Bukefalos 28 år!

Bomfri Westernsadel

Bubbaz

Trådstartare
Har lite funderingar på att ev skaffa en bomfri sadel till mitt quarter sto då hennes nuvarande sadel inte passar hon har som "vuxit" ur den, den passar bäst när hon e FET och det e hon inte längre ;) .
Eftersom hon e lite ojämt musklad, har alltid varit det enligt ägaren sen födseln, och rund som en tunna i övrigt, inte fet längre dock, så har tankarna börjat vandra till bomfri då dom ska lättare anpassa sig efter hästens muskulatur..
Min syster har en bomfri "engelsk" modell på sin Nordis (= tunna) och det funkar bra.

Så det jag vill höra är ER erfarenhet av bomfria weternsadlar hur det funkar med domtill tävling, träning etc ni fattar. ;) positivt och negativt.

OBS! vill INTE ha någon disskusion ang vad som e bäst bom eller bomfri, det får dom som vill starta en egen tråd om!:cool:
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Jag har ännu inte tävlat i min. Men i övrigt duger den alldeles utmärkt. Skön att sitta och varm o go :D
Lägger in en bild på den...
ronjawestern.jpg

Jag har inget negativt att säga alls..
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Jag hade också en barefoot nevada, men valvet var för trångt för min tinker. Då jag red min appaloosa i den, så var det som att sitta i en....studsmatta, fast man följer med i studset :angel: . förstod du det där?? Jag brukade säga att det lär ju inte bli bra poäng i pleasure i alla fall, stud, studs:p .
Men den var bekväm tyckte både jag och appaloosan, men med väldigt bred häst(tinkern), blev det väääldigt enormt bred häst, om man tänker att sadeln inte är uppbyggd och så lägger man till en avlastande pad under = väldigt brett:crazy: .
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Jag har ingen som helst erfarenhet av bomfritt, men det jag VET är att en westernsadel skall ha horn och bom för att vara godkänd att tävla i.
Detta enligt WRAS regelbok, så om du vill tävla bör du nog fundera på andra alternativ.
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Ja, på tränings och D-tävlingar får man kanske ha bomfritt, där är ju även engelsk utrustning tillåten, men om någon har fått tävla C-tävling i en bomfri sadel tror jag att tävlingsledningen och domaren har läst på regelboken dåligt eller inte alls.
Detta är ju en regel som har tillkommit i år så har man inte kollat igenom regeländringarna så...
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Tycker att av egen erfarenhet att det är bättre att använda sig av en"vanlig" western sadel, passa på att skaffa en nu när din häst inte är fet, och försök hålla henne i det hullet, ev att din nya sadel är något förstor nu och att du använder en tjockare pad nu och om hon blir rundar igen använd tex filt...
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Ser jättefin ut det är en sådan jag funderat på. Verkar dom som om man inte kan provlåna en från stall vrå. Hur gjorde du? Köpte du på känn eller?
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Just nu handlar det eg inte så mycket om att tävla utan mest om att hitta en sadel som passar henne och som hon trivs i. Men tack för informationen. :bow:
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Ja jag tror oxå att en bomsadel kan vara att föredra, särskillt om jag nu skulle börja träna seriöst och tävla. Men bekymret är att de sadlar jag hittat som känns intressanta e equflex sadlarna och dom kostar c:a 10- 13 000 mer än en bomlös och riktigt den ekonomin finns inte nu tyvärr :( annars hade jag nog satsat på det.

Tanken jag haft har nog varit att skaffa en bomlös till att börja med, då dom inte e så svåra att "passa" in på hästen. För att senare när, om, hon musklar till sig jämt kunna köpa en Equiflex sadel så att det går att tävla etc. Får väl se hur det löser sig.. :angel:

Ska nu få låna min systers bomlösa sadel, en free form, hon rider ändå mest barbacka nu :smirk: . Och se vad pållan och jag tycker om den. ;) Men det blir när min pålla blir bättre i ryggen. Ja sadel-eländet hann ju börja trycka :mad: hon e dock "bara" öm inga sår eller dylikt. Tröttsamt e det iaf. Samtidigt "tur" att det hände nu när jag ändå hade tänkt att hon skulle få vila ett tag...:crazy:
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Titta in på www.kaupreridsport.se och kolla på Star Trekk Western. En kompis till mig har en sån och hon är helnöjd. Hon har tävlat D-tävling i den men har också en bomsadel som hon tävlar på C-nivå i. Den bomlösa är underbart skön att sitta i och ser ut som en riktig westernsadel vilket jag tyvärr inte tycker att Barefooten gör även om den ser skön ut. Jmfr bild.
ST%20Western%20liten.jpg
Finns även i denna färg.
St%20western%20natur%20l.jpg
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Förresten så finns den i svart också och jag tror att Kaupre har en sådan obetydligt begagnad till salu för rätt pris. Dessutom har de räntefri avbetalning om man inte är stadd i kassa och kan lägga ut allt på en gång.

/Camilla
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Har du två horn på den där sadeln eller är det jag som ser fel?
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Jag har en ST Western som finns på bild ovan, är supernöjd! Hade barefoot innan men tröttnade innerligt på paden som åkte snett och att framvalvet inte gick att byta.
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Jag har provat ST western och den var superskön, men låg inte still vid av och påstigning:( Den var lite för bred för min häst, så jag padda den fram. Gjorde jag fel, finns det någon lösning på detta, för i så fall vill jag definitivt ha en sån! Ska kanske tillägga att jag har en tinker, rund med kort rygg och noll sadelläge. Och säg inte att jag ska byta häst, för jag har en sadel som ligger still sedan förut :banana:
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Om den var för bred så går ju framvalvet att byta till ett smalare. Sen kan du beställa specialpaneler just för din häst.

Ja, min kompis western vill inte heller riktigt ligga stilla vid uppsittning (min comfort gör det). Vet inte vad det beror på men de flesta bomlösa har ju svårt att riktigt klara uppsittning.
 
Sv: Bomfri Westernsadel

Har en wintec wide sedan tidigare och den ligger still. Problemet med bomlös med horn är ju att man inte bara kan glida av när man sitter av :smirk: Har nämligen lyckats fastna på hornet när jag släppte bägge fötterna och skulle slida ner som vanligt :banana:
 

Liknande trådar

Relationer Min bästa vän, min tärna har haft det lite jobbigt senaste 4-5 åren, gick in i väggen och har inte kommit tillbaka psykiskt, blev...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 318
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 431
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 553
Senast: IngaLena
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 242
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp