Böld under hakan på kanin?

vego96

Trådstartare
Mina kaniner bor för närvarande hemma hos mina föräldrar, dock åker jag hem på jobb minst ett par gånger i veckan, så kollar till att allt verkar OK med dem (kaninerna alltså, inte päronen ;)). I förrgår märkte jag dock att honan hade fått en stor böld under hakan, men då hon betedde sig precis som vanligt fick samtalet till djursjukhuset vänta till igår. De tyckte att jag skulle komma dit med henne så de fick kolla henne, så idag åkte vi dit.

Vet kollade igenom henne ordentligt (kanin satt som ett litet tänt ljus:love:), jag trodde det kunde vara nån tand som knasade men tänder, tunga och slemhinnor såg tydligen väldigt bra ut, så vet visste inte vad det kunde bero på, eventuellt kunde det ha börjat med nån liten rispa som det kommit in bakterier i. Kanske inte helt otänkbart, hon och en av katterna är inte alltid helt försiktiga när de leker. Behandlingsalternativen var antingen dränering (med sövning) eller prova antibiotika ett par veckor och se hur det utvecklade sig. Vet tyckte vi skulle försöka med antibiotika till att börja med, så nu har jag varit och hämtat ut Baytril (med artificiell köttarom:D) och Metacam, får hoppas att det hjälper.

Nån som varit med om nåt liknande? :confused:
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

jag har aldrig någonsin varit med om ngt liknande, trots att jag haft kaninuppfödning i 10 år, hur gammal är din kanin?? det kan ha med åldern att göra, det kan även vara en tumör. är det katten som har slagits med din kanin så borde det vara lite varig, blodigt och lite sårskorpor, men är det under skinnet och pälsen så att man inte ser några märken, kan det vara en tumör, men det behöver det såklart inte vara!! kan även vara en vanlig, ofarlig, fettknöl som bildas då kaninen kan vara överviktig och fet!! lycka till med kaninen!! :)
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Ja, med dålig utgång tyvärr.
Då var det en tand som krånglade. Det syntes inte om man bara tittade på tänderna, men det syntes på tandröntgen.
Vi tog baktprov och behandlade med Marbocyl (vilket kaninen åt som godis :D) i lång tid.
Tyvärr blev det aldrig bättre trots att den trasslande tanden togs bort och drän sattes in utan kaninen fick somna in istället....
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

hur gammal är din kanin?? det kan ha med åldern att göra, det kan även vara en tumör. är det katten som har slagits med din kanin så borde det vara lite varig, blodigt och lite sårskorpor, men är det under skinnet och pälsen så att man inte ser några märken, kan det vara en tumör, men det behöver det såklart inte vara!! kan även vara en vanlig, ofarlig, fettknöl som bildas då kaninen kan vara överviktig och fet!! lycka till med kaninen!! :)

Hon är fem, blir sex i början av mars. Huden runt är rätt utspänd så det är knappt nån päls kvar där, men en liten svart fläck finns det. PVn menade på att bölden redan såg lite mindre ut, men jag vet inte det jag. Vi får se hur det utvecklar sig.

Hon är inte "synligt" fet i alla fall, ligger stadigt runt 1,7-1,8 kg, är snarare lite vass över ryggraden. Hon är väldigt energisk och aktiv, och har inte nämnvärt lugnat ner sig med stigande ålder. Hur de invärtes värdena är har jag ingen aning om, men det vet jag ju inte på mig själv heller. ;)

hemlig skrev:
Då var det en tand som krånglade. Det syntes inte om man bara tittade på tänderna, men det syntes på tandröntgen.
Vi tog baktprov och behandlade med Marbocyl (vilket kaninen åt som godis ) i lång tid.
Tyvärr blev det aldrig bättre trots att den trasslande tanden togs bort och drän sattes in utan kaninen fick somna in istället....

Fy, vad tråkigt. :( Är ju det eller tumör som jag är mest orolig för.

Tyvärr får man ju vara så realistisk att det finns gränser för vad veterinärerna kan göra, och för vad man kan utsätta sin kanin för. Nåja, vi kör så långt det går, tack och lov att hon är försäkrad. Den här veckan bor hon här hos mig och PVn, hon är mycket nöjd med lite miljöombyte och att ha fått en helt ny lägenhet att utforska, jag gillar att kunna ha lite koll på henne och PVn tycker om att ha ett litet djur att klappa på och prata med. :laugh:

Fortsättning på historien lär väl följa...
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Har du probiotika för att undvika magproblem under behandlingen? Se till att få det annars, tex fibreplex som finns som pasta i en stor doseringsspruta hos veterinären.

Hoppas det går bra! Böld under hakan har jag sett på en kompis kanin. Tyvärr sprack den på väg till veterinären och kaninen fick då avlivas. Prognosen hade sett bättre ut om den varit hel fortfarande.
Mina egna kaniner har jag haft 2 opererade för en varböld (i huden, vid rumpan) och en oanalyserad knöl på sidan i huden. Det gick jättebra och de kom aldrig tillbaka.
Det kan som sagt vara tandrötter eller så som spökar, även om jag tror att sådana bölder är vanligast på kinderna. Röntga tänderna kan vara en idé, antar att även kindtänderna är kollade iaf? Sådana bölder kan gå att operera bort men kommer tyvärr ofta tillbaka. Men man kan ju ge det ett försök.

Att söva en kanin är, som du säkert vet, ganska riskfyllt och risken ökar ju ju äldre de blir. Är alternativet avlivning är det ju dock värt ett försök tycker jag.

Är det en duktig kaninveterinär du varit till?
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Jag har haft en kanin med böld under hakan som tyvärr sluta med avlivning.

Upplyftande... :crazy: Verkar tyvärr dock inte helt ovanligt. :(

Jenka skrev:
Har du probiotika för att undvika magproblem under behandlingen? Se till att få det annars, tex fibreplex som finns som pasta i en stor doseringsspruta hos veterinären.

Hoppas det går bra! Böld under hakan har jag sett på en kompis kanin. Tyvärr sprack den på väg till veterinären och kaninen fick då avlivas. Prognosen hade sett bättre ut om den varit hel fortfarande.
Mina egna kaniner har jag haft 2 opererade för en varböld (i huden, vid rumpan) och en oanalyserad knöl på sidan i huden. Det gick jättebra och de kom aldrig tillbaka.
Det kan som sagt vara tandrötter eller så som spökar, även om jag tror att sådana bölder är vanligast på kinderna. Röntga tänderna kan vara en idé, antar att även kindtänderna är kollade iaf? Sådana bölder kan gå att operera bort men kommer tyvärr ofta tillbaka. Men man kan ju ge det ett försök.

Att söva en kanin är, som du säkert vet, ganska riskfyllt och risken ökar ju ju äldre de blir. Är alternativet avlivning är det ju dock värt ett försök tycker jag.

Är det en duktig kaninveterinär du varit till?

Ingen probiotika, men har kollat runt i lite andra buketrådar, Baytril brukar tydligen inte ge magproblem, och än så länge har hon inte reagerat negativt på det. Veterinären vi var hos jobbar på ett djursjukhus och har således en hel drös med kolleger, om det inte blir bättre kan vi säkert få en second opinion av nån av de andra. Kindtänderna blev också noggrannt kollade och dem var det inte heller nåt fel på.

Sövning ja... inget roligt kapitel alls, men dels mår hon bra rent allmänt, och så gammal är hon ju inte. Då var jag mer orolig när Dennis skulle kastreras, och måste man så måste man ju.

Vad gäller bölden tycker jag att den nog minskat, lite, liiiite... den svarta fläcken som är torr och lite fnasig och hårdare än resten av bölden har däremot blivit större. Vad det betyder har jag ingen aning om.

Så här ser eländet ut i alla fall:
Bild0644.jpg
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Den ser nästan ut som en tumör tycker ja..:S Min kanin hade en varböld och den var liksom bakom huden så det var päls på. Veterinären vi var hos drog ut var via en spruta så vi fick diagnosen på det sättet.
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Ser väldigt lik ut huden där min kanin hade sin varböld.
Hoppas det går bättre för din älskade kanin än för min!
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Nån gång i natt gick bölden upp, i skarven mellan huden och den mörkare skorpan. Massor med ganska ljust var i, märkte jag när jag tvättade av med vatten (det var antingen det eller handsprit...:crazy: ). Ringde till djursjukhuset och fick rådet att tvätta med klorhexidinlösning morgon och kväll, i och med att hon redan får medicin så har kroppen redan bra hjälp emot infektionen. Så jag tvättar väl då och hoppas på det bästa. Men jo, nu har bölden gått ner ordentligt, varet måste ju ut på nåt sätt ändå. Kanin fortsätter vara pigg och glad, äter och dricker och putsar sig. Kanske, kanske det ordnar sig ändå... *hoppas*
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

*liten uppdatering*

Bölden har minskat rejält i storlek, förmodligen för att massor av var har kommit ut ur den. Den mörkare skorpan hänger på trekvarten och kommer antagligen lossna helt. Jag har tagit ett par (ganska äckliga) bilder men hittar inte mobilsladden och pvn sover, så lägger upp dem imorrn istället. Ninen mår fortfarande jättebra och har fått en helt osannolik aptit. :)
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Ja håll koll på henne ordentligt och tvätta ur bölden/resterna av den regelbundet. När en böld sprack på min hamster sköljde jag ur dagligen med koksalt och hade i en salva (med antibiotika antar jag, var några år sedan). Fortsätt hålla kontakt med veterinär tycker jag, de tycker inte det var nödvändigt att komma in igen?

All typ av antibiotika ger risk för magproblem, men skönt om du sluppit det!


Lägg upp bilderna som länkar sen så folk kan välja om de vill se eller inte.
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

När jag ringde djursjukhuset när bölden hade spruckit hade de tydligen en notering att veterinären skulle ringa och kolla av läget så småningom. Får se hur det här går, annars blir det en ny vända dit.

Så här stor är bölden nu, ungefär...
Bild0645.jpg


Och så här ser den ut inuti, om man nu vill veta det. :p
http://i228.photobucket.com/albums/ee25/vego96/Bild0650.jpg

Ber om ursäkt för rätt kassa bilder.
Sårskorpan har nu släppt, en ny verkar vara på gång, men ser hyfsat ut.
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Vi hade en kaninkille som också hade böld under hakan. Vi tog honom till en veterinär som inte sa att det var någon fara. Kort därefter självdog han, ensam i sin bur :cry:
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Det är jättesvårt att bli av med bölder på kaniner så jag hoppas verkligen att du har bättre lycka med din kanin än jag hade!
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Det verkar i alla fall just nu som att den håller på att torka ihop och läka ut. Hon ska ha antibiotika till på söndag, vi får se hur det blir efter det.

Problemet med bölder är ju att de kan bero på så många olika saker, det blir lätt lite trial and error över behandlingarna på dem... :crazy:
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Ja. Bölder runt huvudet brukar man vad jag förstått röntga för att se hur djupt vargångarna går.
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Som motvikt till alla tragiska slut kan jag berätta om min kanin. Han fick en böld under hakan som såg ut ungefär som den din kanin hade. Veterinären opererade honom och han fick gå på pencillin efteråt. Vet trodde att han hade fått något litet sår som sedan infekterats. Bölden kom på bara ett par dagar. Han blev helt återställd och bölden kom aldrig tillbaka igen. Kaninen levde ett glatt kaninliv i ytterligare sex år och dog tyvärr efter att han smittats med kaninpest.
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Ja, det verkar som om det ibland går bra, och ibland inte. :confused:

Bölden på min kanin har nu dragit ihop sig ordentligt, inte mycket kvar av svullnaden under/ runt omkring heller. Får hoppas att den är utläkt så det inte blir en massa ny skit med det.
 
Sv: Böld under hakan på kanin?

Såg ditt sista inlägg här att den minskat ner ordentligt..........obs! var jätte observant för om den läker utifrån och in kommer den tillbaka. Hade en kanin med böld som "läkte ut" 3gånger trotts att jag var jättenoga med att tvätta upp ytan och hon läkt innifrån och ut (pälsen kom till och med tillbaka)......kände på henne på morgonen = ingenting.... på kvällen = lika stor som den var första gången hon fick den :( Tyvärr fick jag ta bort henne ändå lite senare pga att hon bröt ryggen då hon hoppade från burtaket ner till golvet (obs en vanlig innebur som hon själv hoppade upp på och även hoppat ner från förr :( )
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 622
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp