd. Kul att få hem en repig sadel som minskat med tusenlappar i värde pga ovarsamhet...
kl

När jag köper sadel begagnat via nätet har jag kollat upp modellen innan och vad för typ av rygg den passar.
Sen chansar jag. Passar den inte så säljer jag vidare.

Hatar verkligen när folk ska prova utan att ens ha kollat upp så sadel faller inom ramen vad som ska passa på hästen.


Ser ofta på facebookforum hur folk vill prova sadlar hit och dit och stackars säljaren aldrig får sin sadel såld för att folk inte har någon som helst koll på vad för typ av sadel som passar hästen.
Även skitbilliga sadlar under tusenlappen ska provas hit och dit...
 
@DarkInNight Exakt! Har varit med och låtit spekulant prova en salusadel (jag körde ut med sadeln) och den människan var så oerhört slarvig med sadeln (trots att jag stod bredvid!) att jag undrar hur folk egentligen ser på sina investeringar. Slängde ner den på golvet, lät bakvalvet studsa mot boxväggen när den lades ner (på golvet!!), skrapade den mot väggar när hon bar den - jag var helt förskräckt.

Efter det är det ingen provning utan att jag är med. Då kan jag i alla fall vara med och rädda upp de värsta situationerna.
 

Liknande trådar

R
Utrustning Hej! Jag ska för första gången sälja en sadel, och undrar hur man gör om köparna vill testa den men bor väldigt långt bort? Brukar man...
Svar
19
· Visningar
1 875
Senast: Zpunk
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 327
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Grazing
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 750
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp