hjälp mig med westernutrustning

Sv: hjälp mig med westernutrustning

Lite läsvärda länkar, med info skriven av en (bra, erfaren) bomtillverkare i USA som jag tipsade om tidigare i tråden.

Inpassning/position/
Sadelproblem/problem med inpassning
"Alla westernsadlar ligger an mot länden" (Inpassning/passform)

Intressant, i Alla westernsadlar ligger an mot länden där det stå:
En svenska sadelmaker för inte vara med den svensk sadelmaker föräning om den inte skriva på deras garanti att sadelbomen inte hämna bakom den 18 revben.
Too Much :bow:
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Nu är jag inte säker på vad du menar ?

Men ja, det här med sadellängd är ju väldigt omdebatterat. Och vissa hästar kan absolut inte ha en så pass lång sadel (min förra är ett exempel. Hon fick spänningar direkt.). Men i de flesta fall ska det fungera, när det gäller bladsadlar och sadeln håller en vikt som hästen ifråga klarar av att bära på ett bra sätt. Man får ju se till individen.
Om sadeln (bommen) ska ligga an mot länden, är det i mina ögon ett måste att sadeln ligger optimalt på hästens rygg. Det blir alltså ännu viktigare att sadeln passar hästen. Särskilt en för rak sadel kommer ju annars att orsaka tryck mot länden vilket kommer att leda till problem. Speciellt om man lassar på packväskor också.
En annan sak värd att ta med i tanken, är att ryttaren naturligtvis inte ska sitta bak på länden. Att sadeln ligger an mot länden har med bommens utformning att göra, men innebär inte att man kan ha en för lång sits för hästens sadelläge. (Vilket även Rod Nikkel går efter. När jag nu ska beställa en bom därifrån, vill han ha mått på hästens bogblad->höftens spets, för att vara säker på att ryttaren kommer att få plats på rätt ställe på hästens rygg.) Ryttaren ska inte sitta bakom hästens bröstkorg, helt enkelt. (Detta gäller ju även för engelska sadlar. Skillnaden är att en engelsk sadels bom är ungefär lika lång som sitsen är. Antagligen är det därifrån tumregeln om sadelns längd kommer från början.)
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Nu är jag inte säker på vad du menar ?

Men ja, det här med sadellängd är ju väldigt omdebatterat. Och vissa hästar kan absolut inte ha en så pass lång sadel (min förra är ett exempel. Hon fick spänningar direkt.). Men i de flesta fall ska det fungera, när det gäller bladsadlar och sadeln håller en vikt som hästen ifråga klarar av att bära på ett bra sätt. Man får ju se till individen.
Om sadeln (bommen) ska ligga an mot länden, är det i mina ögon ett måste att sadeln ligger optimalt på hästens rygg. Det blir alltså ännu viktigare att sadeln passar hästen. Särskilt en för rak sadel kommer ju annars att orsaka tryck mot länden vilket kommer att leda till problem. Speciellt om man lassar på packväskor också.
En annan sak värd att ta med i tanken, är att ryttaren naturligtvis inte ska sitta bak på länden. Att sadeln ligger an mot länden har med bommens utformning att göra, men innebär inte att man kan ha en för lång sits för hästens sadelläge. (Vilket även Rod Nikkel går efter. När jag nu ska beställa en bom därifrån, vill han ha mått på hästens bogblad->höftens spets, för att vara säker på att ryttaren kommer att få plats på rätt ställe på hästens rygg.) Ryttaren ska inte sitta bakom hästens bröstkorg, helt enkelt. (Detta gäller ju även för engelska sadlar. Skillnaden är att en engelsk sadels bom är ungefär lika lång som sitsen är. Antagligen är det därifrån tumregeln om sadelns längd kommer från början.)

Hi Liten:
Jag fick smila lite när jag läs det om den svenska sadelmaker, "änpassa inte du till våra regalar for du inte vara med våra klubb".

Har lägt in Rod Nickle siten och läsa igenon lite mer senar.
Som en sadel fitter för jag se vad han har att säjer och vad som "makes sense".
För det första är han en "saddle tree maker" och vill säljer sina produkter.
Hans grund tänkenda i saddle fitting är korrekt, dock redan se jag att vissa av hans påståenda verka feläktig.
Ska läsa mer ikväll.

Oh, du vet dom rida donkeys back on the hips ;)
Later
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

KL

Men såå hopplöst svårt är det väl ändå inte att hitta en passande westernsadel? Inte enormt mycket svårare än en engelsk egentligen. När jag letade sadel för första gången kollade jag begagnat kom de mer seriösa säljarna till och med ut till mitt stall och hjälpte mig prova sadeln (kollade dock endast märkessadlar) och de sa helt ärligt att sadeln inte passade när så var fallet, vilket jag också kunde se trots att jag är långt ifrån en utbildad sadelutprovare. Till slut hittade jag en som passade och då slog jag till. När jag började rida för tränare bad jag henne med jämna mellanrum kontrollera att sadeln fortfarande passade och när hästen satt lite muskler blev det dags för en ny. Då kände tränaren en som ville sälja en sadel som hon trodde kunde passa, vilket den också gjorde! :)

Man kan hitta en begagnad westernsadel för runt 6 000- 10 000 kr (märkessadel av helt okej kvalitet, ska man ha ett av de bättre märkena får man så klart lägga mer).

Vad gäller att rida trail förstår jag inte varför man inte skulle kunna testa litegrann på egen hand på sin engelskt ridna häst? Jag skulle vilja påstå att man kan starta i en trailklass på låg nivå med vilken riktigt väl grundriden häst som helst, oavsett om den är engelskt riden eller westernriden.
Det bästa för alla ekipage är så klart att rida regelbundet för tränare, men har man inte de förutsättningarna får man klara sig på kurser och clinics. Observera att jag inte rekommenderar att man kikar på en youtubefilm och sedan testar något man inte förstår grundtanken bakom, men enklare övningar ser jag inga problem att göra på en engelskt riden häst, lika lite som jag ser något problem med att öva lite "bruksridning" på egen hand på sin häst.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Jo da....finns gott om begangnad där utta.
Det stora problem jag hade som aktiv saddle fitter och i dom saddle fitting kurse jag hål var ofta häster av den grov kör typer och western sadlar som var för stor, 16"+, jag hade ett valdig problem med "bridging" och en fork som var för små.
Nu ser jag sadlar i x-full quarter horse bom som passa dessa grov mank häster, men bridging problem finns förfarenda.

Det har med att ta hem en saddle fitter (om dom kan riktig sin sak?) kan vara lära rik men som du upptackt ofta hopless om dom har inte egen sadel importering där man kan beställa eller har hem den sadel som passer, och den måsta passa båda häst och rytter.

Som jag sa till TS....it´s not the fancy gear that makes the good horseman, hell, the barebak Commanches where the greatest horsemen in the world ;)
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Det finns en del aktiva westernföreningar/klubbar även i norrland så mitt tips är nog att kontakta närmsta klubb. Både här uppe hos mig och "nere" hos dig i Umeå vet jag flera som rider regelbundet för tränare inom flera olika westerngrenar.

Ang utrusting och butiker så har iaf Royal Hästsport nere i Skellefteå (två timmar från dig kanske?) iaf en del sadlar, huvudlag, bett och annat. Det borde finnas fler butiker också tror jag... jag har köpt mina westernsadlar begagnade, på nätet och osedda. Det blir en del skickande, säljande och letande om man har otur, men det blir det ju även med engelska sadlar.

Trail kan man absolut prova på att rida på vilken häst som helst, kanske kan vara lite svårt med grinden och möjligen bron, men inget som hindrar att prova på!
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Hur lätt det är att inhandla en begagnad sadel beror ju på vad man har för häst. Min nuvarande är av det slag som det är mer eller mindre dömt att misslyckas att hitta en vettig begagnad w-sadel till. Han är för bred (inte bara i fram) och för kort för att en "genomsnittlig" w-sadel ska fungera. Det som klassas som "full quarter" hos de flesta märken, är helt enkelt för smalt. Dessutom är sadlarna ofta för raka eller för svängda. Det beror ju också på vad man vill ha för sitsstolek. Den sadel som ska måttas efter mig och häst, kommer att bli mindre än en 15". Majoriteten av de som jag hittat på annons, är 16" eller 17", vilket är på tok för stort för mig. Hade jag och hästen kunnat ha en rak sadel, (genomsnittlig) vidd "semi quarter" (möjligen "full quarter") och 16" sits, hade jag kunnat ha en drös sadlar hemma - finns många fina till salu som matchar det :D Har man en smalare häst, blir begagnat-utbudet plötsligt väldigt mycket större.

Jag är dock likadan med engelska sadlar numera; behöver jag en sadel så åker jag med hästen till sadelmakaren. Alternativt letar upp en som jag tror passar, och åker sedan till sadelmakaren för "godkännande". :angel:

Min poäng? Om man inte kan prova ut sadel, så bör man ta hjälp. Vilket du ju också faktiskt skriver att du gjorde för att hitta din sadel.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Jag har aldrig hört talas om att branchorganisationen har någon regel om att "man inte får vara med" om man inte gör si eller så. Å andra sidan finns det åtminstone två organisationer i Sverige.

Jag har valt att anlita Nikkel för att jag fått honom rekommenderad av en av USA:s väldigt framstående sadelmakare. Jag tvivlar ärligt talat på att han måste göra speciellt mycket "reklam" för sig, med tanke på hur lång väntetiden är ;) . Men det är en annan diskussion.
Naturligtvis måste man använda eget omdöme också - som med alla typer av artiklar. Den mesta information som finns idag om sadlar etc, kommer från folk i branchen, för det är de som har intresse av att bry sig om det. Det finns inte mycket info som är helt oberoende att tillgå. (Det är väl i sig inte så konstigt. Det är ju de i branchen som besitter kunskapen.) Var och en får läsa, se på hur folk jobbar etc, och sedan bilda sig sin egen uppfattning. Precis som med val av tränare etc :laugh:
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Ja, naturligtvis. Även haft en tät mailkontakt den senaste veckan.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Ok, bara du vet att en sån sadel komma att bli saftig dyrt (runt 20.000 - 30.000 ) och igen garanti att slut result komma att passa hästen.
Vill inte avskäck dig men har varit på den har vägen själv.
Lycka till.
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Hej alla !
Tack för era svar, har fått lite tips på vart de kan finnas butiker och westernfolk runt om in norrland. Har genom min tråd fått svar genom pm av westerintresserade i min närhet och nu fått en början till hjälp med att prova lite sadlar för att se vad som kan tänkas passa så jag vet lite vad jag ska söka efter och var jag ska vända mig för att hitta likasinnade häromkring. Men kom mer än gärna med fler tips och pm gärna om ni vet av nån sadelutprover/tränare som åker uppåt i landet. Och jag tycker precis som några har skrivit att testa på att trava över bomar, mellan bomar och andra väldigt lätta övningar inte förstör de minsta. Mer avancerat vill jag självklart vänta med tills jag hittar en bra tränare. Tack än en gång för alla bra tips :)
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

No worries, jag har koll på kostnaderna. Detta är en del av min utbildning, inget jag gör på impuls ;) .

End of OT :D
 
Sv: hjälp mig med westernutrustning

Jag kände att vi började glida ifrån trådens huvudämne. End of OT = slut på Off Topic.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 241
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: ildiko
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp