Bukefalos 28 år!

Sv: BomlÖst

Det gör du rätt i tjejen! För vem vet, du får kanske erbjudande om att rida ngn annans häst och då är det ju bara att ta med sadeln! :idea:

Så sitter du garanterat skönt! ;)


Min förra medryttarhäst (som tyvärr är såld till ngn i skåne) älskar den sadeln, hon stod och halvsov när vi spände sadelgjorden och det säger ganska mkt med tanke på att hon med alla andra sadlar gör stooora grimaser och biter i inredningen vid sadling. Synd bara att det var en lånad sadel (Neywas sadel) :angel:

som sagt *vill ha*

så fort jag skaffar häst (drömma går ju) blir det den sadeln som införskaffas! så det så! :p
 
Sv: BomlÖst

Vad roligt!;) Sportsaddle låter bra:)
Vilka modeller har ni och så? Hur ställer man in passformen på en bolös??Fattar inte det alla skriver här i alla andra trådar...:crazy:
 
Sv: BomlÖst

Det finns en distansmodell, endurance.
Man kan beställa olika former på frambommen beroende på hur hästens rygg ser ut.

Vissa andra bomlösa har utbytbart koppjärn eller frambom så man kan anpassa sadelns bredd efter hästen. Samt själv byta om hästen ändrar form eller man byter häst.
// Linda
 
Sv: BomlÖst

tyvärr inte, men det vore väldigt kul om nån ville börja!

Jag tror de skulle gå åt som smör i solsken.:D
 
Sv: BomlÖst

Hej! Är såå intresserad av distans fastän jag inte startat ng tävling en(planerar i augusti) och jag ville bara höra om det är ng av alle ni distans-bukisar som vet var de har BRA men BILLIGA bomlösa sadlar!:D


Jag köpte min bomlösa på http://www.osterbo-hast.se . Det är av märket " Pfiff" och kostade 2400kr, vette tusan om man kan få tag i billigare. Köpte Hööks bomlösa pad att ha till. Jag rider bara i skog o mark så vet inte om den duger till distans, ( men varför inte?!) men till det ja gör så är den superduperbra! :)
 
Sv: BomlÖst

inte för att vara taskig...

men när en återförsäljare skriver att man ska ha padd men inte ens säljer paddar själv så känns det rakt igenom oseriöst!

jag har dock aldrig sett sadeln själv, så den vet jag inget om...
 
Sv: BomlÖst

Jag köpte min bomlösa på http://www.osterbo-hast.se . Det är av märket " Pfiff" och kostade 2400kr, vette tusan om man kan få tag i billigare. Köpte Hööks bomlösa pad att ha till. Jag rider bara i skog o mark så vet inte om den duger till distans, ( men varför inte?!) men till det ja gör så är den superduperbra! :)

Pfiff har ju fått ganska bra kritik men jag har inte klämt på någon. En sadel ska vara ordentligt byggd för stiglädertryck samt sadelgjordstryck. Det ska man tänka på när man provar bomlösa.
Därimot så skulle jag aldrig få för mig att använda Hööks pad. Jo, om man kastar iläggen och stoppar i Skito istället. Vad de har stoppat i sin pad begriper jag inte. Man borde inte få sälja vad som helst.
// Linda
 
Sv: BomlÖst

Torsion, har tre stycken i olika modeller, har samma sadlar till 6 olika hästar, aldrig några problem med ryggar, skav eller annat. Torsion går att beställa i olika färger( har en gul/blå) och det går också att få dem uppviktade, för oss som rider internationellt och inte själva väger så mycket. Visst kostar de mer, men det går inte att jämnföra med de billiga modellerna, de billiga modellerna vill jag snarare kalla barbacka sadel. Skillanden är som att köpa tex Börjes billiga bomsadel mot att köpa en Stubben!
Vill man sen ha ett snyggt träns så kan man köpa det i matchande färg ! Annika på Torsion säljer ett märke som heter Marylott och som de kan sy upp på beställning i den modell och de färger man önskar.
 
Sv: BomlÖst

Pfiff har ju fått ganska bra kritik men jag har inte klämt på någon. En sadel ska vara ordentligt byggd för stiglädertryck samt sadelgjordstryck. Det ska man tänka på när man provar bomlösa.
Därimot så skulle jag aldrig få för mig att använda Hööks pad. Jo, om man kastar iläggen och stoppar i Skito istället. Vad de har stoppat i sin pad begriper jag inte. Man borde inte få sälja vad som helst.
// Linda

Vad är det för fel på Hööks pad?. Jag fattar inte det där med iläggen.. Är Skito bra ilägg, mjuka ??.
Jag tycker Pfiff funkar bra, men alla är olika och tycker olika. Min häst har iaf fått väldigt fina ryggmuskler sedan ja köpte bomlöst..
 
Sv: BomlÖst

nu har jag inte känt på hööks padd, men jag tror problemet är att den är för mjuk = tar inte upp stötarna lika bra
 
Sv: BomlÖst

KL
Kanske har lite att göra med ryttarens vikt också.
Såg att Torsion inte rekommenderade sin Standardvariant för ryttare över 60 kg.
Väger man som en liten flicka gör, så kanske det funkar som att rida barbacka ungefär?
 
Sv: BomlÖst

det vill jag gärna ha hänvisning till!

jag har aldrig sett nåt sånt på deras hemsida, men jag kan ju självklart ha missat det..
 
Sv: BomlÖst

http://www.torsion.se/
Klicka på standard, rulla ned lite. Står 60 kg.
Kanske bara är den modellen, inte vet jag?
Såg nu också att det står att det är en juniormodell, så de andra sadlarna som de har klarar förmodligen tyngre ryttare, och det finns väl en del sådana här på distans?
 
Sv: BomlÖst

Jag läste bara vad de hade för angivelse på padd, ej sadel... ;) så det var därför jag blev fundersam...
 
Sv: BomlÖst

Jag kikade under "Frågor och svar" och i svaret på fråga 5 så får du veta vad rekomenderas ang ryttarens vikt och tjockleken på pad.


Själv så föredrar jag min Star Trekk comfort.


/Linnea
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 850
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 456
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 845
Senast: Unafraid
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 335
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp