blödningar i hovarna

annaa

Trådstartare
Vad kan det finnas för anledningar till att dem får det?

På min ena ponny ser man att han har blödningar i tre av hovarna. De sitter ganska högt upp, ungefär "mitt" på hoven. verkar inte särskilt öm eller halt eller nåt, men det måste ju vara nåt som inte är bra eftersom han fått det?
 
Det låter som "blåmärken" :). Få rmin pålla ofta, hon tror att hon har tjugo ben, minst ;) *klantig*
 
Min fick det förra sommaren p g a dåliga ridvägar fulla med sprängsten. Aluminiumsulor hjälpte för min hade ont och var halt.
 
Det låter som om din ponny kan ha "början" till fång!!

Om jag var du skulle jag kolla över foderstaten omedelbart och kolla om hästen har feber. Fång beror oftast på att hästen får för mycket mat i förhållande till det arbete den utför eller tvärt foderbyte. Det är mycket vanligt på shetlandsponnier o andra "lättfödda" ponnier.

Rådfråga din hovslagare eller veterinär.
 
De kommer mest sannsynlig av en form for trykk for en tid tilbake. Vanligvis i form av et tramp eller slag i kronranden, men kan også være et for hardt trykk fra marken dersom hovranden ikke er tilpasset underlaget skikkelig. Er din hest barfot eller skodd? Er blåmerkene på inn- eller utsiden av høvene?
Min hest har 4 lyse høver og hadde blåmerker spesielt på bakhøvene (mest på utsiden) da hun ble barfot for et drøyt år siden. Er litt usikker på hva de kom av, men nå er de i alle fall helt borte.
De kan ha kommet av manglende sirkulasjon i deler av hoven på grunn av manglende scooping av hovveggen. Dette kan ofte gi en svak bue (båge) i kronranden. Kronranden skal falle jevnt bakover i ca. 30 graders vinkel.
Hoven vokser ca. 1 cm i måneden (noe mindre om vinteren og ved lite slitasje), så da kan du kanskje regne ut når skaden har oppstått og tenke ut en årsak?
 
tack för ditt svar.
men nej, fång tror jag inte att det är. har haft en fångponny tidigare och är tyvärr alltför välbekant med de symptomen.
detta tror jag inte är nån början till fång.

har rådfrågat hovslagaren och hon trodde samma sak som jen80, att han har slagit i hovarna.
 
tack för ditt utförliga svar :)
Tyvärr har jag lite problem att förstå allt :o

Han har gått barfota några år nu, men har inte haft sådana här blödningar tidigare. Man kan bara se dem på utsidan av hoven.

Han har även problem med hålväggar och andra mystiska grejer i hovarna, men det är nåt han haft i flera år, även när han var skodd.
 
Hej, du kan vara lugn inget fång symptom alls!!!(utom blödningar i lamellranden och sulan hos fånghästar) Det låter som nån annan sa, din häst har ljusa hovar och då syns alla märken och små skador bättre, ev har han något tunna hovväggar också. Det handlar om "blåmärken", vanligt på barfotahästar.
Men det visste du ju redan. Hälsn Ceder. :D
 
Ja, det er ikke lett å forstå norsk alle ganger... Jeg forsøker å skrive litt med en liten svensk vri, men det blir bare idiotisk om jeg forsøker å skrive på svensk - for det er ikke mitt språk. Jeg leser det utmerket, men å skrive det er langt langt verre... Da lager jeg så mange ä på feil plass at du aner ikke...
Hva forstod du ikke? Scooping?
Hålvegger kan komme av for høye drakter. Men det kan også være white line disease og trenge behandling, f.eks. med eplecidervinägeroppløsning.
Scooping er at man gjør en båge i hovveggen fra drakt og et stykke framover mot tåen, cirka halvveis. Dette skal gi hoven bedre plass til å utvide (vidga?) seg.
Er du medlem av listen barfotahast på yahoo? Der vil du sikkert også få hjelp. Det er en fordel å ta bilder så man kan få se.
Fint at du har en barfot hest!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 324
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp