Bockande häst i galoppen

wilma.shastar

Trådstartare
Jag behöver hjälp med omskolning på min häst🙏🏼 Han har varit en hopp-tävlings häst innan, vilket gör att han har en otrolig galopp och allmänt het i alla lägen. Vi har hittat lugnet i trav och skritt men i galoppen vill han gärna springa och kan till och med bocka ibland.
Hjälp vet verkligen inte vad jag ska göra!!!
Han blir så extremt het när man tar fram bommar eller hinder, så det kan vi inte använda. Efter galoppen så blir han också väldigt het vilket ställer till det på tävlingar 🙁
Någon som har några idéer?
 
Japp, en gång i veckan. En kortvarig lösning är bara små galopper och sitta super stilla i sadeln. Men som sagt så blir han alldeles för pigg efter så vi har svårt att få in träning. Han tar upp huvudet och vägrar ta stöd.
 
Jag upplever väldigt sällan att hästar bockar utan anledning. Särskilt om det är något som händer ofta. Visst dom kan dra en skut med överskottsenergi, men spänningar etc som uppstår av olika anledningar är ofta en orsak. Vad orsaken är, ja det kan man inte veta utan att se hästen eller utreda den. Jag hade en het häst innan, som kunna dra rodeo ibland, hon va KS häst och tror mycket hang ihop med den biten på henne.

Tycker denna är bra:

triggerstacking_labelled.jpg
 
Jag upplever väldigt sällan att hästar bockar utan anledning. Särskilt om det är något som händer ofta. Visst dom kan dra en skut med överskottsenergi, men spänningar etc som uppstår av olika anledningar är ofta en orsak. Vad orsaken är, ja det kan man inte veta utan att se hästen eller utreda den. Jag hade en het häst innan, som kunna dra rodeo ibland, hon va KS häst och tror mycket hang ihop med den biten på henne.

Tycker denna är bra:

triggerstacking_labelled.jpg
Håller med dig fullständigt!
Lägger till denna video som också är bra att ha koll på;
 
Jag upplever väldigt sällan att hästar bockar utan anledning. Särskilt om det är något som händer ofta. Visst dom kan dra en skut med överskottsenergi, men spänningar etc som uppstår av olika anledningar är ofta en orsak. Vad orsaken är, ja det kan man inte veta utan att se hästen eller utreda den. Jag hade en het häst innan, som kunna dra rodeo ibland, hon va KS häst och tror mycket hang ihop med den biten på henne.

Tycker denna är bra:

triggerstacking_labelled.jpg
Så jobbigt när hästar inte kan prata med en. Här kommer lite mer utförlig information om han. Han har både haft en sadelprovning så ingen problem där, massör som även konstaterade att ingen var fel. Samt en besiktning med inga anmärkningar🙌🏻 Bockningen är inte det som är största problemet😅 utan det är att få han lugn under och efter.
Han är EXTREMT arbetsvillig och älskar att jobba. Han kan gå från super pigg till att man släpper tyglarna och han går ner till en sakta skritt. Duktig häst🙌🏻
Men sen kan det också vara att innan oss så har han aldrig haft på sig en dressyr sadel tidigare🤔
 
Så jobbigt när hästar inte kan prata med en. Här kommer lite mer utförlig information om han. Han har både haft en sadelprovning så ingen problem där, massör som även konstaterade att ingen var fel. Samt en besiktning med inga anmärkningar🙌🏻 Bockningen är inte det som är största problemet😅 utan det är att få han lugn under och efter.
Han är EXTREMT arbetsvillig och älskar att jobba. Han kan gå från super pigg till att man släpper tyglarna och han går ner till en sakta skritt. Duktig häst🙌🏻
Men sen kan det också vara att innan oss så har han aldrig haft på sig en dressyr sadel tidigare🤔
Tyvärr så känner jag till en hel hög sadelutprovare som glatt utropar att sadlar passar när tillomed en amatör ser att sadeln ligger tvärfel. Så...
Besiktning säger heller ingenting, det är väldigt stor skillnad på besiktning och utredning där man verkligen går till botten med problem och tittar på hästen under sadel före och efter bedövning. Titta på filmen jag la ut. Hästen ser inte halt ut. Reagerar inte nämnvärt på böjprov. Men det blir väldigt tydligt efter lite bedövningar att hästen faktiskt har ont.

Detta är det första du ska vara noga med att kolla upp. Bockningar i galoppen är ett väldigt tydligt och vanligt symptom på smärta. Många hästar blir också heta av smärta.
 
Tyvärr så känner jag till en hel hög sadelutprovare som glatt utropar att sadlar passar när tillomed en amatör ser att sadeln ligger tvärfel. Så...
Besiktning säger heller ingenting, det är väldigt stor skillnad på besiktning och utredning där man verkligen går till botten med problem och tittar på hästen under sadel före och efter bedövning. Titta på filmen jag la ut. Hästen ser inte halt ut. Reagerar inte nämnvärt på böjprov. Men det blir väldigt tydligt efter lite bedövningar att hästen faktiskt har ont.

Detta är det första du ska vara noga med att kolla upp. Bockningar i galoppen är ett väldigt tydligt och vanligt symptom på smärta. Många hästar blir också heta av smärta.
Som sagt, smärta är inte svaret här. Han har inga av symtomen de som är med i videon. Han är inte van att arbeta med det muskler som används under högre dressyr. ”Bockningarna” vet jag varför händer och om/när det händer är det alltid första galoppen i fattningen. Endast där.
Sadelutprovningen var gjord av Ridsport och litar på de.
 
Som sagt, smärta är inte svaret här. Han har inga av symtomen de som är med i videon. Han är inte van att arbeta med det muskler som används under högre dressyr. ”Bockningarna” vet jag varför händer och om/när det händer är det alltid första galoppen i fattningen. Endast där.
Sadelutprovningen var gjord av Ridsport och litar på de.
Dotterns ponny var lite sån som du beskriver- fast stog på bakbenen istället.
Supercool från marken och även på uteritt.
För oss var problemet att han blev överambitiös och hade dålig teknik- vilket gav mjölksyra och muskelkramp snabbt. Och när kroppen blev trött blev han het och överkänslig.
Han ömmade inte vid palpation men blev så otroligt överkänslig för skänkeln och verkligen överreagerade på allt man gjorde.
 
Tyvärr så känner jag till en hel hög sadelutprovare som glatt utropar att sadlar passar när tillomed en amatör ser att sadeln ligger tvärfel. Så...
Besiktning säger heller ingenting, det är väldigt stor skillnad på besiktning och utredning där man verkligen går till botten med problem och tittar på hästen under sadel före och efter bedövning. Titta på filmen jag la ut. Hästen ser inte halt ut. Reagerar inte nämnvärt på böjprov. Men det blir väldigt tydligt efter lite bedövningar att hästen faktiskt har ont.

Detta är det första du ska vara noga med att kolla upp. Bockningar i galoppen är ett väldigt tydligt och vanligt symptom på smärta. Många hästar blir också heta av smärta.
Håller med och på min så räckte det tom med "fel" stoppning i sadeln för att han skulle säga upp sig.. Nu när sadeln blev stoppad med stoppning han gillar så går allt bra.
 
Dotterns ponny var lite sån som du beskriver- fast stog på bakbenen istället.
Supercool från marken och även på uteritt.
För oss var problemet att han blev överambitiös och hade dålig teknik- vilket gav mjölksyra och muskelkramp snabbt. Och när kroppen blev trött blev han het och överkänslig.
Han ömmade inte vid palpation men blev så otroligt överkänslig för skänkeln och verkligen överreagerade på allt man gjorde.
Hittade ni någon lösning på detta?🙏🏼
 
Sadeln är ny-stoppad😋
Det var min med, men med fel stoppning enligt hästen.. Jag har ju inte ens sett din häst så har igentligen ingen aning, ville bara framföra att det inte alltid är så enkelt. Jag har provat säkert 50 sadlar på min häst och han har accepterat 1 av dessa. När sedan stoppningen blev platt så blev hästen sur igen så åkte till en sadelmakare som stoppade om sadeln men det ledde bara till att hästen blev ännu surare.

Ringde runt till ett helt gäng sadelmakare och fick väldigt varierande svar. Till slut ramlade jag över en som kunde mitt sadelmärke väldigt bra och hen berättade att den ull som var i min sadel var väldigt speciell och rek att byta tillbaka till den igen. Detta gjordes och hästen blev efter en stund med sadeln nöjd igen. Så även om sadeln ser ut att ligga bra så kanske inte hästen håller med och det har väldigt många sadelmakare/sadelinprovare väldigt svårt att acceptera. Jag har fått höra många gånger att min häst bara är dum när han inte vill gå med en speciell sadel trots att den för ögat ligger optimalt.
 
På riktigt pigga och springiga hästar är det lätt att man hamnar i ett läge där man tjuvhåller i hästen (eftersom den brukar springa iväg). Detta tjuvhållandet gör vanligtvis springadet ännu värre.

Min första häst blev ibland otroligt peppad av galopp, och tog man i tyglarna så blev det bara värre.

Det som funkade där var att aldrig ALDRIG bromsa med handen. Man fick bromsa med säte och röst i stället. Och ville man hjälpa henne hålla tempot så handlade det om att lägga volter, jobba sidförande osv i stället. Använda hennes egen kropp för att bromsa.

Efter ett tag så laddade hon mindre i galoppen eftersom jag såg till att hon fick galoppera ordentligt flera gånger i veckan. Då försvann lite av 'nyhetens behag' och galopp blev ett vanligt inslag i ridningen - och lite mindre hysterisk häst.
 
Hittade ni någon lösning på detta?🙏🏼
Ja det blir bättre och böttre. Vi fick satsa på korta pass, färre pass i veckan och ge det tid.
Det blir en kombo av att dottern blir duktigare vilket ju är en stor grej just på ponny... En stress i sig när ungen är inkonsekvent:grin:.
Men en bra equiterapeut och insikten att det tar tid att bygga om en häst. Och att ambitiösa hästar liksom kör in i väggen innan det egentligen märks. Vi får hela tiden tänka till så han får tid att återhämta sig .

Det är fortfarande en ponny som alltid vill lösa saker på fart och gärna förekomma och gissa. Men stor skillnad på ett år!

Tänker att likheten är att du tar en hopphäst och ska göra en dressyrhäst. Inte bara kraven blir nya utan musklerna arbetar säkert annorlunda. Det kanske bara krävs tid och lyhördhet.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: JohannaB
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: __sofia__
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp