Bukefalos 28 år!

Blodtransfusion och järn

Energi

Trådstartare
Jag har precis fått både blodtransfusion och järninfusion efter att mina blodvärden sjunkit i botten pga missfall av tvillingar.

Missfallet var för två veckor sen, och sen dess har jag varit ohyggligt trött och haft stark huvudvärk varje dag.
Efter behandlingarna nu har mitt hb stigit till 81 och huvudvärken har gett med sig lite, men hur snabbt blir man pigg igen efter blodtransfusion och/eller järninfusion?
Vad är era erfarenheter?
 
När jag fått blod så har det varit som om nån tänt lampan i rummet efter att påsen gått in. Jag blev pigg direkt- Men mina låga värden var enbart låga värden (pga dåliga njurar) och inte några andra bekymmer.
Kan tänka att missfall ger trötthet även det.

Jag är känslig för låga värden. Runt 80 orkar jag knappt stå upp. Så med dina värden så skulle jag vara halvdöd
Tror du blir piggare när värdena åtminstone kryper upp över 100?
 
När jag fått blod så har det varit som om nån tänt lampan i rummet efter att påsen gått in. Jag blev pigg direkt- Men mina låga värden var enbart låga värden (pga dåliga njurar) och inte några andra bekymmer.
Kan tänka att missfall ger trötthet även det.

Jag är känslig för låga värden. Runt 80 orkar jag knappt stå upp. Så med dina värden så skulle jag vara halvdöd
Tror du blir piggare när värdena åtminstone kryper upp över 100?
Åh vad jag önskar att det var så för mig! Hade verkligen sett det framför mig också, att jag skulle bli någon slags superwoman med oändlig ork så fort första bloddroppen rullade in. Men icke!

Ja, 80 är såklart fortfarande alldeles för lågt, men med tanke på tidigare så tycker jag ändå att jag borde känna mig liiite piggare åtminstone.
 
Jag fick blodtransfusion och järn p.g.a kraftig anemi när jag var yngre och var i princip sängliggande i lite drygt en vecka efteråt, utöver de två dagar jag var inlagd på sjukhus. Nu är det ganska länge sedan, men jag minns det absolut inte som något "hallelujah moment" när jag fick blodet utan det tog ett tag för kroppen att bygga upp sig igen. Jag blev även ganska illamående av själva transfusionen vilket påverkade min aptit, så det hjälpte ju inte.

Det beror nog väldigt mycket på vad som ligger bakom, din kropp har ju genomgått ett trauma och säkert behövt kämpa på en massa andra sätt så det är inte så konstigt om det tar lite tid för den att studsa tillbaka igen. Ta hand om dig :heart
 
Åh vad jag önskar att det var så för mig! Hade verkligen sett det framför mig också, att jag skulle bli någon slags superwoman med oändlig ork så fort första bloddroppen rullade in. Men icke!

Ja, 80 är såklart fortfarande alldeles för lågt, men med tanke på tidigare så tycker jag ändå att jag borde känna mig liiite piggare åtminstone.
Jag har fått en annan känsla i kroppen efteråt men ingen pigghet, snarare en känsla av att kroppen ”vill” läka och behöver extra vila för att orkar ta upp allt den får. För mig tog det ca 5-7 dagar innan kroppen kunde ta upp något mer, och då märkte jag mest att jag kunde komma ner i varv och sova ordentligt. Innan var det mer som att kroppen var så stressad att den inte orkade sova.

Om du dessutom har gått igenom missfall och den stressen så be dem kolla dina värden igen och dessutom fundera på om din vila och sömn är bättre, jag ser det som steg ett innan du kan bli piggare om du förutom järnet / blodet är stressad.
 
Jag har precis fått både blodtransfusion och järninfusion efter att mina blodvärden sjunkit i botten pga missfall av tvillingar.

Missfallet var för två veckor sen, och sen dess har jag varit ohyggligt trött och haft stark huvudvärk varje dag.
Efter behandlingarna nu har mitt hb stigit till 81 och huvudvärken har gett med sig lite, men hur snabbt blir man pigg igen efter blodtransfusion och/eller järninfusion?
Vad är era erfarenheter?

Första gången jag fick blodtransfusion så kände jag mig pigg ganska snabbt efter. Andra gången tog det flera veckor innan jag kände mig pigg. Hade dock även andra saker som påverkade min trötthet, och jag funderar lite på om det är samma för dig? Att du helt enkelt behöver vila och ta det lugnt :heart
 
Jag har precis fått både blodtransfusion och järninfusion efter att mina blodvärden sjunkit i botten pga missfall av tvillingar.

Missfallet var för två veckor sen, och sen dess har jag varit ohyggligt trött och haft stark huvudvärk varje dag.
Efter behandlingarna nu har mitt hb stigit till 81 och huvudvärken har gett med sig lite, men hur snabbt blir man pigg igen efter blodtransfusion och/eller järninfusion?
Vad är era erfarenheter?
Ett Hb på 80 är fortfarande VÄLDIGT lågt, det behöver nog stiga till åtminstone 100 innan du känner dig piggare. Kroppen har ju också en del att göra med att läka efter missfallet, så inte konstigt om du fortfarande är trött! Har du också fått järninfusion, så är det ju något som tar tid att "verka" - dina järndepåer fylls på av det och sedan kan kroppen börja tillverka röda blodkroppar vilket gör att ditt Hb stiger. Men det tar ju några veckor!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 431
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 694
Senast: Icfafn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 469
Senast: Jamtland
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 361
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp