Bockande ponny

Tagliabue

Trådstartare
Har en 15 årig ponnytravare (russ) som har haft en del problem med ryggen, detta är nu mycket bättre då hon regelbundet får massage och genomgås av en massör som sagt. Hon hålls alltid varm om ryggen och använder mig flitigt utav BoT. Detta har gjort att hon har blivit mycket bättre i traven (travat dåligt förut) och ryggen har blivit bättre.

Jag köpte henne av ett gymnasium där de sa att hon var omöjlig att rida. Jag gick där 1 år, och testade då att rida henne barbacka. Det gick, men hon snurrade runt vid uppsittning men gick sedan utan problem att rida.

När jag köpte henne travtränades hon enbart, men började rida ut med några kompisar i skogen och badade osv, red henne enbart barbacka. Detta gick bra, hon skötte sig och gjorde inget. Traven och skritten går bra att rida i. När det var dags för galopp så ville jag ha en sadel.

Fick tag på en sadel av några bekanta, denna var i helt OK bruksskick men hade några år på nacken. Hon bockade lite i galoppen, men slutade med det.

Sedan ett halvår tillbaka är det en tjej som har ridit henne 1 gång i veckan, när hon provred henne började hon det hela med att bocka. Denna tjej fortsatte dock att rida henne, hon har ridit lektion för tränare (bockat i galoppen på lektionerna), bockat när hon rider i paddocken, bockat innan hon tar galoppen på rakbanan, bockar sedan inte i själva intervallerna. Nu i slutet började hon till och med hugga efter medryttarens ben på höger sida, vi beslöt då för att ta av sadeln helt och börja om med att rida henne barbacka.

Problemet är att hon fungerar jättebra att rida barbacka ute i skogen, men så fort hon rids i paddocken (med eller utan sadel) så bockar hon om det ställs krav på henne. Hon har både travat och galopperat i skogen utan bockningar, klättrat i backar, ridit runt träd, jobbat med henne i form i skogen.

Är det sadelproblem kombinerat med att hon blir less i paddocken? Hon är hur snäll som helst i skogen, det enda hon kan göra är att vända om hon inte vill gå över en vattenpöl t ex men det anser inte jag vara någon orsak till att hon inte vill bli riden. Är det så enkelt att hon inte vill bli riden i paddocken? Hon är även hoppad under sadel med en annan tjej, det var inte några som helst problem att hoppa henne, hon tyckte att det var superkul.

Jag har inte haft råd att köpa en ny sadel till henne tidigare, men har lite slant på kontot nu så jag överväger på att köpa en och se om de fungerar bättre med en ny välanpassad sadel (jag är travmänniska så ja må ta hjälp med detta).

Det roliga är att hon ser ut att tycka det är så roligt att bli riden med, men det är alldeles som att om hon blir less, då blir hon verkligen less och visar det med. Denna dam har mycket krut och humör i sig.
 
Sv: Bockande ponny

Vad för problem med ryggen? Är hästen röntgad?
Annars är ju det vad ni bör göra först.

En välanpassad sadel kommer därefter. Det är extra viktigt att aldrig rida i en felinpassad sadel på en 'rygghäst'!

Att en häst med ryggproblem protesterar i padocken men inte i skogen är absolut inget konstigt. På banan blir det en annan ridning, underlaget kanske är lite för stumt och om hästen tycker det är lite tråkigt så känner den ju av smärtan mer/reagerar på smärtan mer.
Det är ju tex inte alls ovanligt att hästar med ledinflamationer fortsätter hoppa men bråkar på andra sätt istället.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp