Bukefalos 28 år!

Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Jag tror faktiskt inte att det är så farligt även om framåtbjudning egentligen även för mig är något heligt.

Min unghäst var extrem. Pga att jag inte hade möjlighet till hjälp från marken och väldigt sällan hade möjlighet till sällskap vid uteridning så var det svårt att påverka honom. Han stannade även när man gick med honom. För mkt krav (för bossigt) gjorde att han låste sig totalt. Helt kravlöst var ju så klart inte heller bra så det var en jäkla balansgång.

Jag varvade med att gå och sitta upp (och gärna på hemvägen). Men det tog j-kla lång tid att få rätt på det, så lång tid att jag började att tvivla.

Men tillslut trillade poletten ner. Och idag när han forsar fram i skogen (typ) är det nästan svårt att minnas hur f-bannat svårt det var att öht taget få honom att röra sig i början. :D

Jag vet inte självklart inte vilket som hade varit bäst, dvs. att låta det få ta sin tid eller om jag skulle ha gått på honom mer. Jag vet dock med säkerhet att om jag hade gått på honom mer så skulle problemet ha blivit så stort att jag hade fått skicka iväg honom och ta hjälp. Då jag inte hade bråttom valde jag istället att pröva på egen hand i egen takt. Och det ångrar jag inte.

I dagsläget har han en mycket bra framåtbjudning, vilket ju är ett måste för att få dressyrarbetet att fungera. När bjudningen tryter väljer han nu för tiden att istället försöka springa ifrån, blir gärna lite het när det blir jobbigt. Men det jobbar jag också på men är långt ifrån något problem.

Tendenserna finns dock kvar, dvs när något blir otäckt ute är hans första reaktion att stanna. Dock går han fram direkt när man ber honom om det.

Så att så himla rädd och manisk med bjudningen, tror jag faktiskt inte att man behöver vara, så länge man har fokus på att lösa problemet.
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Det beror kanske på vad man gör? Jag rider i princip enbart ut själv och i trafik och jag är en inbiten fälttävlansryttare. Dessutom är min häst inkörd. Det är många situationer jag inte varit så lycklig om han stannat eller inte tagit min drivning. Bara en simpel grej att flytta sig ur vägen när det kommer en bil tex, det måste bara funka från dag ett aven om det råkar vara något läskigt i omgivningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

Jag ser det som att en häst som stannar ute så, inte är trygg nog att gå ifrån flocken/stallet(deras trygghet) ensam. Unghästen jag nu ridit in kom hem iprincip ny kastrerad till mig och jag utnyttjade att han var ny på stället. Gick ut och gick i träns varje dag tror jag, mycket för att han också skulle få röra på sig med såret. Detta eskalerade i att han tillslut gick bakom mig och var lugn. Höll sig där jag bad honom. Efter detta började jag träna hans självförtroende ist, med tömkörning eller bara det att jag gick bredvid honom, vid bogen i princip. Så han gick fortfarande före. Dock skulle han alltid lyssna på stanna, öka farten osv. Men allt detta lärdes utan att jag var på honom hårt, små hjälper, ljud, kommandon. Gick även runt och letade efter läskiga saker han skulle få kolla på, lita på mig, gå igenom en buske gjorde jag någon gång med. Inte speciellt tät, men de fick honom att lita på mig även i lite "trängre" utrymmen. När jag väl sen började rida på honom så gillade han inte sällskap, så efter 2.a turen i skogen med sällskap gav jag upp lite och red ut ensam efter det, han sökte själv efter nya vägar kvickt och har aldrig sedan dess haft problem med att gå ensam någonstans. Varken från stallet, från hagen eller liknande :) Skulle jag vara du, skulle jag gå tillbaka helt enkelt. börja ta promenader, tömköra eller så. Bygg lite förtroende och sedan bjudning. Mycket trav var det som fick igång min pålle ordentligt och mycket träning för mig blev det xD

PS. Nu efter sju månader går han klockrent med sällskap(sist som först) Hittade dock aldrig vad problemet egentligen var med att ha sällskap.. :P
 
Sv: Det här med att börja rida ut ensamma... (Unghäst)

jag håller med dig i att när man väl ger sig ut så ska det fungera.

Annars har man inte satt en bra grund eller gått för fort fram.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 544
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp