Bo i Göteborg & studera i Stockholm?

Jag bor en bit söder om Göteborg och har periodvis jobbat i Stockholm 2-4 dagar per vecka. Med övernattningsmöjlighet i Stockholm (för min del hotell, hyrd övernattningslägenhet en period och numera en särbo som är glad att se mig så ofta som möjligt :D) är det ju fullt görbart, men att dagpendla 2-4 dagar per vecka och att stå för alla kostnader själv känns helt orimligt!
 
Lund borde väl vara smidigare isf? Det tar ju bara 2,5h med snabbtåget och jag gissar på att du kommer slippa åka lokaltrafik inom stan, iaf om du köper en cykel.

Jag tycker också att det borde vara enklare att pendla Göteborg - Lund än Göteborg - Stockholm. Bland annat p g a just restiden inom stan. När jag pendlade från Uppsala till Stockholm hade jag 40 - 45 minuter restid bara inom Stockholm, trots att jag jobbade ett tunnelbanestopp från Centralen. Det drar iväg.

Tillägg: Men även när det gäller Lund tro jag det blir galet slitsamt att åka flera gånger i veckan. Betydligt bättre att resa en gång och kanske vara borta 2-3 nätter. Jag har just avslutat tre års pendlarliv med totalt 4-5 timmar/dag på olika färdmedel eller i väntan på dem. Först nu inser jag hur vansinnigt slitsamt det har varit.
 
Är det ens möjligt?

Räknar med att åka till skolan 2-4 dagar varje vecka förutom vissa veckor då det är självstudier utan föreläsningar.

Min sambo jobbar 8-17 som chef så att jag är borta på veckodagarna ungefär samma tider "gör inget" och jag jobbar 7-16 idag och det är samma tider för extrajobb sen, eller natt om jag vill då och då.

Vi har inga barn som hade spelat roll.

Det gäller 4,5 år eller 6 månader om jag får bytt till Göteborg efter första terminen.

Vad säger skolan om dina planer?
 
Vad säger skolan om dina planer?
Skolan har rimligen inga åsikter. Jag jobbar på Stockholms universitet, och hur studenterna ordnar sitt liv utanför studierna har vi inga åsikter om. De är vuxna, och det är deras eget ansvar. Jag skulle inte rekommendera en sån pendling, om någon frågade, men vad de gör när de lämnar seminarierummet eller föreläsningssalen lägger vi oss inte i.
 
Skolan har rimligen inga åsikter. Jag jobbar på Stockholms universitet, och hur studenterna ordnar sitt liv utanför studierna har vi inga åsikter om. De är vuxna, och det är deras eget ansvar. Jag skulle inte rekommendera en sån pendling, om någon frågade, men vad de gör när de lämnar seminarierummet eller föreläsningssalen lägger vi oss inte i.

Jag har tänkt att göra liknande det som @Vogue har tänkt. Dvs bo i Göteborg och läsa i Stockholm.
Jag tänker plugga på just Stockholms Universitet och ansvariga har verkligen haft åsikter om mitt upplägg, och varit långt ifrån trevliga när jag kontaktat dem. Så skolan kan visst ha åsikter, och SU har ju dessutom delat med sig av sina åsikter till mig.
 
Är det ens möjligt?

Räknar med att åka till skolan 2-4 dagar varje vecka förutom vissa veckor då det är självstudier utan föreläsningar.

Min sambo jobbar 8-17 som chef så att jag är borta på veckodagarna ungefär samma tider "gör inget" och jag jobbar 7-16 idag och det är samma tider för extrajobb sen, eller natt om jag vill då och då.

Vi har inga barn som hade spelat roll.

Det gäller 4,5 år eller 6 månader om jag får bytt till Göteborg efter första terminen.

Som flera andra skrivit; det är ingen bra ide. Jag bor i GBG och jobbar mycket i sthlm. Att åka över dagen tar tid och energi för mig iaf när jag gör de 1 eller 2 dagar i veckan flera veckor i sträck, det är fascinerande hur mkt energi jag fick när jag hade 2 raka veckor hemma utan resor för första gpngen på länge i våras, och det är inte 8-17 man är hemifrån utan snarare 5-20 och då bor jag ändå 10 min från centralen och ska oftast inte vidare med kollektivtrafik från sthlm C.
Tågen upplever jag oftast vara i tid men när det blir förseningar tenderar de att bli stora (jag har varit över 3 timmar sen vid 3-4 tillfällen under senaste året på runt 80 resor, däremellan oftast i tid/max 15 min sen)

I höst kommer jag jobba mer i stockholm än tidigare men då flera dagar i sträck, det tror jag blir skönare. Nu bor jag oftast hos mina föräldrar men annars skulle jobbet betala hotell, jag skulle inte ha råd med min ganska bra lön att hålla på och flänga så privat tror jag...
 
Jag har tänkt att göra liknande det som @Vogue har tänkt. Dvs bo i Göteborg och läsa i Stockholm.
Jag tänker plugga på just Stockholms Universitet och ansvariga har verkligen haft åsikter om mitt upplägg, och varit långt ifrån trevliga när jag kontaktat dem. Så skolan kan visst ha åsikter, och SU har ju dessutom delat med sig av sina åsikter till mig.
Det får nog betraktas som den enskilde tjänstepersonens egna åsikter då, om inte ditt upplägg har inneburit att du redan på förhand flaggar om låg och oregelbunden närvaro med hänvisning till din pendling.

Jag arbetar också på universitet, och på frågan om pendlingen skulle jag svara att jag personligen tror att det blir på tok för jobbigt.

På frågan om undervisningen kan ta hänsyn till din pendling genom att låta dig slippa grupparbeten och istället göra individuella arbeten etc, skulle jag svara Nej. Det svaret skulle inte vara mitt personliga, utan handla om vilken service det är rimligt att du förväntar dig.
 
Jag tycker också att det borde vara enklare att pendla Göteborg - Lund än Göteborg - Stockholm. Bland annat p g a just restiden inom stan. När jag pendlade från Uppsala till Stockholm hade jag 40 - 45 minuter restid bara inom Stockholm, trots att jag jobbade ett tunnelbanestopp från Centralen. Det drar iväg.

Tillägg: Men även när det gäller Lund tro jag det blir galet slitsamt att åka flera gånger i veckan. Betydligt bättre att resa en gång och kanske vara borta 2-3 nätter. Jag har just avslutat tre års pendlarliv med totalt 4-5 timmar/dag på olika färdmedel eller i väntan på dem. Först nu inser jag hur vansinnigt slitsamt det har varit.

Till Lund går det ganska få SJ tåg eftersom sträckan också trafikeras med öresundståg (som är både dyrare om man är ute i god tid och värdelösa att arbeta/plugga på..) SJ-tågen som går är däremot betydligt trevligare att jobba på i 2:a klass än de mellan sthlm-GBG. Upplevt fler förseningar på den sträckan oxå, men det är helt ovetenskapligt
/Shudde, tågpendlar för mkt..
 
När jag utbildade mig till hundvårdare så var jag gift och hade två relativt små barn. Fanns inte på världskartan att jag ens övervägde (slitsam) pendling.
Vare sig jag, make eller de 2 kidsen tog nån skada av det. Vi vuxna var ju två fullt fungerande, självständiga människor och barnen hade ju pappa på hemmaplan så där var ju inga konstigheter.
 
Jag tycker också att det borde vara enklare att pendla Göteborg - Lund än Göteborg - Stockholm. Bland annat p g a just restiden inom stan. När jag pendlade från Uppsala till Stockholm hade jag 40 - 45 minuter restid bara inom Stockholm, trots att jag jobbade ett tunnelbanestopp från Centralen. Det drar iväg.

Tillägg: Men även när det gäller Lund tro jag det blir galet slitsamt att åka flera gånger i veckan. Betydligt bättre att resa en gång och kanske vara borta 2-3 nätter. Jag har just avslutat tre års pendlarliv med totalt 4-5 timmar/dag på olika färdmedel eller i väntan på dem. Först nu inser jag hur vansinnigt slitsamt det har varit.
Jag har kollegor som pendlar från Lund. De som inte har övernattningslägenhet, utmärker sig med mycket sporadisk närvaro på arbetsplatsen. Det är för jobbigt för pendling flera dagar i veckan även det.
 
Jag har kollegor som pendlar från Lund. De som inte har övernattningslägenhet, utmärker sig med mycket sporadisk närvaro på arbetsplatsen. Det är för jobbigt för pendling flera dagar i veckan även det.
Ja, jag tror ju att pendling flera dagar är för jobbigt både vad det gäller Lund och Stockholm. Att någon form av övernattning är en förutsättning för att det ska funka. Nu är ju bostadssituationerna i båda städerna hopplös, men rum att hyra eller vandrarhem bör ju gå att fixa.
 
Det får nog betraktas som den enskilde tjänstepersonens egna åsikter då, om inte ditt upplägg har inneburit att du redan på förhand flaggar om låg och oregelbunden närvaro med hänvisning till din pendling.

Jag arbetar också på universitet, och på frågan om pendlingen skulle jag svara att jag personligen tror att det blir på tok för jobbigt.

På frågan om undervisningen kan ta hänsyn till din pendling genom att låta dig slippa grupparbeten och istället göra individuella arbeten etc, skulle jag svara Nej. Det svaret skulle inte vara mitt personliga, utan handla om vilken service det är rimligt att du förväntar dig.

Jag har inga förväntningar alls gällande personlig anpassning eller service. Min plan är dock att alltid vara med på obligatoriska moment och frivilliga moment enbart efter behov. Behovet torde inte vara särskilt stort då jag läser en språkkurs på en nivå jag redan kan men behöver tenta av.
Jag vill inte gå in på detaljer, men både bemötandet och informationen jag bett om från SU har varit under all kritik. Jag har även haft kontakt med Göteborgs Universitet, och de fick i slutänden hjälpa mig att hitta den information jag behövde för att söka till SU (!!!). Att jämföra bemötandet från GU med SU är som att jämföra ett 5-stjärnigt hotell med ett tält i skogen.
 
Det gäller 4,5 år eller 6 månader om jag får bytt till Göteborg efter första terminen.

Tilläggsfråga: Är du säker på att du får tillgodoräkna dig SU-terminen om du byter till GU? Jag vet många som bytt universitet (men hållit sig till samma program, ex. juristprogrammet) som fått läsa om kurser de i princip redan läst eftersom de inte fått tillgodoräkna sig dessa vid det nya lärosätet.
 
Senast ändrad:
Jag har tänkt att göra liknande det som @Vogue har tänkt. Dvs bo i Göteborg och läsa i Stockholm.
Jag tänker plugga på just Stockholms Universitet och ansvariga har verkligen haft åsikter om mitt upplägg, och varit långt ifrån trevliga när jag kontaktat dem. Så skolan kan visst ha åsikter, och SU har ju dessutom delat med sig av sina åsikter till mig.
Men hur har det ens kommit till deras kännedom? I vilket sammanhang har det kommit upp? Jag har ingen aning om var mina studenter bor, och har aldrig frågat heller.

Om en student frågade om det var en bra idé skulle man självklart säga nej, och avråda å det bestämdaste, eftersom man av erfarenhet vet att det brukar leda till misslyckade studier, och det ligger i universitetets intresse att studenterna klarar sina studier.
 
Men hur har det ens kommit till deras kännedom? I vilket sammanhang har det kommit upp? Jag har ingen aning om var mina studenter bor, och har aldrig frågat heller.

Om en student frågade om det var en bra idé skulle man självklart säga nej, och avråda å det bestämdaste, eftersom man av erfarenhet vet att det brukar leda till misslyckade studier, och det ligger i universitetets intresse att studenterna klarar sina studier.

Jag hörde av mig med frågor för att få reda på om min plan ens vore genomförbar eller inte.
Jag vände mig till fler universitet, bla Göteborgs, med exakt samma frågor och fick inte samma dåliga bemötande. Men det är OT.
 
Jag hörde av mig med frågor för att få reda på om min plan ens vore genomförbar eller inte.
Jag vände mig till fler universitet, bla Göteborgs, med exakt samma frågor och fick inte samma dåliga bemötande. Men det är OT.

Ja, om man frågar får man förstås svar. Men svaret är ju bara ett råd, baserat på erfarenhet, inte en regel. Så det är absolut inte så att man måste bo i Stockholm för att få tillträde till utbildningen. Man kan bo var man vill.

Sen är ju SU stort, var det en specifik institution du vände dig till, eller någon sorts central enhet? Det kan ju skilja mycket.
 
Ja, om man frågar får man förstås svar. Men svaret är ju bara ett råd, baserat på erfarenhet, inte en regel. Så det är absolut inte så att man måste bo i Stockholm för att få tillträde till utbildningen. Man kan bo var man vill.

Sen är ju SU stort, var det en specifik institution du vände dig till, eller någon sorts central enhet? Det kan ju skilja mycket.

Jag vill inte gå in på detaljer, det kommer att lämnas vidare då det sköttes så illa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 184
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 835
Senast: Habina
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp