Blodprov efter kolik

cello

Trådstartare
Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare kunde hon inte stå på benen. Veterinären såg inga tydliga tecken från magen egentligen. Men hon blev bra igen efter natten med kramplösande och smärtstillande.

Vi tog blodprov på henne ett par veckor senare och idag fick jag provsvaren. CK är förhöjt.

Veterinären ska ringa på måndag men jag ville absolut ha provsvaren med en gång och nu kan jag såklart inte tänka på annat.
Med förhöjt CK tänker jag på korsförlamning, kan det i själva verket vara det hon hade? Har någonstans i bakhuvudet att de kan få kolikliknande anfall?

Jag väntade mig mest att proverna skulle visa om hon hade fått i sig något olämpligt..

Några tankar någon? :bow:
 
Såhär års kan det vara bra att kanske kolla upp äggstockar hos en riktigt kunnig gynekolog med. Vet flera ston som får stora smärtor pga cystor och/eller tumörer som gör extra ont på hösten. Fullt behandlingsbart i så fall - kastrering utförs stående.
 
Såhär års kan det vara bra att kanske kolla upp äggstockar hos en riktigt kunnig gynekolog med. Vet flera ston som får stora smärtor pga cystor och/eller tumörer som gör extra ont på hösten. Fullt behandlingsbart i så fall - kastrering utförs stående.
Tack för tips, hoppas ej. 😣 Opererade min stora häst för äggstockstumör förra sommaren, så tänker att det gärna kan räcka. Men absolut värt att kolla upp. Anfallet var dock mer mitt i sommaren än hösten, men det kanske inte spelar så stor roll.

Skulle tumör ge förhöjt CK?
 
Tack för tips, hoppas ej. 😣 Opererade min stora häst för äggstockstumör förra sommaren, så tänker att det gärna kan räcka. Men absolut värt att kolla upp. Anfallet var dock mer mitt i sommaren än hösten, men det kanske inte spelar så stor roll.

Skulle tumör ge förhöjt CK?
Det verkar vara olika vilka årstider de får mer problem. Vissa på våren, andra sommaren och vissa på hösten. Men alltid värt att kolla.
Ja har du redan gjort det en gång så tycker jag också att det kan räcka för din del. Hoppas att det är något lättare!
 
Det beror på hur högt CK är. Det är väldigt känsligt så man kan få en höjning av att hon rullat runt i boxen och varit lite orolig tex.

Edit: läste nu att ni tog blodprovet flera veckor efter koliken. CK kan som sagt bli högt av ansträngning, oro osv förutom muskelskada och återgår till normalvärden ganska snabbt. CK borde inte ligga högt flera veckor efter en skada.
 
Senast ändrad:
Min PSSM-häst fick något som liknande foderstrupsförstoppning och kolik innan vi visste vad han hade, han hade enbart ätit hö.

Det var muskelkramper, ett anfall.

Med höga CK-värden så hade jag absolut misstänkt PSSM, dags för DNA-prov.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 428
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 474
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp