Bukefalos 28 år!

Bör föräldrapenningen justeras? (utbruten från Bukes Valvaka)

Nej, jag har sedan länge betalat av mina barnbidrag och studiebidrag jag fick på gymnasiet, jag har inga sjukskrivningar och dör jag innan pensionen så kommer det inte heller betalas ut några pengar av allt jag betalat in. Jag bidrar mer än vad jag kostat.
Som de flesta vuxna då...
 
Vi har köpt en billig bostad. Billigare vore typ jättelångt bort = massa bränslekostnad så därför inte billigare ändå i slutändan. Så vad skulle vi gjort annorlunda menar du? Köpt en bostad för 20 år sen? När jag var 12 år?

Men om ni får en räntekostnader på 13 000 med 4% i ränta har ni ju inte mycket mer i lån än de flesta som byggt eller köpt hus i närheten av en större stad de senaste 5-6 åren. Jag kan verkligen inte förstå hur höga omkostnader man har utöver räntekostnader om man med trots att man har två löner som långt överskrider gränsen för SGI inte har råd att låta båda föräldrarna vara föräldralediga lika mycket.

Vi tjänar inte alls så mycket (vi båda ligger precis runt taket) och har nästan lika mycket i lån som er och transportkostnader på det. Vi klarar oss även om en av oss tar mindre än 7 dagar per vecka FL. Nu är huset vi har i sig billigt i drift men som sagt vi tjänar mycket mindre också.
 
Men om ni får en räntekostnader på 13 000 med 4% i ränta har ni ju inte mycket mer i lån än de flesta som byggt eller köpt hus i närheten av en större stad de senaste 5-6 åren. Jag kan verkligen inte förstå hur höga omkostnader man har utöver räntekostnader om man med trots att man har två löner som långt överskrider gränsen för SGI inte har råd att låta båda föräldrarna vara föräldralediga lika mycket.

Vi tjänar inte alls så mycket (vi båda ligger precis runt taket) och har nästan lika mycket i lån som er och transportkostnader på det. Vi klarar oss även om en av oss tar mindre än 7 dagar per vecka FL. Nu är huset vi har i sig billigt i drift men som sagt vi tjänar mycket mindre också.
Vi har inte särskilt höga omkostnader men vi gillar att spara. Och som sagt ska inte ha fler barn så jag ska aldrig någonsin vara föräldraledig igen vilket är så himla skönt.

Sen tycker iofs jag att 25000/m (nu, idag) är mycket i boendekostnad. Om räntan stiger till 13k innebär det en boendekostnad på 30/m. Men alla här är tydligen superrika och tycker att 30k i månaden för att bo inte är nått. Jag tycker iaf det är jättedyrt och egentligen fruktansvärt ovärt.

Vi har väl också transportkostnader + bilen. Tror du jag teleporterar mig till jobbet eller?
 
Vi har inte särskilt höga omkostnader men vi gillar att spara. Och som sagt ska inte ha fler barn så jag ska aldrig någonsin vara föräldraledig igen vilket är så himla skönt.

Sen tycker iofs jag att 25000/m (nu, idag) är mycket i boendekostnad. Om räntan stiger till 13k innebär det en boendekostnad på 30/m. Men alla här är tydligen superrika och tycker att 30k i månaden för att bo inte är nått. Jag tycker iaf det är jättedyrt och egentligen fruktansvärt ovärt.

Vi har väl också transportkostnader + bilen. Tror du jag teleporterar mig till jobbet eller?
Jag tycker att priserna är för höga i göteborg. Så jag bor i hyresrätt. JJag har inte pengarna till en kontantinsats på egen hand i dagsläget och jag vill inte bo för alla mina pengar.
Jag och exet köpte en billig bostadsrätt. Man måste inte bo i en nyrenoverad villa för att ha en skälig levnadsnivå.
 
Jag tycker att priserna är för höga i göteborg. Så jag bor i hyresrätt. JJag har inte pengarna till en kontantinsats på egen hand i dagsläget och jag vill inte bo för alla mina pengar.
Jag och exet köpte en billig bostadsrätt. Man måste inte bo i en nyrenoverad villa för att ha en skälig levnadsnivå.
Jag hade gärna bott i hyresrätt om vi hade hittat något liknande det vi köpt. Förutsatt att det inte hade kostat extremt mycket i hyra då. Skitsamma vi bor där vi bor nu och vi trivs bra. Dottern trivs jättebra. Förhoppningsvis håller det värdet över tid. Gör det inte det ja då får vi väl bo kvar. Och skulle räntan skena får man väl skaffa Onlyfans i värsta fall.
 
Nej, jag har sedan länge betalat av mina barnbidrag och studiebidrag jag fick på gymnasiet, jag har inga sjukskrivningar och dör jag innan pensionen så kommer det inte heller betalas ut några pengar av allt jag betalat in. Jag bidrar mer än vad jag kostat.
Hittills...du glömde kostnad för skolgång, bvc, osv.


Och om de flesta bidrar mer än vad man nyttjar. Finns andra modeller t ex i USA
 
Jag blir så trött på argumentet ”familjen ska gå bestämma själv vem som är hemma med barnet/barnen”;
1. För att ingen förbjuder dig (oavsett kön men oftast kvinna) att vara hemma exakt hur länge du vill!
2. För att man bortser från sociala normer och för att det där fria valet egentligen inte är så fritt.

Föräldraförsäkringen är en socialförsäkring och den är villkorad precis som sjukförsäkringen. Du får inte sjukpenning hur som helst.

Om vi strävar efter ett jämställt samhälle är det självklart att samhället inte bidrar till ett ekonomiskt system som missgynnar en specifik grupp, i det här fallet kvinnor (inte bara mammor).

Min man har alltid haft en avsevärt högre inkomst än jag, det har öht inte tagits som ett argument för att han inte ska vara föräldraledig. Vi har tagit våra respektive dagar och tagit ut dem så som passat oss.

Att vi idag har hus, bil och andra omkostnader är ju pga val vi har gjort och inte något som samhället ska betala för. Jag är rätt trött på hur politiker hela tiden okritiskt flirtar med medelklassen. Det ska sänkas bränslekostnader och det ska betalas ut bidrag för dyr el. Varför då? Det är inte synd om oss som är två vuxna med fasta anställning som har råd att köpa hus och ha bil (och djur och en massa fritidsaktiviteter för hela familjen osv). Det är inte vi som behöver de pengarna.

Ja, jag tycker att föräldraförsäkringen ska individualiseras.
 
Jag blir så trött på argumentet ”familjen ska gå bestämma själv vem som är hemma med barnet/barnen”;
1. För att ingen förbjuder dig (oavsett kön men oftast kvinna) att vara hemma exakt hur länge du vill!
2. För att man bortser från sociala normer och för att det där fria valet egentligen inte är så fritt.

Föräldraförsäkringen är en socialförsäkring och den är villkorad precis som sjukförsäkringen. Du får inte sjukpenning hur som helst.

Om vi strävar efter ett jämställt samhälle är det självklart att samhället inte bidrar till ett ekonomiskt system som missgynnar en specifik grupp, i det här fallet kvinnor (inte bara mammor).

Min man har alltid haft en avsevärt högre inkomst än jag, det har öht inte tagits som ett argument för att han inte ska vara föräldraledig. Vi har tagit våra respektive dagar och tagit ut dem så som passat oss.

Att vi idag har hus, bil och andra omkostnader är ju pga val vi har gjort och inte något som samhället ska betala för. Jag är rätt trött på hur politiker hela tiden okritiskt flirtar med medelklassen. Det ska sänkas bränslekostnader och det ska betalas ut bidrag för dyr el. Varför då? Det är inte synd om oss som är två vuxna med fasta anställning som har råd att köpa hus och ha bil (och djur och en massa fritidsaktiviteter för hela familjen osv). Det är inte vi som behöver de pengarna.

Ja, jag tycker att föräldraförsäkringen ska individualiseras.
Amen!
 
Vi har inte särskilt höga omkostnader men vi gillar att spara. Och som sagt ska inte ha fler barn så jag ska aldrig någonsin vara föräldraledig igen vilket är så himla skönt.

Sen tycker iofs jag att 25000/m (nu, idag) är mycket i boendekostnad. Om räntan stiger till 13k innebär det en boendekostnad på 30/m. Men alla här är tydligen superrika och tycker att 30k i månaden för att bo inte är nått. Jag tycker iaf det är jättedyrt och egentligen fruktansvärt ovärt.

Vi har väl också transportkostnader + bilen. Tror du jag teleporterar mig till jobbet eller?

Då har ni ganska mycket högre boendekostnader än oss trots liknande lånenivå. Äldre hus? Vi bor i ett nybyggt hus så driften är relativt billig. Jag menade att vi liksom er har transportkostnader då vi bor en bit från jobbet.

Ja 20 - 30000 i boendekostnader känns högt men att hyra motsvarande storlek på boende är nog inte billigare. Inte heller att köpa bostadsrätt i liknande skick och storlek. Vill man bo billigare får man gå ner i storlek och standard (vilket inte är lätt att hitta såklart). Att bo i ett hus i närheten av en storstad är ingen rättighet men de flesta här verkar ha råd med det och skaffa barn utan att tjäna i närheten av vad ni verkar tjäna.

Vi är som sagt inte superrika utan tjänar betydligt mindre än er och har ingen buffert på många hundra tusen. Men vi har råd att vara föräldralediga ändå även om det såklart blir lite tightare ekonomiskt den tiden. Jag tycker inte att vi tjänar dåligt bara för att vi inte tjänar mycket mer än taket för SGI.
 
Då har ni ganska mycket högre boendekostnader än oss trots liknande lånenivå. Äldre hus? Vi bor i ett nybyggt hus så driften är relativt billig. Jag menade att vi liksom er har transportkostnader då vi bor en bit från jobbet.

Ja 20 - 30000 i boendekostnader känns högt men att hyra motsvarande storlek på boende är nog inte billigare. Inte heller att köpa bostadsrätt i liknande skick och storlek. Vill man bo billigare får man gå ner i storlek och standard (vilket inte är lätt att hitta såklart). Att bo i ett hus i närheten av en storstad är ingen rättighet men de flesta här verkar ha råd med det och skaffa barn utan att tjäna i närheten av vad ni verkar tjäna.

Vi är som sagt inte superrika utan tjänar betydligt mindre än er och har ingen buffert på många hundra tusen. Men vi har råd att vara föräldralediga ändå även om det såklart blir lite tightare ekonomiskt den tiden. Jag tycker inte att vi tjänar dåligt bara för att vi inte tjänar mycket mer än taket för SGI.
Om man inte anser sig ha råd att vara föräldraledig för att man skulle förlora 30 000 i månaden för att man slår i maxtaket och att man har så mycket omkostnader så får man kanske erkänna för sig själv att prioriterat att tex ha lagt pengar på att renoverat köket framför tid med sitt barn.
Man väljer ju vad man vill lägga pengarna på helt enkelt.
 
Jag blir så trött på argumentet ”familjen ska gå bestämma själv vem som är hemma med barnet/barnen”;
1. För att ingen förbjuder dig (oavsett kön men oftast kvinna) att vara hemma exakt hur länge du vill!
2. För att man bortser från sociala normer och för att det där fria valet egentligen inte är så fritt.

Föräldraförsäkringen är en socialförsäkring och den är villkorad precis som sjukförsäkringen. Du får inte sjukpenning hur som helst.

Om vi strävar efter ett jämställt samhälle är det självklart att samhället inte bidrar till ett ekonomiskt system som missgynnar en specifik grupp, i det här fallet kvinnor (inte bara mammor).

Min man har alltid haft en avsevärt högre inkomst än jag, det har öht inte tagits som ett argument för att han inte ska vara föräldraledig. Vi har tagit våra respektive dagar och tagit ut dem så som passat oss.

Att vi idag har hus, bil och andra omkostnader är ju pga val vi har gjort och inte något som samhället ska betala för. Jag är rätt trött på hur politiker hela tiden okritiskt flirtar med medelklassen. Det ska sänkas bränslekostnader och det ska betalas ut bidrag för dyr el. Varför då? Det är inte synd om oss som är två vuxna med fasta anställning som har råd att köpa hus och ha bil (och djur och en massa fritidsaktiviteter för hela familjen osv). Det är inte vi som behöver de pengarna.

Ja, jag tycker att föräldraförsäkringen ska individualiseras.

Exakt!

Jag vet inte inte många som delar ojämt pga. ekonomi utan det har nästan alltid varit normer har varit det som styrt. Det finns alltid en ursäkt till att en man inte kan ta halva föräldraledigheten.
 
Om man inte anser sig ha råd att vara föräldraledig för att man skulle förlora 30 000 i månaden för att man slår i maxtaket och att man har så mycket omkostnader så får man kanske erkänna för sig själv att prioriterat att tex ha lagt pengar på att renoverat köket framför tid med sitt barn.
Man väljer ju vad man vill lägga pengarna på helt enkelt.

Jag lyckas inte ens greppa hur jäkla hög lön man har då om man får ut 30000 mindre per månad att man tar 7 dagar FL per vecka.

Jag tycket absolut inte att vi är låginkomsttagare som ligger runt taket utan har det rätt gott ställt.

Ja något annat måste ha prioriterats då.
 
Grubblar lite på hur ekvationen, folk ska inte skaffa barn om de inte har råd med det. Föräldrapenningen måste höjas för höginkomsttagare, slopa flerbarnsbidraget går ihop med demografibomben inte bara vi utan hela västvärlden sitter på. Eg, en snabbt åldrande befolkning som lever länger och kostar mer under sina icke-produktiva år.

Bara för att vi ska stanna på samma befolkningsnivå så behöver vi egentligen skaffa minst två barn för att väga upp oss själva som individ. Annars, lagom till att alla de som idag säger att de inte kan/vill skaffa barn pga ekonomin/nivån på föräldrapenning, kommer vi inte att ha tillräckligt många produktiva människor som betalar in till pensionen för pensionärer, utan då brakar hela systemet.
 
Vi har inte särskilt höga omkostnader men vi gillar att spara. Och som sagt ska inte ha fler barn så jag ska aldrig någonsin vara föräldraledig igen vilket är så himla skönt.

Sen tycker iofs jag att 25000/m (nu, idag) är mycket i boendekostnad. Om räntan stiger till 13k innebär det en boendekostnad på 30/m. Men alla här är tydligen superrika och tycker att 30k i månaden för att bo inte är nått. Jag tycker iaf det är jättedyrt och egentligen fruktansvärt ovärt.

Vi har väl också transportkostnader + bilen. Tror du jag teleporterar mig till jobbet eller?
Vårt förra hus kostade oss i snitt, med låga räntorna och lägsta amortering, ~20'/månad. Huset läckte värme som ett såll så en tilläggsisolering hade säkert påverkat det positivt.

Men ja, använda argumentet att man gillar att spara är inte sjysst här. Med den logiken borde ju låginkomsttagare få minst 100% av sin lön i föräldrapenning, så de också ska kunna spara.
 
Ja förutom den lilla detaljen att man ska ha pengar att köpa huset med också. Dessutom är jag emot bostadskarriär av princip. Vi valde att köpa ett hus som var billigt (ändå apdyrt för det är Göteborg men billigt i området) och har totalrenoverat det själva. Har slitit röven av oss. Så lägg av.


Lika fjantigt sagt av dig som när en förälder på förskolan frågade varför inte vi gjort som dom, och köpt ett billigt hus för 15 år sen. De glömde den lilla detaljen att jag var 16 år då. Tror inte nån bank hade beviljat mig lån då faktiskt.
Du pratade i nåt inlägg om vad privilegierad betyder. Jag skulle säga att tror man att jobba röven av sig automatiskt betyder att man får pengar så har du helt totalt jävla fel. Då skulle jag vilja påstå att du är väldigt privilegierad som genom jobb kunnat skapa ett enormt sparande och köpa en dyr villa och bo i dyr hyreslägenhet. Nån som kan tacka nej till skatteavdrag och nån som inte tycker att hen behöver bry sig tillräckligt för att ta reda på fakta eftersom "det rör inte dig".

Det finns fortfarande sjukt mycket folk som jobbar mer och hårdare än du, och ändå inte tjänar en massa pengar eller har råd att bo i dendär nybyggda trean i centrum du bodde i.
 
Då har ni ganska mycket högre boendekostnader än oss trots liknande lånenivå. Äldre hus? Vi bor i ett nybyggt hus så driften är relativt billig. Jag menade att vi liksom er har transportkostnader då vi bor en bit från jobbet.

Ja 20 - 30000 i boendekostnader känns högt men att hyra motsvarande storlek på boende är nog inte billigare. Inte heller att köpa bostadsrätt i liknande skick och storlek. Vill man bo billigare får man gå ner i storlek och standard (vilket inte är lätt att hitta såklart). Att bo i ett hus i närheten av en storstad är ingen rättighet men de flesta här verkar ha råd med det och skaffa barn utan att tjäna i närheten av vad ni verkar tjäna.

Vi är som sagt inte superrika utan tjänar betydligt mindre än er och har ingen buffert på många hundra tusen. Men vi har råd att vara föräldralediga ändå även om det såklart blir lite tightare ekonomiskt den tiden. Jag tycker inte att vi tjänar dåligt bara för att vi inte tjänar mycket mer än taket för SGI.
Huset är från 70-talet och var i princip original så berätta gärna hur vi skulle gått ner i skick? En stenkoja i skogen kanske? Bara ränta och amortering är ca 20k, sen tillkommer samfällighet på i snitt några tusen/månad och sen drift några tusen. Det blir tadaaa 25. Huset är inte stort heller haha. Alltså det är såhär det ser ut när man kämpar sig in på bostadsmarknaden utan att ha haft något att sälja, dvs ingen vinst att ta med sig. Jag tycker det är sjuka summor, och det stänger ute så extremt många.

Bara för att man har råd betyder inte det att man inte kan tycka att det är dyrt. Jag tycker maten idag är dyr, även om vi har råd att köpa vad vi vill. Jag tycker bensinen är dyr, även om vi har råd att åka hur mycket vi vill med bilen. Jag tycker huset är dyrt även om vi har råd, för min del hade det gärna fått kosta hälften i inköp, men det gjorde det för typ 15 år sen.
 
Hittills...du glömde kostnad för skolgång, bvc, osv.


Och om de flesta bidrar mer än vad man nyttjar. Finns andra modeller t ex i USA
Det är inräknat och jag har heller inga ungar som kostat någonting, har alltid fått ta skitpass för att kollegor ska vara lediga för de har familj osv. Jag har som sagt inget emot att jag betalar mer i skatt för att andra ska få ta del av vår välfärd, men om man är höginkomsttagare och anser sig inte ha råd att stanna hemma med sina ungar ska man kanske inte ha några? De med betydligt lägre inkomster, de som behöver bidrag för att få vardagen att gå ihop, de som är arbetslösa, utförsäkrade, långtidssjukskrivna anser jag är i betydligt större behov av att mina skattepengar underlättar deras vardag än att folk som trots goda inkomster och dyra, egna boenden, gnäller över att ansvaret för deras avkommor ska delas lika.
 
Huset är från 70-talet och var i princip original så berätta gärna hur vi skulle gått ner i skick? En stenkoja i skogen kanske? Bara ränta och amortering är ca 20k, sen tillkommer samfällighet på i snitt några tusen/månad och sen drift några tusen. Det blir tadaaa 25. Huset är inte stort heller haha. Alltså det är såhär det ser ut när man kämpar sig in på bostadsmarknaden utan att ha haft något att sälja, dvs ingen vinst att ta med sig. Jag tycker det är sjuka summor, och det stänger ute så extremt många.

Bara för att man har råd betyder inte det att man inte kan tycka att det är dyrt. Jag tycker maten idag är dyr, även om vi har råd att köpa vad vi vill. Jag tycker bensinen är dyr, även om vi har råd att åka hur mycket vi vill med bilen. Jag tycker huset är dyrt även om vi har råd, för min del hade det gärna fått kosta hälften i inköp, men det gjorde det för typ 15 år sen.

Det många krokodiltårar här, varför klaga om ni har råd?
Jag är uppväxt med ensamstående mamma som jobbat heltid, vi fick äta soppa och även ibland havregrynsgröt till middag. Vi hade det ändå ok, hon lyckades på nåt sätt trolla med knäna. Jag har själv varit ensamstående en period där alla spontana utflykter och friluftsdagar gav en ont i magen då man inte hade nåt att skicka med barnet till lunch som var vettigt och man förutsattes ha både skridskor och pulka att tillgå, det hände att hon fick vara "sjuk".
Att då folk sitter och gnäller om att de kanske måste ta av sina besparingar för att vara hemma med sitt barn är oerhört provocerande för nån som levt större delen av sitt liv utan ett korvöre på sparkontot.

Jag tackar min lyckliga stjärna varje dag att vi har två inkomster, ett sparande, ett hus och ett läge där man slipper ligga sömnlös och oroa sig för hur man ska klara månaden.
 
Det många krokodiltårar här, varför klaga om ni har råd?
Jag är uppväxt med ensamstående mamma som jobbat heltid, vi fick äta soppa och även ibland havregrynsgröt till middag. Vi hade det ändå ok, hon lyckades på nåt sätt trolla med knäna. Jag har själv varit ensamstående en period där alla spontana utflykter och friluftsdagar gav en ont i magen då man inte hade nåt att skicka med barnet till lunch som var vettigt och man förutsattes ha både skridskor och pulka att tillgå, det hände att hon fick vara "sjuk".
Att då folk sitter och gnäller om att de kanske måste ta av sina besparingar för att vara hemma med sitt barn är oerhört provocerande för nån som levt större delen av sitt liv utan ett korvöre på sparkontot.

Jag tackar min lyckliga stjärna varje dag att vi har två inkomster, ett sparande, ett hus och ett läge där man slipper ligga sömnlös och oroa sig för hur man ska klara månaden.
Du tycker det är vettigt att det ska kosta 25 000 i månaden att bo? Det är SJUKT! Hade inte sagt något om vi bodde på 200+ kvadrat med pool och lyx lyx lyx men det här är basic! Det stänger ute SÅ otroligt många från bostadsmarknaden, det gör att folk får bo i svindyra hyresrätter som bara gynnar hyresvärdar, ingen annan!

25 000 på boende är typ en hel lön för många. Att ett ok boende kostar så mycket är inte normalt. Det kommer jag aldrig tycka.
 
Huset är från 70-talet och var i princip original så berätta gärna hur vi skulle gått ner i skick? En stenkoja i skogen kanske? Bara ränta och amortering är ca 20k, sen tillkommer samfällighet på i snitt några tusen/månad och sen drift några tusen. Det blir tadaaa 25. Huset är inte stort heller haha. Alltså det är såhär det ser ut när man kämpar sig in på bostadsmarknaden utan att ha haft något att sälja, dvs ingen vinst att ta med sig. Jag tycker det är sjuka summor, och det stänger ute så extremt många.

Bara för att man har råd betyder inte det att man inte kan tycka att det är dyrt. Jag tycker maten idag är dyr, även om vi har råd att köpa vad vi vill. Jag tycker bensinen är dyr, även om vi har råd att åka hur mycket vi vill med bilen. Jag tycker huset är dyrt även om vi har råd, för min del hade det gärna fått kosta hälften i inköp, men det gjorde det för typ 15 år sen.


Det är väl exakt här pudelns kärna ligger som är det som folk har argumenterat emot hela tiden.

Ni har råd att köpa huset även om ni tycker det är dyrt.
Ni har råd att köpa vilken mat ni vill även om ni tycker den är dyr.
Ni har råd att åka hur mycket ni vill med bilen trots att ni tycker bensinen är dyr.
Ni har råd att precis efter att ni har har köpt ert dyra hus ha flera hundra tusen på sparkonto.

Om ni skulle få ett till barn har ni inte råd med att din man är föräldraledig eftersom ledigheten inte finansieras av skattemedel i tillräckligt hög grad.

Jag tror inte någon här har något som helst att säga om de fyra första punkterna. Det är väl super att ni klarar er så bra. Det är när man lägger till den femte punkten som det blir absurt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp