Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

lady_vip

Trådstartare
...ja, blev riktigt less idag, behöver pepp, tips och idéer.

Min häst har jag redan skrivit så mycket om, många vet säkert mycket om henne redan, men med risk för upprepning kör jag en kort presentation.

Sto, född -01, halvblod. Hon är ganska mycket häst, mycket humör, mycket power, mycket vilja. Dock är hon ganska häftig att rida, rörlig, reglerbar, ganska lätt för samling och skolor. Hon hoppar helt okej och går fram utan problem i skog och mark.
Hennes negativa sidor är ungefär lika många, hon är tuff, explosiv, het. Reser sig gärna, stressar lätt upp sig, tar gärna strider om småsaker och det händer alltid mycket. Just nu är hon extrem sedan hon gått in i sin första brunstcykel och det är såklart extra jobbigt.

Problemet är att det alltid är två små steg framåt, och lika snabbt två små steg tillbaka...
Det största problemet för mig är hennes galopp, den har utvecklats minimalt de sista 3 åren. Det är hennes jobbigaste gångart, och det tar tid, visst. Men efter att idag försökt få ihop henne bara några steg för en taktfast galopp och misslyckats oavbrutet är jag less.
Hon har så lätt för traven, äckligt lätt, jag kan reglera och putsa i oändlighet, hon bara travar på. I galoppen hittar vi ingen takt, bogarna sticker iväg, det går för fort, bakbenen hinner inte med etc. Detta såklart om hon inte har bockat 3 gånger i fattningen först...

Jag har tränat henne för tränare sedan dag 1, både dressyr och hoppning, och vi har haft jätteproblem... Dressyrtränaren stod med fasa och bad för att hon inte skulle sparka itu hennes spegel i galoppen, och i hoppningen fick hon ju snällt reglera sig lite för att inte braka ihop i hinderna, men särskilt bra var det inte.

Tyvärr hinner jag inte träna henne för tränare sedan 1,5 år tillbaka då jag pluggar på annan ort och knappt hinner rida som det är nu. Måste försöka börja träna iaf lite för hopptränare igen, om inte annat än för att "avreagera" henne lite.

Jag kan betsla upp henne på jaktkandar, då tvingas hon ihop mer, men hon blir mest kort och det funkar inte i längden.

Men tills dess..? Hur ska jag gå tillväga..? Övningar? tips?
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Har du kollat sadel och om hon är spänd någonstans? Det kan göra mkt.

Svårt att säga annars vad man kan göra utan att ha sett er.
Men gör mycket övergångar och försök att bara sitta stadigt och lugnt på hästen :)
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Det känns svårt att ge konkreta tips utan att ha sett er.

På hästar med galopp-problematik brukar jag kolla av lite olika saker:

-Att formen sitter som berget i övriga gångarter. De får inte vara i obalans eller spänning där.

-Jag kollar av om de är ngt korta i muskulaturen i överlinjen/baksida bakdel. Är de det så stretchar jag dels avsuttet. Men också i ridning genom att försöka läng steglängden utan att tempot höjs. Och sidvärts framför allt lite öppna/skänkelvikningstänk på volt med långa kliv där bakbenen måste in under kroppen och inte bara tvära. Jag ryggar dem även längre sträckor i form.

-Jag kollar att jag kan precitionsrida alla kroppsdelar i övriga gångarter. Jag ska kunna placera bogar och bakdel där jag vill.

Här brukar hästar om detta funkar kunna galoppera. Vissa rider jag sluta på ett tag i uppbyggande syfte.

Kom ihåg att en galopp inte blir bättre än fattningen. Så lägg ner tid och öva på att få till en korrekt fattning i balans bakifrån.
Att rygga och ur ryggning fatta galopp och sen in i ryggning ur galoppen och upprepa brukar stärka rejält. Då måste de in med bakbenen och vinkla bäcken och man får lättare en fattning i uppförsbacke än annars på en häst som man kanske inte än kan samla så pass.

Lycka till!
/Tua som har en häst med galopp-handikapp;)
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

har du kollat upp hästen hos kiropraktor/equiterapeut? det låter ju som att hon kan ha kraftiga låsningar och stelhet i bakdelen som i princip gör det omöjligt för henne att galoppera ordentligt.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Hinner tyvärr inte svara så långt eller alla, kör ett snabbsvar bara:D

Att rygga och sen fatta galopp hade aldrig gått, hon hade exploderat... Det är det som är så svårt med henne, hon är superexplosiv (lynnig och istadig om man vill det) och en sån övning hade kunnat sluta i förskräckelse, men jag håller med dig, det är en bra övning.

ET var ute idag senast, hon har lite problem med sina bogar och länd pga att hon alltid är så spänd, men hon släpper ganska lätt och är förvånansvärt rörlig i kroppen.

Sen får jag korrigera mig själv, jag beskriver kanske en häst som tokgalopperar, det gör hon inte. Hon galopperar i fullt styrbart tempo och är reglerbar, men hon bär sig absolut inte som hon ska. Hon är för lång, svår att samla, tappar bakbensaktivitet osv.

Åh, jag har en film på mobilen där hon galopperar (där jag blev väldigt förvånad över hur bra det ser ut jämfört med hur det känns :crazy: ), men kan inte föra över från konstiga mobilen... Får kanske testa igen.

Ang sadel, den är helt okej, jag hade gärna haft en dressyrsadel men nu får denna duga tills jag har sparat ihop kapital. En Prestige, köpt ny som är utprovad till henne och också omvärmd 3 gånger när hon har ändrat sig.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Har du testat att träna hennes galopp från marken när du tömkör? Därifrån kan du träna på mer samlad galopp och dessutom kan du på ett säkert sätt träna bort hennes bocksprång..
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Har du testat att träna hennes galopp från marken när du tömkör? Därifrån kan du träna på mer samlad galopp och dessutom kan du på ett säkert sätt träna bort hennes bocksprång..

Jag tänkte samma sak, vad gör hon i tömkörningen? Vad gör hon om du släpper henne lös, är galoppen konstig då också? Longering?
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Som tidigare nämnt är det svårt att säga så mycket utan att ha sett er, skulle vara intressant att se en video.

Jag är lite inne på Tuas spår, om kontroll i övriga gångarter, men kring problematiken med explosiva hästar är det enligt min erfarenhet viktigt att skapa en samarbete, dvs - de hästarna är svåra att rida enligt konceptet driv driv håll håll. Försöker man med styrka få dom att utföra svåra saker skapas mentala hinder som är svåra att sedan ta sig förbi.

Så jag undrar istället, hur avslappnad är din häst? kan du galoppera på lång tygel i kort galopp ? göra halt för sits på långa tyglar?
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Tidspress igen, återkommer om nån timme;)

Men hon är inte avslappnad, det är en stor del av hennes problem. ETn sa det senast igår, "hon ser så mycket yngre ut eftersom hon har så vaken (vild;)) blick". Vi var på clinic för John Moore för 1,5 år sen, där gjorde vi en övning för att se hur mycket motor hästen hade själv, trava runt i ridhuset med långa tyglar. Nu var vi iofs 4 pers, men min häst slutade inte förrän 10 minuter efter den nästsista hästen, och då kunde hon nog fortsatt ett tar till om hon inte hade varit på clinic hela helgen. Så stress vet i tusan, men motor.

Och galoppera kort galopp är öht inte hennes grej som du förstår;) Men har jag jobbat henne och hon är avslappnad, typ galopparbete på raka spår i skogen med olika terräng, då kan jag mycket väl hitta en relativt bra takt och släppa henne så hon blir lång och låg.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

mitt svar är enkelt, och uppfatta det inte drygt. det är inte en konflikt jag vill ha.

Antingen börjar du träna ordentiligt, stallar upp hästen någonstanns där du kan få kotinuerlig hjälp.
Eller om du envisas (av olika anledningar så som plugg, ekonomi osv) med att försöka reda ut detta själv... sälj hästen och köp en som passar din ridning bättre.

Här på forumet kommer du få massa tips, vissa bättre andra sämre.... men ja har svårt att tro att allt kommer att lösas sig av sig självt. anledningen är som du själv säger att utvecklingen inte går fram som du själv hoppats på.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Fast jag förstår inte riktigt vad du menar med att träna ordentligt..? Jag har tränat för tränare 2 dagar/vecka från att hästen var 4 år tills för ett år sen, galoppen har alltid varit ett problem. Hon gör ju andra framsteg, som inte har med galoppen att göra, så hon står inte still helt i utvecklingen.

Och sälja kommer jag aldrig att göra, hon är född hos mig och stannar hos mig. Det är en svår häst, visst, men det är MIN häst. Jag kan visst börja träna "ordentligt", men jag söker ju tips här nu för att få lite nya infallsvinklar, vissa förstår jag inte passar min häst.

Så, jag uppfattar inte ditt inlägg fel, men kände ändå att jag behöver "försvara" mitt val;)
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Nu har jag tid och ska svara bra!

-Att formen sitter som berget i övriga gångarter. De får inte vara i obalans eller spänning där.
Skritten jobbar vi också med, men det tar bara lite öppnor sen är hon avslappnad och bra i skritten. Vårt problem där är att hon gärna spänner sig när man kortar upp henne, det är väl mest det. Annars har hon en bra skritt som man kan reglera.
Traven är också bra, en favoritgångart, där kan jag korta, korta, korta, öka, reglera mycket, böja mycket, köra sluta, öppna, skänkelvikningar osv. Visst, ibland kan jag behöva jobba några minuter extra för att få henne att slappna av och sänka sig i uppvärmningen, oftast då med voltövningar och öppna. Ökad trav är väl kanske inte hennes starka sida, men det ser jag inte som något stort problem.
Men det kan ta ett tag vissa dagar att få henne att slappna av, dock sätter jag inga större krav när hon är spänd, utan bara travar på i en lägre form och kör öppnor eller voltövningar som sagt och det funkar bra.

-Jag kollar av om de är ngt korta i muskulaturen i överlinjen/baksida bakdel. Är de det så stretchar jag dels avsuttet. Men också i ridning genom att försöka läng steglängden utan att tempot höjs. Och sidvärts framför allt lite öppna/skänkelvikningstänk på volt med långa kliv där bakbenen måste in under kroppen och inte bara tvära. Jag ryggar dem även längre sträckor i form.
Nu hade jag ju ET ute igår, hon hittade ingenting direkt. Hon var lite spänd i korset, annars inget. Att rida som du beskriver brukar inte vara några problem, hon är väldigt smidig.

-Jag kollar att jag kan precitionsrida alla kroppsdelar i övriga gångarter. Jag ska kunna placera bogar och bakdel där jag vill.
Det fungerar bra, hon kan prova att skjuta ut höger bog, men det är en grej jag är väldigt medveten om och hela tiden är uppmärksam på. Men flytta henne är enkelt, väldigt enkelt i galopp också faktiskt, fast på raka spår.

Här brukar hästar om detta funkar kunna galoppera. Vissa rider jag sluta på ett tag i uppbyggande syfte.

Kom ihåg att en galopp inte blir bättre än fattningen. Så lägg ner tid och öva på att få till en korrekt fattning i balans bakifrån.
Att rygga och ur ryggning fatta galopp och sen in i ryggning ur galoppen och upprepa brukar stärka rejält. Då måste de in med bakbenen och vinkla bäcken och man får lättare en fattning i uppförsbacke än annars på en häst som man kanske inte än kan samla så pass.

Fattningarna sitter ganska bra nu, lyckas jag förbereda utan att hon spänner sig, vilket vi fixar iaf till 70%, så gör hon en bra fattning. Ett bekymmer där är att hon gärna ökar tempot direkt efter fattning, det har jag försökt komma ifrån med lite tempoväxlingar, men framförallt med att hålla mig på en liten volt. Kanske någon som har ett tips där?
Vi gör även fattningar från skritt ibland, men det kan jag bara göra lite åt gången, sen spänner hon sig och går bara och väntar på det. Så kanske max 2 gånger/ridpass. Nu har jag inye gjort det på ett tag eftersom hon allmänt är så laddad.

Ang ryggningen så är jag lite orolig att göra det. Det var inte så längesen jag lyckades få henne att rygga utan protester (faktiskt på western-clinicen), därför har jag inte vågat, med risk för att pajja ryggningen. Men jag ska testa det i helgen faktiskt (får inte rida i veckan för ETn)! Hon har ju väldigt lätt för samling, väldigt lätt för att resa sig och väldigt lätt för caprioler, så kan tänka mig att hon kanske testar nåt sånt:D

Lite av problemet med min häst sitter såklart i skallen, men det måste ju gå. Exteriört har hon inga svårigheter.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

självklart ska du förklara dig och ge mig svar på tal. Du ska inte behöva känna att du "försvarar" dig.

Funderar bara på
Tyvärr hinner jag inte träna henne för tränare sedan 1,5 år tillbaka då jag pluggar på annan ort och knappt hinner rida som det är nu. Måste försöka börja träna iaf lite för hopptränare igen, om inte annat än för att "avreagera" henne lite
När du nu säger
Fast jag förstår inte riktigt vad du menar med att träna ordentligt..? Jag har tränat för tränare 2 dagar/vecka från att hästen var 4 år tills för ett år sen, galoppen har alltid varit ett problem. Hon gör ju andra framsteg, som inte har med galoppen att göra, så hon står inte still helt i utvecklingen.

Men om du ska behålla din häst så måste du ju ta hjälp. Finns det ingen som är duktig som kan rida den när du pluggar? Om du själv inte har tid/råd att åka till tränare ett par ggr i veckan?
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Jag tänkte samma sak, vad gör hon i tömkörningen? Vad gör hon om du släpper henne lös, är galoppen konstig då också? Longering?

Tömkörningen är ungefär samma som när jag rider. Ärligt talat så tömkör jag inte så mycket numera eftersom hon har varit väldigt nära att sparka mig så många gånger i tömkörningen... Men hennes galopp är liksom "samma" oavsett, den ser inte så konstig ut från marken, men det är det där sista som fattas. Verkligen sätta henne på bakdelen, verkligen få ihop allt, kunna kontrollera varje steg.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Har funderat i de tankarna, skaffa medryttare. Men sen blir det ju lättare nu, jag har ridit som hon behöver i ca en månad nu, det är ljusare, snön är borta.
Det som hindrat mig från medryttare är att hon är inte normal, hon har sin istadighet. Jag vet att många tror att deras hästar är så speciella och konstiga, men inte ens mina stallkompisar som känner hästen väl och är skickliga ryttare vill rida henne. Kan jag med gott samvete skicka ut någon på henne i skogen när jag vet att hon när som helst kan hoppa i luften och explodera 20 gånger i rad om de provocerar henne för mycket..? Eller att hon stressar upp sig och att personen sen inte kan få henne att lugna ner sig, att hon skadar någon..? Ännu värre är väl att hitta någon som gillar fart och action lite för mycket och att det sen inte hjälper mig alls i slutändan.
Jag har en vän som rider henne bra, men hon har egna hästar att rida tyvärr, men hon hjälper mig om jag åker på semester eller så en vecka.

Jag kanske borde se mig om efter en helt annan tränare, kanske är det problemet, att min tränare också har kört fast med henne.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Hur är hästen från marken? Har den helt accepterat människors ledarskap där?

Jag tycker attoavsett hur mycket energi och åsikter en häst har så ska den kunna lägga band på sig och omvandla energin till arbete den timmen per dag man ber den om det.

Det finns vissa hästar som är för skadade mentalt av sina liv eller genetik. Men de är otroligt få. Jag har stött på ofantliga mängder problemhästar. Men av dem har nog 4 varit sjuka/skadade på riktigt. En av dem är min egen. Och han är utdömd för psykprob för en herrans massa år sedan då det fortf gjordes. 2 av dem vet jag inte om det är ngt fysiskt fel eller mentalt. Jag har iaf inte lyckats hitta felen helt iom för lite tid med dem.

Men de flesta sånna här hästar brukar vara extremt känsliga för ledarskapsmissar och ryttarmissar med för grova, inkonsekventa eller fel hjälper. Oftast är det den känsligheten folk upplever som istadighet eller mentala fel.

Så det jag funderar över är om problemet finns avsuttet med, i annan form kanske?
Att hästen slår mot dig ser jag som otroligt dominant och ofostrat. Men en svår sak att ta itu med som vanlig person.
Men finns det så lite respekt på marken så borde det finnas problem även uppsuttet.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Vi kan väl säga så här, vi har hittat en gyllene medelväg som fungerar bra på marken. Jag har sällan problem, förutom att hon slår vi tömkörning.

När hon var lite över ca 9 månader sparkade hon mig i huvudet, då tog vi ut en "NH-tränare" som slog skiten ur henne. Visst blev hon from ett tag, men det gjorde att hon blev aggressiv i boxen (eftersom personen valde att jaga runt henne i boxen...) och markarbete har blivit problematiskt. Så jag har faktiskt kört "klassisk" hantering med henne, gå bakom mig och skärp dig, typ. Jag har kedja på henne om vi inte är på hemmaplan, annars funkar det bra, för mig. Det var inte så himla många veckor sedan hon bet min stallkompis hårt i armen, bara sådär... Hon är "fräck" och lynnig, har en ganska färsk tråd på Hästvård om eventuella hormonproblem.

Så visst finns det "ledarskapsproblem", men hon beter sig likadant vid ridning oavsett om jag eller min tränare rider. Men jag håller med dig om hjälperna, hon är väldigt känslig och sitter jag bara lite, lite över på "fel" sida vid galoppfattning så fattar hon fel osv. Så superkänslig är hon.
När vi var på clinicen förväntade jag mig problem, men det gick jättebra, förutom att hon var lite väl het vid ridningen. Så han kunde inte se några problem (jag såg ut typ som :confused: ), förutom såna som alla har.

Och hon får inte bestämma, jag korrigerar i stort sett allt, med rösten, bankar till henne, backar, eller nånting. Vissa saker bryr jag mig inte om, det är onödigt att ta stora strider om eftersom hon blir förbannad. Hon får aldrig tränga mig, skrämma mig, hon får inte bocka eller resa sig och hon VET det mycket väl, men det är hennes protest. Också det lite orsakat av att båda mina tränare tyckte att hon nog gjorde det för att det var jobbigt, "ignorera", men det blev en vana och jag tröttnade på att ignorera när det inte hjälpte. Hon har absolut minskat med det, just nu är det extra mycket pga hormonerna, men det är ofantligt mycket bättre.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Alltså det här kanske låter konstigt och det kanske inte alls fungerar för dig och din häst.
Men jag har haft jätteproblem med min häst i galoppen egentligen genom alla år...
Min häst har varit pigg, stark, oregerlig, stuckit, jag har varit rädd för att galoppera på honom i perioder, provat att betsla upp och ner och hit och dit men det är ju bara genvägar har jag kommit fram till... Men någonting lossnade för ett år sedan.

Jag började träna för en tränare och hon ville gå direkt på galoppen redan andra lektionen fast jag var tveksam. Hon sa bara att jag skulle släppa kontrollen (läs strunta i formen) och bara få hästen att rulla på i galoppen och få upp flåset. Så det var vad vi gjorde den lektionen och det var ju ingen stilridning direkt.

Efter den lektionen skulle det vara två veckor till nästa lektion och jag funderade på hur jag skulle göra. För vi kom fram till att min pålle inte orkar galoppera. Han lägger för mycket energi på att tjaffsa och hetsa upp sig istället för att bara rulla vidare i galopp...
Vilket har resulterat i (i alla år) att jag har galopperat honom korta sträckor och precis när han blir stark (för han inte orkar mer) så har jag saktat av och skrittat lite och sedan fattat ny galopp och om och om igen. Han har alltså aldrig galopperat två varv på fyrkanten ens, max tre varv i taget på volt...


Ut och galoppa långa sträckor? Hur vågar man det på en häst som kanske sticker? Eller som han är, är tittig på saker ute i naturen... Var hittar man galoppvänliga långa stigar utan föremål?

På en galoppbana såklart! :devil:

Jag tog kontakt med Täby galopp och blev bjuden på deras ridhästträningar dom har på somrarna. Jag fick till och med låna galoppsadel :love:
Nervös som få hade jag gemensam uppvärmning med ponnygaloppekipagen (a och b ponnys typ, kände mig liiite stor på min häst med dom men vad fasen, inte läge att vara stolt)

Underbart att cantra längs banan och inte gasa på upploppet första gången sa dom. Men hur kan man låta bli?

Mardrömmar om tvärnit, bockningar och diverse var som bortblåsta! Hästen hade fullt upp med att ta i så mycket han orka, det gååår inte för dom att bocka i den farten (tror jag?).

Ett varv, sedan var min häst slut för den gången.
Ett par dagar senare hemma så red jag "den långa svängen" och såg till att galoppera så mycket det gick. Där det inte var läge att galoppa så travade jag. Inga krav på form eller nåt, enbart vilket tempo som skulle hållas.

Nästa gång vi kom in till galoppen och var med på uppvärmningen så galopperade min pålle i samma tempo som shettisarna travade! Vilken samling han la sig till alldeles frivilligt!!

Och galoppen på banan gick jättebra, cantra ett varv och fullt ös på upploppet!

Och efter detta när vi kom på lektion igen för tränaren så var det en helt annan galopp hästen visade upp! Och jag kunde koncentrera mig mer på att sitta till själv ordentligt och då kom även samlingen och formen av sig självt hos hästen! Det var en känsla!

Mer galopp på banan hann jag inte och nu har vi säkert tappat det mesta igen... Men det är mitt tips i alla fall, gör något helt annorlunda och våga släppa lös hästen. Jag hade mardrömmar två dar innan första gången inne på banan men det släppte, det är liksom inget som kan hända där, egentligen...

Sedan om det är lösningen på erat problem eller inte, kan jag inte svara på. Men om du har en galopp- eller travbana i närheten så ring och fråga?!
Kanske det finns någon med privat rundbana i närheten annars? travtränare eller nåt. Dom kan man också ringa och fråga om man får komma och rida mot liten penning...

Om det visar sig inte hjälpa så är det i alla fall en kul upplevelse, en kick! :D

Bild på den samlade galoppen på uppvärmningen:
27088185.jpg


Upploppet:

27088190.jpg
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Skönt att höra att andra har samma problem, och jag känner igen mig även om jag försöker "hänga i" när hon segar. Men jag ska verkligen testa ditt tips! Jag har ett enormt fält jag kan galoppera runt ostört på.
 
Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Jag utgår från att hästen är hel och frisk och att utrustningen passar. Då skulle jag nog prova en annan tränare. Det känns som om ni måste bryta den negativa spiral ni hamnat i. En tränare som tänker annorlunda och provar andra vägar än den du ridit för tidigare. Om det är hopp/dressyrtränare eller annan inriktning spelar nog ingen roll alls. Bara ni kan bryta det negativa och hitta starten på en positiv spiral istället.
Min häst har också jättejobbigt med galoppen. Det är även min svåraste gångart så vi har det inte lätt där. Om jag går tillbaka 4 år så har galoppen utvecklats jättemycket. (även om det många gånger inte känns så) Min tränare medger att hon blev rädd när vi galopperade första gången. Som en framtung torped som höll på att ramma staketet. Hon brukar påminna mig om det när jag tycker vi står stilla i utvecklingen. Så länge det går framåt även om det är små steg så tycker jag det är ok, men står man stilla väldigt länge är det dags att prova träna på annat sätt.
Lycka till!!
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 457
Senast: Linja
·
Träning Min häst är tre år,"inriden" sent höstas,sen vilat fram tills Januari,sen riden enstaka gånger Januari/Februari,sen stått pga halka...
2
Svar
23
· Visningar
3 943
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 120
Senast: skuggi
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 464
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp