Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Sv: Börjar tröttna på att stampa på samma ställe, galopparbete

Vet inte om det var era tips eller bara att jag gav mig f*n på att hon visst kan galoppera, men detör ca 3 har lossnat!!

Jag började ge örter för ca 3 veckor sen, och märker redan att hon har lugnat sig, det har nog haft en stor roll i det hela för det första.
Men sen började jag med Seabaz tips, galopp, galopp, galopp, galopp. Hon kickade lite i början, men sen flöt det på och hon la sig till slut i ett tempo som hon fixade bra och jag fattade där att galoppera kan hon. Jag måste bara vara noga med att inte störa själv och noga med vad jag kräver.

Så sen minns jag inte riktig dagarna i turordning, men jag testade galopparbete på volt, och fick till en bra vänster galopp...

Tömkörde, funkade okej, men jag har svårt att komma åt henne i galoppen så det var ingen hit. Dock fick hon rulla på där också, går helt okej varv efter varv, men hon har för hög form.

Så jag spånade lite, red i skogen på kimblewicket (där hon går helt okej) och kom på att jag kan ju testa gramanen. Varför orkar hon gå i okej form i skogen, men tramsar massa i vanligt markarbete..?
Grävde fram den, har aldrig använt det på Chili så vi började lätt, men inga problem. När vi kom till galopparbetet hade jag inte använt gramanen, men då började hon med att explodera för något så vi hade en diskussion där jag kortade upp gramanen och helt enkelt visade att den fanns och fortsatte jobba i galopp.
Den första galoppen i höger fick hon fri form, uppvärmning, och sen testade jag att fatta från skritt. Hon hoppade rätt upp i luften och försökte bocka, men jag blev förbannad och sen började vi om. Allt med lång graman, hon visste att den fanns men jag behövde inte använda den.
Höger gick okej, hon behöver mer styrka, men formen var bra och takten okej, nu kan jag liksom jobba därifrån.

Vänster sen gick helt underbart, hon började som i höger, med protester, men när vi började om gjorde hon allt rätt och jag har ALDRIG fått till en så bra galopp på henne. Jag visste att det fanns!

Igår red jag med gramanen igen, men det hade inte behövts, hon bråkade noll, galoppen gick super och jag hoppas verkligen inte att detta var tillfälligheter.

Så nu åker gramanen ner i lådan igen och vi fortsätter med galopparbetet från ett helt annat plan.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 457
Senast: Linja
·
Träning Min häst är tre år,"inriden" sent höstas,sen vilat fram tills Januari,sen riden enstaka gånger Januari/Februari,sen stått pga halka...
2
Svar
23
· Visningar
3 943
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 120
Senast: skuggi
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 464
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp