Bukefalos 28 år!

Bomlös Freemax

N

Nikolajev

Hallå e det någon som känner till den bomlösa sadeln Freemax???
Någon som ridit i den osv??:bump:
 
Sv: Bomlös Freemax

jag har den! Den är grymt skön och super att rida långt i. Man sitter som en smäck, och den har extrem låg vikt! Rekommenderar starkt!
Fråga om du vill veta något om den.
 
Sv: Bomlös Freemax

Jo jag hade en freeform förrut men hästen fyllde inte ut den ordentligt så man fick inget stöd av knästöden,det vart snarare så att i galoppen så hamnade man i stolsits.så jag undrar lite hur freemaxen är. Hade den på en arab som inte e alltför spinkig provade sen på ett halvblod och då var det stor skillnad.
Har man någon avlastande pad till??
Tänkte skaffa en ny barefoot cherokke men såg sen denna och nu vet jag inte riktigt.
Har du den i läder eller syntet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bomlös Freemax

Är inte Freemaxen en kopia av Freeformen?
 
Sv: Bomlös Freemax

"tyvärr" måste man ha en tryckavlastande pad till.
Jag har den i syntet och är supernöjd med den, dock tycker jag det känns lite som en dressyrsadel med tanke på att den inte är så framskuren, men har man inte alltför långa ben ska det inte vara några problem. Jag är 176, och tycker väl egentligen att jag är lite för lång för den. Om jag har normala/korta läder så hamnar knäna utanför. Trots detta är den mycket skön och stabil att stå i lätt sits i.:banana:
 
Sv: Bomlös Freemax

Tror du den kan passa en gubbe som är 182, men med relativt korta ben, och som gärna rider med långa läder?
 
Sv: Bomlös Freemax

jadu....det kan nog gå bra, det är ju inte så många centimeters skillnad. Jag brukar för det mesta rida med den kortare modellen, eftersom jag gärna tappar stigbyglarna när dom är för långa - dåligt tramp i hälen:angel:
lycka till
 
Sv: Bomlös Freemax

Tack för svar!
Är det krampor för stiglädren eller sitter lädren fast? Tänker på säkerheten där...
 
Sv: Bomlös Freemax

Nej dom sitter inte fast. Man kan flytta bak/fram dom som man vill, bra genom att ta bort hela sitsen och knästoden, som sitter fast med kardborre. Där under är det en kraftig kardborrebit/järn som "hänger" rakt över sadeln, med fästen för stigläderna på var sida. Mycket praktskt!
 
Sv: Bomlös Freemax

Bara en vild fundering...
Tror du att det skulle funka att få dit paneler från ST-sadlarna för att slippa padden?
 
Sv: Bomlös Freemax

Bara en vild fundering...
Tror du att det skulle funka att få dit paneler från ST-sadlarna för att slippa padden?


oj jadu, det var en bra fråga. Den är helt slät under, och min som i syntet är klädd med ett microfibertyg på hela undersidan. Jag vet inte riktigt hur panelerna från dessa sadlar ser ut, såå.....
 
Sv: Bomlös Freemax

Kör du med det koppjärn som följer med?
Funderar om man kan få tag i ett med 120 graders vinkel?
 
Sv: Bomlös Freemax

Nej jag kör helt utan koppjärn. Det är bara att plocka bort. Om din polle är så vid som 120 grader behöver du säkert också ta till den lösningen. Det fungerar utmärkt!
 
Sv: Bomlös Freemax

Har din häst en lång rak rygg?
Hörde att den är så fast i formen och lång så den bara funkar på den typen av rygg. Synd för har en islänning med lite svängd rygg +överbyggd
 
Sv: Bomlös Freemax

Tror vi har hamnat i andra trådar förr och diskuterat liknande problem.

Blev topp tunor då jag första gången såg Freemaxen och tänkte yes min drömsadel. En bomlös till ett bra pris med smalare midja och stöd. Synd att den skulle vara så in i vassen lång (58cm har jag för mig) och fast i formen.

Hittade bla den här om sadeln:
http://www.newrider.com/forum/showthread.php?t=105633
 
Sv: Bomlös Freemax

nej hon har rätt kort, men spikrak rygg. Visst är den lite lång, men inte så att den går över "gränsen". Jag tycker att det fungerar och hon verkar trivas, vilket hon inte har gjort med någon annan sadel förut.
 
Sv: Bomlös Freemax

Vilken pad använder du till din freemax?

Har nån kollat på de freemax paddar som finns på grand-prix, nåt att ha?
 
Sv: Bomlös Freemax

Bara en vild fundering...
Tror du att det skulle funka att få dit paneler från ST-sadlarna för att slippa padden?

Har inte haft Freemaxen men däremot Freeform. Tror inte det hade funkat med paneler från ST sadlarna, tror de har fel form och sen kan jag inte komma på hur dom skulle kunna fästas. Hade nog varit lättare att fästa STpaneler på mjuka bomlösa faktiskt, framförallt dom med öppningsbar undersida borde man kunna sy på dom på någon vänster.
Däremot hade det säkerligen funkat bra att tillverka egna paneler till en FF eller Freemax som man syr för att passa hästen perfekt just för den sadeln. Men då återstår fortfarande problemet hur man ska lyckas fästa dom...
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 136
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 351
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp