Bukefalos 28 år!

Bör föräldrapenningen justeras? (utbruten från Bukes Valvaka)

Ni klarar er, strunt i förlust. Höginkomsttagare som ni är.

Sån onyanserad diskussion. Någon skriver glatt om kapitalvinster vid några bostadsköp/försäljningar. Det borde skattas mer än de som jobbar som fan, oavsett inkomstnivå.
Fast det hjälper ju knappast. Men har vi tur går vi +/-0 så då får vi ju ut gamla kontantisen och kan pytsa in lite mer sparat + lite amorterat. Det löser sig, orkar inte bekymra mig för mycket.
 
Jag skriver ju att jag är en kassako, jag har betalat massor av skatt i många år, har inga bidrag, är knappt sjuk, aldrig varit arbetslös, har inga ungar som kostar bidrag heller utan jag är bara en ren inkomst till staten. Jag har jobbat sjukt(!) mycket övertid under coronaåren och skattat extra för det. Ännu bättre är ju om jag dessutom lyckas dö innan det är dags för pensionen, ren vinst för staten även om det inte blir något för allmänna arvsfonden.

Jag inte bara bär min egen kostnad, jag bär många andras med och jag har inget emot att betala för de som inte kan, men gnäll för att de som har inte får mer gör att jag skulle vilja ändra på lite regler. :cautious:
Nej. Du skattar för din skolgång, ev sjukskrivning, och din ålderdom. Jag förstår ditt resonemang men de flesta i Sverige bär ändras kostnader... bara läsa statistik . Hur bnp ökat i Sverige men inte bnp per capita. Den har sjunkit. Dvs färre människor försörjer fler.

Jag tycker det är helfel med t ex bostadsbidrag. Det bidrar till fusk och det är något fel att det behövs när det jobbas heltid...
 
Fast det hjälper ju knappast. Men har vi tur går vi +/-0 så då får vi ju ut gamla kontantisen och kan pytsa in lite mer sparat + lite amorterat. Det löser sig, orkar inte bekymra mig för mycket.
Jag var ironisk... för det sticker tydligen i ögonen hur du/nu lever/tjänar.
 
Jag var ironisk... för det sticker tydligen i ögonen hur du/nu lever/tjänar.

Nej? Det är argumentationen kring föräldrapenningen som "sticker i ögonen", inte vad någon tjänar/hur denne bor. Att vilja ha 80% av sin riktiga lön i föräldrapenning som höginkomsttagare samtidigt som man har ett sparkonto på flera hundratusen och även proklamerar att det skulle vara ett problem att sambon går back om denne tar ut föräldraledigt (samtidigt som man alltså bevisligen har pengar att ta av) är vad folk problematiserar. Inte att man skulle vara höginkomsttagare eller bo i ett dyrt hus. Då har du ju missat poängen.
 
Nej? Det är argumentationen kring föräldrapenningen som "sticker i ögonen", inte vad någon tjänar/hur denne bor. Att vilja ha 80% av sin riktiga lön i föräldrapenning som höginkomsttagare samtidigt som man har ett sparkonto på flera hundratusen och även proklamerar att det skulle vara ett problem att sambon går back om denne tar ut föräldraledigt (samtidigt som man alltså bevisligen har pengar att ta av) är vad folk problematiserar. Inte att man skulle vara höginkomsttagare eller bo i ett dyrt hus. Då har du ju missat poängen.
Nej jag har inte missat poängen.

Poängen från början var väl att inte bli tvingad till att dela föräldrapenning?

Sen ledde den sedvanliga buke diskussionen till att trycka in varandra i hörn.
 
Jag har alltid tyckt att föräldrar ska få lov att avgöra föräldradagar själv. Nu börjar jag fundera på effekterna om den möjligheten fanns.

Kort bakgrundsinformation: Fick fjärde barnet i oktober 2021, då studerade jag på 150% så planen var att mannen skulle vara hemma redan från start. Blev ungefär 50/50 fördelat fram till februari 2022 när jag började jobba heltid.
Under detta snart dryga 1 år så har vi fått flera kommentarer från olika håll, båda kön, gällande deras negativa åsikt om vårt val. Det finns de som försökt ge mig dåligt samvete att min man varit föräldraledig från start, både inom sjukvården och privat.

Det enkla frågan är om vi tar ett steg tillbaka i jämställdhet om föräldrar får helt fria dagar? Sen kan detta såklart brytas ner i fler frågor.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej jag har inte missat poängen.

Poängen från början var väl att inte bli tvingad till att dela föräldrapenning?

Sen ledde den sedvanliga buke diskussionen till att trycka in varandra i hörn.

Nej, det var starten av diskussionen. Sedan har flera framfört poängen i varför det inte ser ut så idag, och vikten av att de öronmärkta dagarna finns kvar. Det är ingen som tryckt in någon i ett hörn; det är ett diskussionsforum, fortfarande, och bara för att du inte får en massa medhåll betyder inte det att du är intryckt i något hörn överhuvudtaget.
 
Nej, det var starten av diskussionen. Sedan har flera framfört poängen i varför det inte ser ut så idag, och vikten av att de öronmärkta dagarna finns kvar. Det är ingen som tryckt in någon i ett hörn; det är ett diskussionsforum, fortfarande, och bara för att du inte får en massa medhåll betyder inte det att du är intryckt i något hörn överhuvudtaget.
Jag är inte intryckt...men diskussion tog riktning från urspungsfrågan. När det diskuskuteras dyrt boende, kontantinsatser, lån osv.

Jag tycker att trådstarten handlade om att det kan bli dyrt för enskilda hushåll att dela föräldraledighet.
 
Jag är inte intryckt...men diskussion tog riktning från urspungsfrågan. När det diskuskuteras dyrt boende, kontantinsatser, lån osv.

Jag tycker att trådstarten handlade om att det kan bli dyrt för enskilda hushåll att dela föräldraledighet.

Ja? För att man inte anser argumentationen som rimlig, helt enkelt. Inte svårare än så. Det gjorde en avstickare men det är fortfarande ingen som har något emot att TS har en dyr bostad eller en hög inkomst. Men i kontexten med föräldrapenningen och den argumentation som TS förde där, ansåg flera det problematiskt.

Jag menade inte "du" i specifik mening.
 
Ja? För att man inte anser argumentationen som rimlig, helt enkelt. Inte svårare än så.
Jag menade inte du specifikt.
Absolut...men varför trycka på så att någon hamnar i försvarställning. Tom behöva försvara att bo i en dyr hyresrätt? Ingen vill det, tro mig, men ibland har man inget val. Hoppas alla stora bostadsföretag genomför systematisk hyressättning.
 
Jag har alltid tyckt att föräldrar ska få lov att avgöra föräldradagar själv. Nu börjar jag fundera på effekterna om den möjligheten fanns.

Kort bakgrundsinformation: Fick fjärde barnet i oktober 2021, då studerade jag på 150% så planen var att mannen skulle vara hemma redan från start. Blev ungefär 50/50 fördelat fram till februari 2022 när jag började jobba heltid.
Under detta snart dryga 1 år så har vi fått flera kommentarer från olika håll, båda kön, gällande deras negativa åsikt om vårt val. Det finns de som försökt ge mig dåligt samvete att min man varit föräldraledig från start, både inom sjukvården och privat.

Det enkla frågan är om vi tar ett steg tillbaka i jämställdhet om föräldrar får helt fria dagar? Sen kan detta såklart brytas ner i fler frågor.
De i min närhet som fått barn är det mamman som tagit all föräldraledighet. Dock är detta baserat på några få familjer. Sedan startar gärna pappan eget företag under mammans föräldraledighet, så hon får fortsätta ta allt ansvar även sen.
 
Ja alltså allt det där är jag medveten om. Jag tycker ändå att det är ett problem att bostadspriserna är så himla höga och jag tänker att det delvis är drivet av att en hel del människor har kunnat göra bostadskarriär under den långa period då priserna steg stadigt. Dessa människor sitter nu i en väldigt fördelaktig position jämfört med de som är nyare på bostadsmarknaden eller de som inte ens kommit in än och det känns ju som att prisläget hålls uppe eftersom denna grupp också har helt andra ekonomiska möjligheter när de ska byta bostad.

Jag fattar att man får välja och att det ser ut som det gör, men man kan ändå problematisera hela situationen.
Ja absolut, det är klart att det blir tungt att komma in på bostadsmarknaden när priserna är så höga när man har lägre inkomst. Jag trodde ju inte att jag skulle komma in på marknaden något år innan vi köpte bostad, det var så långt bort att månen kändes nära. Det jag ser som ett problem är ju att det gnälls över för låg föräldrapenning för höginkomsttagare pga sånt stort inkomstbortfall och höga räntor på bolånet osvosv. Det finns ju då ett alternativ att köpa en billigare bostad och gör man det smart kan man antagligen släppa den dyrare framöver eller så finner man sig i höga räntor/hög hyra/leva delvis på sparade pengar den tiden av sitt liv.
 
De i min närhet som fått barn är det mamman som tagit all föräldraledighet. Dock är detta baserat på några få familjer. Sedan startar gärna pappan eget företag under mammans föräldraledighet, så hon får fortsätta ta allt ansvar även sen.

Så ser det ut i vår närhet också, vad jag vet. Vi känner inga föräldrar där mannen varit hemma på föräldraledigt.
Ringde tex försäkringskassan vid årsskiftet för att fråga hur jag flyttade över dagar till min man, varav handläggaren konstant hänvisade och poängterade de 10 pappadagar som han tog ut vid födseln.
 
Ja absolut, det är klart att det blir tungt att komma in på bostadsmarknaden när priserna är så höga när man har lägre inkomst. Jag trodde ju inte att jag skulle komma in på marknaden något år innan vi köpte bostad, det var så långt bort att månen kändes nära. Det jag ser som ett problem är ju att det gnälls över för låg föräldrapenning för höginkomsttagare pga sånt stort inkomstbortfall och höga räntor på bolånet osvosv. Det finns ju då ett alternativ att köpa en billigare bostad och gör man det smart kan man antagligen släppa den dyrare framöver eller så finner man sig i höga räntor/hög hyra/leva delvis på sparade pengar den tiden av sitt liv.
Vi har köpt en billig bostad. Billigare vore typ jättelångt bort = massa bränslekostnad så därför inte billigare ändå i slutändan. Så vad skulle vi gjort annorlunda menar du? Köpt en bostad för 20 år sen? När jag var 12 år?
 
Nä föräldraförsäkring skriver försäkringskassan själva, man kan använda båda uttrycken. Men vet du vad, du ger mig absolut inget att diskutera med så hej då.
"När du avstår från att arbeta för att ta hand om ditt barn kan du få föräldrapenning. Du kan få föräldrapenning även om du är arbetslös och avstår från att söka arbete, eller om du studerar och gör studieuppehåll."

Kopierat från försäkringskassans hemsida där de beskriver vad föräldrapenning betyder.
 
Nej. Du skattar för din skolgång, ev sjukskrivning, och din ålderdom. Jag förstår ditt resonemang men de flesta i Sverige bär ändras kostnader... bara läsa statistik . Hur bnp ökat i Sverige men inte bnp per capita. Den har sjunkit. Dvs färre människor försörjer fler.

Jag tycker det är helfel med t ex bostadsbidrag. Det bidrar till fusk och det är något fel att det behövs när det jobbas heltid...
Nej, jag har sedan länge betalat av mina barnbidrag och studiebidrag jag fick på gymnasiet, jag har inga sjukskrivningar och dör jag innan pensionen så kommer det inte heller betalas ut några pengar av allt jag betalat in. Jag bidrar mer än vad jag kostat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp