Bo i Göteborg & studera i Stockholm?

Hinner du fram till första föreläsningen? Första tåget går kl 5 och är framme runt 8:30, och sen ytterligare lite restid till själva skolan på det + eventuell försening.

Jag la ca 5 timmar per dag på att ta mig dörr till dörr mellan hem och skola (båda vägarna inräknade) en period, det höll på att knäcka mig helt. Det blev liksom ingen tid över till roliga saker, när hela dagarna bestod av att fixa frukost, pendla, skola, pendla hem, laga mat, plugga, sova. Så jag skulle verkligen inte rekommendera att åka så långt dagligen. Kan du veckopendla så blir det en annan grej, då försvinner inte lika mycket tid till resor men du får ändå träffa sambon ofta.

Ok det kommer inte funka när man ser det såhär @Vogue

Ang lägenhet så blir det såklart dyrt, men ett rum skulle också funka kanske? Du behöver ju inte bo på nedre Östermalm direkt :p men nånstans nära skolan vore ju bäst!
Annars är det som flera sagt kanske bäst att söka till Göteborg till nästa termin istället? :)
 
Jag pendlade in till Sthlms universitet från mitt nuvarande boende under ett halvår: jag åkte först bil 20-30 min, sedan tåg ca en timme, därefter tunnelbana ca 10 min och sedan promenad ca 10 till södra husen. Jag åkte mellan 2 till 4 dagar i veckan. Det var slitigt trots att föreläsningarna varade i max tre timmar, förutom de sällsynta tillfällen då vi hade föreläsning både för- och eftermiddag, och jag tappade oerhört mycket av det sociala samspelet i klassen (vi var mer som en gymnasieklass med en liten grupp studenter, ca 25 st). Då hade jag ändå möjlighet att sova över i Sthlm då och då.

Några år tidigare pendlade jag från södra Sthlm till Ultuna utanför Uppsala. Även där förlorade jag mycket av det sociala, tyckte att det var slitigt med resorna och bökigt med grupparbeten.

Jag tycker att @Luff ställde mycket relevanta frågor och jag skulle tänka mig för både en och tre gånger innan jag hoppade på det pendlingsavstånd som du funderar på.
 
Det var som sagt bara en fundering, är man sambo vill man inte bli särbo, men vi får lura på det :)
 
Jag bor i Göteborg. Pga jobbet åker jag ofta tåg till Stockholm. Jag gör allt jag kan för att slippa vara framme före kl 10. Det innebär tåg vid sextiden. Säg sedan att arbetsdagen/mötet i Stockholm är klart kl 17. Då är jag i Göteborg framåt kl 22. Alltså 16 timmar inklusive restid. Aldrig i helvete gör jag det oftare än en gång i veckan!

Perioder då jag reser extra mycket till Stockholm får jag som utbrändhetssymtom bara av att passera Gbg C. Jag kan inte heller jobba på tåget pga åksjuka, utan sitter mest och segar.
 
Jag hade en kollega som bodde i Göteborg och jobbade i Stockholm. Hen veckopendlade och åkte hem ungefär varannan helg. Det var inte ovanligt att hen kom sent till måndagsmötena kl 9.30 pga försenade tåg.

Att åka sträckan flera gånger i veckan tror jag skulle vara extremt slitsamt. Men om det funkar med undervisningen borde det gå att vara borta 2-3 nätter per vecka och då alltså vara hemma ungefär halvtid. Förhoppningsvis går det då att ta de billigare avgångarna och bo på vandrarhem alternativt hyra ett rum.
 
Jag bor mellan Stockholm och Göteborg och har haft kursare som bott i endera stad men läst in min stad. Det har varit ett rent helsicke för de flesta. När det varit obligatorier har få vågat åka kollektivt utan då har de satt sig i bilen vid fem på morgonen för att vara säker på att hinna köra de 20-30 milen.

Kort sagt: gör det inte.
 
2 dagar i veckan borde vara fullt görbart, men upp till 4? Nja...det låter extremt jobbigt. Om du räknar med att vara hemma runt 17 lär du ju dessutom bara hinna dit och vända ungefär?
Har du kollat upp vad det skulle kosta?

Då är det ändå så att jag snart kommer att ha ett liknande pendelingsasvstånd (~3 h) till mitt jobb då vi kommer flytta tillbaka till vår "hemort" då min sambo fått jobb där men jag kommer jobba kvar på mitt jobb i Stockholm. Jag kommer att jobba mycket hemifrån men vara på kontoret 2 dagar i veckan (3 i nödfall) och jag kommer så långt som möjligt lösa det med övernattningar i Stockholm så att jag kan utnyttja en kväll där till något vettigt (träffa kompisar etc) istället för att få 2 dagar som helt försvinner till jobb och resa. Räknar med att vara hemma runt 21:30 de dagar jag åker hem.
Att åka upp till 4 dagar i veckan känns verkligen inte görbart!

Att tilläggas är att jag redan är en van pendlare då jag dagspendlar med ca 1,5 h dörr till dörr varje dag, så jag tror steget blir lite kortare än om jag hade gått från jättenära till jobbet till mitt framtida pendlingsupplägg. Kommer totalt sett få mindre restid och spara in mycket tid de dagar jag inte behöver resa.
 
Jag bodde i Visby i våras och pluggade på KTH. Det skulle jag ALDRIG göra om! Grupparbeten är rena mardrömmen (alla kan inte plugga tillsammans mån-ons, de ska ses två timmar här och en timme där, och oupps nu fick en förhinder...)!

Det är inte värt det.
 
@Vogue

Jag pendlade 1,5-2 h med tåg enkel resväg under 1,5 års tid. Direkttåg, inga byten samt väldigt nära till respektive station. Få föreläsningar, oftast korta dagar. Är van pendlare och har haft någon timmes tåg/bussresa till heltidsjobb innan jag började plugga.

Fördel?
* Jag behövde sällan plugga hemma, timmarna på tåget räckte oftast till.

Nackdelar?
* När jag jobbade kunde jag koppla av, läsa eller lyssna på musik och var rätt utvilad när jag väl var hemma. Efter en vanlig skoldag med plugg även på tåget var jag tämligen död.
* Kollektivtrafiken var oftast sen, ibland 10 minuter men oftast 35 och ibland helt inställd...
*Vid obligatorium (typ salstenta) var jag tvungen att sova över hos svärföräldrarna som tack och lov bodde på studieorten, att chansa med tågen var inte ett alternativ.
* Grupparbeten, som var många och tålamodsprövande i sig, är extra bökiga att genomföra. Oftast sov jag hos svärföräldrarna då också för att kunna delta på tidiga och/eller sena möten.
* Man missar mycket av det roliga med att vara student. Alla spännande gratis seminarier och kvällsföreläsningar t.ex.

Hade jag inte haft möjlighet att övernatta på studieorten hade det inte gått alls och jag gör ogärna om den pendlingen igen.
 
Min sambo jobbar 8-17 som chef så att jag är borta på veckodagarna ungefär samma tider "gör inget"
Först: Så roligt att du tänker plugga. Oavsett utbildning så brukar det vara otroligt stimulerande och utvecklande.

Sen måste jag fråga, varifrån kommer dina tankar kring sambons arbetstider relaterat till dina framtida tider för studier?

Angående sambo/särbo så är min erfarenhet att det är fullt naturligt under en relation att man ibland bor på olika håll i perioder pga studier eller arbete. Jag ser det som ett tecken på en stabil relation där man ger varandra utrymme att utvecklas och stöttar varandra i det. Samtidigt utvecklas självständigheten och en ny uppskattning för den andres närvaro.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 194
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 853
Senast: Habina
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp