Bukefalos 28 år!

Sv: BomlÖst

Nej, jag räknar inte Torsion som en billig mjuk bomlös. De kostar ju runt 10-12 000 iaf för sadel + pad.
Dock har de ju en billigare variant - och den är ju mer sladdrig än deras andra dyrare modeller.
 
Sv: BomlÖst

Alla bomlösa har inte koppjärn/framvalv som kan anpassas. På mjuka bomlösa finns det bara en frampommel som antingen kan vara kvar om det funkar eller så kan man plocka ut den och fylla med ull el liknande. Barefoot har möjlighet att välja för hög eller låg manke på pommeln, men man väljer ju inte storlek som man gör för ST.
Vissa hårda bomlösa har inte ens ett koppjärn...

Jo, jag har haft en mjuk bomlös en kortare tid men den lämnade jag tillbaka för att den var snedsydd så jag vet någorlunda hur de ser ut.
Men menar du att det spelar ingen roll hur bred eller smal hästen är utan de passar på alla varianter?
Sen har jag funderat på det där med att plocka ur pommeln och fylla med ex. vadd. För mig verkar det logiskt at det borde bli tryck på manken utan något som lyfter sadeln från manken och vaddet borde väl inte fylla den funktionen?
/Camilla
 
Sv: BomlÖst

Varför hakar du då upp dig på mig när jag säger billig soffkudde bomlös? :P
 
Sv: BomlÖst

dom mjuka varianterna oavsätt märke tycker jag inte alls på långa vägar är lika stabila som en sadel som ser ut som en vanlig sadel.

Soffsadlarna eller vad man vill kalla dom är breda och jag vet inte men jag tror inte det är bra för en kropp att sitta så där brett.
Mitt beckene skriker iallafall AAAAAAAAJ efter ett tag i sån sadel:crazy:

Dom glider på rund häst utan manke

Jag har ridit i både hööks, börjes och Torsion märkte inte skillnad alls mellan sadlarna.
De enda som märks är plånbokens innehåll efter ett sadelköp mellan dessa:D

Torsion begagnat man ser ute de kan vara 1 år och se ut som de är från 1800 talet.. otroligt slitna.

Min hööks bomlösa höll 1 år jag red massa i den och det syndes knappt.
Även om den går sönder efter 5 år så kan jag köpa en ny och endå inte komma upp i samam pris som en Torsion kostar.
Jag kan nästan köpa 4 hökkssadlar för priset av en Torsion :laugh:

Ibland är de så att den billigaste inte alltid behöver vara den som är dåligaste.;)

Mkt betalar man för märket skulle Torsion heta bomlös sadel skulel dom inte vara lika dyra bara för ingen vet vad det är för märke.

Vi är väldigt lättlurade människor...

Finns ju dom som har gjort tester. man har bytt märke en märkeslös byxa har fått typ DISEL märke på sig och folk har genast älskar byxan och tyckt dom är sååå bra och vilken kvalité:rofl:

Ja vad säger man hihi
 
Sv: BomlÖst

Jag vet ju inte vad du räknar som en billig sadel, och med tanke på ditt inlägg förstår jag inte varför jag inte skulle få dra upp "dyra" mjuka bomlösa? Att billiga bomlösa inte är bra är ju knappast någon nyhet. Detsamma gäller för billiga hårda bomlösa. Också fullständigt värdelösa (och värre). Och precis samma sak är det med billiga bomsadlar som tillverkas i Indien som har allt möjligt från tidningspapper i bossorna till spikar som sticker ut här och var. (som är absolut värst)

My point is: Att jämföra en sadel för 12-13 000 med en sadel för 2-3 000 är som att jämföra en Ferrari med en Volvo. Klart som fan Ferrarin är mkt bättre. Man får ju faktiskt jämföra likvärdiga produkter om det ens ska vara lönt att diskutera kring det.
 
Sv: BomlÖst

Jo, jag har haft en mjuk bomlös en kortare tid men den lämnade jag tillbaka för att den var snedsydd så jag vet någorlunda hur de ser ut.
Men menar du att det spelar ingen roll hur bred eller smal hästen är utan de passar på alla varianter?
Sen har jag funderat på det där med att plocka ur pommeln och fylla med ex. vadd. För mig verkar det logiskt at det borde bli tryck på manken utan något som lyfter sadeln från manken och vaddet borde väl inte fylla den funktionen?
/Camilla

Nej, jag menar inte att alla hästar kan ha en mjuk bomlös. Däremot är inte frampommeln så avgörande som man kan tro, den funkar bra på många hästar enligt min erfarenhet. Men alla hästar är olika och man får ta det från fall till fall.
Sedan är de olika mjuka varianterna också olika, så passar inte en mjuk bomlös så kan det finnas ett annat märke som passar bättre. Men det är absolut inte så att bara breda hästar utan manke kan ha mjuka bomlösa, finns alla möjliga hästar som rids i bomlöst.

Jag har väl inte heller riktigt förstått vitsen med att fylla frampommeln med ull, just för som du säger att det finns en risk att schabraket och sadeln inte lyfts upp tillräckligt från manken. Vissa som har gjort det säger att det fungerar bra och vissa säger att det inte är tillräckligt bra, men jag har inte provat själv än.
Främsta orsaken till att folk gör det är väl för att deras hästar är så breda att framvalvet inte kommer ner tillräckligt så man hamnar i bakvikt. Men det finns andra sätt att lösa det på. (som dock är dyrare)
 
Sv: BomlÖst

dom mjuka varianterna oavsätt märke tycker jag inte alls på långa vägar är lika stabila som en sadel som ser ut som en vanlig sadel.
Det håller jag inte med dig om. Mina bomlösa ligger som en smäck på hästen och ligger still även om hästen får för sig att ta en rodeorunda utan dess like. Det handlar om ryttarens balans, har inte ryttaren en bra balans kommer sadeln glida.
När jag började rida i en bomsadel igen tyckte jag det var betydligt vingligare och instabilt.
Soffsadlarna eller vad man vill kalla dom är breda och jag vet inte men jag tror inte det är bra för en kropp att sitta så där brett.
Det finns mkt man kan göra för att sitta smalare. Sen är det en gigantisk skillnad mellan de olika märkena.
Jag kan inte sitta i en ST Endurance/Comfort t.ex. för de har en sån bred midja. Torsion är mycket smalare att sitta i, även om min häst är 130 grader bred.
Torsion begagnat man ser ute de kan vara 1 år och se ut som de är från 1800 talet.. otroligt slitna.
Håller inte med här heller. Kan visa bilder på mina Torsion om du vill, båda flitigt använda men i mycket fint skick.

Hos Torsion betalar man inte bara för märket, man betalar för kvaliten! Kvaliten är helt outstanding enligt mig och det är underbara sadlar! Bra läder är dyrt, och att få en sadel helt i kalvskinn för under 9000, ja det tycker jag faktiskt är oerhört billigt.
 
Sv: BomlÖst

Det håller jag inte med dig om. Mina bomlösa ligger som en smäck på hästen och ligger still även om hästen får för sig att ta en rodeorunda utan dess like. Det handlar om ryttarens balans, har inte ryttaren en bra balans kommer sadeln glida.

Svarar bara på detta för vi vet ng var vi har varandra nu:P
Som ryttare har man ju inte alltid perfekt balans, man tappar den lätt om hästen gör något oväntat. Och då vill inte jag sitta i en sadel som glider, sadeln är för mig en säkerhet, något som hjälper mig om jag tappar balansen. Jag hade lika gärna kunnat rida barbacka (njae..inte på Crow, han blir stressad av det och slingrar sig som en ål..men i framtiden kanske), men jag vill ha det extra stödet och säkerheten från en sadel. Inte nödväändigtvis från stigbyglarna, men från sätet i sadeln. Det har jag inte om sadeln glider när jag tappar balansen..
 
Sv: BomlÖst

Det är ju inte så att sadeln snurrar runt bara för att man tillfälligt tappar balansen. Jag har inte varit helt förberedd alla ggr på min hästs bocksprång men än så länge har jag aldrig ramlat ur den bomlösa ;) Men har man en riktigt kass balans till att börja med - ja då blir det ju svårt. Men då tror jag det är svårt även i en hård bomlös.
Men jag kan lova dig - man tränar upp balansen riktigt snabbt. Det går snabbare än vad man tror, det gäller bara att våga prova.
 
Sv: BomlÖst

Men så var det ju med min hööks också. Gled inte hela tiden, bara lite när man satt upp. Ja, och så när olyckan inträffade...det var inget plötsligt kast heller (dat hade jag suttit kvar i tidigare när en mopedist gasade på precis bedvid hästen. Då gled sadeln lite grann bara.) utan en vid volt i lugn, rund, men ostopp-bar galopp. Och där tappade jag balansen, tryckte väl till för mycket i höger stigbygel och sadeln gled runt. (Hööks, nu. Men läs vidare så ser du varför det är relevant för mig iaf.)
Att den glider lite ibland vid skutt och annat gör därför att det ringer en stark varningsklocka för att den skulle kunna glida runt helt vid andra tillfällen, tex där man inte hinner rätta sig tillräckligt snabbt eller vad som helst.. och det gäller även bomsadlar eller hårdare bomlösa.
Enligt mig ska sadeln inte glida alls vid uppsittning eller små skutt. För man vet aldrig vad som händer om det blir lite värre. Visst kan den glida ändå, men det känns som en mindre risk att en sadel som aldrig brukar glida vid uppsittning eller småhopp, skulle glida runt vid riktig otur, än en som glider än så lite i ''vanliga'' fall..
Förstår du hur jag menar?
 
Sv: BomlÖst

KL

Jag har provat Barefoot (2 olika sadlar, samma märke och modell), samt Knights, förutom min Torsion. Torsion är HELT outstanding!
Barefoot är sladdrig och ostabil, glider ganska mkt, Knights är ännu sladdrigare och ostabilare, gled på sidan jättemycket när hästen gjorde ett sidohopp och det var den värsta av bomlösa jag har ridit i. Hade jag inte spjärnat som tusan åt motsatt håll hade jag trillat av.

Torsion är väldigt mycket stabilare, rejält byggd och dessutom av mycket bättre kvalitet.
Min är en Endurance i nubuck och den kostade allt som allt runt 10.000 kr.

Den glider en aning om man t.ex galopperar fort och länge med bara en stigbygel :o Men det är verkligen inte konstigt.
Sitta upp från marken går utmärkt.

Den har vi använt på två olika, men lika smala travare, ett halvblod med värsta takformade rygg och min runda nordis, samt en ÄNNU rundare ponny :D Den låg blix still och passade utmärkt på alla.
På den takformade var vi tvungen att lägga en mattes-padd mellan också förutom TN-padden men det var pga hans höga manke.

Jag har haft den i 4 år nu och den är fortfarande helt underbar. Den är inte bara superduperskön att sitta i (alla andra sadlar är hårda i jämförelse), den ligger alltid prick stilla och ger jättebra stöd för ryttaren utan att vara ivägen.

Det är skildnad på soffkudde och soffkudde liks. ;)

Så, nu har jag skrytit klart om min sadel :D
 
Sv: BomlÖst

Jag har provat några bomfria sadlar ;Barefoot Cheyenne ,Pfiff och torsion.
Cheyennen har jag precis sålt och ska skaffa en Barefoot London.
Cheyennen var supermjuk, perfekt att rida långritt i (lätt att fästa packning tex),passade på alla våra större ponnier och hästarna. Jag tog ut frampommeln och lade i en handduk. Så red jag i två år (med Grandeurpad) och det blev inte minsta skav vid manken eller liknande. Jag har egentligen inte riktigt fattat mig på det där med pommel.Du kan dessutom ta ut sitsdelen och stoppa i något mjukare där också om du vill. De enda gånger den gled (vid uppsittning) var om jag inte dragit åt gjorden tillräckligt. Jag använde den vid långritter (ca 24 timmar/3 dagar), bruksridning,dressyr och har även varit tvungen att rida en hel hopplektion i den.
Pfiffen har vi till våra ponnier, men jag har även använt den till min nordsvensk nu tills jag får min London. Den är kanske inte lika bra kvalitetsmässigt, men fungerar riktigt bra tycker jag.
 
Sv: BomlÖst

Glömde att skriva om torsion.Lånade en gammal modell av torsion av en väninna och den var den bästa bomlösa jag ridit i hitills.Det beror nog till stor del på materialet i sitsen som gjorde att du hade världens bästa grepp.
Apropå det här med att sadeln glider runt tror jag mycket beror på att man inte spänner sadelgjorden tillräckligt. Vi har en otroligt rund fjording och vi har inte haft mer problem med bomlöst än med bomsadlar.
 
Sv: BomlÖst

Jag kan garantera att min sadel inte gled pga att sadelgjorden inte var spänd... Jag har för vana att spänna för hårt, dels för att jag lärt mig det så, dels för att jag är lite starkare än jag tror och dels för att jag är livrädd att sadeln ska åka runt...
Inte bra att spänna för hårt heller, men jag vågar inte lossa sadelgjorden även när jag tänker på det.. >< Numera har jag iaf slutat att tvinga i den sista mm som är nästan omöjlig att spänna ibland, men jag spänner ändå fruktansvärt hårt. Stackars häst.
 
Sv: BomlÖst

*knapplån*

Är det någon här som har erfarenhet av Freemax - sadlarna?

Har precis skaffat en och vill höra vad fler tycker :)
 
Sv: BomlÖst

*knapplån*

Jag har en bomlös från Hööks och nja, helt nöjd är jag inte...
Visst, jag tycker att sadeln är skön att rida i och jag sitter kvar vid småsparkar och ordentlig galopp.

Dock har jg fått konstruera sadeln MKT, paddat upp, köpt svängd gjord, fått sy om padden och fästa den med bultband för att den inte ska glida bakåt.

Då har jag iofs inte den lättaste ryggen att hitta sadel till heller, men som sadeln var från början passade den en av tre ryggar. Så att bomlös är One size-fits all är skitsnack.
Och man får säkert det man betalar för, jag tycker att min sadel redan nu, efter någon månads användning ser sliten ut.
 
Sv: BomlÖst

var det Torsion som var så bra?:) De verkar välldigt bra!

Ja, Torsion. Modellen jag har är Endurance, fast jag inte rider distans (och så skriver jag här ändå) men jag fastnade för den öppningsbara undersidan! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 353
Senast: iNHALE
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 903
Senast: hhere
·
Övr. Katt Hej! Jag googlar mig blå och de står bra info men jag fattar inte ändå.. har aldrig varit något problem innan men jag märkte att de...
Svar
14
· Visningar
750
Senast: SMM
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 214
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp