Bukefalos 28 år!

Bomlös sadel

Sv: Bomlös sadel

jag har en sportssaddle, har haft den i x antal år, mina hästar har aldrig fått skav av den, så det är nog individuellt :)
 
Sv: Bomlös sadel

Jag har som sagt också en SS och haft min i drygt 5 år. Stigläderna har då ALDRIG skavt på hästen.
Mellan häst och stigläderfäste är det på min sadel en "neoprenflärp" som är ganska tjock. Mellan stigläderfästet och mitt ben är det en lika stor "flärp" i läder. Dessutom är Equalizerpaden formad efter hela sadeln inklusive flärp så den skyddar också.
Vad är det som ska skava på hästen Stopek? Stigläderna eller fästet?
// Linda
 
Sv: Bomlös sadel

Nu är det jag som är lite snurrig och glömt vad jag skrivit tidigare. Vet inget om skavande stigläderfästen på hästen. Vet en som i Hector (som ju är mer som SS modellen) får blankan hårlösa sidor på hästen. Annars i mitt första inlägg talade jag nog om att stigläderfästena satt på ett sådant ställe att åtminstone jag tycker det är obehagligt och skavde mina ben och jag därför beslutade mig för en att ha en bomlös av typ Torsionmodell. Den typen är ju dessutom kortare och passar oftare arabryggar bättre.
Hälsning Maja
 
Sv: Bomlös sadel

Jag har ju oxå en SS, & har aldrig varit med om att den har skavt på ngt sätt vid benen. Däremot, som med alla sadlar på mina hästar vintertid, så får jag lägga ett renskinn under paden, för de blir ruggade av sadlen längst bak, på/ vid länden. Men det spelar ingen roll vilken sadel det gäller, & sker inte sommartid.
Har dock haft problem med skav av fendrarna på min Big Horn Arabian Light, där har jag beställt en läder"lapp" som sitter innanför hela cordurafendern, & då är det inget problem. /// Linda
 
Sv: Bomlös sadel

en i mitt förra stall hade en bomlös sadel den såg ut som en vanlig hederlig flatback skinnsadel.Eller bomlös var den väl inte ,men man kunde ställa in bommen till önskad storlek så den passade allt från magra högmarkerade häsatr till feta manklösa hästar=)
Oki den kostade runt 10 tusen men då hade hon en sadel som hon kunde ha oavset häst=)
 
Sv: Bomlös sadel

Ja, jag vet att det finns sadlar med justerbara bommar på, men det är verkligen inte samma sak. På en sådan sadel är det bara framdelen av sadeln som man ändrar, dvs bakre delen är i samma form oavsett. Jag har just problem med att hitta en sadel som ligger bra både fram, mitten och bak. Och detta pga att det inte finns tillräckligt vida och böjda och korta bommar. Men tack endå för ditt svar!
 
Sv: Bomlös sadel

tänkte på en sak (kanske redan har tagits upp men hittar inte det nånstans) att en bomsadel får inte ligga för långt bak på hästen, då får den ont men är det samma sak med en bomlös? får den tryckskador om den ligger förlångt bak?
Min arab har väldigt kort rygg och inga bomsadlar passar henne och typ alla bomlösasadlar är långa.
mvh Sandra
 
Sv: Bomlös sadel

En sadel med bom i har tryck längs hela bommen (mer eller mindre). Det finns bomlösa som inte har någon bakbom och där varken stigläder eller sadelgjord är fästa så att det blir någon belastning bak. På en sådan sadel får du inte det skadliga trycket bak trots att sadeln sticker ut mer.
// Linda
 
Sv: Bomlös sadel

ok, va bra! då kan jag kanske äntligen hitta en sadel som passar henne! tackar för svaret :bow:

mvh Sandra
 
Sv: Bomlös sadel

:idea: Vill bara passa på att tipsa om att en Sportssaddle faktiskt inte är så dyr med dagens dollarkurs! Sen gäller det ju bara att få den genom tullen utan att behöva skatta för den.. men har ni någon amerikansk vän/släkting som kan lägga den i en stor kartong, dra några färgglada snören och rosetter om den och skriva HAPPY BIRTHDAY! på så löser det sig med den biten också! Ingen skatt på gåvor juh! :bow:

/JES
 
Sv: Bomlös sadel

Om jag var du skulle jag packa in hästen i släpet åka till stockholm där finns det en sadelmakare han har en stoooooor affär med ridhus. Där skräddarsyr han en sadel åt din häst. Finns sadlar från 3000-ja hur dyra som helst.
 
Sv: Bomlös sadel

Jo, jag vet att det finns en sadelmakare i strömsholm. :bow: Han har redan byggt om min vanliga allroundsadel som hon har när hon hoppptränas. Men den tänker ajg definitivt inte rida distans i. Och hon har växt ur sin westernsadel, så den kan jag inte heller använda. Jag vill därför ha en bomlös som jag kan ha för alltid eftersom hon säkert kommer att ändra sig mer. :crazy:
 
Sv: Bomlös sadel

Var får man tag på ett renskinn ?? Min häst får lite skav på vintern längst bak där sadeln slutar, och har blivit rekomenderat ett renskinn, men jag hittar inget. !
 
Sv: Bomlös sadel

Ja, jag vet inte vart man kan få tag på skinn att ha under sadeln? Min pålla får också skav i bakkanten av schabraket, men jag behöver än så länge inget skinn. Fråga i din hästsportsbutik eller lantmänen/granngården/odal eller vad de nu heter..
 
Sv: Bomlös sadel

Jag håller på att spara pengar till just den sadeln, jag har hört att den är helt ok för de pengarna den kostar. Den är ju lite billigare än de andra sadlarna.
 
Sv: Bomlös sadel

jag har köpt renskinn på våran travshop...en bit på ca 50x30 att lägga under sadeln...
 
Sv: Bomlös sadel

Sudd skrev:
Var får man tag på ett renskinn ?? Min häst får lite skav på vintern längst bak där sadeln slutar, och har blivit rekomenderat ett renskinn, men jag hittar inget. !

http://www.morjarvsskinn.com/4.html

Kolla också andra garverier på nätet. De flesta som jobbar med renskinn kan anpassa sig till vad du vill ha. Det bästa du kan använda under en sadel är vinterrenskinn - det har närmast läkande egenskaper. Tänk bara på att det är rätt tjockt så du kan inte knöka in det under vilken sadel som helst. Men ska du ha bomlöst är det ju inga problem. :)

Själv har jag Griffin Haflinger X-vid till min arab och den är jag jättenöjd med.

//Celia
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bomlös sadel

vargen skrev:
http://www.morjarvsskinn.com/4.html

Kolla också andra garverier på nätet. De flesta som jobbar med renskinn kan anpassa sig till vad du vill ha. Det bästa du kan använda under en sadel är vinterrenskinn - det har närmast läkande egenskaper. Tänk bara på att det är rätt tjockt så du kan inte knöka in det under vilken sadel som helst. Men ska du ha bomlöst är det ju inga problem. :)

Själv har jag Griffin Haflinger X-vid till min arab och den är jag jättenöjd med.

//Celia

kan man ha renskinn istället för en "skålad" pad till bomlös?? för ryggradens skull menar jag?? när jag tänker efetr så känner min gubbe en som håller på med renskinn..kanske kunde få tag i nåt andrahand där....det är ju svindyrt annars...för jag skulle vilja ha större än den jag har nu...isåfall...
 
Sv: Bomlös sadel

Vilken travshop är det du har köpt på ?? Jag ska under min westernsadel och behöver ett rätt stort..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 359
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: Cattis_E
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
907
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 344
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp