Bör jag anmäla?

Sv: Bör jag anmäla?

kl

Foderföretagare och §16 tillstånd m.m. hör också till, i slutändan, jordbruksverket (länsstyrelsen har kontrollen). Foderföretagare har inget att göra med om man säljer svart eller inte utan att man anmält sin anläggning till jordbruksverket, det har med livsmedelssäkerhet att göra, så även passfrågan. Bra tycker jag eftersom alla blir hysteriska så fort det hittas något i mat eller foder. Tanken är att med det här systemet ska det kunna spåras.

Angående jordbruksstöden är det så att iom tvärvillkoren kan en markägare förlora stöd om det tex finns brister i djurhållningen, inga pass, saknar tillstånd m.m. Det tycker jag personligen är bra då jag som skattebetalare hellre betalar ut stöd till de som sköter sin verksamhet enligt reglerna än de som tvunget måste fuska här och där.

F.ö. tycker jag inte att det är TS sak att utreda, värdera, titta på protokoll och liknande. Om det inte finns något att klaga på så spelar det väl ingen roll att anmäla/kontakta länsstyrelsen.

Man kan få dispens för olika saker men det förutsätter att djurhållningen i övrigt är bra.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Som jag skrev i första inlägget så berättade stallägaren för mig att gårdens ursprungliga stall var utdömt. Även jag som är nyfiken av mig undrade varför.
Det var flera saker som var problem enligt ägaren:
- Låg till tak (högsta punkt flera cm lägre än lägsta tillåtna mått för ens de minsta hästarna).
- Mycket smala stallgångar.
- Elledningar som är gamla och som sitter så hästarna kommer åt (dvs. brandskydds problematik)
- Röta, stora delar av de bärande strukturerna i byggnaden är angripna. Det går lätt att bryta bort delar av takbjälkarna med bara händerna....
- Obefintlig ventilation.
- För smala och låga dörröppningar.

Vissa av måtten/kraven finns mig veterligen inte specificerade i lag, men tydligen gjorde inspektören den samlade bedömningen att stallet inte fick användas. Och det är enligt min erfarenhet inget som de beslutar om lättvindigt.

Så när jag var på platsen och hade lektion i förra veckan så fanns det nya hästar i stallet.
Självklart frågade jag eleven om stallet fixats, det hade det inte!
Vid mötet med stallägaren i våras sa hon själv att det enda som ev. kunde användas var grunden, resten var bara att riva.

Jag tycker att du ska be och få se protokollet för VARFÖR stallet inte gick igenom. Du har väl bara ägarens ord på att stallet är utdömt? Kanske fick dom inte ha så MÅNGA hästar som dom hade förr? Kanske har dom fixat det som inte var godkänt? man ska alltid prata med ägaren först.Och som sagt,om hästarna sköts bra och får mat,utevistelse,sjuk och hovvård så tror jag inte att det är så farligt.Låg takhöjd är oftast inte så farligt.Däremot om det sticker ut diverse metallföremål och sånt som hästarna kan skada sig på så är det värre.Jag tror knappast folk stallar in sina hästar i ett stall där taket riskerar att rasa in.Jag gillar helt enkelt inte "privatpoliser" som springer runt och anmäler hit och dit utan att ge ägaren en chans,eller utan att faktiskt ha alla fakta först.
Vad sägs om en enkel rimlighetsbedömning innan man börjar ursäkta stallägaren. Om stallägaren själv har uppgivit alla dom ovanstående orsakerna till att stallet blev utdömt till TS och jag har svårt att se ett skäl för att hitta på extra fel på sitt stall som blivit utdömt snarare brukar det vara tvärt om, så har jag svårt att se hur bristerna skulle ha kunnat åtgärdats med mindre än att man i praktiken rev stallet och byggde upp ett nytt. Så det verkar rätt lätt att se hurvida stallet är okej, står det ett "nytt stall" på platsen så är det nog okej, är det samma gammla stallbyggnad som står där så är det nog lika dåligt som den dag då det dömdes ut. Har för övrigt svårt att se hur man skulle kunna få dispans för att använda stallet, om de har fått det skulle kraftigt ifrågasätta kompetensen på den som utfärdade den.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Håller så med dig. Hade min 176-centimeters i ett stall med för låg takhöjd. Vad jag såg slog han aldrig i huvudet och trivdes alldeles utmärkt.

Fast det handlar inte bara om att hästen inte ska slå i huvudet. Minsta takhöjd är satt för att ge ventilationen en så bra möjlighet som möjligt att funka korrekt.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Med de uppgifterna du skrivit i tråden tycker jag nog du kan anmäla.
Det är inte bara mat och skötsel som är viktigt, det är också viktigt att hagar och stallar är säkra och i lagom storlek för hästarna!!

Åtminstonde tycker jag du ska ringa och prata med dem (länsstyrelsen lr vad det är) och höra vad De tycker.
Men jag skulle nog bara ta upp stallbyggnaden. Det andra känns lite mer orelevant, ffa om du inte är helt säker på att det stämmer.



Och jag har full förståelse för att/om du vill anmäla anonymt och det skulle jag personligen göra om jag var i din situation..
Det är inte alls så enkelt som att folk kommer tycka att du "är en ansvarsfull hästmänniska" utan det är nog snarare oundvikligt att folk kommer snacka skit och i värsta fall endel sluta träna för dig.
De som står uppstallade i stallet, och deras vänner kommer med stor sannorlikhet att bli väldigt tjuriga om de får en anmälan mot sig.
Det är så människor fungerar....
 
Sv: Bör jag anmäla?

*kl*

Det är inte TS sak att utreda hur det ligger till!
Det är djurskyddet som är utbildade på området som ska sköta det.

Jag kommer genom mitt arbete ofta i kontakt med djurskyddet. När jag jobbar med slaktdjur finns det en färdig blankett att skicka till länsstyrelsen om man misstänker bristande djurskydd.
För mig i tjänsten räcker det att jag misstänker brister i djurskyddet för att kunna kontakta länsstyrelsen. TS kan säkert göra det samma.
Det behövs inte alltid en formell anmälan, jag har vid flera tillfällen sett saker på gårdar som gjort mig bekymrad. Då har jag bara ringt upp djurskyddet för att diskutera situationen, ibland har det lett till besök ibland har man valt att avvakta ett litet tag.

Ett samtal räcker. Ring och berätta att enligt uppgifter som du har finns det hos stallägare XX på gård YY hästar i ett stall som inte får användas. Säg också att om det är så att stallet får användas kan de strunta i ditt samtal.
Det finns ju dokumenterat i arkiv någonstans vad som framkommit vid besöken på gården.
Hittar de inget förbud i sina papper behöver de inte göra något. Finns det ett förbud kan de se varför och hur allvarligt det är. Kanske behövs ett besök nästa dag, eller är det mindre allvarligt kan de vänta och planera in det när det passar inom den närmaste tiden.

Jag håller med Magnus, de flesta slätar över bristerna. Om TS fått den överslätade varianten så är stallet nog jävligt dåligt, och det har nog inte blivit bättre av att stå tomt.

Jag har lite dålig förståelse för de som inte tycker att man ska lägga sig i.
Hästen (liksom alla djur) är helt i vår makt, utlämnade till vårat godtycke.
De lagar som finns är minimum mått, minsta vård/tillsyn osv. Kan man inte uppfylla ens de lägsta kraven så bör man inte syssla med djur.
(undantag finns alltid, stallet-har-brunnit-ned-och-det -finns-ingen -annan-uppstallning)
Hästen är i en beroendeställning, förbruka inte det förtroende som hästen har givit dig som ägare och strunta i de behov och rättigheter som de har!

Om alla uppgifter stämmer så verkar det vara en nonchalant stallägare.
Att medvetet trotsa ett beslut från en myndighet och sedan strunta i andra tillstånd som krävs för att driva en verksamhet.
Samhället skulle urarta i kaos om alla bara följde de lagar och beslut som de själva tycker passar.
Hästbranchen har har länge varit fylld med skojare och fula typer, är det inte på tiden att man får en uppstramning?
 
Sv: Bör jag anmäla?

*kl*

Det är inte TS sak att utreda hur det ligger till!
Det är djurskyddet som är utbildade på området som ska sköta det.

Jag kommer genom mitt arbete ofta i kontakt med djurskyddet. När jag jobbar med slaktdjur finns det en färdig blankett att skicka till länsstyrelsen om man misstänker bristande djurskydd.
För mig i tjänsten räcker det att jag misstänker brister i djurskyddet för att kunna kontakta länsstyrelsen. TS kan säkert göra det samma.
Det behövs inte alltid en formell anmälan, jag har vid flera tillfällen sett saker på gårdar som gjort mig bekymrad. Då har jag bara ringt upp djurskyddet för att diskutera situationen, ibland har det lett till besök ibland har man valt att avvakta ett litet tag.

Ett samtal räcker. Ring och berätta att enligt uppgifter som du har finns det hos stallägare XX på gård YY hästar i ett stall som inte får användas. Säg också att om det är så att stallet får användas kan de strunta i ditt samtal.
Det finns ju dokumenterat i arkiv någonstans vad som framkommit vid besöken på gården.
Hittar de inget förbud i sina papper behöver de inte göra något. Finns det ett förbud kan de se varför och hur allvarligt det är. Kanske behövs ett besök nästa dag, eller är det mindre allvarligt kan de vänta och planera in det när det passar inom den närmaste tiden.

Jag håller med Magnus, de flesta slätar över bristerna. Om TS fått den överslätade varianten så är stallet nog jävligt dåligt, och det har nog inte blivit bättre av att stå tomt.

Jag har lite dålig förståelse för de som inte tycker att man ska lägga sig i.
Hästen (liksom alla djur) är helt i vår makt, utlämnade till vårat godtycke.
De lagar som finns är minimum mått, minsta vård/tillsyn osv. Kan man inte uppfylla ens de lägsta kraven så bör man inte syssla med djur.
(undantag finns alltid, stallet-har-brunnit-ned-och-det -finns-ingen -annan-uppstallning)
Hästen är i en beroendeställning, förbruka inte det förtroende som hästen har givit dig som ägare och strunta i de behov och rättigheter som de har!

Om alla uppgifter stämmer så verkar det vara en nonchalant stallägare.
Att medvetet trotsa ett beslut från en myndighet och sedan strunta i andra tillstånd som krävs för att driva en verksamhet.
Samhället skulle urarta i kaos om alla bara följde de lagar och beslut som de själva tycker passar.
Hästbranchen har har länge varit fylld med skojare och fula typer, är det inte på tiden att man får en uppstramning?


Jag håller med i allt du skriver, men det fetmarkerade är helt enkelt :bow:
 
Sv: Bör jag anmäla?

*KL*

Att anmäla är inte det samma som att dömma ut verksamheten, det gör Länsstyrelsen.

Tycker det är hemskt att folk drar sig för att anmäla om de tycker det är fuffens på gång, kanske är det därför så många hästar lever i dålig miljö..? Har själv ringt in 5-6 anmälningar i sommar, anonymt och vet inte vad som hände med dem, men jag köper inte att folk behandlar sina djur hur som helst.
 
Sv: Bör jag anmäla?

Tycker det verkar lite konstigt att man bygger ett nytt stall med allt besvär som det innebär, och sen börjar använda det gamla stallet igen.. De är inte där tillfälligt? Men men, det finns folk till allt.

Dålig stil av grannen som lämnade en massa info, och som inte verkar våga anmäla själv. Man tänker sig ju att han/hon använder dig för att ta tag i saken.. Anmäler man anonymt lär väl iof denne bli anklagad för anmälan ändå.

Tycker som de flesta, är man säker på sin sak så är det ju självklart ok att anmäla. Gärna sett med egna ögon flera gånger. Ang. takhöjd så kan det ju finnas bra ventilation även om det inte är 3m till tak... Men det är klart, om hästarna bara ska gå ute 3h/dag så behövs ju en ordentlig takhöjd för att hästen ska få sträcka på huvudet ordentligt någon mer gång under dagen... (inget riktat till någon, men ibland tycker jag prioriteringen i hästhållningen ligger lite fel i det stora hela).
 
Senast ändrad:
Sv: Bör jag anmäla?

Fast det ska ju inte vara högt i tak bara för att hästen ska "få sträcka på sig nångång" :confused:

Det ska ju vara så pass högt att hästen INTE riskerar att slå i huvudet ens om den skulle hoppa till för något!
Oavsett om de ska stå ute eller inne mkt.
Tycker inte alls det är något som borde prioriteras bort.
 
Sv: Bör jag anmäla?

nu var jag ju något ironisk. men. jag har inte sagt att det ska prioriteras bort (!), men jag tycker att det är konstigt att det handlar om centimeter i takhöjder (som eg är för låga om hästen ska kunna "hoppa till") när det inte ens finns regler om hur mycket en häst ska vara ute. men det är väl så att det måste finnas några gränser.
 
Senast ändrad:
Sv: Bör jag anmäla?

Ja där håller jag absolut med dig.

Men det är ju lagarna man måste ändra isåfall.
De nuvarande lagarna och bestämmelserna ska ju hållas även om det är förjävligt att det inte finns strängre regler om hästhållningen.. :p
 
Sv: Bör jag anmäla?

nu var jag ju något ironisk. men. jag har inte sagt att det ska prioriteras bort (!), men jag tycker att det är konstigt att det handlar om centimeter i takhöjder (som eg är för låga om hästen ska kunna "hoppa till") när det inte ens finns regler om hur mycket en häst ska vara ute. men det är väl så att det måste finnas några gränser.

Men i just det här fallet är det inte frågan om några cm om uppgifterna stämmer. Om takhöjden faktiskt är 2.1m fattas det ju 1 dm för att det överhuvudtaget ska få användas ens bör minishettisar! En häst på ca 1.65 ska ha en minsta takhöjd på ca 2,5m. Jag tycker det är liiiite märkligt att så många slätar över och tycker det är OK och tom synd om hästägarna om de ev skulle bli tvungna att flytta. Jag tycker de borde bli glada om de tvingas flytta INNAN någon häst fått svåra luftvägsproblem av den dåliga luften eller satt tänderna i en elkabel...

Jag häller med ett tidigare inlägg: ÄR staller utdömt är utredningen i princip redan klar och då ska förstås hästarna därifrån så fort som möjligt.
 
Sv: Bör jag anmäla?

*kl*

Det är inte TS sak att utreda hur det ligger till!
Det är djurskyddet som är utbildade på området som ska sköta det.

Tack, tack, TACK för de orden!

Det är inte meningen att man som privatperson ska gå runt och gissa huruvida någon annan har brister i sin hästhållning eller inte. En privatperson har varken skyldighet eller rättighet att göra en utredning av någon annans hästhållning. Misstänker man brister anmäler man det så att den myndighet som har till sin uppgift att sköta djurskyddet kan utreda ärendet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 188
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 387
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 825
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 968
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp