Bukefalos 28 år!

Boktips: hantering och NH?

Amk

Trådstartare
Jag har nu fått inspiration att utveckla min hästhantering. Har ni några bra tips på böcker, filmer etc? Jag är mycket förtjust i Hempfling, men skulle gärna fördjupa mig mer inom NH.
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Naturlig Hästkommunikation av Anneli Westlund kan jag rekomendera (näst efter Hempfling, såklart). Kolla annars på biblioteket...
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Jag tycker ju Parellis filmer är himla bra :love: väldigt mycket material och många olika hästar/situationer. dessutom bra förklaringar osv.
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

jag håller med, Parelli är bra. Lättbegripligt om inte annat ;) nackdelen är att det är dyrt..
Hempflings böcker är med innehållsrika och bra, men lite svårare att ta till sig än Parelli. Läst några artiklar av Sven Forsström, dock inga av hans böcker, men han verkar med vettig.
Den enda tränare jag inte är så förtjust i är Lisbet Johnsson, efter en clinic med min häst för några år sedan var han livrädd för saker som snurrade :crazy: Hon kan givetvis ha utvecklats sen dess, det var ju trots allt minst fem år sen..
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Tack för tipsen, allihop! Parelli känns som en person som jag borde undersöka lite närmre. Tar gärna emot fler tips.
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Jag tycker Sven Forsströms bok med praktiska övningar är bra. Lånade den på bibblan.. :)
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Den har jag, men hade lite svårt att få kläm på henne. Kanske ska snegla lite i den igen.
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

kelly marks gott upp förande(lite rörig men bra!)
Dansa med hästar:love:
hästens själ:love:
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

"Lär känna din häst-träning från marken" av Leslie Bayley!!!
Lärorikt, bra beskrivet, många tydliga bilder, presenterar olika nhtränares metoder.



Bara bra att denna tråd tas upp igen. ;)
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Jag har Hempflings "coming together" på dvd och "dancing with horses" på vhs. Ovärderliga komplement till böckerna, så de rekommenderas varmt!
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Ytterligare ett utmärkt tips är ellen ofstads "hästar med problem" De måste man nästan bara ha!!!:bump:

Namnet till trots är den ju helt klart inriktad på hantering i sann NH-anda och kan tillämpas inte bara när vi fått problem (vilket vi ju alla får ibland) utan också "till vardags"!
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Vad glad jag blir! Hittade bara den på engelska när jag letade innan men då ska jag leta lite mer ordentligt nästa gång.
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Vem har skrivit den: Hästar med problem
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

"Hästar med problem" finns som vhs eller dvd och det är Ellen Ofstad som gjort dem (det är en del 1 och del 2). Jag tycker att alla - precis alla - som har med hästar att göra borde se dem faktiskt! De kan beställas via hennes egen hemsida.

För den som är intresserad av Hempflings video's/dvd's så hittade jag dem på Adlibris av alla ställen!
 
Sv: Boktips: hantering och NH?

Klaus Ferdinands Hempflings böcker "Dansa med hästar" och "Hästens själ" är bland de bästa böcker jag läst! :love: De böckerna ger och beskriver verkligen hur den där känslan är. Böckerna är som ett stöd och en knuff i rätt riktning, men själva känslan får man finna själv :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
515
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 658
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp