Bukefalos 28 år!

Bo kvar vs inte bo kvar.

Monifa

Trådstartare
Står i valet o kvalet i hur jag ska göra med mitt nuvarande boende.
Bor i ett hus som ligger på gården jag jobbar på. Älskar huset verkligen super mycket men...
- Direkt el (och byggt innan 1970 och är inte renoverat vare sig isolering eller fönster sedan dess)
- Det är dragit som fan.
- 3000:- i kallhyra/månad.
+ Finns en kamin att elda med.
- Hyresvärden är knepig.
- Får inte hänga upp något på väggarna.
+ Lagom stort, 2 rok.

Så jag funderar på att flytta och ska åka o kolla på en lägenhet imorgon.
+ 3000:- inkl värme och vatten/månad.
+ Delvis renoverat.
+ Lagom stort 2 rok.
- 40 min pendlings avstånd. I och för sig inget problem för hyran är låg.
+ Ingår parkeringsplats samt uteplats.

Men...
Är jag dum i huvudet som flyttar så "långt" ifrån jobbet? Det är 4 mil ungefär enkel resa. Jag jobbar fyra dagar i veckan men har hästen i närheten av där jag bor nu.
Har kollat efter lägenheter i närheten av där jag bor nu men då kostar en 2 rok 5000 ungefär och jag vill inte lägga de pengarna. Bensin går det åt hur eller hur. Och området där lägenheten ligger är bra för katterna, det är semesterort och dött typ 9 månader om året och mycket grönområden runt hyreshuset.

Som ni kanske märker försöker jag övertala mig själv om att det är en god idé men behöver fasiken bukes vinkel med :D
 
Sv: Bo kvar vs inte bo kvar.

Knepig hyresvärd och sämre standard hade fått mig att flytta till vad som helst som är bättre ;)
Har du räknat på kostnaden om du pendlar? I slutändan blir det kanske billigare med en dyrare lägenhet närmre jobbet?
 
Senast ändrad:
Sv: Bo kvar vs inte bo kvar.

JAG hade personligen aldrig bott längre än nödvändigt som du bor nu. :D Men alla är inte jag. Tycker du det är JOBBIGT att pendla? (Fast många har ju 40 min pendeltid... Och du har väl bil? Det gör det ju enklare, men dyrt?) Eller är hyran, hyresvärden, dragigheten (ord?) jobbigare?
 
Sv: Bo kvar vs inte bo kvar.

Jag förstår din sits och dina funderingar.

Det jag tänkte på är pendlingskostnad. Nu vet jag inte vad du kör för bil, men jag pendlade ca 8 mil dagligen (de 8 milen är alltså båda vägarna , så 4 mil en väg).
Körde en Volvo 940 turbo och v70n turbo . Båda bilarna kostade mig ca 900-1000kr i VECKAN att köra (iofs mån-sön) o det gjorde att min ekonomi gick i stöpet ett par månader och då la jag under den tiden endast ca 200-300kr i månaden på mig själv, resten gick till räkningar , häst och bensin.

Har du tillräckligt för att gå runt ändå så röstar jag på lägenheten!:)
Jag vet hur det är att bo "oisolerat" med drag och även med knepiga hyresvärdar och det är ingen höjdare.
 
Sv: Bo kvar vs inte bo kvar.

Visst bor du i Östergötland? Kan man få namnet på vart du bor nu (Mjölby?) och vart du kan tänka dig att flytta så kan jag komma mer lite åsikter. ;)
 
Sv: Bo kvar vs inte bo kvar.

PM on the road!

Darkie och lite er andra med för den delen :p : Har en snittförbrukning på 0,6 liter milen blandad körning. Räknar med en kostnad på 100:- per dag / 700 kr veckan (då är stallresan inräknad) och då landar jag varje månad på låt säga 6000 med hushållsel + bensin. Skulle kunna hitta nått närmre och sänka pendlingstiden.

Har ett hus strax utanför Mjölby (ungefär 6 km resväg = kan ta cykeln på sommaren) för 5000:- månaden inkl värme och vatten. Det är väll ungefär vad mitt nuvarande hus landar på om jag tillåter mig själv att sätta på elementen på låg värme (nu vägrar jag av principsjäl. Kaminen skulle vart besiktigad 1 augusti och den är fortfarande inte det)

Jag har aldrig pendlat, har alltid bott på gården jag arbetat på (innan hade jag en hyra på 2000:- för 4 rok inkl allt. Inte mycket att tjafsa om haha) så huruvida jag kan tänka mig att pendla eller inte vet jag inte men just nu gör jag det med glädje.

Sen att dom inte ens är intresserade av att skriva kontrakt är också nått som gnager, vill verkligen här ifrån.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
227
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
930
Senast: Queen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 094
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut lägenhet möblerad
  • Semestertips
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp