Bukefalos 28 år!

Blottad sträng efter kastration..

sissu

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet eller varit med om häst som efter kastration fått en sträng som blottat sig och trillat ner ur kastrationhålet?

Det har jag, inte mycket, men tillräckligt för att synas och för att inte läka ihop såret! Enl. vet när det hände så var det inte så ovanligt och den har tydligen dragits tillbaks av sig själv på flertalet andra hästar enl. dem på stationen. Om den inte går tillbaks så blir det en ny klinikkastration, men de vill inte göra det i första taget (och inte jag heller)då det innebär risker i.o.m. sövningen (nordsvensk, X:tra känsliga).

Han lider inte av det i form av smärta och det har dragits tillbaks pyttelite, men det har nu gått ca tre månader sedan den tittade ut och inte mer har hänt. Ni som har varit med om detta, hur lång tid tog det innan den gick tillbaks eller gjorde ni ny operation?

Berätta vad ni vet..För nu känner jag att tiden börjar rinna iväg och snart är det varmt och flugor och det vill jag inte vara med om och skall det till operation så bör den ju göras snart så det hinner läka innan sommaren känns det som.
MVH/
 
Oj vad jobbigt! Men de borde väl ge en rimlig tidsgräns? Hur då gå tillbaka? Har vet tittat på detta nu lite senare? Kanske finns en annan bedömning nu?

Igår kastrerade vi min tvååring. Han stod så snällt och snarkade. Men vet slant med skalpellen och tog ett snitt över en ven på bakbenet. Hu vad det blödde. efter 20 min blödande fick vi stopp mhja tryckförband. Det gick inte att sy och heller inte klämma. Så nu måste han vila pga venen och röra sig pga kastrationshålet. Suck. Pest eller kolera. Och inte heller får han smärtstillande för det är blodförtunnande och det skulle inte vara bra för venen. Stackars liten.
 
Hu, det lät läskigt, det blir inte lätt att balansera upp rörelse med icke rörelse där.

De drar upp sig automatiskt med lite tur varefter tiden går. Tidsmässigt har jag inte fått något svar, därför tänkte jag att någon här kanske varit med om detta och kan ge lite information även om det mesta är individuellt.

Så länge ingen komplikation ytterligare tillkommer så skall det få vara, och det håller jag med om, men inte trodde jag det skulle ta sådan här tid.

Lycka till med din och hoppas det går bra.
MVH/
 
Jag hade en sån häst och vi tog efter 2 månader och helt enkelt skar bort den..trodde att den skulle dra upp sig själv , men det gjorde den inte.Den torkade ju ihop ganska ordentligt och själva ingreppet gjordes under lokalbedövning har jag för mig.
 
Jag hade också en sådan häst. En liten vit sträng/klump som var ivägen vid såröppningen och gjorde så att det inte läkte. Vi gjorde som Martha - klippte bort det - på klinik. Vet. trodde att det var en sträng som hade gått till själva "kulan" då jag beskrev det för honom på telefon. Då han såg det trodde han inte längre att det var så utan att jag hade tvättat lite för ihärdigt (vad gör man inte, snäll var han ju och tvättas skulle han enligt vet. som gjorde ingreppet och sårkanterna skulle ju hållas öppna till att börja med), det visade sig alltså vara någon typ av svallkött. Det fanns ingen känsel kvar i det så vet. klippte helt sonika bort det - utan bedövning - ingen reaktion från kusen. (med tanke på att vet. satt i princip under hästen så hade han noga kollat att känseln var borta). När väl detta var borta läkte såret ihop snabbt. Jag är övertygat om att det ingrepp som krävdes på min häst hade kunnat gjorts även hemma av en distriktare.

Lycka till!!
 
Precis min tanke.. Att det bara är att klippa bort den, vilket jag har föreslagit i ett tidigare stadie men så enkelt var det inte.
MEN, nu har jag bevis för att det visst är så enkelt. Jag tänker skriva ut detta och ta ett snack igen med hon som gjorde kastrationen och så får det bli så. Punkt slut! :o
Jag kan också trycka och klämma på den utan smärtreaktion, och jag funderar även om det verkligen är en sträng trots allt, det ser mer ut som en svallköttbit som sitter strypt mellan sårkanterna och idag såg jag att den var ngt. större igen. Den har heller inte torkat ihop något utan är konstant ljusrosa.

Tack för bevisen jag ville ha :idea: :D
MVH/
 
I morse ringde en vet. och ville komma och titta på "bölden". Hon kom och hon skar bort den. Nu kan jag bara hoppas på att det räcker med det ingreppet och att strängen skrumpnar och försvinner upp.

MVH/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 003
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 332
Senast: EmmaW
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 235
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp