Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Så förra veckan blev en elev i min sons klass påkörd av en A-traktor på skolans område, under skoltid. Vi har inte blivit informerade om hur det gick med eleven utan vi vet bara att polis och ambulans var där och skolpersonal fick stå och städa bort blod från platsen.

Ja, jag vet att även vuxna personer kör på människor men för mig är det bara helt onödigt att elever i grundskolan ska råka ut för detta. Det är ju inte bara ett trauma för den påkörda eleven utan även för hen som körde A-traktorn. Dessa elever behöver inte heller köra A-traktor för att komma till skolan eftersom det är en kommunal skola och om de bor för långt bort är de berättigade skolbuss. I samma område har jag själv varit väldigt nära att bli påkörd av en A-traktor redan tidigare.

Jag håller fast vid att ska man köra "låtsasbil" ska man ha körkort och då får man vänta tills man fyllt 18 år.
 
Ja vi ska prata med föräldrarna igen en sista gång sen blir de polisanmälan. Vi vill ju träffas och ta bilder på skadorna så kan man tydligt se att det är deras bil som orsakat skadorna. För tänker självrisken blir ju inte högre om de lagar fälgen eller dörren tänker jag? För allt ska gå via försäkringsbolag. För dörren är helt skev. Min bil har bara stått parkerad och finns inga blå bilar som varit här förutom hennes blå epa. Och att föräldrarna kräver video bevis för att tro på de är bara löjligt. Sen har tyvärr dottern till grannen blivit retad i skolan som *tjallare*. Bara de borde va bevis nog för föräldrarna att deras dotter är ganska skyldig?
Sedan är det ju verkligen inte ok att till råga på allt börja trakassera folk, vad är det för ett barn egentligen?
 
Senast ändrad:
Så förra veckan blev en elev i min sons klass påkörd av en A-traktor på skolans område, under skoltid. Vi har inte blivit informerade om hur det gick med eleven utan vi vet bara att polis och ambulans var där och skolpersonal fick stå och städa bort blod från platsen.

Ja, jag vet att även vuxna personer kör på människor men för mig är det bara helt onödigt att elever i grundskolan ska råka ut för detta. Det är ju inte bara ett trauma för den påkörda eleven utan även för hen som körde A-traktorn. Dessa elever behöver inte heller köra A-traktor för att komma till skolan eftersom det är en kommunal skola och om de bor för långt bort är de berättigade skolbuss. I samma område har jag själv varit väldigt nära att bli påkörd av en A-traktor redan tidigare.

Jag håller fast vid att ska man köra "låtsasbil" ska man ha körkort och då får man vänta tills man fyllt 18 år.
Det finns ju en rörelse nu om att det knappt ens bör vara bilar nära skola eftersom även stressade föräldrar är en risk för barnen.
 
Det finns ju en rörelse nu om att det knappt ens bör vara bilar nära skola eftersom även stressade föräldrar är en risk för barnen.
För att inte tala om avgaserna och små barn. Tydligen mycket värre påverkan än jag trott när de jämför förskolor med stor parkering och väg utanför och där barnen är ute medan alla föräldrarna brummar in och startar på parkeringen (så som vårt barns fsk hade och vi var bland de som skjutsade... risken för astma var inte kul och annat). Med andra.
 
Senast ändrad:
Igår när vi var och fyllde i skadeanmälan så sa föräldrarna att man får inte övningsköra Epa med sitt barn. UTan de ska köra upp på moppe sen klara sig själv i trafiken med en bil?! Inte konstigt de sker så mycket olyckor. Helt galet i mina ögon.
Helt galet det var väl på förslag att det skulle ändras? (tillsammans med de andra galna vansinnigheterna som kanske redan fixats som att man ska ha säkerhetsbälte och att man bara får vara så många i bilen som kan ha säkerhetsbälte? Läste intervjuer med unga om det och de var helt negativa typ, men då kan man ju inte skjutsa "alla" och helt galet med säkerhetsbälte, tycker bara typ föraren borde ha :()
 
Igår när vi var och fyllde i skadeanmälan så sa föräldrarna att man får inte övningsköra Epa med sitt barn. UTan de ska köra upp på moppe sen klara sig själv i trafiken med en bil?! Inte konstigt de sker så mycket olyckor. Helt galet i mina ögon.
Fast man kan också som förälder inte låta sitt barn köra fritt utan att man åker med till en början fast att dom har kortet.
 
Igår när vi var och fyllde i skadeanmälan så sa föräldrarna att man får inte övningsköra Epa med sitt barn. UTan de ska köra upp på moppe sen klara sig själv i trafiken med en bil?! Inte konstigt de sker så mycket olyckor. Helt galet i mina ögon.
Nej barnet får inte övningsköra innan de har AM-kortet och man kör bara några lektioner på moppe när man tar AM-kort.

Det hindrar inte att föräldrarna övningskör med barnet efter att det tagit sitt AM-kort.
Min son fick övningsköra innan vi släppte ut honom och det fick brorsonen också.

Nu verkar det bli ändring på detta så att trafikskolorna ska ha en A-traktor och de ska få övningsköra på trafikskolan.
 
Igår när vi var och fyllde i skadeanmälan så sa föräldrarna att man får inte övningsköra Epa med sitt barn. UTan de ska köra upp på moppe sen klara sig själv i trafiken med en bil?! Inte konstigt de sker så mycket olyckor. Helt galet i mina ögon.
De måste ha missuppfattat - så klart man kan övningsköra, men inte förrän efter barnet har tagit AM-kort. Sen kan man ju åka med när barnet kör, precis som när man övningskör till B-kort. Att släppa ut ett barn i trafiken själv i en A-traktor låter ju helt hål i huvudet.

Vi har tanke på en A-traktor till dottern (vi bor utan kollektivtrafik och bara med vägar med 80 km i timmen utan vägren eller cykelväg om hon ska ta sig in till samhället). Just nu kör hon stora omvägar med mopeden för att undvika stora vägar, med en A-traktor hade det känts bättre säkerhetsmässigt för henne. Men vi har ju tänkt att hon kör med någon förälder i bilen den första tiden för att öva och lära sig, samt att man börjar på en stor yta utan annan trafik för att lära sig hantera bilen (så gjorde i alla fall jag när jag började övningsköra).
 
Helt galet det var väl på förslag att det skulle ändras? (tillsammans med de andra galna vansinnigheterna som kanske redan fixats som att man ska ha säkerhetsbälte och att man bara får vara så många i bilen som kan ha säkerhetsbälte? Läste intervjuer med unga om det och de var helt negativa typ, men då kan man ju inte skjutsa "alla" och helt galet med säkerhetsbälte, tycker bara typ föraren borde ha :()
I dag måste alla vara bältade. Baksäte har ju varit förbjudet hela tiden. Bakdörrarna ska vara plomberade och det ska sitta en skiva/galler mellan fram och baksäte. Det gör att det finns bara 2 bältade platser kvar i fordonet och det är fram.

Förr satt de flera fram och knödde men det är inte lagligt längre.
Regelverket har inte hängt med iom att det innan var likställt med en traktor.
 
Idag tillbringade jag några minuter på en bensinstation som går brevid en väg som går mellan 2 gymnasium och villaområden ute på en halv ö.

Med denna tråden i minnet så tittade jag efter fordon med LGF skylt. 2 A-traktorer men tappade räkningen vid 25st på mopedbilarna på lite mer än 5 min.
Är det bara här det är betydligt fler mopedbilar än A-traktorer och EPA tillsammans eftersom det inte pratas om riskerna med mopedbil som ju få gå fortare än ombyggda bilar. Eller har det att göra med att inte lika många irriterar sig på mopedbil på vägarna för att dom just får gå fortare?
 
Idag tillbringade jag några minuter på en bensinstation som går brevid en väg som går mellan 2 gymnasium och villaområden ute på en halv ö.

Med denna tråden i minnet så tittade jag efter fordon med LGF skylt. 2 A-traktorer men tappade räkningen vid 25st på mopedbilarna på lite mer än 5 min.
Är det bara här det är betydligt fler mopedbilar än A-traktorer och EPA tillsammans eftersom det inte pratas om riskerna med mopedbil som ju få gå fortare än ombyggda bilar. Eller har det att göra med att inte lika många irriterar sig på mopedbil på vägarna för att dom just får gå fortare?

Här är det väldigt få mopedbilar och de som oftast kör de får jag ser är vuxna människor och mopedbilarna är smalare. A-traktorerna körs av minderåriga, är lika stora som vanliga bilar och är därmed svårare att passera.
 
Idag tillbringade jag några minuter på en bensinstation som går brevid en väg som går mellan 2 gymnasium och villaområden ute på en halv ö.

Med denna tråden i minnet så tittade jag efter fordon med LGF skylt. 2 A-traktorer men tappade räkningen vid 25st på mopedbilarna på lite mer än 5 min.
Är det bara här det är betydligt fler mopedbilar än A-traktorer och EPA tillsammans eftersom det inte pratas om riskerna med mopedbil som ju få gå fortare än ombyggda bilar. Eller har det att göra med att inte lika många irriterar sig på mopedbil på vägarna för att dom just får gå fortare?
Här är A-traktorer vanligare än mopedbil. EPA har jag nog inte sett på 10 år.
Men det är många moppebilar också fast där är det även en hel del äldre som kör. Vi har två vårdtagare som kör A-traktor (King Cab-pickuper)

Moppebilarna tycker jag är helt vansinniga med tanke på deras otroligt dåliga konstruktion. Jag skulle aldrig köpa en sån till mitt barn!
 
Här är det väldigt få mopedbilar och de som oftast kör de får jag ser är vuxna människor och mopedbilarna är smalare. A-traktorerna körs av minderåriga, är lika stora som vanliga bilar och är därmed svårare att passera.
Har aldrig sätt en vuxen köra mopedbil, jo en som inte fick ha kvar sitt körkort efter en stroke men detta var innan det var krav på körkort för moppe.

Jaha det är brädden som irriterar många.
 
Har aldrig sätt en vuxen köra mopedbil, jo en som inte fick ha kvar sitt körkort efter en stroke men detta var innan det var krav på körkort för moppe.

Jaha det är brädden som irriterar många.

Jag tycker oftast att det är vuxna som kör mopedbilar, iaf häromkring. Men de är mycket ovanligare än a-traktorerna. Barnen kör ombyggda Volvos och ännu större.
 
De är enklare att passera än vanliga personbilar och ännu enklare att passera än lastbilar, så jag gissar att vanlig trafik driver dig till vanvettes rand då mtp hur störande epor verkar vara att köra om...

Vanliga bilar och traktorer kör inte i 30 km/h på 80-90 vägar...

Och nä, jag tycker inte att a-traktorer ska få köra snabbare. Jag tycker att åldersgränsen ska höjas till 18 år.
 
Bredden kan knappast vara ett problem vid omkörning. Kör man om en moppe eller cykel så behöver man ha rejält avstånd i sidled så det blir detsamma som att köra om en bil.
Mopedbilarna är inte så värst mycket smalare än vanliga bilar. Det handlar om max 2 dm. Men i gengäld går de 15 km snabbare än en A-traktor så de blir inte lättare att köra om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp