Bukefalos 28 år!

Bomlös Freemax

Sv: Bomlös Freemax

TL

jag vet ingenting om bomlösa sadlar (utom att jag ridit i en, vete katten vilken modell..:angel:), men har funderat lite på att försöka hitta en som passar mig & min lilla dam..
nån som har lust att lägga upp en bild? :) ;)
 
Sv: Bomlös Freemax

Jag har en liten arabkille på fem år, rätt robust liten kille -ingen spinkis ;) Inga sadlar passar eller ligger på honom:confused: Så nu vill jag verkligen ha tips! Här kommer bild på killen. Funderar på att testa bomlöst då det verkar väldigt bekvämt, å verkar passa de flesta hästar å vad jag har hört -araber.

19411325.jpg


Några tips? :D
/Sandra
 
Sv: Bomlös Freemax

Vilken modell beror bla på vad du vill ha sadeln till. Vissa ryttare trivs bättre i smalare modeller med mer uppbyggd midja. Andra kan sitta hur brett som helst. Hästar gillar olika bomlösa och vissa hästar kan inte ha bomlöst alls.
Jag skulle vilja tipsa om att prova olika modeller o se vad hästen och du tycker. Sök på de olika modellerna på utrustningssidan så hittar du både ris och ros om de flesta.
// Linda
 
Sv: Bomlös Freemax

Hej är det någon som vet någon hemsida för Freemax? De säljer den för endast 4975 på börjes nu med stigbyglar och sadelgjord..
 
Sv: Bomlös Freemax

Köpte en från börjes och vart mkt besviken.Tycker den var halkig, stel och tröck på alla hästar jag la den på.
Är mkt mkt mer nöjd med min barefoot cheyeene
 
Sv: Bomlös Freemax

Tycker den var halkig, stel och tröck på alla hästar jag la den på.

Håller med dig!

Jag vill kunna stå i fältsits samt hoppa lite smått ute i skogen, men det gick ju inte.. :( Knästöden sitter väldigt märkligt, så man blir tvingad att sitta med jättelånga läder, annars hamnar knäna utanför och stöden trycker på knäna. Jag hade önskat en mer framåtskuren profil.

Sammanfattning;
Mjuk och skön
Halkig
Dålig placering av knästöd för att vara allround.

Det här är en sadel för islandsryttaren och dressyr-freaket
 
Sv: Bomlös Freemax

Hej är det någon som vet någon hemsida för Freemax? De säljer den för endast 4975 på börjes nu med stigbyglar och sadelgjord..

Freemax är en kopia av Freeform som är en Italiensk kvalitetsadel.
jag har använt Freeform på mina hästar i 7 år och har bla en mycket petig dam som jag åkte land och rike runt länge för att hitta en sadel till. Hon älskar sin sadel, och jag som är lite sliten i kroppen sitter väldigt skönt också. Man sitter naturligt avslappnad i en lodrät sits och med extra stora knästöd (nyhet) har man en möjlighet att avlasta knäna om man behöver! Obs! petiga damen har gått både korta och långa (120 km) tävlingar och alltid fått beröm för fina mjuka muskler!!! Jag svarar gärna på ev. frågor runt Freeformsadeln .
 
Sv: Bomlös Freemax

Jag svarar gärna på ev. frågor runt Freeformsadeln .

Jag har en FreeForm till min arabvalack som har kort rygg. Jag har original skitopad till och den är lite dalig i passform till sadeln som är shortback (den är för stor/lang). Hästen far skav av paden och irriteras av den.
Vilken pad har du till?
Vet du var man kan fa tag pa HAFpad? Eller ev nagon annan som passar till shortbacken?
 
Sv: Bomlös Freemax

Jag har en torsionpad med ovansidan av airnet och undersida av sympanova, finns i kort och lång modell. Kolla med Stall Vrå annars om dom kanske har Hafpaddar.
 
Sv: Bomlös Freemax

Du har inte en bild pa hur det ser ut med torsion paden och Free Form?
stall V** har tyvärr inte HAFpad längre.
 
Sv: Bomlös Freemax

*knapp*

Jag red billingeritten 80km med en freemax, och själva sadeln var skön men jag måste ge den dålig kritik, vi hade ridit kanske 2 mil när stigbygelhållaren brast! och sadeln var helt ny...så i flera km ute i skogen fick jag trava runder med en stigbygel...det var jobbigt:p
Sen fick jag skav av stigläderfästena...var väldigt blå efteråt. Men själva sitsen trivdes jag kanon i.

Fick även prova Devatschkahs Freeform och trivdes som fisken i vattnet direkt jag satte mig i den, så jag funderar skarp på en freeform.

Hur ligger freeformen på era hästar som har bred/platt rygg och inte mycket manke? jag hittar ingen sadel till mitt ena sto...har dock inte provat freeformen på henne, har testat torison och prestige trekker land.
 
Sv: Bomlös Freemax

Jag har min Free Form på två hästar, den ena har kort rak rygg med normal/låg manke, den andra har bättre sadelläge, längre och med högre manke. Båda hästarna har bred/rund rygg.

Sadeln ligger bra på båda men betydligt stabilare på den med högre manke och längre rygg. På honom kan jag sitta upp från marken utan att sadeln rubbas, det kan jag inte på den andra.
 
Sv: Bomlös Freemax

Ok! då vet jag lite iaf
jag ska först sälja min torsion innan jag kan börja fundera på köpa, men har fått erbjudande av en att prova en freeform sadel på hästen, får ta och göra det:)
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 086
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 401
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp