Bör jag anmäla?

A

Alba

Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan.
Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman.

Jag flyttade till trakten där jag bor för ett par år sedan, tidigare bodde jag i en annan del av länet.
Jag håller i lite ridlektioner för privatryttare, fortfarande mest i mina gamla hemmatrakter men lite nya ryttare i mitt nya hemområde har dykt upp.

I våras höll jag lektion i ett stall där jag inte brukar vara (stället vi är på i vanliga fall höll på att byta underlag på sin ridbana så vi var i stallet där en av ryttarna har sin häst uppstallad).

Stallet var litet med bara 4 hästar, stallägarens två och två inackorderade. Gården är ganska stor med mycket mark så jag frågade lite nyfiket varför de inte hade fler hästar.
Jo de hade avelsverksamhet fram tills för några år sedan, men stallet blev nedsynt av miljö- och hälsa (kommunen hade ansvaret då). De fick enligt en granne tidsfrist på att ta stallet ur bruk.
De byggde då om en annan byggnad till stall för fyra hästar och lät det gamla stallet bli förråd. Därför hade de inte fler hästar.

Förra veckan var jag tillbaka på samma ställe igen för att hålla en lektion. Då visar det sig att det finns fler hästar på gården.
Det står tre nya inackorderingar i det utdömda stallet!:eek: Den största av dem ca 165 cm hög.
Det känns inte ok att veta att det står djur där inne. Det är inga godkända mått (takhöjd uppskattningsvis 210 cm på högsta punkten), torr-röta i de bärande takbjälkarna osv...

Jag har jobbat hårt för att kunna bedriva en seriös vit verksamhet, det känns som ett slag i ansiktet på oss som jobbat hårt när det finns stallägare som gör på detta viset.

Ska jag anmäla detta till länsstyrelsen??
I magen känns det inte bra att hästarna finns där, men hur bra är det för min verksamhet om det kommer fram att anmälan kommer från mig?
Visst kan man fortfarande anmäla anonymt?


Det är bara att det finns djur i byggnaden som jag retar mig på men jag misstänker att en anmälan kommer att uppdaga annat också.

- Det "nya" stallet är inte förprövat (eller behöver man förpröva ett stall för bara fyra hästar när en annan stallbyggnad på gården är "uttdömd"? Det får ju om man räknar det gamla stallet utan vidare plats med ca 12 hästar).
- Det finns inget paragraf 16 tillstånd för att ha så många inackorderingar.
- Flera hästar saknar pass.
- De säljer foder och fodrar hästar (med pass) utan att vara foderföretagare.

Det finns ganska mycket som inte är juste i verksamheten på gården, det kan bli ganska allvarliga följder för stallägaren.
Jag vill inte att det ska bli en massa problem, jag vill bara inte att det ska behöva stå hästar i det stallet.

Hjälp mig att resonera! Ska jag helt enkelt bita ihop och vara beredd på en smäll mot min verksamhet om jag anmäler, eller se åt ett annat håll??

(leden, det blev en roman iaf)
 
Sv: Bör jag anmäla?

detta är beddat för en konflikt..Tycker nog att du ska prata med stallägaren i första hand.Tycker personligen inte att det är oki att i första hand anmäla men det beror på att vi har grannar som anmäler först istället för att prata med den det gäller...det kanske bara är en tillfällig lösning vad vet jag..och att en häst inte har pass kan ju jag tycka inte andra ska bry sig om kommer någon på det får dom ta det då..pass kanske är på väg och det är ju inte stall ägaren som ska se till att andra har pass på sina hästar (om det nu inte är stallägarens hästar)men ibland kan jag tycka att folk i allmänhet bryr sig förmycket om vad andra gör och inte gör,mår hästarna dåligt är det en annan sak men kan inte tänka mig att dom mår dåligt av att inte ha pass och att ägaren inte har foderföretagande men som sagt tycker att du ska prata med stallägaren och kanske med dom som äger hästarna dom kanske inte vet om att stallet är utdömt
 
Sv: Bör jag anmäla?

Tabac -
Ja, det känns som bäddat för en konflikt...

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta kontakt med stallägaren, vi är inte bekanta på något vis. Jag bara tränar en av hennes inackorderingar.
Det finns inget naturligt sätt att ta kontakt med henne.

Beträffande passfrågan, det kommer att (eller om det inte redan har blivit) stallägarens ansvar att se till att hästarna som står uppstallade dennes stall har pass.
Att det inte är pass på gång vet jag säkert (behöver inte gå på hur jag vet).


När jag var på mitt första besök berättade ägaren oblygt att stallet var utdömt, så det är väl knappast någon hemlighet för de inackorderade heller.
Det känns nog mer småaktigt att smyga bakvägen till de inackorderade och fråga om de vet hur det ligger till.

Allt annat jag fått reda på delade en av stallets grannar glatt med sig av när vi sprang på varann under en tävling i helgen.

Det är ”allt annat” som gör mig tveksam att anmäla. För hästens välmående behövs inga pass eller foderföretagare, men myndigheterna kan vara av en annan åsikt.
”Allt annat” kan ställa till mer bekymmer än djur i en icke godkänd byggnad. Och det är byggnaden som är problemet för mig!


Tomten –
Känns som en ganska onödig kommentar.
Trampade jag på en öm tå??
 
Sv: Bör jag anmäla?

oki hade inte en aning om att det hade ändrats..men man lär sig något nytt varje dag:laugh: hoppas att det löser sig och att du beslutar hur du ska göra,du sa att du fått info av en granne på en tävling.Är du säker på att den grannen kommer med fakta (skvaller)som verkligen stämmer.Det är precis sådant som kan bli så fel..man hör en sak som man kan tolka väldigt fel.va väldit noga med att ha rätt information innan du gör något det är mitt tips
 
Sv: Bör jag anmäla?

Jag hade inte anmält sålänge inte djuren far illa.
 
Sv: Bör jag anmäla?

jag ser det såhär.Om hästarna är i bra skick och får det dom behöver så är takhöjden en bagatell. Hästar slår inte i huvudet hur som helst.Dom känner efter med öronen.Det finns värre saker än detta.Det låter inte som att dom har en jätteverksamhet heller.Förmodligen skulle deras verksamhet endast gå som hobbyverksamhet.Huruvida dom har förprövning på sitt nya stall eller ej har ju inte med hästarnas välmående att göra och om dom säljer foder svart så är dom bara en i mängden,de flesta bönder gör det.Försök leva som helvit bonde i Sverige du..nja. Jag gillar inte heller "anonyma" anmälare som inte pratar med stallägaren först.Det tycker jag är fult.Jag vill inte bråka med dig eller vill dig illa,jag bara säger vad jag tycker,hoppas det är okay.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Håller så med dig. Hade min 176-centimeters i ett stall med för låg takhöjd. Vad jag såg slog han aldrig i huvudet och trivdes alldeles utmärkt. Ridläraren i stallet där sa vid ett tillfälle att det var nog många djur som utomlands fick dåligt med mat och vansköttes som hade varit glada för ett sådant stall.
 
Sv: Bör jag anmäla?

nej,du bör inte anmäla så länge inte hästarna far illa. Varför köra med sådan låg stil? Låt djurskyddsinspektörerna lägga sitt arbete på djur som verkligen far illa istället.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Som flera sagt, så länge hästarna inte far illa så se mellan fingrarna.
Du är ju inte ansvarig på något sätt att anmäla. Hde du varit ansvarig elelr själv kunnat fara illa ut om du inte anmälde är en annan sak.
Men samtidigt kan du ju hålla koll på huruvida hästarna mår bra eller inte, och börjar de må dåligt så kan du anmäla.


Tänk även på de som hyr in sig där.
De kanske (?) inte vet om att stallet är utdömt, låg takhöjd kan man väll få dispans för (eller har det tagits bort?).
Tänk vad jobbigt för dom om myndigheterna kastar ut dom ur stallet just nu?! Vad ska de då göra, jag gissar att de står i stallet av en anledning.
Ex ekonomiskt (bra hyra) eller att det är nära/de har redan hästar i det andra stallet på gården.

Passfrågan är ju också jobbig. Spelar ingen roll om det är stallägaren eller hästägaren som är ansvarig, tänk vad jobbigt för hästägarna, det blir ju dom i slutändan som blir lidande! Och det är ju inget större brott att inte ha pass, så länge hästägarna inte medecinerar med icke godkänd (för livsmedel) medecin och sen slaktar.

Sedan som du redan själv sagt, du vill inte att din verksamhet ska bli lidande.
Att inte anmäla innebär att fler som kanske har 1 cm för lågt i taket törs ta ut dig. Ge dom ditt förtroende.

Var just och se mellan fingrarna men fortsätt att kolla och ser du missköttsel så prata med dom.


Sedan de där fåniga kommentarerna som "att du är en kvallerfia"... ärligt folk... Höj nivån på era svar...
När ska man gå från "lägg dig inte i andra" till att det är ok att lägga sig i?
Hade ni tyckt likadant om stallet TS pratar om hade haft misskötta hästar? Och Hur misskötta ska de vara?
Ge konstruktiv kritik, ni kommer längre med det, jag Lovar!
 
Sv: Bör jag anmäla?

Intressant att höra hur andra resonerar!

Det som gör mig förvånad är att de flesta tycker att det är helt ok att ställa in hästar i ett stall som är så DÅLIGT att det inte får användas längre.
Djurskyddsinspektören måste ju rimligtvis gjort bedömningen att det är OLÄMPLIGT för hästarnas väl och ve att vara där.

Så bara hästarna får foder/vatten och tillsyn kan man ställa dem var man tycker det passar? Redskapsboden hemma, grannens brygghus?

Det finns inte i min världsbild att ställa djur (av något slag) i en byggnad där det finns ett skriftligt beslut på att de inte får vara.

Vad händer den dagen halva taket rasar in? Undrar om försäkringsbolaget är villiga att betala ut ersättning om man varit så oaktsam att man ställer hästen i en undermålig byggnad?

Någon som vet följderna/konsekvenserna av att inte ha tillstånd, pass osv.?
Är följderna av detta allt för stora så kommer det inte att bli någon anmälan. Är de bara formalia kommer jag att fundera lite till.
 
Sv: Bör jag anmäla?

det verkar som om du förväntat dig allas medhåll och stöd gällande denna fråga,varför är det så självklart för dig? Det känns inte alls som om du har tillräckligt på fötterna för att gå in med en anmälan.

Något som kan vara svårt det är att inte lyssna på rykten, men försök att inte göra det. Det är inte alls säkert att det stämmer. Men misstänker du att hästarna far illa så tycker jag att du personligen skall ta reda på dagsfärsk fakta gällande bygget.

Kanske jobbar dom på att göra det bättre? Allt kan ju inte hända på en gång.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Har nu läst inläggen fler ggr för att förstå, men jag har inte riktig klarhet i en par punkter iaf. Jag är av nyfiken natur och frågar därför:

* Du skriver att vid ditt första besök avslöjade fastighetsägaren att stallet inte blev godkänt och därför höll de inga djur i det och vid ditt 2:a besök noterade du att det då faktiskt bodde hästar i byggnaden. Hur kommer det sig att du är så tvärsäker på att inte bristerna är åtgärdade?

* Du verkar vara rätt insatt i denna fastighetsägares "affärer" eftersom du vet att det saknas tillstånd för det ena och det andra, hur kommer det sig att du besitter den kunskapen då du i övrigt inte verkar vara särskilt bekant med denne?

* Hur menar du när du skriver: "beredd på en smäll mot min verksamhet om jag anmäler"? Har du ordentligt underlag för din anmälan så har du väl ingenting att frukta? Däremot tycker jag att du upplevs som osäker på den biten eftersom du tvekar att inför att stå för din anmälan.

Inget ont bakom mina frågor utan ren nyfikenhet alltså. Dock så efterfrågar du faktiskt efter "min" åsikt iom denna tråd, och då tycker jag att om du vet vad du pratar om och en anmälan verkligen är på sin plats, anmäl då men stå då för din anmälan och göm dig inte bakom anonymitet.

Är du minsta tveksam om att dina uppgifter är korrekta och djur verkligen far illa (handen på hjärtat, rädd för konkurrans eller bara småaktig?), ödsla då inte djurskyddets dyrbara tid på en tramsig anmälan.

Mina två cent...
 
Sv: Bör jag anmäla?

Intressant att höra hur andra resonerar!

Det som gör mig förvånad är att de flesta tycker att det är helt ok att ställa in hästar i ett stall som är så DÅLIGT att det inte får användas längre.
Djurskyddsinspektören måste ju rimligtvis gjort bedömningen att det är OLÄMPLIGT för hästarnas väl och ve att vara där.

Så bara hästarna får foder/vatten och tillsyn kan man ställa dem var man tycker det passar? ...

Men det finns ju olika anledningar till att ett stall blir utdömt. Kanske det var just att takhöjden var för låg och i så fall är det inte någon fara för hästarna rent säkerhetsmässigt. Eller stallägaren berättade varför det var utdömt?

I övrigt så hade jag nog inte gjort någon åtgärd, men kanske hållt extra koll för att se om situationen förändras. Kanske har de fixat det som behövdes?
 
Sv: Bör jag anmäla?

Jag tycker du ska anmäla, anonymt kan man ju som du säger.

Dels för hästarnas skull, dom förtjänar inte att stå i ett stall som inte är säkert för dom, och den som hyr ut det är ju säkerligen fullt medveten om att det inte är det så då förtjänar dom att få det nedstängt.

Och dels för att som du säger, sånna här folk är verkligen sånna som förstör för folk som jobbar hårt för att bedriva en godkänd säker och laglig verksamhet, och det är bättre för ALLA om sånt där skit slutar, att hyra ut svart är dålgit nog, men att hyra ut i ett utdömt stall är ju förjävligt!

Det handlar ju inte om att vara taskig, elelr nåt personligt, men det är ju liksom inte ok att göra som dom gör så för alla andras skulle och framförallt hästarnas, så anmäl.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Som jag skrev i första inlägget så berättade stallägaren för mig att gårdens ursprungliga stall var utdömt. Även jag som är nyfiken av mig undrade varför.
Det var flera saker som var problem enligt ägaren:
- Låg till tak (högsta punkt flera cm lägre än lägsta tillåtna mått för ens de minsta hästarna).
- Mycket smala stallgångar.
- Elledningar som är gamla och som sitter så hästarna kommer åt (dvs. brandskydds problematik)
- Röta, stora delar av de bärande strukturerna i byggnaden är angripna. Det går lätt att bryta bort delar av takbjälkarna med bara händerna....
- Obefintlig ventilation.
- För smala och låga dörröppningar.

Vissa av måtten/kraven finns mig veterligen inte specificerade i lag, men tydligen gjorde inspektören den samlade bedömningen att stallet inte fick användas. Och det är enligt min erfarenhet inget som de beslutar om lättvindigt.

Så när jag var på platsen och hade lektion i förra veckan så fanns det nya hästar i stallet.
Självklart frågade jag eleven om stallet fixats, det hade det inte!
Vid mötet med stallägaren i våras sa hon själv att det enda som ev. kunde användas var grunden, resten var bara att riva.

Jag hade bestämt mig för att anmäla detta, sedan träffade jag stallägarens granne på en tävling (grannen bedriver en vit seriös verksamhet och är ganska sur på grannens hästhållning).
Det var grannen som berättade för mig om "allt annat" som inte stämmer.

Det var då jag började att vackla i mitt beslut.
Används jag i en grannfejd?
Om uppgifterna stämmer som grannen lämnat vill jag inte att stallägaren ska "straffas" för saker som jag anser vara av byråkratisk natur (§16, pass, foderföretagande), jag är mer intresserad av djurskyddet.
Att man trycker på att stallet inte ska användas om det inte uppfyller grundläggande krav. Att byggnaden i icke renoverat skick inte hyser hästar räcker för mig.
Men om de andra uppgifterna stämmer kan det enligt vad jag har hört ge bla. vite och indragna jordbruksstöd och sådana påföljder vill jag inte ska drabba dem.

Väljer jag att anmäla med mitt namn så finns det en risk att de få kunder som jag börjat få i den trakten drar öronen åt sig.
Har inte varit verksam så länge i trakten och kommer troligen att bli stämplad som "tränaren som anmäler". Kunderna i det området är inte någon speciellt stor del av min verksamhet, jag klarar mig utan dem. Men det finns några ekipage som är riktigt lovande och kul att jobba med, det skulle vara tråkigt att mista dem.

Jag och stallägaren konkurrerar inte (vänder oss till olika kunder och har olika geografiska upptagningsområden).

Trevligt med någon som är villig att diskutera!!
Det är inte lätt att sitta och vrida på det själv, man blir tyvärr enkelspårig.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Aha, nu har jag bilden lite mer klar för mig, tack!

De påtalade bristerna i byggnaden är av allvarlig natur och jag kan förstå din oro för de djur som bor där. Centimetrar hit eller dit kan man diskutera, men att bärande partier i en byggnad är angripna av röta är svårt att se mellan fingrarna för även för den mest generösa inspektör.

En reflektion måste dock göras; Trots de uppenbara bristerna har finns det alltså ägare som valt att stalla upp sina hästar i byggnaden, detta tycker jag är lite anmärkningsvärt. Om ngn skall ha hästarnas väl och ve som högsta prioritet torde det vara just hästägarna, inte sant? Den elev du talade med, har denne månne sin häst i detta stall och kan lämna en förklaring till varför bristerna i byggnaden förbisetts? Har du möjlighet att prata med ngn av de ägare som hyr ngn av platserna? Det kan ju vara intressant att få ta del av hur resonemanget låter och låta det bli en del av din beslutsfattandegrund?

Sedan var det då detta med "grannen". Jag instämmer i att det luktar lite konspiration. Om denne granne nu har så påtagliga problem med stallägarens hästhållning så måste man fundera över varför nu inte grannen redan gjort en anmälan, anonymt om denne nu känner att det är nödvändigt. Att klaga hos dig över så pass påtagliga brister när man själv inte agerar och hoppas att du tar hand om "problemet" låter för mig rätt illa. Tog du upp med grannen om varför denne inte själv agerat? Kanske kan det vara ett intressant samtal som även det kan ge dig lite mer kött på benen i ditt beslut?

Och så detta med att ev mista de ekipage du vill fortsätta arbeta med. Om det finns så tydliga och allvarliga brister i hästhållningen att du faktiskt överväger en anmälan, tror du verkligen att du skulle bli stämplad för detta? Seriösa och hängivna hästägare torde väl tvärtom se det som ett gott tecken att sin tränare vurmar för god hästhållning och reagerar när dålig (farlig?) sådan upptäcks? Har du möjlighet att innan du lämnar in din anmälan förklara för dem vad du är i antågande att göra och varför du anser dig vara tvungen att agera? Kommunikation skall man inte underskatta, det är allt som oftast bristen på sådan som skapar de största problemen.

Slutligen:

Angående "de andra uppgifterna". Jag är tyvärr dåligt insatt i vem som handlägger vad, men "de andra uppgifterna" verkar utifrån din beskrivning vara av en annan natur än de som gäller själva byggnaden. Bristerna i byggnaden är klart att det är djurskyddets ansvar att utreda och det ligger väl numer på länsstyrelsens skrivbord väl? §16-frågan samt passfrågan är det också länsstyrelsen? Foderföretagandet må väl dock hamna på skattemyndighetens bord?

Vad jag vill komma fram till är alltså att det verkar vara frågan om flera olika anmälningar om allt skall komma fram, att det inte är helt självklart att man passar på att packa ihop allt man kan rota fram att slå ned på och gör en "samlingsbestraffning". Jag tror inte djurskyddet har vare sig tid eller lust att rota i huruvida stallägaren har rätt till sitt jordbruksstöd eller mörkar skattemedel för staten, dessa delar påverkar inte hur de djur som bor i byggnaden har det.

Dock är jag inte tvärsäker, det är ett antagande, men vem som utreder vad kan inte vara en alltför komplicerad sak att reda ut tycker jag. Kanske kan man till och med göra en anonym förfrågan hos länsstyrelsen? Lägga fram ett "hypotetiskt fall" som liknar "ditt" fall och helt enkelt höra sig för hur ett sådant skulle handläggas?

Jag förstår din vånda, att lämna in en anmälan är inget man gör (bör göra) lättvindligt. Djurskyddet i Sverige är idag hårt ansträngt gällande resurser och tid så inga anmälningar bör "slösas med". Dock vill man inte heller riskera att djur far illa för att man "håller på" sin anmälan, så det är en hårfin tråd att balansera på. Det man kan göra är att man själv förarbetar lite innan man lämnar in sin anmälan, samlar information och personligen talar med personer som kan vara inblandade eller har kunskap som kan vara värdefull. Gör man det och fortfarande finner att en anmälan är nödvändig, ja då kan man lättare sova om nätterna när man väl lämnat in den, anonymt eller med avsändare.

Detta blev långt tyvärr, jag hoppas att det trots omfattningen av mitt inlägg går att finna ngt av intresse i det och att det kan vara till ngn hjälp...
 
Senast ändrad:
Sv: Bör jag anmäla?

Personligen tycker jag du har en svag grund att stå på om du ska anmäla. Möjligtvis att de håller häst i en byggnad som är utdömd, och där KAN föreligga någon form av dispens som du inte känner till. Resten är rykten och inget du i din tur kan anmäla.

Så länge hästarna mår bra skulle jag ha avvaktat.

Jag var i en liknande sits fast med min hund på ett hunddagis. Byggnaderna visade sig vara utdömda och riktigt risiga (m.m.) och jag ringde och pratade med länsstyrelsen för att höra om det var något de kände till. Jag behövde inte göra en formell anmälan men min förfrågning fick dem att få upp ögonen för att verksamheten fortfarande fortgick, vilket de tackade för. Sedan tog jag min hund därifrån. Mer än så tror jag inte att du kan göra.

Sen vet jag inte hur det kan återspeglas negativt på dig som ridinstruktör att det finns en stallägare som stallar upp hästar i en utdömd byggnad...? Den ekvationen får jag inte ihop. Vill du hålla nivån hög inom ridsporten, sjunk inte ner i skiten utan bidra genom att föregå med gott exempel.

Jag har jobbat hårt för att kunna bedriva en seriös vit verksamhet, det känns som ett slag i ansiktet på oss som jobbat hårt när det finns stallägare som gör på detta viset.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Jag tycker att du ska be och få se protokollet för VARFÖR stallet inte gick igenom. Du har väl bara ägarens ord på att stallet är utdömt? Kanske fick dom inte ha så MÅNGA hästar som dom hade förr? Kanske har dom fixat det som inte var godkänt? man ska alltid prata med ägaren först.Och som sagt,om hästarna sköts bra och får mat,utevistelse,sjuk och hovvård så tror jag inte att det är så farligt.Låg takhöjd är oftast inte så farligt.Däremot om det sticker ut diverse metallföremål och sånt som hästarna kan skada sig på så är det värre.Jag tror knappast folk stallar in sina hästar i ett stall där taket riskerar att rasa in.Jag gillar helt enkelt inte "privatpoliser" som springer runt och anmäler hit och dit utan att ge ägaren en chans,eller utan att faktiskt ha alla fakta först.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 185
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 385
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 823
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 966
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp